ANAYASA
MAHKEMESİ KARARI
Esas Sayısı:2010/43 (Siyasi
Parti Mali Denetimi)
Karar Sayısı:2013/133
Karar Günü:11.12.2013
R.G.
Tarih-Sayı:08.01.2014-28876
I- MALİ DENETİMİN KONUSU
Özgürlük ve Dayanışma Partisi 2009 yılı kesin hesabının
incelenmesidir.
II- İLK İNCELEME
Kesin hesapların Tüzük'e uygun şekilde kabul edildiğine
dair imzalı Büyük Kongre/Parti Meclisi kararının gönderilmesi 1.3.2013 gün ve
206-711 sayılı yazı ile istendiği hâlde, Parti yetkilileri 1.3.2013 gün ve
206-711 sayı ile istenen karar yerine Merkez Yürütme Kurulunun kararını
sunmuşlardır. Parti Tüzüğü'nün 14. maddesine göre Merkez Yürütme Kurulunun
Parti Meclisi adına politik çalışmaları düzenleme ve yürütme ile başkan
yardımcılarını seçme haricinde her hangi bir görevi bulunmamaktadır.
Dolayısıyla Merkez Yürütme Kurulunun kesin hesapları kabul etme görev ve
yetkisi bulunmamaktadır.
2820 sayılı
Siyasi Partiler Kanunu'nun;
“Merkez
karar, yönetim ve icra organları” başlıklı 16. maddesinin birinci fıkrası, “Siyasi
partilerin merkez karar, yönetim ve icra organları parti tüzüğünde belirtilen
isim, şekil ve sayıda kurulur. Büyük kongrece seçilecek merkez organlarının her
birinin üye sayısı 15'den az olamaz.”;
73.
maddesinin üçüncü fıkrasının ikinci cümlesi “İller teşkilatından
gönderilenler ve parti merkezine ait olan kesinhesaplar, merkez karar ve
yönetim kurulunca incelenerek karara bağlanır ve birleştirilir.” ve
dördüncü fıkrası “Siyasi partilerin bütçeleri, bilançoları, gelir ve
gider cetvelleri ile kesinhesaplarının nasıl düzenleneceği partilerin iç
yönetmeliklerinde gösterilir.”,
74.
maddesinin birinci ve ikinci fıkraları, “Siyasi partilerin mali denetimi
Anayasa Mahkemesince yapılır. Anayasa Mahkemesi, siyasi partilerin mal
edinimleri ile gelir ve giderlerinin Kanuna uygunluğunu denetler…
Siyasi
partilerin genel başkanları, karara bağlanarak birleştirilmiş bulunan kesin hesap
ile parti merkez ve bağlı ilçeleri de kapsayan iller teşkilatının kesin
hesaplarının onaylı birer örneğini Haziran ayı sonuna kadar Anayasa Mahkemesine
ve bilgi için Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığına vermek zorundadırlar. Bu
belgelere, ilgili siyasi partinin aynı hesap döneminde edindiği taşınmaz ve
değeri yüz milyon lirayı aşan taşınır malların, menkul kıymetlerin ve her türlü
hakların değerleri ile edinim tarihlerini ve şekillerini de belirten listeleri
eklenir.”,
111.
maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi, Siyasi partilerin “74 üncü madde
hükümlerine aykırı hareket eden sorumluları hakkında, üç aydan altı aya kadar
hafif hapis ve onbeş milyon liradan otuz milyon liraya kadar hafif para cezası
verilir.”
şeklinde
düzenlenmiştir.
Parti Tüzüğü'nün 11. maddesinde, hesapları inceleyerek
Parti Meclisinin aklanması, kesin hesap, bilanço ve bütçe tasarısının
onaylanması konusunda karar vermek Büyük Kongrenin görev ve yetkileri olarak
sayılmış, 12. maddesinde, Parti Meclisinin Genel Başkan dâhil 45 üyeden
oluşacağı ve büyük kongreye yurt ve dünya olayları ve Parti çalışmaları
hakkında rapor, kesin hesap, bilanço ve bütçe tasarısını sunacağı ve Büyük
Kongrenin toplanmadığı durumlarda, Partinin hukuki varlığına son verilmesi ile
Tüzük ve programının değiştirilmesi dışında bütün konularda karar alabileceği
belirtilmiştir.
2820 sayılı
Kanun'un 73. maddesinde, kesin hesapları karara bağlamanın Merkez Karar ve
Yönetim Kurulunca olacağı belirtilmesine karşın, Kanun'da Merkez Karar ve
Yönetim Kurulunun ne şekilde oluşacağına dair bir düzenleme yapılmamış, aksine
organların oluşumu Parti Tüzüğü'ne bırakılmıştır. Parti Tüzüğü'nde de
organların oluşum ve görevleri belirtilmiştir.
Kesin
hesabı onaylamanın Tüzük'de öngörülen şekilde yapılması ve yeterli imzanın olması
gerekir. Kesin hesabın Tüzük'de istenen şekilde onaylandığına dair imzalı Parti
Meclisi kararı bulunmamaktadır.
Kesin hesapların incelenip kabul edildiğine ve
birleştirildiğine ilişkin Tüzük'e uygun kararın olmaması hesabın tam olarak
2820 sayılı Kanun'un 74. maddesine uygun sunulmadığını göstermektedir. Böylece
Özgürlük ve Dayanışma Partisi 2009 yılı kesin hesabının Parti Genel Başkanı
tarafından Haziran ayı sonuna kadar Anayasa Mahkemesi Başkanlığına sunulması
gerektiği yönündeki anılan madde ile getirilen kurala uyulmamıştır.
Kesin
hesapların incelenip onaylandığına ilişkin Tüzük'e uygun alınmış bir kabul
kararı olmadığından 2820 sayılı Kanun'un 74. maddesi ve 111. maddesinin (b) bendi uyarınca yasal işlem yapılması için
Ankara Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulması gerekir.
Bu itibarla Özgürlük ve Dayanışma Partisi 2009 yılı kesin
hesap cetvellerinin ilk incelemesi sonucunda;
1- İşin esasının
incelenmesine,
2- Kesin hesapların incelenip onaylandığına ilişkin Tüzük'e
uygun kararın sunulmaması nedeniyle 2820 sayılı Kanun'un 74. maddesi ve 111.
maddesinin (b) bendi uyarınca, yasal işlem yapılması için Ankara Cumhuriyet
Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulmasına,
11.12.2013 gününde OYBİRLİĞİYLE karar verilmiştir.
III- ESASIN İNCELENMESİ
Özgürlük ve Dayanışma Partisinin Anayasa
Mahkemesine verdiği 2009 yılı kesin hesap çizelgeleri ile dayanağını oluşturan
defter ve belgeler üzerinde yapılan inceleme sonuçlarını içeren Raportör
Zekeriya AYDIN tarafından hazırlanan esas inceleme raporu, Anayasa ve 6216
sayılı Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun ile
2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu'nun ilgili kuralları, bunların gerekçeleri
ile diğer yasama belgeleri okunup incelendikten sonra gereği görüşülüp
düşünüldü:
Denetimin maddi öğelerini oluşturan defter ve belgelerde,
Partinin 2009 yılı gelirleri toplamının 412.925,2 TL, giderleri toplamının
366.298,47 TL olduğu ve 26.664,71 TL'nin nakit mevcudu olarak 2010 yılına
devrettiği anlaşılmaktadır.
Parti Genel Merkezinin 2009 yılı muhasebe kayıtlarının
tutulduğu yevmiye defteri 28.12.2009 tarihinde Çankaya İlçe Seçim Kurulunca
onaylanmıştır.
Özgürlük ve Dayanışma Partisi 2009 yılı kesin hesabının
gelir ve gider rakamlarının yukarıda açıklanan tutarlardan oluştuğu, bu hâliyle
Partinin 2009 yılı kesin hesabının doğru, denk ve 2820 sayılı Kanun'a uygun
olduğu sonucuna varılmıştır.
Genel Merkez ile Ankara İl Başkanlığına ait gelir ve
giderlerin birlikte yapılması nedeniyle Genel Merkez ve Ankara il teşkilatının
2009 yılına ait gelir ve gider belgeleri istenmiştir.
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının kayıtlarına göre
Partinin 62 il, 373 ilçe ve 353 beldede teşkilatı bulunmaktadır.
Parti tarafından sunulan iller kesin hesabının
incelenmesinde; Parti tarafından sunulan iller kesin hesabının incelenmesinde;
Amasya, Burdur, Çanakkale, Çorum, Diyarbakır, Elazığ, Erzincan, Hatay, Kütahya,
Nevşehir, Niğde, Rize, Sakarya, Şanlıurfa, Uşak, Yozgat, Yalova, Karabük,
Aksaray, Bartın, Kilis ve Düzce teşkilatları ile ilgili herhangi bir gelir ve
gider belirtilmediği, önceki yıldan devreden kasa devrinin bir sonraki yıla
devredildiği, Sakarya ile Uşak illerinde alınan bağışın Genel Merkeze
aktarıldığı, Yargıtay kayıtlarında açık görünen Çankırı ile ilgili herhangi bir
bilgi bulunmadığı ve bu illerin 2009 yılı içinde yönetim giderlerinin olmadığı
görülmüştür. 25 il örgütüne ilişkin herhangi bir gelir ve gider belirtilmemesi
nedeniyle yapılacak bir işlem bulunmamaktadır.
Serruh KALELİ, Zehra Ayla PERKTAŞ, Erdal TERCAN ve Zühtü
ARSLAN bu görüşe katılmamışlardır.
A- Partinin Savunması
Parti yetkilisi 1.3.2013 gün ve 204-711 sayılı yazı ile
sorulan hususlara 26.6.2013 gün ve 2013/52 sayı ile aşağıdaki şekilde cevap
vermiştir:
“Esas sayısı/ 33787353/107.02-206-711 sayılı yazınıza istinaden
.
6.1.2009 tarih ve C.01.0.KAM-103/159-767 sayı ile yazılan yazıya
gerekli çalışmalar tamamlanamadığından dolayı evraklarımız teslim
edilememiştir. O dönemde parti içerisinde yaşanan tatsız olaylar bir çok
evrakların eksik olması nedeniyle sonraki süreçte, Anayasa değişikliğinin
yapılması bir kargaşaya neden oldu bunun için süresinde verilemedi.
Sunacağımız gelir gider tablosunda bulunan iller dışındaki il ve
ilçe örgütlerinde her hangi bir faaliyet de bulunmadıkları için gelir ve
giderleri bulunmamaktadır. Genel Merkez ve Adana il örgütü dışındaki illerin ve
ilçe örgütlerimizin yerleri kira, genel merkez ve Adana il örgütünün mülkiyeti
partinin bulunmaktadır.
Partimiz ilgili yazınızda belirttiğiniz İl örgütlerinden
birleşik kesin hesaplarının, Genel Merkezimize ulaşmadığından dolayı, muhasebe
paket programının virüs kapması nedeniyle genel merkez kesin hesabı da
tarafınıza sunulamamıştır.
2007 ve 2009 yılları arasında parti içinde bir ayrışma yaşanmış
olup, bugün bir çok il ve ilçe yöneticisi partiden ayrılmış durumda olduğundan
evraklarımız ilgili yöneticiler tarafından imzalanamamıştır.
2008 yılı ve 2009 yılı birleşik kesin hesapları arasında ki
tutarsızlığın nedeni; evraklarımızın eksik olduğundan kaynaklanmaktadır. Ancak
gerekli eksiklikler tamamlanarak ve düzeltmeler yapılmıştır.
Tunceli il Örgütünün 10.06.2003 tarihinde kapatıldığını 10,86
YTL, Ziraat Bankası Tunceli Şb.'nde bulunmaktadır. Tekrar İl örgütü
oluşturulacağı düşüncesiyle hesapta gösterilmiştir.
MYK kararı ektedir. Parti taşınır mal ve menkul kıymet ve her
türlü hak edimi listesi ektedir.
Şanlıurfa İl Yönetim Kurulu oluşamadığından sadece Halfeti İlçe
Örgütü verdik.
Ankara İl başkanlığı 2008 yılı kesin hesabı ektedir. Partimiz
2009 yılma ait işletme defteri ve gelir gider belgeleri ektedir.”
B- Gelirlerinin
İncelenmesi
1- Genel Merkez Gelirleri
Parti Genel Merkezinin 2009 yılı gelirleri 73.123,58 TL
olarak gösterilmiştir.
Bunun 2.660 TL'si üye giriş aidatından, 35.720 TL'si il
paylarından, 3.417 TL'si bağışlardan, 9.850 TL'si yayın satış gelirinden,
20.584 TL'si diğer gelirlerden ve 892,58 TL'si önceki yıldan devreden nakitten
oluşmaktadır.
Genel Merkez gelirleri ile kesin hesap çizelgelerinin
gelir bölümünde yapılan incelemede, gelirlerin 2820 sayılı Kanun'a uygun olarak
sağlandığı sonucuna varılmıştır.
2- İl Örgütleri Gelirleri
Parti il örgütlerinin gelirleri 339.801,62 TL olarak
gösterilmiştir.
Bunun 11.943,43 TL'si giriş aidatı, 1.440 TL'si il
payları, 158.163,50 TL'si aylık üye aidatı, 105.949,49 TL'si bağışlar, 5.350
TL'si yayın satış geliri, 15.520 TL'si yemek şenlik konser geliri, 20.000 TL'si
bina demirbaş satış geliri ve 21.435,20 (22.587,09 ) TL'si ise önceki yıldan
devreden nakit mevcudundan oluşmaktadır.
a) Parti
tarafından 26.6.2013 gün ve 2013/51 ve 2013/52 sayılı yazı eklerinde gönderilen
iller birleşik kesin hesabının incelenmesinde devreden kasa ve banka
tutarlarının uyuşmadığı görülmüştür.
Partinin gönderdiği 2008 yılı kesin hesabında 2009 yılına
devreden nakit 22.587,09 YTL olduğu halde, 2009 yılı birleşik kesin hesabında
2008 yılından devreden nakit 21.435,20 TL olarak yer almıştır.
Partinin gönderdiği 2009 yılı iller birleşik kesin hesabı
ile 2008 yılı kesin hesabı arasındaki tutarsızlığın nedeni 5.8.2013 gün ve
666-2352 sayılı yazı ile sorulmuştur.
|
Sıra No
|
İl Adı
|
2008 İller Hesabında 2009' a Devreden Kasa ve Banka
Olarak Görünen
|
2009 İller Hesabında 2008'den Devreden Kasa ve Banka
Olarak Görünen
|
Fark
|
|
1
|
Ankara
|
6.224,84
|
6.225,84
|
-1
|
|
2
|
Artvin
|
185,84
|
30,84
|
155
|
|
3
|
Düzce
|
19,48
|
23,79
|
-4,31
|
|
4
|
Edirne
|
5.552,44
|
4.395,24
|
1.157,2
|
|
5
|
İstanbul
|
396,77
|
401,77
|
-5
|
|
6
|
Kocaeli
|
123,63
|
133,63
|
-10
|
|
7
|
Konya
|
236,19
|
336,19
|
-100
|
|
8
|
Muğla
|
490,69
|
530,69
|
-40
|
|
Toplam fark
|
|
|
|
1.151,89
|
Parti yetkilisi 27.9.2013 gün ve 2013/122 sayılı
yazısında, “2008 yılından 2009 yılına devreden kasa bakiyeleri sehven
yapılmıştır.”şeklinde cevap vermiştir.
Parti yetkilisi 1.151,89 TL nakit farkının neden
kaynaklandığına ilişkin kanıtlayıcı bilgi ve belge sunmamıştır. 1.151,89 TL
farkın nedeni il başkanları ve il saymanları tarafından imzalanmış il kesin
hesapları gönderilmediğinden dolayı anlaşılamamıştır. Parti yetkilisinin “2008
yılından 2009 yılına devreden kasa bakiyeleri sehven yapılmıştır” ifadesine
itibar edilmediğinden nakit farkı toplamı 1.151,89 TL'nin Hazineye gelir
yazılması gerekir.
b) Kesin hesabın
incelenmesinde iller birleşik kesin hesabında Genel Merkez pay ödemeleri 35.470
TL iken, Genel Merkez kesin hesabında il payları 35.720 TL olarak yer almıştır.
250 TL farkın nedeni 5.8.2013 gün ve 666-2352 sayılı yazı ile sorulmuştur.
Parti yetkilisi 27.9.2013 gün ve 2013/122 sayılı
yazısında, “Kesin hesabın incelenmesinde iller birleşik kesin hesabında
tespit edilen 250 TL hangi ilden geldiği belli olmadığından il birleşik kesin
hesabında gösterilememiştir.”şeklinde cevap vermiştir.
2820 sayılı Kanun'un “Gelirlerin sağlanmasında usul”
başlıklı 69. maddesinin üçüncü fıkrasında, “Sağlanan gelirin türü ve
miktarıyla, gelirin sağlandığı kimsenin adı, soyadı ve adresi, makbuzu
düzenleyenin sıfatı, adı, soyadı ve imzası, makbuzda ve dip koçanlarında yer
alır.”, 76. maddesinin üçüncü fıkrasında da, “Bu Kanunun 69 uncu
maddesinde belirtilen esaslara aykırı olarak bir siyasi partinin tevsik
edilmeyen kaynaklardan gelir sağladığı anlaşılırsa, Anayasa Mahkemesi kararıyla
bu gelir Hazineye irat kaydedilir.” denildiğinden, Partinin 2009 yılı
içinde elde ettiği ve nereden geldiğini belgelendiremediği 250 TL'nin Hazineye
gelir yazılması gerekir.
c) Parti
tarafından sunulan Ankara iline ait kesin hesap bilgileri şöyledir:
|
Giderler
|
Tutar
|
Gelirler
|
Tutar
|
|
Kira giderleri
|
30.214,05
|
Üye giriş aidatları
|
525
|
|
PTT kargo giderleri
|
2.343,83
|
Aylık üye aidatları
|
27.280
|
|
Tanıtım Temsil Propaganda Giderleri
|
2.885
|
Bağışlar
|
19.265
|
|
Kırtasiye Giderleri
|
273,43
|
Yayın satış geliri
|
5.075
|
|
Basın Yayın Giderleri
|
1.380
|
2008'den devreden nakit
|
6.225,84
|
|
Genel Giderler
|
11.409,25
|
|
|
|
Giriş aidatı ödemeleri
|
430
|
|
|
|
Genel merkez pay ödemeleri
|
6.180
|
|
|
|
Toplam
|
55.115,56
|
Toplam
|
58.370,84
|
|
2010'a devreden nakit
|
3.255,28
|
|
|
Parti tarafından sunulan Ankara il hesabına ait defter ve
belgelerden elde edilenler şöyledir:
Gelir Gider Belgeleri 2009 Yılı
|
İlçe adı
|
Gider Toplamı
|
Belge Durumu
|
2010'a Devreden Kasa
|
Gelir Toplamı
|
Defter Durumu
|
Yargıtay Kayıtı
|
|
Ankara il
|
|
|
|
|
Yok
|
Açık
|
|
Keçiören
|
6.305,88
|
Var
|
91,92
|
6.397,8
|
Var
|
Açık
|
|
Etimesgut
|
1.982,68
|
Var
|
25
|
2.007,68
|
Var
|
Açık
|
|
Mamak
|
5.276,71
|
Var
|
122,61
|
5.399,32
|
Var
|
Açık
|
|
Sincan
|
3.019,89*
|
Yok
|
265,08
|
3.286,97
|
Var
|
Açık
|
|
Yenimahalle
|
10.034,74
|
Var
|
750,82
|
9.200
|
Var
|
Açık
|
|
Çankaya
|
22.940
|
Var
|
1.950
|
24.890
|
Var
|
Açık
|
|
Gölbaşı
|
2.015,02
|
Var
|
116,38
|
2.131,4
|
Var
|
Açık
|
|
Altındağ
|
|
Yok
|
|
1.050
|
Yok
|
Açık
|
|
Elmadağ
|
|
|
|
|
|
Açık
|
|
Polatlı
|
|
|
|
|
|
Açık
|
|
Şereflikoçhisar
|
|
|
|
|
|
Açık
|
|
Toplam
|
48.555,03
|
|
3.321,81
|
54.363,17
|
|
|
*(Sincan ilçesinin gider rakamı defterden alınmıştır.
Sincan ilçesine ait 3.019,89 TL'ye ilişkin gider belgeleri olmamasına karşın
tablodaki 48.555,03 TL'ye dâhil edilmiştir. Gider belgelerinin gönderilmemesi
hâlinde rakam düşülecektir.)
Kesin hesapta 2010'a devreden nakit 3.255,28 TL olduğu
hâlde, sunulan defter ve belgelerdeki devreden toplamı 3.321,81 TL, gelir
toplamı 58.370,84 TL olduğu hâlde sunulan defter ve belgelerdeki gelir toplamı
54.363,17 TL, gider toplamı 55.115,56 TL olduğu hâlde sunulan defter ve
belgelerdeki gider toplamı 48.555,03 TL'dir. Kesin hesap ile sunulan defter ve
belgeler arasındaki farkın nedeni ile 58.370,84 – 54.363,17 = 4.007,67 TL gelir
ve 55.115,56 – 48.555,03 = 6.560,53 TL gider farkına ilişkin belgelerin
gönderilmesi, kesin hesap ile defter ve belgelerin karşılaştırılması sonucu oluşan
3.321,81 – 3.255,28 = 66,53 TL nakit farkının nedeni, Sincan ilçesine ait gider
belgelerinin gönderilmesi ve Ankara il, Altındağ, Elmadağ, Polatlı,
Şereflikoçhisar ilçelerine ait gelir ve giderlerin kaydedildiği defterlerin
gönderilmesi 5.8.2013 gün ve 666-2352 sayılı yazı ile istenmiştir.
Parti yetkilisi 27.9.2013 gün ve 2013/122 sayılı
yazısında, “Ankara İl Başkanlığına ait defterler bulunamadığından tespit
edilen farklılıklar sehven yapılmıştır. Altındağ, Elmadağ, Polatlı ve
Şereflikoçhisar ilçe başkanlığına ait işletme defterleri bulunamamıştır. Sincan
İlçe Başkanlığına ait mevcut belgeler makamınıza sunulmuştur.” şeklinde
cevap vermiştir.
Parti yetkilisi 4.007,67 TL'ye ilişkin gelir belgelerini
sunmamış ve 66,53 TL nakit farkına ilişkin açıklama da yapmamıştır. Parti
tarafından 26.6.2013 gün ve 2013/52 sayılı yazı ekinde sunulan belgeler içinde
olmayan Sincan ilçe örgütüne ait 3.019,89 TL gider belgeleri 5.8.2013 gün ve
666-2352 sayılı yazı ile istendiği halde sunulmamıştır.
2820 sayılı Kanun'un “Gelirlerin sağlanmasında usul”
başlıklı 69. maddesinin üçüncü fıkrasında, “Sağlanan gelirin türü ve
miktarıyla, gelirin sağlandığı kimsenin adı, soyadı ve adresi, makbuzu
düzenleyenin sıfatı, adı, soyadı ve imzası, makbuzda ve dip koçanlarında yer
alır.”, 76. maddesinin üçüncü fıkrasında da, “Bu Kanunun 69 uncu
maddesinde belirtilen esaslara aykırı olarak bir siyasi partinin tevsik
edilmeyen kaynaklardan gelir sağladığı anlaşılırsa, Anayasa Mahkemesi kararıyla
bu gelir Hazineye irat kaydedilir.” denildiğinden, Partinin 2009 yılı
içinde elde ettiği ve belgelendiremediği 4.007,67 TL ile 66,53 TL nakit farkı
toplamı 4.074,2 TL'nin Hazine'ye gelir yazılması gerekir.
Ankara il, Altındağ, Elmadağ, Polatlı, Şereflikoçhisar
ilçelerine ait gelir ve giderlerin kaydedildiği defterlerin gönderilmesi
5.8.2013 gün ve 666-2352 sayılı yazı ile istendiği hâlde gönderilmemiştir.
Parti yetkililerinin defterleri Anayasa Mahkemesine sunmaması nedeniyle
defterler yok kabul edilmiştir.
2820 sayılı Kanun'un 60. maddesinin birinci fıkrasında, “Her
kademedeki parti organları üye kayıt defteri, karar defteri, gelen ve giden
evrak kayıt defteri, gelir ve gider defteri ile demirbaş eşya defteri tutmak
zorundadırlar.”, beşinci fıkrasında, “Parti adına elde edilen gelirlerin
alındığı ve yapılan giderlerin ne gibi işlere ve yerlere harcandığı ilgili
defterlere sıra ile ve belgeleri de belirtilerek geçirilir.”, altıncı
fıkrasında “Bütün defterlerin sayfaları ve kaç sayfadan ibaret oldukları
teşkilatın bulunduğu ilgili seçim kurulu başkanı tarafından mühürlenir ve
tasdik edilir.” denilmiş, aynı Kanun'un 113. maddesinde de “Bu Kanunun
60 ıncı maddesinde yazılı defter ve kayıtları tutmayanlar, altı aydan bir yıla,
bu defter ve kayıtları tahrif veya yok edenler veya gizleyenler, bir yıldan üç yıla
kadar hapis cezası ile cezalandırılırlar.” hükmü getirilmiştir. Gelir ve
giderlerin işlendiği defterler ibraz edilmediğinden Parti sorumluları hakkında
gerekli işlemlerin yapılması için Ankara Cumhuriyet Başsavcılığına suç
duyurusunda bulunulması gerekir.
C- Giderlerinin İncelenmesi
1- Genel Merkez Giderleri
Parti Genel
Merkezinin 2009 yılı giderleri 46.207,23 TL olarak gösterilmiştir.
Bunun
15.192,36 TL'si personel giderleri, 3.537,76 TL'si iletişim giderleri, 1.909,01
TL'si basın yayın ilan giderleri, 1.475,63 TL'si temsil ve ağırlama giderleri,
2.532,13 TL'si apartman giderleri, 2.644,45 TL'si araç bakım onarım giderleri,
2.715,89 TL'si diğer çeşitli giderler, 19.962,02 TL'si 2008 yılı borç
ödemesinden ve 16.200 TL'si bina alım giderinden oluşmaktadır.
Parti Genel Merkezinin 2010 yılına devreden nakit mevcudu
6.954,33 TL'dir.
Parti Genel
Merkezinin 2009 yılı gider belgeleri üzerinde yapılan incelemede, aşağıda
belirtilen konu dışındaki giderlerin 2820 sayılı Kanun'a uygun olarak
gerçekleştirildiği sonucuna varılmıştır. Ankara il teşkilatının Kanun'a aykırı
bir kısım giderleri Genel Merkez ile aynı nitelikte olduğundan Genel Merkez giderleri
ile birlikte incelenmiştir.
Muhasebe
biliminin genel kabul görmüş temel kavramlarından biri “Belgelendirme”
kavramıdır. 213 sayılı Vergi Usul Kanunu'nun 229. maddesinde “Fatura,
satılan emtia veya yapılan iş karşılığında müşterinin borçlandığı meblağı
göstermek üzere emtiayı satan veya işi yapan tüccar tarafından müşteriye
verilen ticari vesikadır” şeklinde tarif yapılmış ve “Fatura kullanma
mecburiyeti” başlıklı 232. maddesinde de, faturanın hangi hallerde ve
kimler tarafından alınması ve verilmesinin gerektiği ifade edilmiştir. Bu
bağlamda mal ve hizmet alımlarında bu işlemlerin fatura ile belgelendirilmesi
zorunlu tutulmuş ve gerekli muhasebe kayıtlarının tutulmasında da faturanın
tevsik edici belge olarak kullanılması gerektiği ifade edilmiştir.
Aynı
Kanun'un “Makbuz mecburiyeti” başlıklı 236. maddesinde, “Serbest
meslek erbabı, mesleki faaliyetlerine ilişkin her türlü tahsilatı için iki
nüsha serbest meslek makbuzu tanzim etmek ve bir nüshasını müşteriye vermek,
müşteri de bu makbuzu istemek ve almak mecburiyetindedir.” denilmiş ve
makbuzun muhteviyatı da 237. maddede belirtilmiştir.
Yine aynı
Kanun'un “Gider pusulası” başlıklı 234. maddesindeki, “Birinci ve
ikinci sınıf tüccarlar, kazancı basit usulde tespit edilenlerle defter tutmak
mecburiyetinde olan serbest meslek erbabının ve çiftçilerin;
3.
Vergiden muaf esnafa; yaptırdıkları işler veya onlardan satın aldıkları emtia
için tanzim edip işi yapana veya emtiayı satana imza ettirecekleri gider
pusulası vergiden muaf esnaf tarafından verilmiş fatura hükmündedir. Bu belge,
birinci ve ikinci sınıf tüccarların, zati eşyalarını satan kimselerden satın
aldıkları altın, mücevher gibi kıymetli eşya için de tanzim edilir.
Gider
pusulası, işin mahiyeti, emtianın cins ve nev'i ile miktar ve bedelini ve iş
ücretini ve işi yaptıran ile yapanın veya emtiayı satın alan ile satanın
adlarıyla soyadlarını (Tüzel kişilerde unvanlarını) ve adreslerini ve tarihi
ihtiva eder ve iki nüsha olarak tanzim ve bir nüshası işi yapana veya malı
satana tevdi olunur.
Gider
pusulaları, seri ve sıra numarası dahilinde teselsül ettirilir.” hükmünden fatura vermek mecburiyetinde olmayanlar için
gider pusulası düzenleneceği anlaşılmaktadır.
2820 sayılı
Kanun'un 70. maddesinin üçüncü fıkrasına göre beş milyon liraya kadar olan
(2009 yılı için 58,65 TL) harcamaların makbuz veya fatura gibi bir belge ile
tevsik edilmesi zorunlu olmadığından, bu miktarı geçen harcamaların geçerli ve
kanıtlayıcı bir belgeye dayanması gerekmektedir.
2820 sayılı
Kanun'un 70. maddesinin ikinci fıkrasında, “Bir siyasî partinin bütün
giderleri, o siyasi parti tüzelkişiliği adına yapılır” ve aynı Kanun'un 75.
maddesinin dördüncü fıkrasında, “Anayasa Mahkemesi denetimi sonunda, o
siyasi partinin gelir ve giderlerinin doğruluğuna ve kanuna uygunluğuna veya
kanuna uygun olmayan gelirler ile giderler dolayısıyla da bunların Hazineye
gelir kaydedilmesine karar verir” ve 76. maddesinin dördüncü fıkrasında da,
“Belgelendirilmesi gerektiği halde belgelendirilmeyen parti giderleri
miktarınca parti malvarlığı, Anayasa Mahkemesi kararıyla Hazineye irad
kaydedilir” hükümleri yer almıştır.
18.4.2013 günlü, 28622 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan
6456 sayılı Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanun ile
Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun'un 54. maddesiyle 2820 sayılı Kanun'a eklenen geçici 19 madde ile 6111
sayılı Kanun'un 180. maddesiyle 2820 sayılı Kanun'u 74. maddesinde yapılan
değişikliklerin anılan değişikliklerin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla
Anayasa Mahkemesi tarafından sonuçlandırılmamış denetimler hakkında da
uygulanacağı belirtilmiştir.
Parti görevlilerinin vergi ve diğer kanuni yükümlülüklerini
zamanında yapmamaları sonucu oluşan gecikme zammı, gecikme bedelleri ile
cezaların Parti bütçesinden ödenme nedeni 5.8.2013 gün ve 666-2352 sayılı yazı
ile sorulmuştur.
Genel Merkez
|
Yevmiye Tarih ve No
|
İçerik
|
Tutar
|
|
10.2.2009/6
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
430,61
|
|
10.2.2009/6
|
Vergiden dolayı alınan diğer faiz
|
17,94
|
|
20.3.2009/11
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
769,1
|
|
10.4.2009/14
|
Aski fatura gecikme cezası
|
4,67
|
|
20.4.2009/15
|
Elektrik gecikme bedeli
|
1,08
|
|
30.4.2009/16
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
430,61
|
|
31.5.2009/20
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
430,61
|
|
30.6.2009/24
|
Aski fatura gecikme cezası
|
8,02
|
|
30.6.2009/24
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
430,61
|
|
31.7.2009/26
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
430,61
|
|
10.8.2009/28
|
Aski fatura gecikme cezası
|
0,53
|
|
31.8.2009/30
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
430,61
|
|
30.9.2009/34
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
430,61
|
|
10.10.2009/36
|
Aski fatura gecikme cezası
|
1,02
|
|
30.10.2009/37
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
430,61
|
|
10.11.2009/39
|
Aski fatura gecikme cezası
|
1,16
|
|
10.12.2009/43
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
430,61
|
|
20.12.2009/45
|
MTV gecikme zammı
|
429,16
|
|
20.12.2009/45
|
Araç muayene gecikme ücreti
|
57,82
|
|
30.12.2009/46
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
430,61
|
|
Toplam
|
|
5.596,6
|
Ankara İl
|
İlçe Adı
|
Yevmiye Tarih ve No
|
İçerik
|
Tutar
|
|
Çankaya
|
12.6.2009/106
|
Vergi ziyaı cezası
|
15,30
|
|
Gölbaşı
|
15.10.2009/26
|
Usulsüzlük cezası
|
16,67
|
|
Yenimahalle
|
31.3.2009/18
|
Site aidatı gecikme faizi
|
3
|
|
Yenimahalle
|
3.4.2009/27
|
Elektrik gecikme bedeli
|
2,79
|
|
Yenimahalle
|
16.7.2009/69
|
Su gecikme bedeli
|
2,97
|
|
Yenimahalle
|
30.12.2009/101
|
Site aidatı gecikme faizi
|
3
|
|
Toplam
|
|
|
43,73
|
Parti yetkilisi 27.9.2013 gün ve 2013/122 sayılı
yazısında “Vergi ve diğer kanuni yükümlülükler nakit sıkıntısı sebebiyle
zamanında ödenememiştir. Partimiz gönüllü ve örgütlerimizden aldığımız
destekler doğrultusunda zorunlu harcamalarımızı karşılayarak çalışmalarımıza
devam etmekteyiz. Bu sebeplerle tespit ettiğiniz gecikme cezaları doğmuştur.
Ancak, SGK ve vergi ödemelerine ait belirttiğiniz;
|
10.2.2009/6
|
SGK gecikme
|
430,61
|
|
20.3.2009/11
|
SGK gecikme
|
769,1
|
|
30.4.2009/16
|
SGK gecikme
|
430,61
|
|
31.5.2009/20
|
SGK gecikme
|
430,61
|
|
30.6.2009/24
|
SGK gecikme
|
430,61
|
|
31.7.2009/26
|
SGK gecikme
|
430,61
|
|
31.8.2009/30
|
SGK gecikme
|
430,61
|
|
30.9.2009/34
|
SGK gecikme
|
430,61
|
|
30.10.2009/37
|
SGK gecikme
|
430,61
|
|
10.12.2009/43
|
SGK gecikme
|
430,61
|
|
20.12.2009/45
|
MTV gecikme
|
429,16
|
|
30.12.2009/46
|
SGK gecikme
|
430,61
|
miktarların içerisinde SSK ve MTV ödemeleri ana prim
bedellerinin düşülerek dikkate alınması”
şeklinde cevap vermişlerdir.
Tabloda yer alan rakamlar ana para haricindeki
gecikmeleri içerir. Aşağıdaki tabloda görüleceği üzere ana para dâhil olarak
yevmiye defterine gider yazılan tutarlar farklıdır.
|
Yevmiye tarih ve no
|
İçerik
|
Yevmiyeye Gider Yazılan Tutar
|
|
10.2.2009/6
|
SGK ödemeleri
|
1.234,41
|
|
20.3.2009/11
|
SGK ödemeleri
|
2.495,60
|
|
30.4.2009/16
|
SGK ödemeleri
|
1.234,41
|
|
31.5.2009/20
|
SGK ödemeleri
|
1.234,41
|
|
30.6.2009/24
|
SGK ödemeleri
|
1.234,41
|
|
31.7.2009/26
|
SGK ödemeleri
|
1.234,41
|
|
31.8.2009/30
|
SGK ödemeleri
|
1.234,41
|
|
30.9.2009/34
|
SGK ödemeleri
|
1.234,41
|
|
30.10.2009/37
|
SGK ödemeleri
|
1.234,41
|
|
10.12.2009/43
|
SGK ödemeleri
|
1.234,41
|
|
20.12.2009/45
|
MTV gecikme zammı
|
2.139,16
|
|
30.12.2009/46
|
SGK ödemeleri
|
1.233,46
|
Parti yetkililerinin ödemelerin zamanında yapılması için
gerekli tedbirleri almaları gerekir. Parti görevlilerinin yükümlülüklerini
zamanında yapmamaları sonucu oluşan para cezası, gecikme zammı, gecikme bedeli
ve buna bağlı giderlerden Parti tüzel kişiliğini sorumlu tutma imkânı
bulunmamaktadır. Bu ödemelerin kişisel sorumluluk kapsamında olduğu açıktır. Bu
nedenle 5.640,33 TL'nin Hazineye gelir kaydedilmesi gerekir.
Osman Alifeyyaz PAKSÜT ile M. Emin KUZ bu görüşe
katılmamışlardır.
2- İl Örgütleri Giderleri
Parti il örgütlerinin giderleri 320.091,24 TL olarak
gösterilmiştir.
Bunun 885
TL'si personel giderleri, 24.417,82 TL'si iletişim giderleri, 4.180 TL'si basın
yayın ilan giderleri, 15.720,96 TL'si temsil ve ağırlama giderleri, 184.262,36
TL'si kira giderleri, 2.774,14 TL'si kırtasiye giderleri, 2.660 TL'si giriş
aidat ödemeleri, 35.470 TL'si genel merkez pay ödemeleri, 1.149,98 TL'si noter
harç vergi cezaları ve 48.570,98 TL'si diğer çeşitli giderlerden oluşmaktadır.
Parti il örgütlerinin 2010 yılına devreden nakit mevcudu
19.710,38 TL'dir.
a) Parti
yetkilileri 9.580,42 TL (6.560,53+3.019,89 Sincan İlçe) gidere ilişkin
belgeleri sunmamışlardır.
2820 sayılı Kanun'un 76. maddesinin dördüncü fıkrasında,
belgelendirilmesi gerektiği halde belgelendirilmeyen Parti giderleri miktarınca
Parti malvarlığının Anayasa Mahkemesi kararıyla Hazineye irat kaydedileceği,
70. maddesinin üçüncü fıkrasında ise beş milyon (2009 yılı için 58,65 TL)
liraya kadar harcamaların makbuz veya fatura gibi bir belge ile tevsik
edilmesinin zorunlu olmadığı belirtildiğinden bu miktarı geçen harcamaların
fatura veya makbuz gibi belgelerle tevsik edilmesi zorunludur.
Bu bağlamda belgelendirilmesi gerektiği halde
belgelendirilmeyen 9.580,42 TL tutarındaki Parti malvarlığının Hazine'ye gelir
yazılması gerekir.
b) Aşağıdaki
tabloda belirtilen ve yönetim gideri kapsamında değerlendirilmeyen kişisel
harcamaların Parti bütçesinden karşılanma nedeni 5.8.2013 gün ve 666-2352
sayılı ile sorulmuştur.
|
İlçe Adı
|
Yevmiye Tarih No
|
Fatura (Fiş) Düzenleyen
|
Fatura(Fiş) Tarih No
|
İçerik
|
Tutar
|
|
Çankaya
|
20.4.2009/55
|
Petek Eczanesi
|
20.4.2009/000003
|
İlaç
|
48,3
|
|
Çankaya
|
1.11.2009/190
|
Migros
|
1.11.2009/78
|
Diş macunu
|
16,5
|
|
Çankaya
|
1.11.2009/190
|
Migros
|
1.11.2009/78
|
Çamaşır deterjanı
|
41
|
|
Çankaya
|
2.11.2009/193
|
Bensan Eczanesi
|
2.11.2009/000025
|
İlaç
|
10
|
|
Çankaya
|
10.11.2009/202
|
Sıhhiye Eczanesi
|
10.11.2009/000015
|
İlaç
|
52
|
|
Çankaya
|
5.12.2009/254-255
|
Bensan Eczanesi
|
5.12.2009/26-27
|
İlaç
|
12,45
|
|
Çankaya
|
28.12.2009/281
|
Şafak Eczanesi
|
28.12.2009/000003
|
İlaç
|
39,45
|
|
Toplam
|
|
|
|
|
219,7
|
Parti yetkilisi 27.9.2013 gün ve 2013/122 sayılı
yazısında, “Çankaya İlçe Başkanlığı kayıtlarında tespit edilen miktarlar
Partide kullanılmak üzere alınmış ve gider kalemi olarak işlenmiştir.”şeklinde
cevap vermiştir.
Söz konusu giderler Parti tarafından karşılanacak yönetim
gideri ile siyasi faaliyetin icrası nedeniyle yapılan harcamalardan olmadığı,
dolayısıyla bu giderlerin kişisel olması nedeniyle Parti amacına yönelik
harcama olarak değerlendirilemeyeceği açıktır. Bu nedenle 219,7 TL'nin Hazineye
gelir kaydedilmesi gerekir.
c) Aşağıdaki
tabloda giderleri Çankaya İlçe Örgütünce karşılanan araçların kime ait
olduğunun belirtilmesi ile bu giderlerin Parti tarafından karşılanmasını
gerektirecek kanıtlayıcı belgelerin gönderilmesi 5.8.2013 gün ve 666-2352
sayılı yazı ile istenmiştir.
|
Yevmiye Tarih ve No
|
Plaka No
|
İçerik
|
Tutar
|
|
18.1.2009/9
|
06 GHB 40
|
Opet Ankara Akaryakıttan 18.1.2009 tarihinde alınan
kurşunsuz benzin
|
100
|
|
29.1.2009/13
|
06 YUE 51
|
FTZ Akaryakıttan 29.1.2009 tarihinde alınan benzin
|
50
|
|
18.2.2009/14
|
06 GHB 40
|
FTZ Akaryakıttan 2.2.2009 tarihinde alınan kurşunsuz
benzin
|
100
|
|
17.2.2009/21
|
06 GHB 40
|
İlkin Ltd.Şti.den 17.2.2009 tarihinde alınan kurşunsuz
benzin
|
100
|
|
23.3.2009/33
|
06 GHB 40
|
FTZ Akaryakıttan 23.3.2009 tarihinde alınan kurşunsuz
benzin
|
60
|
|
1.4.2009/35
|
06 GHB 40
|
Delta Petrolden 1.4.2009 tarihinde alınan kurşunsuz
benzin
|
145
|
|
12.4.2009/42
|
06 GHB 40
|
İlkin Ltd.Şti.den 12.4.2009 tarihinde alınan kurşunsuz
benzin
|
100
|
|
25.4.2009/67-68
|
06 BG 8684
|
Altındağ Petrolden 25.4.2009 tarihinde alınan kurşunsuz
benzin
|
100
|
|
16.5.2009/80
|
06 GHB 40
|
Fikret Petrolden 16.5.2009 tarihinde alınan LPG
|
47
|
|
16.5.2009/81
|
06 GHB 40
|
Fana Petrolden 16.5.2009 tarihinde alınan LPG
|
10
|
|
31.5.2009/85
|
06 GHB 40
|
Opet Ankara Akaryakıttan 24.5.2009 tarihinde alınan
kurşunsuz benzin
|
50
|
|
7.6.2009/104
|
06 GHB 40
|
Filiz Otomotivden 7.6.2009 tarihinde alınan LPG
|
47
|
|
15.6.2009/110
|
06 GHB 40
|
İlkin Ltd.Şti.den 15.6.2009 tarihinde alınan LPG
|
48
|
|
29.6.2009/115
|
06 GHB 40
|
Ünaldı Petrolden 23.6.2009 tarihinde alınan kurşunsuz
benzin
|
50
|
|
29.6.2009/116
|
06 GHB 40
|
Güven Otogazdan 29.6.2009 tarihinde alınan LPG
|
52,91
|
|
6.7.2009/119
|
06 GHB 40
|
İlkin Ltd.Şti.den 6.7.2009 tarihinde alınan LPG
|
40
|
|
26.7.2009/130
|
06 GHB 40
|
Hes Pet Ltd.Şti.den 26.7.2009 tarihinde alınan LPG
|
40
|
|
26.7.2009/131
|
06 GHB 40
|
Hes Pet Ltd.Şti.den 26.7.2009 tarihinde alınan
kurşunsuz benzin
|
30
|
|
10.8.2009/134
|
06 GHB 40
|
İlkin Ltd.Şti.den 10.8.2009 tarihinde alınan LPG
|
46,6
|
|
31.8.2009/146
|
06 GHB 40
|
Bena Yapıdan 31.8.2009 tarihinde alınan LPG
|
47,17
|
|
23.9.2009/157
|
06 GHB 40
|
Ankara akaryakıttan 23.9.2009 tarihinde alınan LPG
|
48,7
|
|
30.10.2009/178
|
06 GHB 40
|
İlkin Ltd.Şti.den 3010.2009 tarihinde alınan LPG
|
49,5
|
|
14.11.2009/206
|
06 GHB 40
|
Ankara akaryakıttan 14.11.2009 tarihinde alınan LPG
|
45
|
|
24.11.2009/228
|
06 GHB 40
|
Ünaldı Petrolden 24.11.2009 tarihinde alınan LPG
|
50
|
|
24.11.2009/229
|
06 GB 40
|
Ünaldı Petrolden 24.11.2009 tarihinde alınan LPG
|
42,5
|
|
26.11.2009/233
|
06 GHB 40
|
Yeşilyurt Petrolden 29.11.2009 tarihinde alınan LPG
|
50
|
|
26.11.2009/234
|
06 GHB 40
|
Ünaldı Petrolden 30.11.2009 tarihinde alınan LPG
|
40
|
|
4.12.2009/249
|
06 GHB 40
|
Ünaldı Petrolden 4.12.2009 tarihinde alınan LPG
|
40
|
|
11.12.2009/267
|
06 GHB 40
|
Uzaltaş Petrolden 11.12.2009 tarihinde alınan LPG
|
50
|
|
15.12.2009/269
|
06 GHB 40
|
Karacan Petrolden 15.12.2009 tarihinde alınan LPG
|
50
|
|
Toplam
|
|
|
1.729,38
|
Parti yetkilisi 27.9.2013 gün ve 2013/122 sayılı
yazısında “Çankaya İlçe Başkanlığınca parti üyesi kişilere ait 06 GHB 40, 06
YUE 51, 06 BG 8684 plakalı araçlar İlçe Başkanlığının muhtelif çalışmalarında
ve seçim çalışmalarında kullanıldığı sebebiyle yakıtları İlçe Başkanlığı
tarafından karşılanmıştır.” şeklinde cevap vermişlerdir.
Araçlar, Parti teşkilatının mülkiyetinde ise buna ilişkin
ruhsat fotokopilerinin, kiralanan araçlar ise kira sözleşme örneklerinin, Parti
gönüllülerinin araç tahsis ettiği araç ise buna ilişkin sözleşme örneğinin
sunulması gerekir. Parti gönüllülerinin araç tahsis etmesi durumunda araçların
tahsis edildiğine dair sözleşme düzenlenerek tahsis miktarı bağış olarak kayıt
edilmelidir. Parti yetkilileri kanıtlayıcı hiçbir belge göndermemişler, genel
ifadelerle cevap vermişlerdir. Parti araçları (kiralama-mülkiyet) haricindeki
giderlerin Parti amaçlarına uygun ve Parti tüzel kişiliği adına yapılmış bir
harcama olarak kabul edilmesi mümkün görülmeyen 1.729,38 TL ödemenin Hazineye
gelir kaydedilmesi gerekir.
d) Kira
ödemelerinin 268 seri nolu Gelir Vergisi Genel Tebliğinde belirtildiği üzere
banka veya PTT aracılığıyla yapıldığını kanıtlayan banka dekontu veya kanunen
geçerli alındılar ile sözleşmelerin gönderilmesi 5.8.2013 gün ve 666-2352
sayılı yazı ile istenmiştir.
Kira Ödemeleri
|
İlçe Adı
|
Yevmiye Tarih ve No
|
İçerik
|
Tutar
|
Belge Durumu
|
|
Keçiören
|
31.1.2009/1
|
Kira
|
400
|
Ödendiğine dair herhangi bir belge bulunmamaktadır.
|
|
Keçiören
|
31.5.2009/4
|
Kira
|
450
|
Ödendiğine dair herhangi bir belge bulunmamaktadır.
|
|
Keçiören
|
31.5.2009/7
|
Kira
|
450
|
Ödendiğine dair herhangi bir belge bulunmamaktadır.
|
|
Keçiören
|
31.5.2009/14
|
Kira
|
450
|
Ödendiğine dair herhangi bir belge bulunmamaktadır.
|
|
Keçiören
|
31.5.2009/19
|
Kira
|
450
|
Ödendiğine dair herhangi bir belge bulunmamaktadır.
|
|
Keçiören
|
30.6.2009/23
|
Kira
|
450
|
Ödendiğine dair herhangi bir belge bulunmamaktadır.
|
|
Keçiören
|
31.7.2009/27
|
Kira
|
450
|
Ödendiğine dair herhangi bir belge bulunmamaktadır.
|
|
Keçiören
|
31.8.2009/28
|
Kira
|
450
|
Ödendiğine dair herhangi bir belge bulunmamaktadır.
|
|
Keçiören
|
30.9.2009/29
|
Kira
|
450
|
Ödendiğine dair herhangi bir belge bulunmamaktadır.
|
|
Keçiören
|
31.10.2009/33
|
Kira
|
450
|
Ödendiğine dair herhangi bir belge bulunmamaktadır.
|
|
Keçiören
|
30.11.2009/37
|
Kira
|
450
|
Ödendiğine dair herhangi bir belge bulunmamaktadır.
|
|
Keçiören
|
31.12.2009/42
|
Kira
|
450
|
Ödendiğine dair herhangi bir belge bulunmamaktadır.
|
|
Mamak
|
20.1.2009/5
|
Kira
|
410
|
Ödendiğine dair herhangi bir belge bulunmamaktadır.
|
|
Mamak
|
20.2.2009/7
|
Kira
|
410
|
Ödendiğine dair herhangi bir belge bulunmamaktadır.
|
|
Mamak
|
20.3.2009/9
|
Kira
|
410
|
Ödendiğine dair herhangi bir belge bulunmamaktadır.
|
|
Mamak
|
21.5.2009/14
|
Kira
|
410
|
Ödendiğine dair herhangi bir belge bulunmamaktadır.
|
|
Mamak
|
27.6.2009/16
|
Kira
|
820
|
Ödendiğine dair herhangi bir belge bulunmamaktadır.
|
|
Mamak
|
21.7.2009/18
|
Kira
|
410
|
Ödendiğine dair herhangi bir belge bulunmamaktadır.
|
|
Mamak
|
24.8.2009/19
|
Kira
|
410
|
Ödendiğine dair herhangi bir belge bulunmamaktadır.
|
|
Mamak
|
23.9.2009/21
|
Kira
|
410
|
Ödendiğine dair herhangi bir belge bulunmamaktadır.
|
|
Mamak
|
26.10.2009/23
|
Kira
|
410
|
Ödendiğine dair herhangi bir belge bulunmamaktadır.
|
|
Mamak
|
23.11.2009/28
|
Kira
|
410
|
Ödendiğine dair herhangi bir belge bulunmamaktadır.
|
|
Mamak
|
23.12.2009/31
|
Kira
|
410
|
Ödendiğine dair herhangi bir belge bulunmamaktadır.
|
|
Toplam
|
|
|
10.270
|
|
Parti
yetkilisi 27.9.2013 gün ve 2013/122 sayılı yazısında, “Ankara İl
Başkanlığına Mamak ve Keçiören İlçe Başkanlıklarına ait kira sözleşmelerinin
temin edilmesi konusunda yapılan görüşmeler doğrultusunda bir sonuç alınamamış
ve makamınızca istenilen kira sözleşmeleri bulunamadığı sebebiyle
ulaştırılamamıştır.” şeklinde cevap vermiştir.
29.7.2008 günlü, 26951 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan
268 seri nolu Gelir Vergisi Genel Tebliği ile işyerini kiraya verenler ile
kiracıların kiraya ilişkin tahsilat ve ödemelerinin 1.11.2008 tarihinden
itibaren banka veya Posta ve Telgraf Teşkilatı Genel Müdürlüğü tarafından
düzenlenen belgelerle tevsik edilmesi zorunluluğu getirilmiştir.
Parti yetkilisi kira sözleşmelerini ve kiraların
ödendiğine dair kanunen geçerli belgeleri sunmamıştır.
Mevzuatta kira sözleşmelerinin yazılı yapılması
gerektiğine ilişkin bir hüküm bulunmamakla birlikte, özellikle siyasi
partilerin mali denetiminde kira giderlerinin ispatlanabilmesi için söz konusu
sözleşmelerin yazılı olarak yapılmasında bir zorunluluk bulunduğu açıktır.
Vergilendirme yönünden ise kişiler üçüncü kişilerle olan vergisel ilişkilerini
kanıtlamak zorunda olduklarından, bu sözleşmelerin de 213 sayılı Kanun'un 227.
maddesi uyarınca ispat edici belge olarak yazılı düzenlenmiş bulunması
gerekmektedir. Kira ödemelerinde kira sözleşmesi ile paranın ödendiği veya
alındığını gösteren belgeler kanıtlayıcı belgedir.
Kira sözleşmesi ile paranın ödendiğini gösteren kanunen
belirlenmiş kanıtlayıcı belgeler olmadan yapılan 10.270 TL gider olarak
kabul edilmemiştir.
D- Parti Mallarının İncelenmesi
Mevcut belgelere göre yapılan incelemede, Partinin 2009
yılı içinde edindiği 7.050 TL değerindeki taşınır mal, menkul kıymet ile 16.200
TL değerindeki taşınmaz ediniminin 2820 sayılı Kanun'a uygun olduğu sonucuna
varılmıştır.
IV- SONUÇ
Özgürlük ve
Dayanışma Partisi 2009 yılı kesin hesabının incelenmesi sonucunda;
1- Partinin 2009 yılı kesin hesabında gösterilen 412.925,2
TL gelir, 366.298,47 TL gider ile 26.664,71 TL nakit devrinin Hazineye gelir
kaydedilenler dışında kalan bölümünün eldeki bilgi ve belgelere göre doğru,
denk ve 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu'na uygun olduğuna OYBİRLİĞİYLE,
2- 2820 sayılı Kanun'un 70. maddesine aykırı olarak Parti
amaçlarına uygun olmayan ve Parti tüzel kişiliği adına yapılmış harcama olarak
kabulü mümkün görülmeyen
a- 12.219,08 TL ile 1.218,42 TL nakit farkı ve kesin
hesapta gösterilen ve belgelendirilmesi gerektiği halde belgelendirilmeyen
Genel Merkeze ait 250 TL ile Ankara İl Teşkilatına ait 4.007,67 TL gelir ve
9.580,42 TL gider olmak üzere toplam 27.275,59 TL karşılığı malvarlığının OYBİRLİĞİYLE,
b- 5.640,33 YTL karşılığı Parti malvarlığının Osman
Alifeyyaz PAKSÜT ile M. Emin KUZ'un karşıoyları ve OYÇOKLUĞUYLA,
olmak üzere
toplam 32.915,92 TL'nin 2820 sayılı Kanun'un 75. ve 76. maddeleri gereğince
Hazineye gelir kaydedilmesine,
3- İlk İnceleme
toplantısında verilen karar gereğince, kesin hesapların incelenip onaylandığına
ilişkin Tüzük'e uygun olarak alınmış Parti Meclisi kararının olmaması nedeniyle
2820 sayılı Kanun'un 74. maddesi ve 111. maddesinin (b) bendi uyarınca yasal
işlem yapılması için Ankara Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda
bulunulmasına OYBİRLİĞİYLE,
4- Ankara il,
Altındağ, Elmadağ, Polatlı, Şereflikoçhisar ilçelerine ait gelir ve gider
belgelerinin kaydedildiği defterlerin verilmemesi nedeniyle 2820 sayılı Kanun'un
60. ve 113. maddelerine göre gerekli işlemlerin yapılması için Ankara
Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulmasına OYBİRLİĞİYLE,
5- 25 il örgütüne ilişkin
herhangi bir gelir ve gider belirtilmemesi nedeniyle yapılacak işlem
bulunmadığına Serruh KALELİ, Zehra Ayla PERKTAŞ, Erdal TERCAN ve Zühtü
ARSLAN'ın karşıoyları ve OYÇOKLUĞUYLA,
11.12.2013 gününde karar verildi.
|
Başkanvekili
Serruh KALELİ
|
Üye
Mehmet ERTEN
|
Üye
Serdar ÖZGÜLDÜR
|
|
Üye
Osman Alifeyyaz PAKSÜT
|
Üye
Zehra Ayla PERKTAŞ
|
Üye
Recep KÖMÜRCÜ
|
|
Üye
Burhan ÜSTÜN
|
Üye
Engin YILDIRIM
|
Üye
Nuri NECİPOĞLU
|
|
Üye
Hicabi DURSUN
|
Üye
Celal Mümtaz AKINCI
|
Üye
Erdal TERCAN
|
|
Üye
Muammer TOPAL
|
Üye
Zühtü ARSLAN
|
Üye
M. Emin KUZ
|
KARŞIOY GEREKÇESİ
Özgürlük ve Dayanışma Partisi'nin 2009 yılı kesin
hesabının incelenmesine ilişkin dosyada parti yetkililerinin, kesin hesap
ekinde birleştirilmiş iller kesin hesabı haricinde sunulması gereken diğer
belgeleri sunmadıkları görülmüştür.
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının kayıtlarında Partinin
Adana, Adıyaman (il teşkilatı yok, Gölbaşı ilçe teşkilatı var), Afyonkarahisar
(il teşkilatı yok, Dinar ilçe teşkilatı var), Amasya, Ankara, Antalya, Artvin,
Aydın, Balıkesir, Bilecik, Bolu, Burdur, Bursa, Çanakkale, Çankırı, Çorum,
Denizli, Diyarbakır, Edirne, Elazığ, Erzincan, Eskişehir, Gaziantep, Giresun,
Gümüşhane, Hatay, Isparta, İçel, İstanbul, İzmir, Kars, Kastamonu, Kayseri,
Kırklareli, Kırşehir, Kocaeli, Konya, Kütahya, Malatya, Manisa, Muğla,
Nevşehir, Niğde, Ordu, Rize, Sakarya, Samsun, Sinop, Sivas, Tekirdağ, Tokat,
Trabzon, Şanlıurfa, Uşak, Yozgat (il teşkilatı 25.9.2006 tarihinde kapanmış,
Bahadın belde teşkilatı var) Zonguldak, Aksaray, Bayburt, Karaman, Kırıkkale,
Bartın, Ardahan, Yalova, Karabük, Kilis, Osmaniye (1.12.1999 tarihinde
kapanmış, Düziçi ilçe ve Ellek belde teşkilatı var) ve Düzce teşkilatlarının
faal olduğu görülmektedir.
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının kayıtlarına göre
partinin 62 il, 373 ilçe ve 353 beldede teşkilatı bulunmaktadır.
Parti yetkilileri, “Sunacağımız gelir gider tablosunda
bulunan iller dışındaki il ve ilçe örgütlerinde her hangi bir faaliyet de
bulunmadıkları için gelir ve giderleri bulunmamaktadır. Genel Merkez ve Adana
il örgütü dışındaki illerin ve ilçe örgütlerimizin yerleri kira, genel merkez
ve Adana il örgütünün mülkiyeti partinin bulunmaktadır.” şeklinde cevap
vermişlerdir.
Parti tarafından sunulan iller kesin hesabının
incelenmesinde; Amasya, Burdur, Çanakkale, Çorum, Diyarbakır, Elazığ, Erzincan,
Hatay, Kütahya, Nevşehir, Niğde, Rize, Sakarya, Şanlıurfa, Uşak, Yozgat,
Yalova, Karabük, Aksaray, Bartın, Kilis ve Düzce teşkilatları ile ilgili herhangi
bir gelir ve gider belirtilmediği, önceki yıldan devreden kasa devrinin bir
sonraki yıla devredildiği, Sakarya ile Uşak'ta alınan bağışın genel merkeze
aktarıldığı, Yargıtay kayıtlarında açık görünen Çankırı ile ilgili herhangi bir
bilgi bulunmadığı ve bu illerin 2009 yılı için yönetim giderlerinin olmadığı
görülmüştür.
Partinin “gelir gider tablosunda bulunan iller dışındaki
il ve ilçe örgütlerinde herhangi bir faaliyet de bulunmadıkları için gelir ve
giderleri bulunmamaktadır” şeklindeki beyanını, Mahkememizin önceki kararları
doğrultusunda kabul etmek mümkün olmamıştır.
Siyasi Partilerin faaliyetlerini yürüttükleri Genel
Merkez, il, ilçe veya belde başkanlıklarına ait binaların ya kendi mülkü veya
kira olması gerekir. Şayet Parti yetkililerine ait binalarda siyasi parti
faaliyetinde bulunuluyor ise (il, ilçe veya belde teşkilatının faaliyette
bulunduğu binalar) bu takdirde kira sözleşmesi düzenlenerek isabet eden tutarın
Partiye bağış olarak kaydedilmesi gerekir.
Partinin il, ilçe ve belde örgütleri faaliyette olduğuna
göre, bu yerlerin en azından yönetim giderlerinin (kira, su, elektrik, telefon,
kırtasiye vb.) olması gerekir. Yönetim giderlerinin hesaplarda görülmemesi
kayıt dışı gelir ve gider yapıldığı anlamına gelmektedir. Bu durumda, 2820 sayılı
Kanun'un 69. maddesindeki bir siyasi partinin bütün gelirlerinin, o siyasi
partinin tüzel kişiliği adına elde edileceğine ilişkin hükmü ile yine aynı
Kanun'un 70. maddesindeki bir siyasi partinin bütün giderlerinin o siyasi
partinin tüzel kişiliği adına yapılacağı hükmüne aykırı davranılmış olmaktadır.
Mahkemeye hesap verilebilir şekilde kayıt ve belge
düzeninin oluşturulmaması, hesabın dışında gelir ve gider oluşturulması,
inceleme ve araştırmayı engellemeye yönelik eylemler olduğundan 2820 sayılı Kanun'un
111. maddesinin (c) fıkrasına istinaden gerekli işlemlerin yapılması için
Ankara Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulması gerekir. Nitekim,
Mahkememiz tarafından daha önce de, siyasi partilerin açık ve faal olan il
örgütlerine ilişkin olarak herhangi bir gelir ve gider bildirmemeleri halinde
söz konusu hüküm gereğince suç duyurusunda bulunulmasına ilişkin çok sayıda
karar verilmiştir (Örneğin bkz. E.2010/37, K.2013/106, 25.09.2013; E.2010/35,
K.2013/105, 25.09.2013). Ancak Mahkememiz çoğunluğu tarafından bu dosyada suç
duyurusunda bulunulmasına gerek görülmemiştir.
Yukarıda belirtilen nedenlerle, Özgürlük ve Dayanışma
Partisi hakkında Ankara Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulması
gerektiği kanaatinde olduğumuzdan Mahkememiz çoğunluğunun görüşüne katılmamız
mümkün olmamıştır.
|
Başkanvekili
Serruh KALELİ
|
Üye
Zehra Ayla PERKTAŞ
|
|
Üye
Erdal TERCAN
|
Üye
Zühtü ARSLAN
|
KARŞIOY YAZISI
Özgürlük ve Dayanışma Partisinin 2009 yılına ait
hesaplarının denetiminde, parti görevlilerinin vergi ve diğer kanuni
yükümlülüklerini zamanında yerine getirememeleri nedeniyle oluşan vergi, SGK
prim gecikme zammı ve gecikme bedellerinin parti bütçesinden karşılanması,
siyasi partiler yasasına uygun harcama kabul edilmeyerek, bunlara tekabül eden
meblağın Hazineye irat kaydedilmesine karar verilmiştir.
Öncelikle belirtmek gerekir ki, bu karar uzun süreden
beri istikrar kazanmış olan Anayasa Mahkemesi mali denetim kararlarına uygun ve
müstakar içtihat doğrultusundadır.
Ancak bu uygulamanın yasaya her ne kadar şeklen uygunsa
da hukuka uygun olmadığının, haksız sonuçlara yol açtığının, sürekli olarak
mali gücü zayıf ve Devlet yardımı almayan partilerin aleyhine işlediğinin, bu
haliyle Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'nin 11. maddesindeki siyasi parti kurma
hakkını da kapsayan dernek kurma özgürlüğünü, Anayasa'nın 68. maddesindeki
siyasi partilerde siyasal hayata katılım hakkını haleldar eder bir niteliğe
büründüğünün siyasi parti mali denetimlerinde tevali eden uygulama sonucunda
belirginlik kazandığı kanaatiyle, yasa gereği yapılacak ödemelerin zamanında
yapılamamasından doğan gecikme zamlarının ayrıca partiden ceza olarak
alınmasına (Hazineye irat kaydedilmesine) ilişkin karara katılmıyorum.
Yukarıda açıkladığım genel hukuka aykırılık nedenlerine
ilaveten, gecikme cezaları oranında parti malvarlığının Hazineye irat
kaydedilmesi şu nedenlerle de haksızdır:
1- 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu'nun 75. maddesinin
dördüncü fıkrasında, Anayasa Mahkemesinin denetimi sonunda siyasi partinin
gelir ve giderlerinin doğruluğuna ve kanuna uygunluğuna veya “kanuna uygun
olmayan gelirler ve giderler” dolayısıyla da bunların Hazineye gelir
kaydedilmesine karar vereceği öngörülmüştür. Gecikme ceza ve bedelleri
kanunlara göre ödenmesi zorunlu olan, ödenmemesi halinde daha ağır yaptırımlara
ve kamu alacaklarının tahsili usulüne göre takibata yol açacak, er-geç
ilgilisinden tahsil edilebilecek yükümlülüklerdir. Bunların yerine getirilmesi,
yasalara uymaktan ibaret olup, “kanuna uygun olmayan harcama” olarak
nitelenmeleri mümkün değildir.
2- Hazineye irat kararlarında, gecikme zam ve
cezalarından parti tüzel kişiliğinin sorumlu olmadığı belirtilmekte ise de, bu
meblağların parti tüzel kişiliğinin sorumluluğunda olduğuna kuşku
bulunmamaktadır. Çünkü, gecikmeye rağmen ödenmeme halinde takibata uğrayacak
olanın parti yönetici veya görevlileri değil, parti tüzel kişiliği olduğu
açıktır. Yöneticilerin kısıtlı mali imkanlarını farklı bazı siyasi faaliyetlere
öncelik vererek kullanmaları, bu amaçla vadesi gelen ödemeleri bir süre
ertelemeleri, bu yükümlülüklerini gecikme zammını ödeyerek daha sonra
gerçekleştirmek yönünde takdir hakkını kullanmaları, yasaya aykırılık olarak
değerlendirilemeyeceği gibi, Anayasa Mahkemesinin parti yöneticilerinin günlük
işleyişe ilişkin kararlarının doğruluğunu ve yerindeliğini denetleme gibi bir
görevi ve yetkisi de bulunmamaktadır.
3- Benzeri durumda olan gerçek ve tüzel kişiler, kanuni
ödemelerini zamanında yapmamaktan dolayı sadece kanunlarda öngörülen cezaları
öderken, siyasi partilerin ayrıca bir de irat kaydetme cezasıyla karşılaşmaları
Anayasa'nın 10. maddesinde yer alan eşitlik ilkesine de aykırıdır. Siyasi
Partilerin durum ve konumlarındaki farklılık nedeniyle gerçek ve tüzel
kişilerle aralarında eşitlik karşılaştırması yapılamayacağı her ne kadar öne
sürülebilirse de, bu takdirde siyasi partilerin diğer kişilere oranla niçin
daha korumasız ve aleyhte bir konumda bulunacaklarının demokratik toplum gerekleri
ve ölçülülük ilkesi karşısında haklı bir nedeni gösterilemez.
|
|
|
|
Üye
Osman Alifeyyaz PAKSÜT
|
KARŞIOY
GEREKÇESİ
Özgürlük ve Dayanışma Partisi'nin 2009 Yılı
Kesinhesabının incelenmesi sonucunda, Kesinhesapta gösterilen giderlerden
5.640,33 TL para cezası, gecikme zammı, gecikme bedeli ve buna bağlı giderlerin
Parti tüzel kişiliği adına yapılmış harcama olarak kabulünün mümkün görülmediği
gerekçesiyle Hazineye gelir kaydedilmesine karar verilmiştir.
Kararın bu kısmına ilişkin gerekçede “…Parti
görevlilerinin yükümlülüklerini zamanında yapmamaları sonucu oluşan para
cezası, gecikme zammı, gecikme bedeli ve buna bağlı giderlerden Parti tüzel
kişiliğini sorumlu tutma imkanı bulunmadığı” ve “Bu ödemelerin kişisel
sorumluluk kapsamında olduğu” belirtilmiştir.
Siyasî partiler de dahil olmak üzere her tüzel kişinin,
kendisini oluşturan, temsil eden ve yöneten gerçek kişilerden ayrı bir kişiliği
bulunmakta ve bunun sonucu olarak tüzel kişilerin ayrı hakları, yükümlülükleri
ve sorumlulukları söz konusu olmaktadır.
2820 sayılı Kanunun 70. maddesinde de bir siyasî partinin
bütün giderlerinin, o siyasî parti tüzelkişiliği adına yapılacağı hükme
bağlanmaktadır.
Diğer taraftan, vergi kanunlarına göre kendisine vergi
borcu terettübeden gerçek veya tüzel kişiler mükellef olarak tanımlanmakta;
gecikme zammı gibi asıl vergi borcundan kaynaklanan borçların da vergi
yükümlüsüne ait olduğu kabul edilmektedir.
Siyasî partilerin idarî para cezalarına ilişkin borçları
ile vergi, sigorta, su, elektrik ve telefon borçlarını zamanında
ödememelerinden kaynaklanan gecikme zammı, gecikme bedeli ve buna bağlı
giderlerden Parti tüzel kişiliğini sorumlu tutma imkânının bulunmadığının ve bu
ödemelerin Parti görevlilerinin kişisel sorumlulukları kapsamında olduğunun
kabulü hâlinde, siyasî partilerin bu fer'i borçları ödemelerinin gerekmediği ve
ilgili kurumların gecikmeden sorumlu gerçek kişileri bularak söz konusu zam ve
cezaları bunlardan tahsil etmesinin gerektiği sonucuna varılır. Böyle bir
sonuca varılması, başka bir ifadeyle söz konusu ödemelerin borçlu olmayan
gerçek kişiler adına ödenmesi, belgelendirilmesi ve Parti kayıtlarında gider
olarak gösterilememesi kanunlar açısından da, muhasebe ilkeleri açısından da
isabetli görünmemektedir.
Diğer taraftan, bu sonuç, Parti tüzel kişiliğinin idarî
para cezalarını ve borçlusu olduğu diğer bedellerden kaynaklanan gecikme zammı
ve gecikme bedellerini ödemesinin, aynı miktarda Parti malvarlığının Hazineye
gelir kaydedilmesi suretiyle ikinci defa Parti tüzel kişiliğinden tahsil
edilmesini gerektirdiği anlamına gelmektedir. Başka bir anlatımla, varılan
sonuç, Parti tüzel kişiliğinin malî yükümlülüklerini zamanında yerine
getirmemesinden kaynaklanan borçlarını ödememesi gerektiği; ödediği takdirde
2820 sayılı Kanuna göre bu miktarda mal varlığının Hazineye gelir kaydedileceği
anlamına gelir. Kuşkusuz kanun koyucunun böyle bir sonucu amaçladığı
söylenemez.
Söz konusu gecikmenin Partinin malî imkânsızlıklarından
mı, Parti görevlilerinin ihmalinden mi kaynaklandığı ve bir ihmal söz konusu
ise Parti tarafından bunların sorumlularına rücu edilip edilmediği hususları
Anayasa Mahkemesince yapılacak malî denetimin kapsamı dışında olmalıdır.
Anayasanın 69. maddesi ile 2820 sayılı Kanunun 74. ve 75. maddelerine göre
Anayasa Mahkemesinin bu denetimi kanuna uygunluk denetimidir ve siyasî
partilerin gelir ve giderleri yönünden yapılacak denetimin yerindelik
denetimini içerecek şekilde yapılmaması gerekir. Ayrıca 75. madde, kanuna
uygunluk denetiminde, kanuna uygun olmayan gelir ve giderlerin Hazineye gelir
kaydedileceğini hükme bağladığından, kanunen ödenmesi gereken idari para
cezası, gecikme zammı, gecikme bedeli ve buna bağlı giderlerin Hazineye gelir
kaydedilmesi mümkün değildir.
Bu sebeplerle, Kararın 5.640,33 TL karşılığı Parti
malvarlığının Hazineye gelir kaydedilmesine ilişkin bölümüne katılmıyorum.