ANAYASA MAHKEMESİ KARARI
Esas Sayısı:2010/22 (Siyasi
Parti Mali Denetimi)
Karar Sayısı:2013/143
Karar Günü:11.12.2013
I- MALİ DENETİMİN KONUSU
Adalet ve Kalkınma Partisi 2009 yılı kesin hesabının
incelenmesidir.
II- İLK İNCELEME
Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü hükümleri uyarınca Haşim
KILIÇ, Osman Alifeyyaz PAKSÜT, Serruh KALELİ, Fulya KANTARCIOĞLU, Ahmet
AKYALÇIN, Mehmet ERTEN, Fettah OTO, Serdar ÖZGÜLDÜR, Zehra Ayla PERKTAŞ, Recep
KÖMÜRCÜ, Alparslan ALTAN, Burhan ÜSTÜN, Hicabi DURSUN, Celal Mümtaz AKINCI ve
Erdal TERCAN’ın katılımlarıyla 13.7.2011 gününde yapılan ilk inceleme
toplantısında;
“Adalet ve Kalkınma Partisi’nin 2009 yılı
kesinhesabının incelenmesi sonucunda;
1- Dosyada eksiklik bulunmadığından işin esasının incelenmesine,
2- Genel Merkez kesinhesabının dayanağını oluşturan
gelir-gider belgeleri ile defter kayıtlarının gönderilmesi için Anayasa
Mahkemesi İçtüzüğü’nün 16. maddesi uyarınca Parti’ye bu kararın tebliğinden
itibaren 30 gün süre verilmesine, OYBİRLİĞİYLE” karar verilmiştir.
III- ESASIN İNCELENMESİ
Adalet ve Kalkınma Partisinin Anayasa Mahkemesine verdiği
2009 yılı kesin hesap çizelgeleri ile dayanağını oluşturan defter ve belgeler
üzerinde yapılan inceleme sonuçlarını içeren Raportör Ömer DURAN tarafından
hazırlanan esas inceleme raporu, Anayasa ve 6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin
Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun ile 2820 sayılı Siyasi Partiler
Kanunu’nun ilgili kuralları, bunların gerekçeleri ile diğer yasama belgeleri
okunup incelendikten sonra gereği görüşülüp düşünüldü:
Denetimin maddi öğelerini oluşturan defter ve belgelerde,
Partinin 2009 yılı gelirleri toplamının 151.403.101,49 TL, borçlarının
8.909.168,47 TL, giderleri toplamının 138.932.813,96 TL olduğu, alacaklarının
22.404.734,55 TL ve 2010 yılına devreden nakit mevcudunun da 1.025.278,55 TL
olduğu anlaşılmaktadır.
Partinin 2009 yılı kesin hesabının, Merkez Karar ve
Yönetim Kurulunun 21.6.2010 tarih ve 148 sayılı kararı ile kabul edilerek
onaylandığı görülmüştür.
Bu itibarla, Adalet ve Kalkınma Partisinin 2009 yılı
kesin hesabının gelir ve gider rakamlarının yukarıda açıklanan tutarlardan
oluştuğu, bu hâliyle Partinin 2009 yılı kesin hesabının doğru, denk ve 2820
sayılı Kanun’a uygun olduğu sonucuna varılmıştır.
A- Gelirlerin
İncelenmesi
1- Genel Merkez Gelirleri
Parti Genel Merkezinin gelirleri 95.488.862,07 TL olarak
gösterilmiştir.
Söz konusu gelirin 1.991.324,02 TL’si satış gelirleri,
4.070.698,71 TL’si mal varlığı gelirleri, 88.489.059,00 TL’si devletçe yapılan
yardımlar, 97.306,34 TL’si sair gelirler ve 840.474,00 TL’si de bağış ve yardım
gelirlerinden oluşmaktadır.
Parti Genel Merkezinin 2009 yılı muhasebe kayıtlarının
tutulduğu yevmiye defteri Çankaya İlçe Seçim Kurulu tarafından onaylanmıştır.
Adalet ve Kalkınma Partisi 2009 yılı defter kayıtları ve
gelir belgeleri üzerinde yapılan incelemede, gelirlerinin 2820 sayılı Kanun’a
uygun olarak sağlandığı sonucuna varılmıştır.
2- İl Örgütleri Gelirleri
Partinin 81 il örgütünün 2009 yılı gelirleri 55.914.239,42
TL olarak gösterilmiştir.
Söz konusu gelirin 139.570,95 TL’si üye giriş aidatı,
2.036.148,93 TL’si yıllık üye aidatı, 35.050,00 TL’si milletvekili aidatı,
9.872.480,48 TL’si aday adaylığı özel aidatı, 136.809,21 TL’si satış gelirleri,
20.266.430,98 TL’si genel merkez yardımları, 13.566,07 TL’si parti mal varlığı
gelirleri, 1.729.003,79 TL’si sair gelirler ve 21.685.179,01 TL’si de bağış ve
yardım gelirlerinden oluşmaktadır.
Parti il örgütlerinin kesin hesap çizelgelerinin gelir
bölümünde yapılan incelemede, gelirlerin 2820 sayılı Kanun’a uygun olduğu
sonucuna varılmıştır.
B- Giderlerin İncelenmesi
1- Genel Merkez Giderleri
Parti Genel Merkezinin 2009 yılı giderleri 74.447.898,68
TL olarak gösterilmiştir.
Söz konusu giderlerin 6.031.067,57 TL’si personel
giderleri, 107.897,65 TL’si kira giderleri, 887.251,80 TL’si haberleşme
giderleri, 139.164,59 TL’si basılı kağıt ve kırtasiye gideri, 2.334.915,68
TL’si ısıtma, aydınlatma ve teşkilat gideri, 144.871,91 TL’si temsil ağırlama
giderleri, 20.266.702,47 TL’si teşkilatlara yapılan yardımlar, 449.449,79 TL’si
seyahat gideri, 527.148,71 TL’si taşıma ve vasıta giderleri, 7.034.316,92 TL’si
basın yayın ve tanıtım giderleri, 262.006,50 TL’si vergi, noter, sigorta ve
mahkeme masrafları, 44.296,93 TL’si gelir getirici malzeme giderleri,
32.662.270,03 TL’si seçim giderleri, 426.813,83 TL’si demirbaş alım giderleri,
39.226,70 TL’si hak alım giderleri, 1.568.233,61 TL’si araştırma ve geliştirme
gideri, 637.494,42 TL’si yemekhane giderleri, 387.680,75 TL’si güvenlik hizmet
gideri, 241.289,86 TL’si bilgi işlem giderleri ve 255.798,96 TL’si de diğer
çeşitli giderlerden oluşmaktadır.
Genel Merkezin 2009 yılı defter kayıtları ve gider
belgeleri üzerinde yapılan incelemede, aşağıda belirtilen konular dışındaki
giderlerin 2820 sayılı Kanun’a uygun olarak gerçekleştirildiği sonucuna
varılmıştır.
1- Parti
yetkililerinden, 11.3.2009 tarihli ve 521 numaralı Mahsup Fişi ile Yerel
Yönetimler Başkanı’nın oğlu sıfatıyla Furkan TANRIVERDİ’ye ait 342,00 TL uçak
biletinin Parti bütçesinden ödenmesi nedeninin açıklanması ile adı geçenin
Partide resmi bir görevi varsa belgeleriyle birlikte bildirilmesi istenmiştir.
Parti yetkilileri göndermiş oldukları açıklamada, “Bu
maddede sorulan 342,00 TL tutarındaki uçak bileti, o tarihte Partimizin Yerel
Yönetimlerden Sorumlu Genel Başkan Yardımcılığı görevini yürüten Sn. Hüseyin
TANRIVERDİ'nin oğlu Furkan TANRIVERDİ’ye aittir, ancak o dönemde Furkan
Tanrıverdi Genel Merkez Gençlik Kollarında Yerel Yönetimler Başkanlığında komisyon
üyesi olarak görevli olduğundan Parti faaliyeti nedeni ile yapmış olduğu
seyahate ait harcama Parti bütçesinden karşılanmıştır.” demişlerdir.
Siyasi partilerin bütçelerinden yapabilecekleri
harcamalar parti siyasi amaçlarının gerçekleştirilmesi için yapılması gerekli
harcamalardır. Dolayısıyla partiler, bu amaçla gerçekleştirilecek harcamalar
dolayısıyla mal ve hizmet alımı yapabileceği gibi diğer harcamaları da
gerçekleştirilebilir. Ancak, doğal olarak bu harcamaların gerçekleştirilmesi
için harcamanın yapıldığı hizmet ve kişi ile siyasi parti arasında bir illiyet
bağının bulunması gerekmektedir.
2820 sayılı Kanun’un 70. maddesinin birinci ve ikinci
fıkralarında; “Siyasi partilerin giderleri amaçlarına aykırı olamaz. Bir
siyasî partinin bütün giderleri, o siyasi parti tüzelkişiliği adına yapılır.”;
75. maddesinin dördüncü fıkrasında ise “Anayasa Mahkemesi denetimi sonunda,
o siyasi partinin gelir ve giderlerinin doğruluğuna ve kanuna uygunluğuna veya
kanuna uygun olmayan gelirler ile giderler dolayısıyla da bunların Hazineye
gelir kaydedilmesine karar verir.” hükümleri yer almaktadır.
Gönderilen açıklamada, gerçekleştirilen hizmetin ne
olduğu ve Partinin hangi amacına hizmet ettiği ortaya konulmadığı gibi anılan
kişinin Partide resmi bir görevi varsa belgeleriyle birlikte bildirilmesi
istenmiş olmasına rağmen bu konuda herhangi bir belge sunulmamıştır. Bu
nedenle, söz konusu giderin Parti adına yapılmış bir gider olarak kabul
edilmesi mümkün değildir. 342,00 TL’nin Hazineye irad kaydedilmesi gerekir.
2- Parti
yetkililerinden, personel için düzenlenen kartvizit bedeli olarak 2.230,20
TL’nin Parti bütçesinden ödenmesi nedenlerinin bildirilmesi istenmiştir.
Parti yetkilileri göndermiş oldukları açıklamada, “Partimizin
kurumsal kimliği adı altında çeşitli kademeleri tarafından iç ve dış
yazışmalarında kullandığı, Parti yöneticilerimiz tarafından kullanılan
kırtasiye masraflarına ait olması nedeni ile Parti bütçesinden ödenmiştir.”
demişlerdir.
Siyasi partilerin bütçelerinden yapılacak harcamaların siyasi
faaliyetler için olması gerektiği ve harcamaların tamamının parti tüzel
kişiliği adına yapılacağı tartışmadan uzaktır. Nitekim 2820 sayılı Kanun’un 70.
maddesinin birinci ve ikinci fıkralarında, “Siyasi partilerin giderleri
amaçlarına aykırı olamaz. Bir siyasi partinin bütün giderleri, o siyasi parti
tüzelkişiliği adına yapılır.”; 75. maddesinin dördüncü fıkrasında ise “Anayasa
Mahkemesi denetimi sonunda, o siyasi partinin gelir ve giderlerinin doğruluğuna
ve kanuna uygunluğuna veya kanuna uygun olmayan gelirler ile giderler
dolayısıyla da bunların Hazineye gelir kaydedilmesine karar verir.”
hükümleri yer almaktadır.
Kişilerin kendilerini tanıtıcı kartvizit bedelleri özel
giderler olup harcama belgeleri üzerinden bu kartvizitlerin Parti ile ilgisi kurulamamıştır.
Bu ve benzeri giderler, Parti tarafından karşılanacak yönetim gideri olmadığı
gibi siyasi faaliyetin icrası nedeniyle yapılan harcamalardan da değildir. Zira
kartvizitler, kişilere özgü tanıtım yapmakta yani şahsi ihtiyaç niteliğini haiz
olmaktadır. Dolayısıyla, özel gider olarak kabul edilen kartvizit bedelinin
parti amacına yönelik harcama olarak değerlendirilemeyeceği açıktır. 2.230,20
TL’nin Hazineye irad kaydedilmesi gerekir.
M. Emin KUZ bu görüşe katılmamıştır.
3- Parti
yetkililerinden, 24.11.2009 tarihli ve 2727 numaralı Mahsup Fişi ile 14.
İstişare Toplantısı’na katılım nedeniyle Parti Merkez Karar Yürütme Kurulu üye
çocuklarının 1.678,00 TL tutarındaki uçak yolcu bilet bedellerinin Parti
bütçesinden ödenmesi nedeninin açıklanması istenmiştir.
Parti yetkilileri göndermiş oldukları açıklamada, “Partimizin
her yıl düzenli olarak yılda iki kez düzenlediği istişare toplantılarına,
Kurucu üyelerimizin, MKYK ve MYK üyelerimizin ve milletvekillerimizin aileleri
ile birlikte davet edilmeleri nedeni ile bu maddede sorulan Merkez Karar
Yürütme Kurulu üye çocuklarının 1.678,00 TL tutarındaki uçak yolcu bilet
bedelleri Parti bütçesinden ödenmiştir.” demişlerdir.
Siyasi partilerin bütçelerinden yapılacak harcamaların
siyasi faaliyetler için olması gerektiği ve harcamaların tamamının parti tüzel
kişiliği adına yapılacağı tartışmadan uzaktır. Nitekim, 2820 sayılı Kanun’un
70. maddesinin birinci ve ikinci fıkralarında, “Siyasi partilerin giderleri
amaçlarına aykırı olamaz. Bir siyasi partinin bütün giderleri, o siyasi parti
tüzelkişiliği adına yapılır.”; 75. maddesinin dördüncü fıkrasında ise “Anayasa
Mahkemesi denetimi sonunda, o siyasi partinin gelir ve giderlerinin doğruluğuna
ve kanuna uygunluğuna veya kanuna uygun olmayan gelirler ile giderler
dolayısıyla da bunların Hazineye gelir kaydedilmesine karar verir.”
hükümleri yer almaktadır.
Buna göre, yalnızca parti tüzel kişiliği adına olan
giderler parti bütçesinden karşılanabilmektedir. Ancak, yukarıda belirtilen
giderler tamamıyla şahsi nitelikteki harcamalardır. Zira, siyasal partilerin
kendi tüzel kişilikleri dışında Merkez Karar Yürütme Kurulu üyelerinin
çocuklarının yapılacak herhangi bir toplantı için gerçekleştireceği tüm
harcamalar tamamıyla kendilerini ilgilendirmekte olup parti ya da siyasal
faaliyetle ilgileri bulunmadığından bu harcamalar özel gider olarak kabul
edilmektedirler.
Dolayısıyla, anılan giderler, Parti tarafından
karşılanacak yönetim gideri değildir. Bu giderlerin kişisel olması nedeniyle
Parti amacına yönelik harcama olarak kabulü de mümkün değildir.. Bu giderlerin
kişisel nitelikte olması nedeniyle Parti amacına yönelik harcama olarak
değerlendirilemeyeceği açıktır. 1.678,00 TL’nin Hazineye irad kaydedilmesi
gerekir.
4- Parti
yetkililerinden, 20.11.2009 tarihli ve 2701 numaralı Mahsup Fişi ile Bakan
Danışmanları Değerlendirme Toplantısında, bakan danışmanları ve görevlilerine
Kurban Bayramı hediyesi olarak verilmek üzere hediyelik paketli çikolata
alınması sonucu 739,40 TL’nin parti bütçesinden ödenmesi nedeninin açıklanması
istenmiştir.
Parti yetkilileri göndermiş oldukları açıklamada, “Bu
maddede sorulan 739,40 TL tutarındaki çikolata bedeli, Halkla İlişkiler
Başkanlığımızın Genel Merkez’de düzenlemiş olduğu Kurban bayramı bayramlaşma
töreninde kullanılması nedeni ile Parti bütçesinden ödenmiştir.”
demişlerdir.
Parti yetkilileri açıklamalarında çikolataların her ne
kadar Parti Genel Merkezinde düzenlenen Kurban Bayramı bayramlaşma töreninde
kullanılması nedeni ile Parti bütçesinden ödendiğini ifade etmiş olsalar da
yukarıda da belirtildiği üzere söz konusu çikolata bayramlaşma törenlerinde
geleneksel olarak gelen misafir ve ziyaretçilere sunulan ikramlık çikolatalar
değil, bakan danışmanlarına verilmek üzere alınmış olan hediyelik paketli
çikolatalardır. Nitekim, bu husus Parti yetkililerince onaylı olan ve
20.11.2009 tarihli ve 2701 numaralı Mahsup Fişine ekli harcama talep formu ile
de sabittir.
Siyasi partilerin bütçelerinden yapılacak harcamaların
siyasi faaliyetler için olması gerektiği ve harcamaların tamamının parti tüzel
kişiliği adına yapılacağı yukarıdaki maddelerde değerlendirilmişti. Nitekim,
2820 sayılı Kanun’un 70. maddesinin birinci ve ikinci fıkralarında, “Siyasi
partilerin giderleri amaçlarına aykırı olamaz. Bir siyasi partinin bütün
giderleri, o siyasi parti tüzelkişiliği adına yapılır.”; 75. maddesinin
dördüncü fıkrasında ise “Anayasa Mahkemesi denetimi sonunda, o siyasi
partinin gelir ve giderlerinin doğruluğuna ve kanuna uygunluğuna veya kanuna
uygun olmayan gelirler ile giderler dolayısıyla da bunların Hazineye gelir
kaydedilmesine karar verir.” hükümleri yer almaktadır.
Buna göre, yalnızca parti tüzel kişiliği adına olan
giderler parti bütçesinden karşılanabildiğinden, bir değerlendirme
toplantısında, siyasi partilerin, bu nevi bir hediye takdiminde bulunması
siyasal faaliyet olarak kabul edilemez.
Dolayısıyla, anılan giderler, Parti tarafından
karşılanacak yönetim gideri değildir. Bununla birlikte siyasi faaliyetin icrası
nedeniyle yapılan harcamalardan olmadıkları gibi bu giderlerin kişisel olması
nedeniyle Parti amacına yönelik harcama olarak değerlendirilemeyeceği açıktır.
739,40 TL’nin Hazine’ye irad kaydedilmesi gerekir.
5- Parti
yetkililerinden, 14.8.2009 tarihli ve 1774 numaralı Mahsup Fişi ile Partide
Danışman olarak görev yapan Ayşe Hilal Sayan KOYTAK’a ait “Bucerius Summer
School Katılım” nedeniyle 1.136,88 TL’lik Ankara-İstanbul,
İstanbul-Hamburg, Hamburg- İstanbul ve İstanbul-Ankara aktarmalı uçak yolcu
bilet bedelinin ve 8.9.2009 tarihli ve 1906 numaralı Mahsup Fişi ile 387,00
TL’lik Hamburg-İstanbul, İstanbul-İzmir aktarmalı uçak yolcu bilet bedelinin
parti bütçesinden ödenmesi nedeninin ve ayrıca görülen mükerrerliğin
açıklanması istenmiştir.
Parti yetkilileri göndermiş oldukları açıklamada, “Bu
maddede sorulan 1.523,88 TL tutarındaki harcama, Partimizde Danışman olarak
görev yapan şahsın Bucerius Yaz Okulu’nda partimizin siyasi ve ekonomik
düşüncelerinin tanıtımı için yapılan bir seyahat olması nedeni ile Parti
bütçesinden ödenmiştir.” demişlerdir.
Parti yetkilileri göndermiş oldukları açıklamalarında,
Partide danışman olarak görev yapan ilgilinin, Bucerius Yaz Okulu’nda Partinin
siyasi ve ekonomik düşüncelerinin tanıtımı için yapılan bir seyahat olması
nedeni ile ulaşım masraflarının Parti bütçesinden ödendiğini ifade edip ilgili
toplantıya dair davetiyeyi açıklamalarına eklemiş, ancak mükerrerliğe ilişkin
herhangi bir açıklama yapmamışlardır.
Söz konusu programa katılım nedeniyle ilk önce 1.136,88
TL’lik uçak bileti ile 16.8.2009 tarihinde Ankara-İstanbul, İstanbul-Hamburg ve
29.8.2009 tarihinde Hamburg-İstanbul ve İstanbul-Ankara aktarmalı uçak yolcu
bilet bedeli ödenmiştir. Ardından yine 387,00 TL’lik uçak bileti ile 29.8.2009
tarihinde Hamburg-İstanbul ve İstanbul-İzmir aktarmalı uçak yolcu bilet bedeli
daha ödenmiştir.
Mevcut biletlerin yapılan incelemesinden, anılan kişinin,
29.8.2009 tarihinde önce Hamburg-İstanbul ve İstanbul-Ankara aktarmalı uçuşu
gerçekleştirmesi sonrasında da aynı gün Hamburg-İstanbul ve İstanbul-İzmir
aktarmalı uçuşu gerçekleştirmesi hususu hayatın olağan akışına aykırı olduğu
anlaşılmaktadır. Nitekim, yukarıda da ifade edildiği üzere Parti yetkilileri
göndermiş oldukları açıklamalarında bu durumu açıklayan herhangi bir beyanda
bulunmamışlardır. Söz konusu harcamanın bu hâli ile kabulü mümkün değildir.
387,00 TL’nin Hazine’ye irad kaydedilmesi gerekir.
6- Parti
yetkililerinden, Parti ile doğrudan ilgisi bulunmayan gazeteci, yazar, misafir,
eğitimci ve diğer kişilere ve ait uçak bilet bedeli olarak ayrıntısı aşağıdaki
tabloda gösterilen toplam 3.344,00 TL’nin Parti bütçesinden ödenmesi nedeninin
açıklanması ve sayılan isimlerin varsa Parti ile ilgili görevlerinin
bildirilmesi istenmiştir.
Mahsup Fişinin
|
Kendisi Adına Ödeme Yapılan Kişilerin Adı Soyadı ve
Unvanı (Unvanlar Ödeme Belgelerinden Alınmıştır.)
|
Yolculuk Nedeni
|
Tutar
|
Tarihi
|
No’su
|
30.4.2009
|
939
|
Özlem ALBAYRAK
(Gazeteci)
|
MDK Toplantısı
|
219,00
|
8.5.2009
|
1033
|
Özlem ALBAYRAK
(Gazeteci)
|
MDK Toplantısı
|
70,00
|
15.5.2009
|
1112
|
Sibel ERARSLAN (Gazeteci)
|
MYK Toplantısına Katılım
|
403,00
|
20.5.2009
|
1135
|
Naci BOSTANCI
(Eğitimci)
|
Gençlik Şöleni Katılım
|
189,00
|
Yasin AKTAY
(Eğitimci)
|
Gençlik Şöleni Katılım
|
233,00
|
Ece TEMELKURAN
(Yazar)
|
MYK Toplantısına Katılım
|
243,00
|
10.7.2009
|
1575
|
Yasin AKTAY
(Konuşmacı)
|
Geçlik Kampı
|
363,00
|
14.8.2009
|
1774
|
Funda AKYOL
(Yeşilay Uzmanı)
|
MKYK Toplantısı
|
273,00
|
Havva SULA
(Yeşilay Uzmanı)
|
MKYK Toplantısı
|
323,00
|
9.12.2009
|
2831
|
Bejan MATUR
(Yazar)
|
MYK Toplantısına Katılım
|
70,00
|
31.12.2009
|
3005
|
Çiğdem BİNBAY
(Misafir)
|
Kadın Kolları Toplantısı
|
238,00
|
Hamide SÜRÜCÜ
(Misafir)
|
Kadın Kolları Toplantısı
|
238,00
|
Seylan MUNGAN
(Misafir)
|
Kadın Kolları Toplantısı
|
263,00
|
Emine UÇAKERDOĞAN (Misafir)
|
Kadın Kolları Toplantısı
|
219,00
|
Toplam
|
3.344,00 TL
|
Parti yetkilileri göndermiş oldukları açıklamada, “Bu
maddede sorulan toplam 3.344,00 TL tutarındaki harcama Partimizin Kadın Kolları
Başkanlığı ile Gençlik Kolları Başkanlığının düzenlemiş olduğu MYK, MKYK ve
Çalıştaylarında işlenen konuya ilişkin davet edilen kişilere ait olması nedeni
ile Parti bütçesinden ödenmiştir.” demişlerdir.
Parti yetkililerince uçak bilet bedeli ödemeleri için
ileri sürülen, toplantıların Parti tarafından gerçekleştirilmesi ve ilgili
kişilerin davet üzerine toplantılara katılımı nedeniyle ödeme yapılması
karşısında yapılan harcamaların usulüne uygun olduğunun kabulü gerekir.
Serruh KALELİ, Mehmet ERTEN, Osman Alifeyyaz PAKSÜT,
Zehra Ayla PERKTAŞ ve Recep KÖMÜRCÜ bu görüşe katılmamıştır.
7- Parti
yetkililerinden, 3.6.2009 tarihli ve 1304 numaralı Mahsup Fişi ile gazeteci
Mehmet ALTAN’ın Ankara Hilton SA’da bir gecelik konaklama bedeli tutarı olan
404,13 TL’nin ve 9.7.2009 tarihli ve 1556 numaralı Mahsup Fişi ile Ali Atıf
BİR’in Ankara Aktif Metropolitan Oteli’nde bir gecelik konaklama bedeli tutarı
olan 100,00 TL’nin parti bütçesinden ödenmesi nedenlerinin açıklanması
istenmiştir.
Parti yetkilileri göndermiş oldukları açıklamada, “Partimizin
daveti üzerine İstanbul'daki Siyaset Akademisi faaliyetlerimiz için Gazeteci
Sn. Mehmet ALTAN ve Sn. Ali Atıf BİR eğitimci olarak katılmıştır. Bu maddede
sorulan 404,13 TL ve 100,00 TL tutarındaki konaklama giderleri bu nedenle Parti
bütçesinden ödenmiştir.” demişlerdir.
Parti yetkililerince yapılan açıklama ve anılan
ödemelerin Parti tarafından düzenlenen siyaset akademisi faaliyetleri için
gerçekleşmiş olması, ilgili kişilerin de davet üzerine bu toplantılara eğitimci
olarak katılımı nedeniyle yapılması karşısında harcamaların usulüne uygun
olduğunun kabulü gerekir.
Serruh KALELİ, Mehmet ERTEN, Osman Alifeyyaz PAKSÜT,
Zehra Ayla PERKTAŞ ve Recep KÖMÜRCÜ bu görüşe katılmamıştır.
2- İl Örgütleri Giderleri
Partinin 81 ili kapsayan 2009 yılı giderleri
64.484.915,28 TL olarak gösterilmiştir.
Bunun 3.366.533,90 TL’si personel giderleri, 5.267.070,15
TL’si kira giderleri, 4.627.472,43 TL’si haberleşme giderleri, 2.031.958,11
TL’si basılı kağıt ve kırtasiye gideri, 3.325.866,89 TL’si ısıtma, aydınlatma
ve teşkilat gideri, 10.279.644,11 TL’si temsil ağırlama giderleri, 1.197.391,90
TL’si teşkilatlara yapılan yardımlar, 941.078,76 TL’si seyahat gideri,
2.267.459,40 TL’si taşıma ve vasıta giderleri, 6.094.982,99 TL’si basın yayın
ve tanıtım giderleri, 2.023.721,61 TL’si vergi, noter, sigorta ve mahkeme
masrafları, 2.594.061,84 TL’si gelir getirici malzeme giderleri, 15.165.937,10
TL’si seçim giderleri, 333.420,26 TL’si taşıt alım giderleri, 1.621.711,14
TL’si demirbaş alım giderleri, 1.595,00 TL’si hak alım giderleri, 518.435,49
TL’si özel maliyetler, 399.666,25 TL’si araştırma ve geliştirme gideri ve
2.426.907,95 TL’si de diğer çeşitli giderlerden oluşmaktadır.
Parti il örgütlerinin kesin hesap çizelgelerinin gider
bölümleri üzerinde yapılan incelemede, giderlerin 2820 sayılı Kanun’a uygun
olduğu sonucuna varılmıştır.
C- Parti Mallarının İncelenmesi
Parti, 2009 yılında 2820 sayılı Kanun’un 74. maddesi
uyarınca değeri yüz lirayı aşan toplam 466.040,53 TL değerinde demirbaş eşya
niteliğinde taşınır mal ve hak ediniminin olduğu, taşınmaz mal ediniminin
bulunmadığı anlaşılmıştır.
Parti tarafından 2009 yılında edinilen, değerleri toplamı
466.040,53 TL olan taşınır mallar ve diğer program ve hakların tamamı satın
alma suretiyle edinilmiştir. Bu mallar, çoğunluğu itibariyle muhtelif büro
malzemelerinden (toplantı masa ve sandalyeleri, kitap, projeksiyon cihazı,
yazıcı, ısıtıcı, fax makinesi, bilgisayar, televizyon, klima, turnike, dolap,
halı, kilim, şifreli kasa, hard disk, mutfak eşyaları, elektrik sobası, el
telsizi vb.) oluşmaktadır.
Parti tarafından sayılan mallar dışında edinilmiş bulunan
çeşitli bilgi sistem yazılımları, mevzuat ve içtihat programları, kütüphane
otomasyon programları ve virüs yazılım lisansları da kullanılmaktadır.
Adalet ve Kalkınma Partisinin 2009 yılı kesin hesabının
ve eklerinin incelenmesinde, Parti’nin 2009 yılında edindiği değeri yüz lirayı
aşan taşınır mal ve hak edinimlerinin 2820 sayılı Kanun’a uygun olarak
sağlandığı sonucuna varılmıştır.
IV- SONUÇ
Adalet ve Kalkınma Partisi 2009 yılı kesin hesabının
incelenmesi sonucunda;
1- Partinin 2009
yılı kesin hesabında gösterilen 151.403.101,49 TL gelir, 8.909.168,47 TL borç,
138.932.813,96 TL gider, 22.404.734,55 TL alacak ile 1.025.278,55 TL devreden
nakit mevcudunun Hazineye gelir kaydedilenler dışında kalan bölümünün eldeki
bilgi ve belgelere göre doğru, denk ve 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu’na
uygun olduğuna OYBİRLİĞİYLE,
2- 2820 sayılı
Kanun’un 70. maddesine aykırı olarak Parti amaçlarına uygun olmayan ve Parti
tüzel kişiliği adına yapılmış harcama olarak kabulü mümkün görülmeyen 3.146,40
TL karşılığı Parti malvarlığının 2820 sayılı Kanun’un 75. maddesi gereğince
Hazineye irad kaydedilmesine OYBİRLİĞİYLE,
3- 2820 sayılı
Kanun’un 70. maddesine aykırı olarak Parti amaçlarına uygun olmayan ve Parti
tüzel kişiliği adına yapılmış harcama olarak kabulü mümkün görülmeyen 2.230,20
TL karşılığı Parti malvarlığının 2820 sayılı Kanun’un 75. maddesi gereğince
Hazineye irad kaydedilmesine, M. Emin KUZ’un karşıoyu ve OYÇOKLUĞUYLA,
4- Parti
tarafından gerçekleştirilen bazı toplantı ve organizasyonlara katılan gazeteci,
yazar, misafir, eğitimci ve diğer kişilere ait 3.344,00 TL uçak bilet bedelleri
ile 504,13 TL otel konaklama giderlerinin Hazineye irad kaydedilmemesine,
Serruh KALELİ, Mehmet ERTEN, Osman Alifeyyaz PAKSÜT, Zehra Ayla PERKTAŞ ve
Recep KÖMÜRCÜ’nün karşıoyu ve OYÇOKLUĞUYLA
11.12.2013 gününde karar verildi.
Başkanvekili
Serruh KALELİ
|
Üye
Mehmet ERTEN
|
Üye
Serdar ÖZGÜLDÜR
|
Üye
Osman Alifeyyaz PAKSÜT
|
Üye
Zehra Ayla PERKTAŞ
|
Üye
Recep KÖMÜRCÜ
|
Üye
Burhan ÜSTÜN
|
Üye
Engin YILDIRIM
|
Üye
Nuri NECİPOĞLU
|
Üye
Hicabi DURSUN
|
Üye
Celal Mümtaz AKINCI
|
Üye
Erdal TERCAN
|
Üye
Muammer TOPAL
|
Üye
Zühtü ARSLAN
|
Üye
M. Emin KUZ
|
KARŞIOY
Adalet ve Kalkınma Partisinin 2009 yılı kesin hesabı
incelemesinde, partinin düzenlediği ileri sürülen Merkez Yönetim Kurulu, Merkez
karar Yönetim Kurulu ve Çalıştaylarda da işlenen konular için davetlilere
yönelik parti bütçesinden yapılan harcamaların yasaya uygunluk denetiminde;
3.344 TL uçak bedeli ile 504.13 TL otel konaklama gideri gibi bazı harcamaların
yasaya uygun kabul edilmesi gerektiği yönündeki mahkememiz çoğunluk görüşüne
katılınmamıştır.
Siyasi parti mali denetiminde, parti giderlerinin amaca
uygun harcandığının aranması asıl kuraldır. Harcamanın nitelenmesine yardımcı
olacak kriterler kapsamında olmayan giderlerin uygun kabul edilmesinin mümkün
olmayacağı düşünüldüğünde, yapılan tespitte anılan harcamaların parti
görevlilerine ait olmadığı, adına harcama yapılanların davetli üçüncü kişiler
olduğu ancak siyasi partinin bu kişilerin emek ve hizmetlerinden ne şekilde
yararlanıldığına ilişkin bir bilgiye ulaşılmadığı, harcamaların anılan kişiler
adına yapılmasına ilişkin parti organlarınca alınmış bir harcama kararı da
bulunmadığı anlaşılmaktadır.
2820 sayılı Yasa’nın 70. maddesi giderin siyasi parti
tüzel kişiliği adına yapılacağına amir olup parti amacına da aykırı olmaması
gerektiğini ifade etmektedir.
Her türlü belirsizliği içinde barındıran, bu nedenle
siyasi parti amacına uygun harcanmadığına ilişkin şüpheyi ortadan kaldırmaya yönelik
inandırıcı bilgi ve uygun belgeye de dayanmayan harcamaların, yasanın aradığı
koşullara uygun olduğunun kabulü mümkün değildir.
Devletten yardım alan veya almayan demokratik devletin
vazgeçilmez kurumları siyasi partilerin bu konuda özenli davranmasının
beklenilmesi hukuk devletinde bir zorunluluktur.
Anılan nedenler ile karşı çıkılan parti harcamalarının
yasanın aradığı şartları içermediğinden 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu’nun
75. maddesi gereği (bir çok mahkememiz kararında olduğu gibi) Hazineye iradına
karar vermek gerekir iken uygun harcama kalemi olarak kabulü düşüncesine
katılmak mümkün olmamıştır.
|
|
|
|
Başkanvekili
Serruh KALELİ
|
KARŞIOY GEREKÇESİ
Adalet ve Kalkınma Partisi 2009 yılında gazeteci, yazar,
misafir, eğitimci ve diğer kişiler için uçak bilet bedeli olarak 3.344.00 TL,
yine gazeteci ve eğitimci olan kişiler için konaklama gideri olarak
404.13+100.00 TL ödeme yapmıştır.
3.344.00 TL’nin, MYK ve MKYK çalıştaylarında işlenen
konuyla ilgili davet edilen kişiler olmaları nedeniyle 404.13+100.00 TL’nin ise
Partinin Siyaset Akademisi faaliyetlerine katılan kişiler olmaları nedeniyle
Parti bütçesinden yapılan ödemeler olduğu, Parti yetkilisi tarafından verilen
yanıttan anlaşılmıştır.
2820 sayılı Kanun’un 70. maddesinde, siyasi partilerin
giderlerinin amaçlarına aykırı olamayacağı ve bütün giderlerin o siyasi parti
tüzelkişiliği adına yapılacağı, 75. maddesinde de buna uygun olmayan giderlerin
hazineye gelir kaydedileceği öngörülmektedir.
İlgili Parti tarafından verilen yanıttan, yukarıda
miktarları belirtilen ödemelerin, Parti adına ve amaçlarına uygun olarak
yapılmış harcamalar olarak kabul edilmesine imkân bulunmamaktadır.
Anayasa Mahkemesinin 11.07.2012 günlü, E.2010/51(SPMD) ve
K.2012/13 sayılı 20.09.2012 günlü Resmî Gazete’de, yine 28.09.2011 günlü,
E.2010/44 ve K.2011/26 sayılı 27.10.2011 günlü Resmî Gazete’de yayımlanan
kararlarında da belirtildiği üzere, gazeteci, yazar, misafir, eğitimci ve diğer
kişiler için yapılan söz konusu harcamaların Parti tüzel kişiliği adına
yapılmış bir harcama olarak kabul edilmesi mümkün görülmemektedir.
Yukarda miktarları belirtilen ödemelerin, 2820 sayılı
Kanun’un 75. maddesi gereğince hazineye gelir kaydedilmesine karar verilmesi
gerekir.
Açıklanan nedenle çoğunluğun aksi yöndeki görüşüne
katılmadım.
KARŞIOY YAZISI
Adalet ve Kalkınma Partisi’nin denetin dönemine ilişkin
olup parti ile doğrudan ilgisi bulunmayan gazeteci, yazar, misafir, eğitimci ve
diğer kişilere ait uçak bileti olarak toplam 3,344.00 TL tutarında masrafın
parti bütçesinden karşılandığı anlaşılmakla:
Ödemenin nedeninin parti yetkililerinden sorulması ve
yanıt olarak, ödeme yapılan kişilerin Kadın Kolları Başkanlığı ve Gençlik
Kolları Başkanlığının düzenlemiş olduğu MYK, MKYK ve çalıştaylarında işlenen
konuya ilişkin davet edilen kişiler olası nedeni ile parti bütçesinden ödendiği
şeklinde açıklamada bulunulduğu;
Her ne kadar siyasi partiler kendi alanlarında yetkin
kişi ve kurumlardan araştırma ve inceleme raporlarıyla da analiz çalışmaları
yapmalarını isteyebilecekleri, ancak gazetecilik mesleğinin aslında kamusal bir
hizmet olduğu gerçeği göz önüne alındığında siyasi partiler ile bu kişilerin
uçak bileti, otel parası gibi bir maddi ilişki içinde bulunmasının hem
yürütülen gazetecilik faaliyetinin tarafsızlığı, hem de kamunun nesnel ve
sağlıklı bilgi alma hakkı yönünden ciddi soru işaretlerine yol açacağı
nedeniyle etik olmadığı, etik olmayan bir harcamanın siyasi parti amaçlarına
uygun olarak yapılmış sayılamayacağı,
Öte yandan davet masrafları parti tarafından karşılanan
gazeteciler dışındaki kişilerin de hangi amaçla toplantılara davet edildikleri,
toplantılarda kendileri tarafından bir faaliyet yürütülüp yürütülmediği
(konuşmacı, panelist, oturum yönetmekle görevli, eleştirmen gibi) hususunda bir
açılama yapılamadığı, bu nedenle masrafların siyasi parti ile ilişkisinin
belgelerle kanıtlanamadığı dikkate alınarak, bahse konu 3,344.00 TL’lık
meblağın hazineye irat kaydedilmesi gerekmektedir. Söz konusu harcamanın siyasi
partiler kanununa uygun harcama olarak kabul edilmesine katılmamaktayım.
|
|
|
|
Üye
Osman Alifeyyaz PAKSÜT
|
KARŞIOY
GEREKÇESİ
2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu’nun 70. maddesi
hükmüne göre siyasi partilerin giderlerinin amaçlarına aykırı olmayacağı ve
bütün giderlerinin siyasi partinin tüzel kişiliği adına yapılacağı belirtilmiş
olup, 75. maddesinde ise siyasi partinin amacına uygun olarak yapılmayan
harcamaların hazineye irat kaydedileceği hükme bağlanmıştır.
Anayasa Mahkemesi’nin önüne gelen benzer konularda da
parti adına ve parti amaçlarına uygun olarak yapılmayan giderlerin parti tüzel
kişiliği adına yapılmış bir harcama olarak kabul edilmediği ve hazineye irat
kaydedilmesi yolunda karar verildiği bilinmektedir.
Dosyanın incelenmesinden partiye ait kesin hesaplarda
parti ile doğrudan ilgisi bulunmayan gazeteci, yazar, misafir, eğitimci ve
diğer kişilere ait uçak biletleri toplamı 3.344.00 TL’nin ve konaklama bedeli
olarak 404.13 TL ve 100.00 TL’nin parti gideri olarak gösterildiği
anlaşılmıştır.
Açıklanan nedenlerle yukarıda belirtilen madde hükümleri
uyarınca Siyasi Partiler Kanununa uygun bir harcama olarak kabul edilmesi
mümkün olmayan bu harcamaların Hazineye irat kaydedilmesi gerektiğinden çoğunluk
görüşüne katılmıyoruz.
Üye
Zehra Ayla PERKTAŞ
|
Üye
Recep KÖMÜRCÜ
|
KARŞIOY GEREKÇESİ
Adalet ve Kalkınma Partisi’nin 2009 Yılı Kesinhesabının
incelenmesi sonucunda, Kesinhesapta gösterilen giderlerden 2.230,20 TL
kartvizit bedelinin Parti tüzel kişiliği adına yapılmış harcama olarak
kabulünün mümkün görülmediği gerekçesiyle Hazineye gelir kaydedilmesine karar
verilmiştir.
Kararın gerekçesinde, söz konusu harcamanın Parti
tarafından karşılanacak yönetim gideri olmadığı, siyasî faaliyetin icrası
sebebiyle yapılan harcamalardan kabul edilemeyeceği ve kişisel harcama olduğu
belirtilmiştir.
2820 sayılı Siyasi Partiler Kanununun 6111 sayılı Kanunla
değişik 74. maddesinde, Anayasa Mahkemesi tarafından siyasî partilerin gelir ve
giderlerine ilişkin olarak yapılacak kanuna uygunluk denetiminin, siyasî
partilerin amaçlarına ulaşmak için yapılmasında fayda görülen faaliyetleri
daraltacak veya bu faaliyetlerin yerindeliğini içerecek şekilde yapılamayacağı,
denetimde harcamaların gerçek mahiyetinin esas alınacağı ve siyasî partilerin
amaçlarına ulaşmak için gerekli gördükleri siyasî faaliyetleri kapsamında her
türlü harcamayı yapabilecekleri hükme bağlanmıştır.
Yapılan denetimde Parti tarafından açıklanması istenen
“Kartvizit” harcamalarının, niteliği itibariyle, “Unutmayınız Kartı”, “Antetli
Kağıt”, “Buklet Zarf” gibi kurumsal kimlikle ilgili kalemler için yapılan ve
Parti tarafından karşılanacak yönetim giderleri kapsamında kanuna uygun bulunan
harcamalardan bir farkı bulunmamaktadır. Parti yöneticilerinin ve Parti
tarafından uygun görülen görevlilerin kartvizitlerinin Parti tarafından
bastırılmasının, yukarıda belirtilen diğer malzemelerin bastırılmasından farkı
bulunmadığı gibi, buna ilişkin giderlerin özel harcama olarak görülmesi de
mümkün değildir.
Kartvizit bedellerinin ve benzeri giderlerin Parti
tarafından karşılanacak yönetim gideri olmadığının veya siyasî faaliyetin
icrası sebebiyle yapılan harcamalardan sayılamayacağının belirtilmesi, 2820
sayılı Kanunun 74. maddesinde yapılan değişiklikle de bağdaşmaz.
Nitekim, anılan değişikliğe ilişkin Komisyon raporunda
da, “siyasî partilerin malî denetiminde; siyasî faaliyetler kapsamında… hizmet
binalarının kira, ısınma, aydınlatma, büro, kırtasiye ve personel giderleri
gibi harcamaları gider olarak gösterebilmelerine… imkân sağlayan bir düzenleme”
yapıldığı belirtilmiştir.
Bu sebeple, kartvizit harcamalarının Partiye değil,
kişilere özgü, yani şahsî ihtiyaçlara ilişkin özel giderler olduğu; Parti
tarafından karşılanacak yönetim gideri olmadığı gibi siyasî faaliyetin icrası
nedeniyle yapılan harcamalardan da olmadığı yönündeki tespitler, Kanunun 74.
maddesiyle de siyasî faaliyetin anlam ve kapsamıyla da bağdaşmamaktadır.
Bu sebeplerle, Kararın 2.230,20 TL karşılığı Parti
malvarlığının Hazineye gelir kaydedilmesine ilişkin bölümüne katılmıyorum.