ANAYASA
MAHKEMESİ KARARI
Esas Sayısı:2009/33 (Siyasi
Parti Mali Denetimi)
Karar Sayısı:2013/132
Karar Günü:11.12.2013
R.G.
Tarih-Sayı:08.01.2014-28876
I- MALİ DENETİMİN KONUSU
Özgürlük ve Dayanışma Partisi 2008 yılı kesin hesabının
incelenmesidir.
II- İLK İNCELEME
Kesin hesapların Tüzük'e uygun şekilde kabul edildiğine
dair imzalı Büyük Kongre/Parti Meclisi kararının gönderilmesi 1.3.2013 gün ve
206-712 sayı ile istendiği halde, Parti yetkilileri 1.3.2013 gün ve 206-712
sayı ile istenen karar yerine Merkez Yürütme Kurulunun kararını sunmuşlardır.
Parti Tüzüğü'nün 14. maddesine göre Merkez Yürütme Kurulunun Parti Meclisi
adına politik çalışmaları düzenleme ve yürütme ile başkan yardımcılarını seçme
haricinde herhangi bir görevi bulunmamaktadır. Dolayısıyla Merkez Yürütme
Kurulunun kesin hesapları kabul etme görev ve yetkisi bulunmamaktadır.
2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu'nun;
“Merkez
karar, yönetim ve icra organları” başlıklı 16. maddesinin birinci fıkrası, “Siyasi
partilerin merkez karar, yönetim ve icra organları parti tüzüğünde belirtilen
isim, şekil ve sayıda kurulur. Büyük kongrece seçilecek merkez organlarının her
birinin üye sayısı 15'den az olamaz.” ,
73.
maddesinin üçüncü fıkrasının ikinci cümlesi “İller teşkilatından
gönderilenler ve parti merkezine ait olan kesinhesaplar, merkez karar ve
yönetim kurulunca incelenerek karara bağlanır ve birleştirilir.” ve
dördüncü fıkrası “Siyasi partilerin bütçeleri, bilançoları, gelir ve gider
cetvelleri ile kesinhesaplarının nasıl düzenleneceği partilerin iç
yönetmeliklerinde gösterilir.” ,
74.
maddesinin birinci ve ikinci fıkraları, “Siyasi partilerin mali denetimi
Anayasa Mahkemesince yapılır. Anayasa Mahkemesi, siyasi partilerin mal
edinimleri ile gelir ve giderlerinin Kanuna uygunluğunu denetler...
Siyasi
partilerin genel başkanları, karara bağlanarak birleştirilmiş bulunan kesin hesap
ile parti merkez ve bağlı ilçeleri de kapsayan iller teşkilatının kesin
hesaplarının onaylı birer örneğini Haziran ayı sonuna kadar Anayasa Mahkemesine
ve bilgi için Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığına vermek zorundadırlar. Bu
belgelere, ilgili siyasi partinin aynı hesap döneminde edindiği taşınmaz ve
değeri yüz milyon lirayı aşan taşınır malların, menkul kıymetlerin ve her türlü
hakların değerleri ile edinim tarihlerini ve şekillerini de belirten listeleri
eklenir.”,
111.
maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi, Siyasi partilerin “74 üncü madde
hükümlerine aykırı hareket eden sorumluları hakkında, üç aydan altı aya kadar
hafif hapis ve onbeş milyon liradan otuz milyon liraya kadar hafif para cezası
verilir.”
şeklinde
düzenlenmiştir.
Parti Tüzüğü'nün 11. maddesinde, hesapları inceleyerek
Parti Meclisinin aklanması, kesin hesap, bilanço ve bütçe tasarısının
onaylanması konusunda karar vermek Büyük Kongrenin görev ve yetkileri olarak
sayılmış; 12. maddesinde, Parti Meclisinin Genel Başkan dâhil 45 üyeden
oluşacağı ve Büyük Kongreye yurt ve dünya olayları ve Parti çalışmaları
hakkında rapor, kesin hesap, bilanço ve bütçe tasarısını sunacağı ve Büyük
Kongrenin toplanmadığı durumlarda, Partinin hukuki varlığına son verilmesi ile
Tüzük ve programının değiştirilmesi dışında bütün konularda karar alabileceği
belirtilmiştir.
2820 sayılı
Kanun'un 73. maddesinde, kesin hesapları karara bağlamanın Merkez Karar ve
Yönetim Kurulunca olacağı belirtilmesine karşın, Kanun'da Merkez Karar ve
Yönetim Kurulunun ne şekilde oluşacağına dair bir düzenleme yapılmamış, aksine
organların oluşumu Parti Tüzüğüne bırakılmıştır. Parti Tüzüğü'nde de organların
oluşum ve görevleri belirtilmiştir.
Kesin
hesabı onaylamanın Tüzük'de öngörülen şekilde yapılması ve yeterli imzanın olması
gerekir. Kesin hesabın Tüzük'de istenen şekilde onaylandığına dair imzalı Parti
Meclisi kararı bulunmamaktadır.
Kesin hesapların incelenip kabul edildiğine ve
birleştirildiğine ilişkin Tüzük'e uygun kararın olmaması hesabın tam olarak
2820 sayılı Kanun'un 74. maddesine uygun sunulmadığını göstermektedir. Böylece
Özgürlük ve Dayanışma Partisi 2008 yılı kesin hesabının Parti Genel Başkanı
tarafından Haziran ayı sonuna kadar Anayasa Mahkemesi Başkanlığına sunulması
gerektiği yönündeki anılan madde ile getirilen kurala uyulmamıştır.
Kesin
hesapların incelenip onaylandığına ilişkin Tüzük'e uygun alınmış bir kabul
kararı olmadığından 2820 sayılı Kanun'un 74. maddesi ve 111. maddesinin (b) bendi uyarınca yasal işlem yapılması için
Ankara Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulması gerekir.
Bu itibarla Özgürlük ve Dayanışma Partisi 2008 yılı kesin
hesap cetvellerinin ilk incelemesi sonucunda;
1- İşin esasının
incelenmesine,
2- Kesin hesapların incelenip onaylandığına ilişkin Tüzük'e
uygun kararın sunulmaması nedeniyle 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu'nun 74.
maddesi ve 111. maddesinin (b) bendi uyarınca, yasal işlem yapılması için
Ankara Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulmasına,
11.12.2013 gününde OYBİRLİĞİYLE karar verilmiştir.
III- ESASIN İNCELENMESİ
Özgürlük ve Dayanışma Partisinin Anayasa
Mahkemesine verdiği 2008 yılı kesin hesap çizelgeleri ile dayanağını oluşturan
defter ve belgeler üzerinde yapılan inceleme sonuçlarını içeren Raportör
Zekeriya AYDIN tarafından hazırlanan esas inceleme raporu, Anayasa ve 6216
sayılı Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun ile
2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu'nun ilgili kuralları, bunların gerekçeleri
ile diğer yasama belgeleri okunup incelendikten sonra gereği görüşülüp
düşünüldü:
Denetimin maddi öğelerini oluşturan defter ve belgelerde,
Partinin 2008 yılı gelirleri toplamının 434.893,69 YTL, giderleri toplamının
412.168,06 YTL olduğu ve 23.479,67 YTL'nin kasa ve banka mevcudu olarak 2009
yılına devrettiği anlaşılmaktadır.
Parti Genel Merkezinin 2008 yılı muhasebe kayıtlarının
tutulduğu yevmiye defteri 30.12.2008 tarihinde Çankaya İlçe Seçim Kurulunca
onaylanmıştır.
Özgürlük ve Dayanışma Partisi 2008 yılı kesin hesabının
gelir ve gider rakamlarının yukarıda açıklanan tutarlardan oluştuğu, bu haliyle
Partinin 2008 yılı kesin hesabının doğru, denk ve 2820 sayılı Kanun'a uygun
olduğu sonucuna varılmıştır.
Genel Merkez ile Ankara İl Başkanlığına ait gelir ve
giderlerin birlikte yapılması nedeniyle Genel Merkez ve Ankara İl Teşkilatının
2008 yılına ait gelir ve gider belgeleri istenmiştir.
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının kayıtlarına göre Partinin 63
il, 366 ilçe ve 459 beldede teşkilatı bulunmaktadır.
Parti tarafından sunulan iller kesin hesabının
incelenmesinde; Amasya, Burdur, Çanakkale, Çorum, Diyarbakır, Edirne, Elazığ,
Erzincan, Hatay, Kütahya, Nevşehir, Niğde, Rize, Sakarya, Tokat, Şanlıurfa,
Uşak, Yozgat, Yalova, Karabük, Aksaray, Bartın, Kilis ve Düzce teşkilatları ile
ilgili herhangi bir gelir- gider belirtilmediği, önceki yıldan devreden kasa
devrinin bir sonraki yıla devredildiği, Yargıtay kayıtlarında açık görünen
Çankırı ile ilgili herhangi bir bilgi bulunmadığı ve bu illerin 2008 yılı için
yönetim giderlerinin olmadığı görülmüştür. 25 il örgütüne ilişkin herhangi bir
gelir ve gider belirtilmemesi nedeniyle yapılacak bir işlem bulunmamaktadır.
Serruh KALELİ, Zehra Ayla PERKTAŞ, Erdal TERCAN ve Zühtü
ARSLAN bu görüşe katılmamışlardır.
A- Partinin Savunması
Parti yetkilisi 1.3.2013 tarih ve 205-712 sayı ile
sorulan hususlara 26.6.2013 gün ve 2013/51 sayı ile aşağıdaki şekilde cevap
vermiştir:
“Esas sayısı/ 33787353/107.02-206-712 sayılı yazınıza istinaden
.
6.1.2009 tarih ve C.01.0.KAM-103/159-767 sayı ile yazılan yazıya
gerekli çalışmalar tamamlanamadığından dolayı evraklarımız teslim
edilememiştir. O dönemde parti içerisinde yaşanan tatsız olaylar bir çok
evrakların eksik olması nedeniyle sonraki süreçte, Anayasa değişikliğinin
yapılması bir kargaşaya neden oldu bunun için süresinde verilemedi.
Sunacağımız gelir gider tablosunda bulunan iller dışındaki il ve
ilçe örgütlerinde her hangi bir faaliyet de bulunmadıkları için gelir ve
giderleri bulunmamaktadır. Genel Merkez ve Adana il örgütü dışındaki illerin ve
ilçe örgütlerimizin yerleri kira, genel merkez ve Adana il örgütünün mülkiyeti
partinin bulunmaktadır.
Partimiz ilgili yazınızda belirttiğiniz İl örgütlerinden
birleşik kesin hesaplarının, Genel Merkezimize ulaşmadığından dolayı, muhasebe
paket programının virüs kapması nedeniyle genel merkez kesin hesabı da tarafınıza
sunulamamıştır.
2007 ve 2009 yılları arasında parti içinde bir ayrışma yaşanmış
olup, bugün bir çok il ve ilçe yöneticisi partiden ayrılmış durumda olduğundan
evraklarımız ilgili yöneticiler tarafından imzalanamamıştır.
2007 yılı ve 2008 yılı birleşik kesin hesapları arasında ki
tutarsızlığın nedeni; evraklarımızın eksik olduğundan kaynaklanmaktadır. Ancak
gerekli eksiklikler tamamlanarak ve düzeltmeler yapılmıştır.
Tunceli il Örgütünün 10.06.2003 tarihinde kapatıldığını 10,86
YTL, Ziraat Bankası Tunceli Şb.'nde bulunmaktadır. Tekrar İl örgütü
oluşturulacağı düşüncesiyle hesapta gösterilmiştir.
MYK kararı ektedir. Parti taşınır mal ve menkul kıymet ve her
türlü hak edimi listesi ektedir.
Şanlıurfa İl Yönetim Kurulu oluşamadığından sadece Halfeti İlçe
Örgütü verdik.
Ankara İl başkanlığı 2008 yılı kesin hesabı ektedir. Partimiz
2008 yılma ait işletme defteri ve gelir gider belgeleri ektedir.”
B- Gelirlerinin
İncelenmesi
1- Genel Merkez Gelirleri
Parti Genel Merkezinin 2008 yılı gelirleri 35.501,6 YTL
olarak gösterilmiştir.
Bunun 490 YTL'si üye giriş aidatından, 16.965 YTL'si il
paylarından, 6.206 YTL'si bağışlardan, 3.795 YTL'si yayın satış gelirinden,
7.171,33 YTL'si diğer gelirlerden ve 874,27 YTL'si önceki yıldan devreden
nakitten oluşmaktadır.
Genel Merkez gelirleri ile kesin hesap çizelgelerinin
gelir bölümünde yapılan incelemede, gelirlerin 2820 sayılı Kanun'a uygun olarak
sağlandığı sonucuna varılmıştır.
2- İl Örgütleri Gelirleri
Parti il örgütlerinin gelirleri 399.392,09 YTL olarak
gösterilmiştir.
Bunun 2.210 YTL'si giriş aidatı, 3.398 YTL'si il payları,
195.326,21 YTL'si aylık üye aidatı, 133.101,56 YTL'si bağışlar, 7.637 YTL'si
yayın satış geliri, 37.098,54 YTL'si yemek şenlik konser geliri, 111,98 diğer
gelirler ve 20.508,8 YTL'si ise önceki yıldan devreden nakit mevcudundan
oluşmaktadır.
a) Parti
tarafından sunulan Ankara iline ait kesin hesap bilgileri şöyledir:
|
Giderler
|
Tutar
|
Gelirler
|
Tutar
|
|
Kira giderleri
|
27.400,45
|
Üye giriş aidatları
|
130
|
|
PTT kargo giderleri
|
2.342,26
|
Aylık üye aidatları
|
26.887
|
|
Tanıtım Temsil Propaganda Giderleri
|
4.984
|
İl payları
|
2.300
|
|
Kırtasiye Giderleri
|
1.830,22
|
Bağışlar
|
19.669
|
|
Basın Yayın Giderleri
|
1.344
|
Yayın satış geliri
|
140
|
|
Genel Giderler
|
8.085,75
|
Yemek şenlik konser geliri
|
1.375
|
|
Genel merkez pay ödemeleri
|
2.415
|
2007'den devreden nakit
|
4.125,5
|
|
Toplam
|
48.401,66
|
Toplam
|
54.626,5
|
|
2009'a devreden nakit
|
6.224,84
|
|
|
b) Parti
tarafından sunulan Ankara il hesabına ait defter ve belgelerden elde edilenler
şöyledir:
Gelir Gider Belgeleri 2008Yılı
|
İlçe Adı
|
Gider Toplamı
|
Belge Durumu
|
2009'e Devreden Kasa
|
Gelir Toplamı
|
Defter Durumu
|
Yargıtay Kayıtı
|
|
Ankara il
|
|
|
|
|
Yok
|
Açık
|
|
Keçiören
|
4.493,51
|
Var
|
27,8
|
4.521,31
|
Var
|
Açık
|
|
Etimesgut
|
1.801,68
|
Var
|
2,68
|
1.804,36
|
Var
|
Açık
|
|
Mamak
|
5.112,60
|
Var
|
674,72
|
5.787,32
|
Var
|
Açık
|
|
Sincan
|
3.105,19
|
Var
|
101,97
|
3.207,16
|
Var
|
Açık
|
|
Yenimahalle
|
8.894,09
|
Var
|
83,92
|
8.978,01
|
Var
|
Açık
|
|
Çankaya
|
19.130
|
Var
|
3.950
|
23.080
|
Var
|
Açık
|
|
Gölbaşı
|
1.436,21
|
Var
|
1.381,40
|
2.817,61
|
Var
|
Açık
|
|
Altındağ
|
973,07
|
Var
|
|
Gelir makbuzu yok.
|
Yok
|
Açık
|
|
Elmadağ
|
|
|
|
|
|
Açık
|
|
Polatlı
|
|
|
|
|
|
Açık
|
|
Şereflikoçhisar
|
|
|
|
|
|
Açık
|
|
Toplam
|
44.946,35
|
|
6.222,49
|
50.195,77
|
|
|
Kesin hesapta 2009'a devreden nakit 6.224,84 YTL olduğu
hâlde, sunulan defter ve belgelerdeki devreden toplamı 6.222,49 YTL, gelir
toplamı 54.626,5 YTL olduğu hâlde sunulan defter ve belgelerdeki gelir toplamı
50.195,77 YTL, gider toplamı 48.401,66 YTL olduğu hâlde sunulan defter ve
belgelerdeki gider toplamı 44.946,35 YTL'dir. Kesin hesap ile sunulan defter ve
belgeler arasındaki farkın nedeni ile 54.626,5 – 50.195,77 = 4.430,73 YTL gelir
ve 48.401,66 – 44.946,35 = 3.455,31 YTL gider farkına ilişkin belgelerin
gönderilmesi, kesin hesap ile defter ve belgelerin karşılaştırılması sonucu
oluşan 6.224,84 – 6.222,49 = 2,35 YTL nakit farkının nedeni ve Ankara il, Altındağ,
Elmadağ, Polatlı, Şereflikoçhisar ilçelerine ait gelir- giderin kaydedildiği
defterlerin gönderilmesi 5.8.2013 gün ve 665-2350 sayılı yazı ile istenmiştir.
Parti yetkilisi 27.9.2013 gün ve 2013/121 sayılı
yazısında, “Ankara İl Başkanlığına ait defterler bulunamadığından tespit
edilen farklılıklar sehven yapılmıştır. Altındağ, Elmadağ, Polatlı ve
Şereflikoçhisar ilçe başkanlığına ait işletme defterleri bulunamamıştır.”
şeklinde cevap vermiştir.
Parti yetkilileri 4.430,73 YTL gelir farkına ilişkin belgeleri
sunmamış ve 2,35 YTL nakit farkına ilişkin açıklama da yapmamışlardır.
2820 sayılı Kanun'un “Gelirlerin sağlanmasında usul”
başlıklı 69. maddesinin üçüncü fıkrasında, “Sağlanan gelirin türü ve
miktarıyla, gelirin sağlandığı kimsenin adı, soyadı ve adresi, makbuzu
düzenleyenin sıfatı, adı, soyadı ve imzası, makbuzda ve dip koçanlarında yer
alır.”, 76. maddesinin üçüncü fıkrasında da, “Bu Kanunun 69 uncu
maddesinde belirtilen esaslara aykırı olarak bir siyasi partinin tevsik
edilmeyen kaynaklardan gelir sağladığı anlaşılırsa, Anayasa Mahkemesi kararıyla
bu gelir Hazineye irat kaydedilir.” denildiğinden, Partinin 2008 yılı
içinde elde ettiği ve belgelendiremediği 4.430,73 YTL ile 2,35 YTL nakit farkı
toplamı 4.433,08 YTL'nin Hazineye gelir yazılması gerekir.
2007 yılı iller birleştirilmiş kesin hesabında 2008
yılına devreden nakit 20.484,8 YTL iken, 2008 yılı iller birleştirilmiş kesin
hesabında 2007 yılından devreden nakit 20.508,8 YTL olarak yer almıştır.
20.508,8 – 20.484,8 = 24 YTL farkın nedeni il başkanları ve il saymanları
tarafından imzalanmış il kesin hesapları gönderilmediğinden dolayı
anlaşılamadığından bu tutarın gelir kaydedilmesi gerekir.
Ankara il, Altındağ, Elmadağ, Polatlı, Şereflikoçhisar
ilçelerine ait gelir ve giderlerin kaydedildiği defterlerin gönderilmesi
5.8.2013 gün ve 666-2350 sayılı yazı ile istendiği halde gönderilmemiştir.
Parti yetkililerinin defterleri Anayasa Mahkemesine sunmaması nedeniyle
defterler yok kabul edilmiştir.
2820 sayılı Kanun'un 60. maddesinin birinci fıkrasında, “Her
kademedeki parti organları üye kayıt defteri, karar defteri, gelen ve giden
evrak kayıt defteri, gelir ve gider defteri ile demirbaş eşya defteri tutmak
zorundadırlar.”, beşinci fıkrasında, “Parti adına elde edilen gelirlerin
alındığı ve yapılan giderlerin ne gibi işlere ve yerlere harcandığı ilgili
defterlere sıra ile ve belgeleri de belirtilerek geçirilir.”, altıncı
fıkrasında “Bütün defterlerin sayfaları ve kaç sayfadan ibaret oldukları
teşkilatın bulunduğu ilgili seçim kurulu başkanı tarafından mühürlenir ve
tasdik edilir.” denilmiş, aynı Kanun'un 113. maddesinde de “Bu Kanunun
60 ıncı maddesinde yazılı defter ve kayıtları tutmayanlar, altı aydan bir yıla,
bu defter ve kayıtları tahrif veya yok edenler veya gizleyenler, bir yıldan üç
yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılırlar.” hükmü getirilmiştir. Gelir
ve giderlerin işlendiği defterler ibraz edilmediğinden Parti sorumluları
hakkında gerekli işlemlerin yapılması için Ankara Cumhuriyet Başsavcılığına suç
duyurusunda bulunulması gerekir.
C- Giderlerinin İncelenmesi
1- Genel Merkez Giderleri
Parti Genel
Merkezinin 2008 yılı giderleri 35.363,06 YTL olarak gösterilmiştir.
Bunun
18.183,42 YTL'si personel giderleri, 5.246,17 YTL'si iletişim giderleri, 51
YTL'si basın yayın ilan giderleri, 2.000 YTL'si temsil ve ağırlama giderleri,
2.950,61 YTL'si apartman giderleri, 3.040,78 YTL'si araç bakım onarım giderleri
ve 3.891,08 YTL'si diğer çeşitli giderlerden oluşmaktadır.
Parti Genel Merkezinin 2009 yılına devreden kasa ve banka
mevcudu 892,58 YTL'dir.
Parti Genel
Merkezinin 2008 yılı gider belgeleri üzerinde yapılan incelemede, aşağıda
belirtilen konu dışındaki giderlerin 2820 sayılı Kanun'a uygun olarak
gerçekleştirildiği sonucuna varılmıştır. Ankara İl Teşkilatının Kanun'a aykırı
bir kısım giderleri Genel Merkez ile aynı nitelikte olduğundan Genel Merkez
giderleri ile birlikte incelenmiştir.
Muhasebe
biliminin genel kabul görmüş temel kavramlarından biri “Belgelendirme”
kavramıdır. 213 sayılı Vergi Usul Kanunu'nun 229. maddesinde “Fatura,
satılan emtia veya yapılan iş karşılığında müşterinin borçlandığı meblağı
göstermek üzere emtiayı satan veya işi yapan tüccar tarafından müşteriye
verilen ticari vesikadır” şeklinde tarif yapılmış ve “Fatura kullanma
mecburiyeti” başlıklı 232. maddesinde de, faturanın hangi hallerde ve
kimler tarafından alınması ve verilmesinin gerektiği ifade edilmiştir. Bu
bağlamda mal ve hizmet alımlarında bu işlemlerin fatura ile belgelendirilmesi
zorunlu tutulmuş ve gerekli muhasebe kayıtlarının tutulmasında da faturanın
tevsik edici belge olarak kullanılması gerektiği ifade edilmiştir.
Aynı
Kanun'un “Makbuz mecburiyeti” başlıklı 236. maddesinde, “Serbest
meslek erbabı, mesleki faaliyetlerine ilişkin her türlü tahsilatı için iki
nüsha serbest meslek makbuzu tanzim etmek ve bir nüshasını müşteriye vermek,
müşteri de bu makbuzu istemek ve almak mecburiyetindedir.” denilmiş ve
makbuzun muhteviyatı da 237. maddede belirtilmiştir.
Yine aynı
Kanun'un “Gider pusulası” başlıklı 234. maddesindeki, “Birinci ve
ikinci sınıf tüccarlar, kazancı basit usulde tespit edilenlerle defter tutmak
mecburiyetinde olan serbest meslek erbabının ve çiftçilerin;
3.
Vergiden muaf esnafa; yaptırdıkları işler veya onlardan satın aldıkları emtia
için tanzim edip işi yapana veya emtiayı satana imza ettirecekleri gider
pusulası vergiden muaf esnaf tarafından verilmiş fatura hükmündedir. Bu belge,
birinci ve ikinci sınıf tüccarların, zati eşyalarını satan kimselerden satın
aldıkları altın, mücevher gibi kıymetli eşya için de tanzim edilir.
Gider
pusulası, işin mahiyeti, emtianın cins ve nev'i ile miktar ve bedelini ve iş
ücretini ve işi yaptıran ile yapanın veya emtiayı satın alan ile satanın
adlarıyla soyadlarını (Tüzel kişilerde unvanlarını) ve adreslerini ve tarihi
ihtiva eder ve iki nüsha olarak tanzim ve bir nüshası işi yapana veya malı
satana tevdi olunur.
Gider
pusulaları, seri ve sıra numarası dahilinde teselsül ettirilir.” hükmünden fatura vermek mecburiyetinde olmayanlar için
gider pusulası düzenleneceği anlaşılmaktadır.
2820 sayılı
Kanun'un 70. maddesinin üçüncü fıkrasına göre beş milyon liraya kadar olan
(2008 yılı için 52,37 YTL) harcamaların makbuz veya fatura gibi bir belge ile
tevsik edilmesi zorunlu olmadığından, bu miktarı geçen harcamaların geçerli ve
kanıtlayıcı bir belgeye dayanması gerekmektedir.
2820 sayılı
Kanun'un 70. maddesinin ikinci fıkrasında, “Bir siyasî partinin bütün
giderleri, o siyasi parti tüzelkişiliği adına yapılır” ve aynı Kanun'un 75.
maddesinin dördüncü fıkrasında, “Anayasa Mahkemesi denetimi sonunda, o
siyasi partinin gelir ve giderlerinin doğruluğuna ve kanuna uygunluğuna veya
kanuna uygun olmayan gelirler ile giderler dolayısıyla da bunların Hazineye
gelir kaydedilmesine karar verir” ve 76. maddesinin dördüncü fıkrasında da,
“Belgelendirilmesi gerektiği halde belgelendirilmeyen parti giderleri
miktarınca parti malvarlığı, Anayasa Mahkemesi kararıyla Hazineye irad
kaydedilir” hükümleri yer almıştır.
18.4.2013 günlü, 28622 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan
6456 sayılı Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanun ile
Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun'un 54. maddesiyle 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu'na eklenen geçici
19. madde ile 6111 sayılı Kanun'un 180. maddesiyle 2820 sayılı Kanun'un 74.
maddesinde yapılan değişikliklerin anılan değişikliklerin yürürlüğe girdiği
tarih itibarıyla Anayasa Mahkemesi tarafından sonuçlandırılmamış denetimler
hakkında da uygulanacağı belirtilmiştir.
Parti görevlilerinin vergi ve diğer kanuni
yükümlülüklerini zamanında yapmamaları sonucu oluşan gecikme zammı, gecikme bedelleri
ile cezaların Parti bütçesinden ödenme nedeni 5.8.2013 gün ve 665-2350 sayılı
yazı ile sorulmuştur.
Genel Merkez
|
Yevmiye Tarih ve No
|
İçerik
|
Tutar
|
|
10.1.2008/2
|
Aski fatura gecikme cezası
|
0,69
|
|
10.1.2008/2
|
Elektrik gecikme bedeli
|
0,13
|
|
31.1.2008/4
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
212,38
|
|
10.2.2008/6
|
Elektrik gecikme bedeli
|
0,39
|
|
20.2.2008/7
|
Aski fatura gecikme cezası
|
1,48
|
|
29.2.2008/8
|
Telefon gecikme bedeli
|
32,51
|
|
29.2.2008/8
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
212,38
|
|
29.2.2008/8
|
Çevre kirliliği para cezası
|
500
|
|
31.3.2008/12
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
212,38
|
|
10.4.2008/14
|
Elektrik gecikme bedeli
|
0,35
|
|
10.4.2008/14
|
Para cezası
|
500
|
|
30.4.2008/16
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
212,38
|
|
10.5.2008/19
|
Elektrik ve su gecikme bedeli
|
1,4
|
|
31.5.2008/21
|
34 RJ 234 plakalı aracın MTV gecikme zammı
|
100,98
|
|
31.5.2008/21
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
212,38
|
|
30.6.2008/25
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
212,38
|
|
10.8.2008/31
|
Elektrik gecikme bedeli
|
0,88
|
|
31.8.2008/33
|
Su gecikme bedeli
|
3,12
|
|
10.9.2008/35
|
Elektrik gecikme bedeli
|
0,95
|
|
10.10.2008/39
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
430,61
|
|
20.10.2008/40
|
Telefon gecikme bedeli
|
24,63
|
|
31.10.2008/41
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
926,49
|
|
|
SGK gecikme zammı 4.taksit ödemesinin Yapı Kredi
Bankasıyla ödendiğine dair 1.12.2008 tarihli dekont vardır. Gider kaydı
yapılmama nedeni'
|
421,72
|
|
31.12.2008/49
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
421,72
|
|
Toplam
|
|
4.220,61
|
Ankara İl
|
İlçe Adı
|
Yevmiye Tarih ve No
|
İçerik
|
Tutar
|
|
Çankaya
|
2.7.2008/161
|
Gelir vergisi gecikme zammı
|
27,5
|
|
Gölbaşı
|
21.8.2008/8
|
Pişmanlık zammı
|
3,75
|
|
Yenimahalle
|
10.10.2008/70
|
Aidat gecikme faizi
|
9
|
|
Toplam
|
|
|
40,25
|
Parti yetkilisi 27.9.2013 gün ve 2013/121 sayılı
yazısında, “Vergi ve diğer kanuni yükümlülükler nakit sıkıntısı sebebiyle
zamanında ödenememiştir. Partimiz gönüllü ve örgütlerimizden aldığımız
destekler doğrultusunda zorunlu harcamalarımızı karşılayarak çalışmalarımıza
devam etmekteyiz. Bu sebeplerle tespit ettiğiniz gecikme cezaları doğmuştur.
Ancak, SGK ve vergi ödemelerine ait belirttiğiniz;
|
30.1.2008/4
|
SGK gecikme
|
212,38
|
|
29.2.2008/8
|
SGK gecikme
|
212,38
|
|
31.3.2008/12
|
SGK gecikme
|
212,38
|
|
30.4.2008/16
|
SGK gecikme
|
212,38
|
|
31.5.2008/21
|
SGK gecikme
|
212,38
|
|
30.6.2008/25
|
SGK gecikme
|
212,38
|
|
10.10.2008/39
|
SGK gecikme
|
430,61
|
|
31.10.2008/41
|
SGK gecikme
|
926,49
|
|
31.12.2008/49
|
SGK gecikme
|
421,72
|
miktarların içerisinde SSK ve gelir ana prim bedellerinin
düşülerek dikkate alınması gerektiğini ve SGK 01.12.2008 tarih Yapı Kredi
Bankası 4. taksit 421,72 TL kimin tarafından ödendiği tespit edilemediğinden
kayıtlara alınmamıştır.” şeklinde cevap
vermiştir.
Tabloda yer alan rakamlar ana para haricindeki
gecikmeleri içerir. Aşağıdaki tabloda görüleceği üzere ana para dahil olarak
yevmiye defterine gider yazılan tutarlar farklıdır.
|
Yevmiye Tarih ve No
|
İçerik
|
Yevmiyeye Gider Yazılan Tutar
|
|
31.1.2008/4
|
SGK ödemeleri
|
264,77
|
|
29.2.2008/8
|
SGK ödemeleri
|
264,77
|
|
31.3.2008/12
|
SGK ödemeleri
|
264,77
|
|
30.4.2008/16
|
SGK ödemeleri
|
264,77
|
|
31.5.2008/21
|
SGK ödemeleri
|
264,77
|
|
30.6.2008/25
|
SGK ödemeleri
|
264,77
|
|
10.10.2008/39
|
SGK ödemeleri
|
1.234,41
|
|
31.10.2008/41
|
SGK ödemeleri
|
2.560,74
|
|
31.12.2008/49
|
SGK ödemeleri
|
1.234,41
|
Parti yetkililerinin ödemelerin zamanında yapılması için
gerekli tedbirleri almaları gerekir. Parti görevlilerinin yükümlülüklerini
zamanında yapmamaları sonucu oluşan para cezası, gecikme zammı, gecikme bedeli
ve buna bağlı giderlerden Parti tüzel kişiliğini sorumlu tutma imkânı
bulunmamaktadır. Bu ödemelerin kişisel sorumluluk kapsamında olduğu açıktır. Bu
nedenle 4.260,86 YTL'nin Hazine'ye gelir kaydedilmesi gerekir.
Osman Alifeyyaz PAKSÜT ile M. Emin KUZ bu görüşe
katılmamışlardır.
2- İl Örgütleri Giderleri
Parti il örgütlerinin giderleri 376.805 YTL olarak
gösterilmiştir.
Bunun
34.626,69 YTL'si personel giderleri, 19.608,93 YTL'si iletişim giderleri,
15.475,50 YTL'si basın yayın ilan giderleri, 17.970,30 YTL'si temsil ve
ağırlama giderleri, 183.190,97 YTL'si kira giderleri, 7.323,30 YTL'si kırtasiye
giderleri, 490 YTL'si giriş aidat ödemeleri, 16.965 YTL'si genel merkez pay
ödemeleri, 6.975,79 YTL'si noter harç vergi cezaları ve 74.178,52 YTL'si diğer
çeşitli giderlerden oluşmaktadır.
Parti il örgütlerinin 2009 yılına devreden kasa ve banka
mevcudu 22.587,09 YTL'dir.
a) Parti
yetkilileri 3.455,31 YTL gider farkına ilişkin belgeleri sunmamışlardır.
2820 sayılı Kanun'un 76. maddesinin dördüncü fıkrasında,
belgelendirilmesi gerektiği halde belgelendirilmeyen parti giderleri miktarınca
Parti malvarlığının Anayasa Mahkemesi kararıyla Hazineye irat kaydedileceği,
70. maddesinin üçüncü fıkrasında ise beş milyon (2008 yılı için 52,37 YTL)
liraya kadar harcamaların makbuz veya fatura gibi bir belge ile tevsik
edilmesinin zorunlu olmadığı belirtildiğinden bu miktarı geçen harcamaların
fatura veya makbuz gibi belgelerle tevsik edilmesi zorunludur.
Bu bağlamda belgelendirilmesi gerektiği hâlde belgelendirilmeyen
3.455,31 YTL tutarındaki Parti malvarlığının Hazineye gelir yazılması gerekir.
b) Aşağıdaki
tabloda giderleri Çankaya ilçe örgütünce karşılanan araçların kime ait
olduğunun belirtilmesi ile bu giderlerin Parti tarafından karşılanmasını
gerektirecek kanıtlayıcı belgelerin gönderilmesi 5.8.2013 gün ve 665-2350
sayılı yazı ile istenmiştir.
|
Yevmiye Tarih ve No
|
Plaka No
|
Yapılan
|
Tutar
|
|
17.1.2008/14
|
06 MEZ 98
|
Abdullah Aytaç Emek 17.1.2008 tarihinde alınan
kurşunsuz benzin
|
78
|
|
17.1.2008/14
|
06 AY 9188
|
Abdullah Aytaç Emek 17.1.2008 tarihinde alınan diesel
|
50
|
|
27.1.2008/25
|
06 DD 416
|
Uğur Petrolden 27.1.2008 tarihinde alınan kurşunsuz
benzin
|
145,02
|
|
29.1.2008/29
|
06 KYV 81
|
29.1.2008 tarihinde alınan kurşunsuz benzin
|
50
|
|
31.1.2008/31
|
06 GHB 40
|
Opet Ankara Akaryakıttan 31.1.2008 tarihinde alınan
kurşunsuz benzin
|
100
|
|
27.2.2008/51
|
06 DD 416
|
Yurttakalan Petrolden 27.2.2008 tarihinde alınan
kurşunsuz benzin
|
145,02
|
|
17.3.2008/62
|
06 KYV 81
|
Opet İlkinden 17.3.2008 tarihinde alınan kurşunsuz
benzin
|
50
|
|
23.3.2008/66
|
06 GHB 40
|
Akyak Opetten 23.3.2008 tarihinde alınan kurşunsuz
benzin
|
100
|
|
11.4.2008/82
|
06 YT 126
|
Ospet akaryakıttan 15.4.2008 tarihinde alınan lpg
|
50
|
|
16.4.2008/85
|
06 KYV 81
|
Süba Petrolden 16.4.2008 tarihinde alınan kurşunsuz
benzin
|
50
|
|
3.5.2008/97
|
06 DD 416
|
Uğur Petrolden 3.5.2008 tarihinde alınan kurşunsuz
benzin
|
160
|
|
17.5.2008/107
|
06 YT 126
|
Tamer Gemalmazdan17.4.2008 tarihinde alınan lpg
|
84,78
|
|
20.5.2008/108
|
06 GHB 40
|
Ankara akaryakıttan 20.5.2008 tarihinde alınan
kurşunsuz benzin
|
100
|
|
20.5.2008/109
|
06 NA 251
|
Ospet Akaryakıttan 15.4.2008 tarihinde alınan lpg
|
20
|
|
21.5.2008/113
|
06 YT 126
|
Ospet Akaryakıttan 21.5.2008 tarihinde alınan lpg
|
50
|
|
22.5.2008/115
|
06 DD 416
|
Çankaya Petrolden 22.5.2008 tarihinde alınan kurşunsuz
benzin
|
135
|
|
7.6.2008/155
|
06 DD 416
|
Süba petrolden 7.6.2008 tarihinde alınan kurşunsuz
benzin
|
155
|
|
28.6.2009/156
|
06 GHB 40
|
Çankaya Petrolden 28.6.2008 tarihinde alınan kurşunsuz
benzin
|
50
|
|
5.7.2008/169
|
06 GHB 40
|
Süba Petrolden 5.7.2008 tarihinde alınan kurşunsuz
benzin
|
100
|
|
19.7.2008/178
|
06 GHB 40
|
Turtay Petrolden 19.7.2008 tarihinde alınan kurşunsuz
benzin
|
150
|
|
17.8.2008/197
|
06 YUE 51
|
FTZ Akaryakıttan 17.8.2008 tarihinde alınan benzin
|
100
|
|
24.8.2008/200
|
06 GHB 40
|
Akarsu Akaryakıttan 24.8.2008 tarihinde alınan
kurşunsuz benzin
|
160
|
|
30.8.2008/303
|
06 BG 8684
|
Onal Petrolden 30.8.2008 tarihinde alınan kurşunsuz
|
30
|
|
30.8.2008/304
|
06 BG 8684
|
Onal Petrolden 30.8.2008 tarihinde alınan motorin
|
70
|
|
3.9.2008/210
|
06 GHB 40
|
Yılmaz Petrolden 3.9.2008 tarihinde alınan kurşunsuz
benzin
|
140
|
|
30.9.2008/227
|
06 YUE 51
|
FTZ Akaryakıttan 30.9.2008 tarihinde alınan benzin
|
100
|
|
1.10.2008/228
|
06 GHB 40
|
Suba Petrolden 1.10.2008 tarihinde alınan kurşunsuz
benzin
|
100
|
|
28.10.2008/237
|
06 YUE 51
|
Akgüç Petrolden alınan kurşunsuz
|
100
|
|
16.11.2008/246
|
06 GHB 40
|
Ankara Akaryakıttan 16.11.2008 tarihinde alınan
kurşunsuz benzin
|
50
|
|
10.12.2008/250
|
06 GHB 40
|
Şahin Petrolden 10.12.2008 tarihinde alınan kurşunsuz
|
100
|
|
27.12.2008/259
|
06 YUE 51
|
Çankaya Akaryakıt ürünlerinden 27.12.2008 tarihinde
alınan kurşunsuz
|
50
|
|
Toplam
|
|
|
2.822,82
|
Parti yetkilisi 27.9.2013 gün ve 2013/121 sayılı
yazısında, “Çankaya İlçe Başkanlığınca parti üyesi kişilere ait 06 MEZ 98,
06 AY 9188, 06 DD 416, 06 KYV 81, 06 GHB 40, 06 YT 126, 06 NA 251, 06 YUE 51,
06 BG 8684 plakalı araçlar İlçe Başkanlığının muhtelif çalışmalarında ve seçim
çalışmalarında kullanıldığı sebebiyle yakıtları İlçe Başkanlığı tarafından
karşılanmıştır.” şeklinde cevap vermiştir.
Araçlar, Parti teşkilatının mülkiyetinde ise buna ilişkin
ruhsat fotokopilerinin, kiralanan araçlar ise kira sözleşme örneklerinin, Parti
gönüllülerinin araç tahsis ettiği araç ise buna ilişkin sözleşme örneğinin
sunulması gerekir. Parti gönüllülerinin araç tahsis etmesi durumunda araçların
tahsis edildiğine dair sözleşme düzenlenerek tahsis miktarı bağış olarak kayıt
edilmelidir. Parti yetkilileri kanıtlayıcı hiçbir belge göndermemişler, genel
ifadelerle cevap vermişlerdir. Parti araçları (kiralama-mülkiyet) haricindeki
giderlerin Parti amaçlarına uygun ve Parti tüzel kişiliği adına yapılmış bir
harcama olarak kabul edilmesi mümkün görülmeyen 2.822,82 YTL ödemenin Hazine'ye
gelir kaydedilmesi gerekir.
c) Kira
ödemelerinin yapıldığını kanıtlayan kanunen geçerli alındılar ile sözleşmelerin
gönderilmesi 5.8.2013 gün ve 665-2350 sayılı yazı ile istenmiştir.
Kira Ödemeleri
|
İlçe Adı
|
Yevmiye Tarih ve No
|
İçerik
|
Tutar
|
Belge Durumu
|
|
Sincan
|
16.9.2008/22
|
Kira
|
230
|
Ödendiğine dair herhangi bir belge bulunmamaktadır.
|
|
Yenimahalle
|
30.10.2008/81
|
Kira
|
530
|
Ödendiğine dair herhangi bir belge bulunmamaktadır.
|
|
Altındağ
|
|
1 yıllık kira
|
600
|
ÖDP 028329 nolu gider makbuzu var. 31.12.2008 tarihli
imza var. İsim yok. Kime ödendiği anlaşılamadı..
|
|
Mamak
|
20.12.2008/49
|
Kira
|
410
|
Ödendiğine dair herhangi bir belge bulunmamaktadır.
|
Parti
yetkilisi 27.9.2013 gün ve 2013/121 sayılı yazısında, “Ankara İl
Başkanlığına Sincan, Yenimahalle ve Gölbaşı İlçe Başkanlıklarına ait kira sözleşmelerinin
temin edilmesi konusunda yapılan görüşmeler doğrultusunda bir sonuç alınamamış
ve makamınızca istenilen kira sözleşmeleri bulunamadığı sebebiyle
ulaştırılamamıştır. Altındağ İlçe Başkanlığına ait bir yıllık kira karşılığı
028329 numaralı gider makbuzuyla 31.12.2008 tarihinde 600 TL kira karşılığı
yapılan ödemede imza attırılmış sehven isim ve soy isim yazılmamıştır.
Makbuzlar makamınızda bulunduğu sebebiyle Fehmi Özkan adlı kişinin imzaları
tamamlattırılamamıştır.” şeklinde cevap vermiştir.
Parti
yetkilileri kira sözleşmesi ile kiranın ödendiği gösteren kanıtlayıcı belgeleri
sunmamışlardır.
Mevzuatta kira sözleşmelerinin yazılı yapılması
gerektiğine ilişkin bir hüküm bulunmamakla birlikte, özellikle siyasi
partilerin mali denetiminde kira giderlerinin ispatlanabilmesi için söz konusu
sözleşmelerin yazılı olarak yapılmasında bir zorunluluk bulunduğu açıktır.
Vergilendirme yönünden ise kişiler üçüncü kişilerle olan vergisel ilişkilerini
kanıtlamak zorunda olduklarından, bu sözleşmelerin de 213 sayılı Kanun'un 227.
maddesi uyarınca ispat edici belge olarak yazılı düzenlenmesi gerekmektedir.
Kira ödemelerinde kira sözleşmesi ile paranın ödendiği veya alındığını gösteren
belgeler kanıtlayıcı belgedir.
Diğer taraftan, 29.7.2008 günlü, 26951 sayılı Resmî
Gazete'de yayınlanan 268 seri no'lu Gelir Vergisi Genel Tebliği ile işyerini
kiraya verenler ile kiracıların kiraya ilişkin tahsilat ve ödemelerinin
1.11.2008 tarihinden itibaren banka veya Posta ve Telgraf Teşkilatı Genel
Müdürlüğü tarafından düzenlenen belgelerle tevsik edilmesi zorunluluğu
getirildiği hâlde buna uyulmamıştır.
Kira sözleşmesi ile paranın ödendiğini gösteren kanunen
belirlenmiş kanıtlayıcı belgeler olmadan yapılan 1.770 YTL gider olarak kabul
edilmemiştir.
D- Parti Mallarının İncelenmesi
Mevcut belgelere göre yapılan incelemede, partinin 2008
yılı içinde taşınmaz ile değeri yüz Yeni Türk Lirasını aşan taşınır mal, menkul
kıymet ve hak ediniminin olmadığı sonucuna varılmıştır.
IV- SONUÇ
Özgürlük ve
Dayanışma Partisi 2008 yılı kesin hesabının incelenmesi sonucunda;
1- Partinin 2008 yılı kesin hesabında gösterilen 434.893,69
YTL gelir, 412.168,06 YTL gider ile 23.479,67 YTL nakit devrinin Hazineye gelir
kaydedilenler dışında kalan bölümünün eldeki bilgi ve belgelere göre doğru,
denk ve 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu'na uygun olduğuna OYBİRLİĞİYLE,
2- 2820 sayılı Kanun'un 70. maddesine aykırı olarak Parti
amaçlarına uygun olmayan ve Parti tüzel kişiliği adına yapılmış harcama olarak
kabulü mümkün görülmeyen,
a- 4.592,82 YTL ile 26,35 YTL nakit farkı ve kesin hesapta
gösterilen ve belgelendirilmesi gerektiği halde belgelendirilmeyen Ankara İl
Teşkilatına ait 4.430,73 YTL gelir ve 3.455,31 YTL gider olmak üzere toplam
12.505,21 YTL karşılığı malvarlığının OYBİRLİĞİYLE,
b- 4.260,86 YTL karşılığı Parti malvarlığının Osman
Alifeyyaz PAKSÜT ile M. Emin KUZ'un karşıoyları ve OYÇOKLUĞUYLA,
olmak üzere
toplam 16.766,07 YTL'nin 2820 sayılı Kanun'un 75. ve 76. maddeleri gereğince
Hazineye gelir kaydedilmesine,
3- İlk İnceleme
toplantısında verilen karar gereğince, kesin hesapların incelenip onaylandığına
ilişkin Tüzüğe uygun olarak alınmış Parti Meclisi kararının olmaması nedeniyle
2820 sayılı Kanun'un 74. maddesi ve 111. maddesinin (b) bendi uyarınca yasal
işlem yapılması için Ankara Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda
bulunulmasına OYBİRLİĞİYLE,
4- Ankara il,
Altındağ, Elmadağ, Polatlı, Şereflikoçhisar ilçelerine ait gelir ve gider belgelerinin
kaydedildiği defterlerin verilmemesi nedeniyle 2820 sayılı Kanun'un 60. ve 113.
maddelerine göre gerekli işlemlerin yapılması için Ankara Cumhuriyet
Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulmasına OYBİRLİĞİYLE,
5- 25 il örgütüne ilişkin
herhangi bir gelir ve gider belirtilmemesi nedeniyle yapılacak işlem
bulunmadığına Serruh KALELİ, Zehra Ayla PERKTAŞ, Erdal TERCAN ve Zühtü
ARSLAN'ın karşıoyları ve OYÇOKLUĞUYLA,
11.12.2013 gününde karar verildi.
|
Başkanvekili
Serruh KALELİ
|
Üye
Mehmet ERTEN
|
Üye
Serdar ÖZGÜLDÜR
|
|
Üye
Osman Alifeyyaz PAKSÜT
|
Üye
Zehra Ayla PERKTAŞ
|
Üye
Recep KÖMÜRCÜ
|
|
Üye
Burhan ÜSTÜN
|
Üye
Engin YILDIRIM
|
Üye
Nuri NECİPOĞLU
|
|
Üye
Hicabi DURSUN
|
Üye
Celal Mümtaz AKINCI
|
Üye
Erdal TERCAN
|
|
Üye
Muammer TOPAL
|
Üye
Zühtü ARSLAN
|
Üye
M. Emin KUZ
|
KARŞIOY GEREKÇESİ
Özgürlük ve Dayanışma Partisi'nin 2008 yılı kesin
hesabının incelenmesine ilişkin dosyada parti yetkililerinin, Genel Merkez
kesin hesabını, iller kesin hesabını ve birleştirilmiş kesin hesabı sundukları,
sunulması gereken diğer belgeleri sunmadıkları görülmüştür.
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının kayıtlarında Partinin
Adana, Adıyaman (il teşkilatı yok, Gölbaşı ilçe teşkilatı var), Afyonkarahisar
(il teşkilatı yok, Dinar ilçe teşkilatı var), Amasya, Ankara, Antalya, Artvin,
Aydın, Balıkesir, Bilecik, Bolu, Burdur, Bursa, Çanakkale, Çankırı, Çorum,
Denizli, Diyarbakır, Edirne, Elazığ, Erzincan, Eskişehir, Gaziantep, Giresun,
Gümüşhane, Hatay, Isparta, İçel, İstanbul, İzmir, Kars, Kastamonu, Kayseri,
Kırklareli, Kırşehir, Kocaeli, Konya, Kütahya, Malatya, Manisa, Muğla,
Nevşehir, Niğde, Ordu, Rize, Sakarya, Samsun, Sinop, Sivas, Tekirdağ, Tokat,
Trabzon, Şanlıurfa, Uşak, Yozgat (il teşkilatı 25.9.2006 tarihinde kapanmış,
Bahadın belde teşkilatı var), Zonguldak, Aksaray, Bayburt, Karaman, Kırıkkale,
Bartın, Ardahan, Yalova, Karabük, Kilis, Osmaniye (1.12.1999 tarihinde
kapanmış, Düziçi ilçe ve Ellek belde teşkilatı var) ve Düzce teşkilatlarının
faal olduğu görülmektedir.
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının kayıtlarına göre
partinin 63 il, 366 ilçe ve 459 beldede teşkilatı bulunmaktadır.
Parti yetkilileri, “Sunacağımız gelir gider tablosunda
bulunan iller dışındaki il ve ilçe örgütlerinde her hangi bir faaliyet de
bulunmadıkları için gelir ve giderleri bulunmamaktadır. Genel Merkez ve Adana
il örgütü dışındaki illerin ve ilçe örgütlerimizin yerleri kira, genel merkez
ve Adana il örgütünün mülkiyeti partinin bulunmaktadır.” şeklinde cevap
vermişlerdir.
Parti tarafından sunulan iller kesin hesabının
incelenmesinde; Amasya, Burdur, Çanakkale, Çorum, Diyarbakır, Edirne, Elazığ,
Erzincan, Hatay, Kütahya, Nevşehir, Niğde, Rize, Sakarya, Tokat, Şanlıurfa,
Uşak, Yozgat, Yalova, Karabük, Aksaray, Bartın, Kilis ve Düzce teşkilatları ile
ilgili herhangi bir gelir ve gider belirtilmediği, önceki yıldan devreden kasa
devrinin bir sonraki yıla devredildiği, Yargıtay kayıtlarında açık görünen
Çankırı ile ilgili herhangi bir bilgi bulunmadığı ve bu illerin 2008 yılı için
yönetim giderlerinin olmadığı görülmüştür.
Partinin “gelir gider tablosunda bulunan iller dışındaki
il ve ilçe örgütlerinde herhangi bir faaliyet de bulunmadıkları için gelir ve
giderleri bulunmamaktadır” şeklindeki beyanını, Mahkememizin önceki kararları
doğrultusunda kabul etmek mümkün değildir. Siyasi partilerin faaliyetlerini
yürüttükleri genel merkez, il, ilçe veya belde başkanlıklarına ait binaların ya
kendi mülkü veya kira olması gerekir. Şayet Parti yetkililerine ait binalarda
faaliyette bulunuluyor ise (il, ilçe veya belde teşkilatının faaliyette
bulunduğu binalar) bu takdirde kira sözleşmesi düzenlenerek isabet eden tutarın
Partiye bağış olarak kaydedilmesi gerekir. Partinin il, ilçe ve belde örgütleri
faaliyette olduğuna göre, bu yerlerin en azından yönetim giderlerinin (kira,
su, elektrik, telefon, kırtasiye vb.) olması gerekir. Yönetim giderlerinin
hesaplarda görülmemesi kayıt dışı gelir ve gider yapıldığı anlamına
gelmektedir. Bu durumda, 2820 sayılı Kanun'un 69. maddesindeki bir siyasi
partinin bütün gelirlerinin, o siyasi partinin tüzel kişiliği adına elde
edileceğine ilişkin hükmü ile yine aynı Kanun'un 70. maddesindeki bir siyasi
partinin bütün giderlerinin o siyasi partinin tüzel kişiliği adına yapılacağı
hükmüne aykırı davranılmış olmaktadır.
Mahkemeye hesap verilebilir şekilde kayıt ve belge
düzeninin oluşturulmaması, hesabın dışında gelir ve gider oluşturulması,
inceleme ve araştırmayı engellemeye yönelik eylemler olduğundan 2820 sayılı
Kanun'un 111. maddesinin (c) fıkrasına istinaden gerekli işlemlerin yapılması
için Ankara Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulması gerekir. Nitekim,
Mahkememiz tarafından daha önce de, siyasi partilerin açık ve faal olan il
örgütlerine ilişkin olarak herhangi bir gelir ve gider bildirmemeleri halinde
söz konusu hüküm gereğince suç duyurusunda bulunulmasına ilişkin çok sayıda
karar verilmiştir (Örneğin bkz. E.2010/37, K.2013/106, 25.09.2013; E.2010/35,
K.2013/105, 25.09.2013). Ancak Mahkememiz çoğunluğu tarafından bu dosyada suç
duyurusunda bulunulmasına gerek görülmemiştir.
Yukarıda belirtilen nedenlerle, Özgürlük ve Dayanışma
Partisi hakkında Ankara Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulması
gerektiği kanaatinde olduğumuzdan Mahkememiz çoğunluğunun görüşüne katılmamız
mümkün olmamıştır.
|
Başkanvekili
Serruh KALELİ
|
Üye
Zehra Ayla PERKTAŞ
|
|
Üye
Erdal TERCAN
|
Üye
Zühtü ARSLAN
|
KARŞIOY YAZISI
Özgürlük ve Dayanışma Partisinin 2008 yılına ait
hesaplarının denetiminde, parti görevlilerinin vergi ve diğer kanuni
yükümlülüklerini zamanında yerine getirememeleri nedeniyle oluşan vergi, SGK
prim gecikme zammı ve gecikme bedellerinin parti bütçesinden karşılanması,
siyasi partiler yasasına uygun harcama kabul edilmeyerek, bunlara tekabül eden
meblağın Hazineye irat kaydedilmesine karar verilmiştir.
Öncelikle belirtmek gerekir ki, bu karar uzun süreden
beri istikrar kazanmış olan Anayasa Mahkemesi mali denetim kararlarına uygun ve
müstakar içtihat doğrultusundadır.
Ancak bu uygulamanın yasaya her ne kadar şeklen uygunsa
da hukuka uygun olmadığının, haksız sonuçlara yol açtığının, sürekli olarak
mali gücü zayıf ve Devlet yardımı almayan partilerin aleyhine işlediğinin, bu
haliyle Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'nin 11. maddesindeki siyasi parti kurma
hakkını da kapsayan dernek kurma özgürlüğünü, Anayasa'nın 68. maddesindeki
siyasi partilerde siyasal hayata katılım hakkını haleldar eder bir niteliğe
büründüğünün siyasi parti mali denetimlerinde tevali eden uygulama sonucunda
belirginlik kazandığı kanaatiyle, yasa gereği yapılacak ödemelerin zamanında
yapılamamasından doğan gecikme zamlarının ayrıca partiden ceza olarak
alınmasına (Hazineye irat kaydedilmesine) ilişkin karara katılmıyorum.
Yukarıda açıkladığım genel hukuka aykırılık nedenlerine
ilaveten, gecikme cezaları oranında parti malvarlığının Hazineye irat
kaydedilmesi şu nedenlerle de haksızdır:
1- 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu'nun 75. maddesinin
dördüncü fıkrasında, Anayasa Mahkemesinin denetimi sonunda siyasi partinin
gelir ve giderlerinin doğruluğuna ve kanuna uygunluğuna veya “kanuna uygun
olmayan gelirler ve giderler” dolayısıyla da bunların Hazineye gelir
kaydedilmesine karar vereceği öngörülmüştür. Gecikme ceza ve bedelleri
kanunlara göre ödenmesi zorunlu olan, ödenmemesi halinde daha ağır yaptırımlara
ve kamu alacaklarının tahsili usulüne göre takibata yol açacak, er-geç
ilgilisinden tahsil edilebilecek yükümlülüklerdir. Bunların yerine getirilmesi,
yasalara uymaktan ibaret olup, “kanuna uygun olmayan harcama” olarak
nitelenmeleri mümkün değildir.
2- Hazineye irat kararlarında, gecikme zam ve
cezalarından parti tüzel kişiliğinin sorumlu olmadığı belirtilmekte ise de, bu
meblağların parti tüzel kişiliğinin sorumluluğunda olduğuna kuşku
bulunmamaktadır. Çünkü, gecikmeye rağmen ödenmeme halinde takibata uğrayacak
olanın parti yönetici veya görevlileri değil, parti tüzel kişiliği olduğu
açıktır. Yöneticilerin kısıtlı mali imkanlarını farklı bazı siyasi faaliyetlere
öncelik vererek kullanmaları, bu amaçla vadesi gelen ödemeleri bir süre
ertelemeleri, bu yükümlülüklerini gecikme zammını ödeyerek daha sonra
gerçekleştirmek yönünde takdir hakkını kullanmaları, yasaya aykırılık olarak
değerlendirilemeyeceği gibi, Anayasa Mahkemesinin parti yöneticilerinin günlük
işleyişe ilişkin kararlarının doğruluğunu ve yerindeliğini denetleme gibi bir
görevi ve yetkisi de bulunmamaktadır.
3- Benzeri durumda olan gerçek ve tüzel kişiler, kanuni
ödemelerini zamanında yapmamaktan dolayı sadece kanunlarda öngörülen cezaları
öderken, siyasi partilerin ayrıca bir de irat kaydetme cezasıyla karşılaşmaları
Anayasa'nın 10. maddesinde yer alan eşitlik ilkesine de aykırıdır. Siyasi
Partilerin durum ve konumlarındaki farklılık nedeniyle gerçek ve tüzel
kişilerle aralarında eşitlik karşılaştırması yapılamayacağı her ne kadar öne
sürülebilirse de, bu takdirde siyasi partilerin diğer kişilere oranla niçin
daha korumasız ve aleyhte bir konumda bulunacaklarının demokratik toplum
gerekleri ve ölçülülük ilkesi karşısında haklı bir nedeni gösterilemez.
|
|
|
|
Üye
Osman Alifeyyaz PAKSÜT
|
KARŞIOY
GEREKÇESİ
Özgürlük ve Dayanışma Partisi'nin 2008 Yılı
Kesinhesabının incelenmesi sonucunda, Kesinhesapta gösterilen giderlerden
4.260,86 YTL para cezası, gecikme zammı, gecikme bedeli ve buna bağlı
giderlerin Parti tüzel kişiliği adına yapılmış harcama olarak kabulünün mümkün
görülmediği gerekçesiyle Hazineye gelir kaydedilmesine karar verilmiştir.
Kararın bu kısmına ilişkin gerekçede “…Parti
görevlilerinin yükümlülüklerini zamanında yapmamaları sonucu oluşan para
cezası, gecikme zammı, gecikme bedeli ve buna bağlı giderlerden Parti tüzel
kişiliğini sorumlu tutma imkanı bulunmadığı” ve “Bu ödemelerin kişisel
sorumluluk kapsamında olduğu” belirtilmiştir.
Siyasî partiler de dahil olmak üzere her tüzel kişinin,
kendisini oluşturan, temsil eden ve yöneten gerçek kişilerden ayrı bir kişiliği
bulunmakta ve bunun sonucu olarak tüzel kişilerin ayrı hakları, yükümlülükleri
ve sorumlulukları söz konusu olmaktadır.
2820 sayılı Kanunun 70. maddesinde de bir siyasî partinin
bütün giderlerinin, o siyasî parti tüzelkişiliği adına yapılacağı hükme
bağlanmaktadır.
Diğer taraftan, vergi kanunlarına göre kendisine vergi
borcu terettübeden gerçek veya tüzel kişiler mükellef olarak tanımlanmakta;
gecikme zammı gibi asıl vergi borcundan kaynaklanan borçların da vergi
yükümlüsüne ait olduğu kabul edilmektedir.
Siyasî partilerin idarî para cezalarına ilişkin borçları
ile vergi, sigorta, su, elektrik ve telefon borçlarını zamanında
ödememelerinden kaynaklanan gecikme zammı, gecikme bedeli ve buna bağlı
giderlerden Parti tüzel kişiliğini sorumlu tutma imkânının bulunmadığının ve bu
ödemelerin Parti görevlilerinin kişisel sorumlulukları kapsamında olduğunun
kabulü hâlinde, siyasî partilerin bu fer'i borçları ödemelerinin gerekmediği ve
ilgili kurumların gecikmeden sorumlu gerçek kişileri bularak söz konusu zam ve
cezaları bunlardan tahsil etmesinin gerektiği sonucuna varılır. Böyle bir
sonuca varılması, başka bir ifadeyle söz konusu ödemelerin borçlu olmayan
gerçek kişiler adına ödenmesi, belgelendirilmesi ve Parti kayıtlarında gider
olarak gösterilememesi kanunlar açısından da, muhasebe ilkeleri açısından da
isabetli görünmemektedir.
Diğer taraftan, bu sonuç, Parti tüzel kişiliğinin idarî
para cezalarını ve borçlusu olduğu diğer bedellerden kaynaklanan gecikme zammı
ve gecikme bedellerini ödemesinin, aynı miktarda Parti malvarlığının Hazineye
gelir kaydedilmesi suretiyle ikinci defa Parti tüzel kişiliğinden tahsil
edilmesini gerektirdiği anlamına gelmektedir. Başka bir anlatımla, varılan
sonuç, Parti tüzel kişiliğinin malî yükümlülüklerini zamanında yerine
getirmemesinden kaynaklanan borçlarını ödememesi gerektiği; ödediği takdirde
2820 sayılı Kanuna göre bu miktarda mal varlığının Hazineye gelir kaydedileceği
anlamına gelir. Kuşkusuz kanun koyucunun böyle bir sonucu amaçladığı
söylenemez.
Söz konusu gecikmenin Partinin malî imkânsızlıklarından
mı, Parti görevlilerinin ihmalinden mi kaynaklandığı ve bir ihmal söz konusu
ise Parti tarafından bunların sorumlularına rücu edilip edilmediği hususları
Anayasa Mahkemesince yapılacak malî denetimin kapsamı dışında olmalıdır.
Anayasanın 69. maddesi ile 2820 sayılı Kanunun 74. ve 75. maddelerine göre
Anayasa Mahkemesinin bu denetimi kanuna uygunluk denetimidir ve siyasî
partilerin gelir ve giderleri yönünden yapılacak denetimin yerindelik
denetimini içerecek şekilde yapılmaması gerekir. Ayrıca 75. madde, kanuna
uygunluk denetiminde, kanuna uygun olmayan gelir ve giderlerin Hazineye gelir
kaydedileceğini hükme bağladığından, kanunen ödenmesi gereken idari para
cezası, gecikme zammı, gecikme bedeli ve buna bağlı giderlerin Hazineye gelir
kaydedilmesi mümkün değildir.
Bu sebeplerle, Kararın 4.260,86 YTL karşılığı Parti
malvarlığının Hazineye gelir kaydedilmesine ilişkin bölümüne katılmıyorum.