ANAYASA
MAHKEMESİ KARARI
Esas Sayısı:2009/18 (Siyasi
Parti Mali Denetimi)
Karar Sayısı:2013/124
Karar Günü:11.12.2013
R.G.
Tarih-Sayı:08.01.2014-28876
I- MALİ DENETİMİN KONUSU
Yüce Diriliş Partisi 2008 yılı kesin hesabının
incelenmesidir.
II- İLK İNCELEME
Yüce Diriliş Partisi 2008 yılı kesin
hesabının ilk incelemesi sonucunda, dosyada eksiklik bulunmadığından işin
esasının incelenmesine 11.12.2013 gününde OYBİRLİĞİYLE karar
verilmiştir.
III- ESASIN İNCELENMESİ
Yüce Diriliş Partisinin Anayasa
Mahkemesine verdiği 2008 yılı kesin hesap çizelgeleri ile dayanağını oluşturan
defter ve belgeler üzerinde yapılan inceleme sonuçlarını içeren Raportör
Zekeriya AYDIN tarafından hazırlanan esas inceleme raporu, Anayasa ve 6216
sayılı Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun ile
2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu'nun ilgili kuralları, bunların gerekçeleri
ile diğer yasama belgeleri okunup incelendikten sonra gereği görüşülüp
düşünüldü:
Denetimin maddi öğelerini oluşturan defter ve belgelerde,
Partinin 2008 yılı gelirleri toplamının 62.225,55 YTL, giderleri toplamının
39.813,18 YTL olduğu ve 22.412,37 YTL'nin kasa ve banka mevcudu olarak 2009
yılına devrettiği anlaşılmaktadır.
Partinin 2008 yılı kesin hesabının, Merkez Karar ve
Yönetim Kurulunun 24.6.2009 gün ve 29 sayılı kararı ile kabul edilerek
onaylandığı görülmüştür.
Bu itibarla, Yüce Diriliş Partisinin 2008 yılı kesin
hesabının gelir ve gider rakamlarının yukarıda açıklanan tutarlardan oluştuğu,
bu hâliyle Partinin 2008 yılı kesin hesabının doğru, denk ve 2820 sayılı
Kanun'a uygun olduğu sonucuna varılmıştır.
A- Gelirlerin
İncelenmesi
1- Genel Merkez Gelirleri
Parti Genel Merkezinin gelirleri 38.375,49 YTL olarak
gösterilmiştir.
Bunun 1.000 YTL'si üye yıllık aidatından, 14.270 YTL'si
bağış ve yardımlardan, 23.105,49 YTL'si geçen yıldan devreden nakitten
oluşmaktadır.
Parti Genel Merkezinin 2008 yılı muhasebe kayıtlarının
tutulduğu işletme defteri Çankaya İlçe Seçim Kurulu tarafından 7.6.2007
tarihinde mühürlenmiş ve onaylanmıştır.
Yüce Diriliş Partisi 2008 yılı defter kayıtları ve gelir
belgeleri üzerinde yapılan incelemede, gelirlerinin 2820 sayılı Kanun'a uygun
olarak sağlandığı sonucuna varılmıştır.
2- İl Örgütleri Gelirleri
Partinin Eskişehir ve İstanbul il örgütleri gelirleri
23.850,06 YTL olarak gösterilmiştir.
Bunun 4.000 YTL'si üye yıllık aidatından, 18.715,38YTL'si
bağış ve yardımlardan, 1.134,68 YTL'si geçen yıldan devreden nakitten
oluşmaktadır.
Partinin Eskişehir ve İstanbul il örgütlerinin 2008 yılı
kesin hesap çizelgelerinin gelir bölümü üzerinde yapılan incelemede,
gelirlerinin 2820 sayılı Kanun'a uygun olduğu sonucuna varılmıştır.
B- Giderlerin İncelenmesi
1- Genel Merkez Giderleri
Parti Genel Merkezinin 2008 yılı giderleri 16.334,41 YTL
olarak gösterilmiştir.
Bunun 1.875,77YTL'si haberleşme giderleri, 554,60YTL'si
basılı kağıt, kırtasiye ve büro giderleri, 9.200YTL'si kira giderleri,
1.769,46YTL'si ısıtma aydınlatma, su ve temizlik giderleri, 2.934,58YTL'si
vergi, resim, harç, noter ve sigorta giderlerinden oluşmaktadır.
Parti Genel Merkezinin 2009 yılına devreden kasa ve banka
mevcudu 22.041,08 YTL'dir.
Genel Merkezin 2008 yılı defter kayıtları ve gider
belgeleri üzerinde yapılan incelemede, aşağıda belirtilen konu dışındaki
giderlerin 2820 sayılı Kanun'a uygun olarak gerçekleştirildiği sonucuna
varılmıştır.
2820 sayılı
Kanun'un 70. maddesinde, “Siyasi partilerin giderleri amaçlarına aykırı
olamaz.” ve aynı Kanun'un 75. maddesinde, “Anayasa Mahkemesi denetimi
sonunda, o siyasi partinin gelir ve giderlerinin doğruluğuna ve kanuna
uygunluğuna veya kanuna uygun olmayan gelirler ile giderler dolayısıyla da
bunların Hazineye gelir kaydedilmesine karar verir.” hükümleri yer
almıştır.
Parti görevlilerinin vergi yükümlülüklerini zamanında
yapmamaları sonucu oluşan gecikme zammı ile pişmanlık zammının Parti
bütçesinden ödenme nedeni sorulmuştur.
Gecikme Zammı ve Cezalara İlişkin Liste
|
Yevmiye tarih ve no
|
Alındının Tarih ve Nosu
|
Mahiyeti
|
Tutarı
|
|
7.3.2008/5
|
7.3.2008/350
|
Gelir vergisi stopaj ve damga vergisi gecikme zammı
|
40,44
|
|
8.4.2008/7
|
8.4.2008/900
|
Pişmanlık zammı
|
39,38
|
Toplam…………………………………………………………………79,82
Parti yetkilileri, “İlgililer cezaları da aslıyla
birlikte partiden tahsil etmektedirler. Parti kusuru olan görevliyi tespitte
zorluk çekeceğinden ilgililerden zaten yeterince aldığı bağışlarla
ödemektedirler. Yöneticiler ve parti görevlileri, hususiyle bu cezalar için
belirtmemekle beraber, bu ve benzeri masraflar ve zaten bütün masraflar için
yeteri kadar bağışta bulunmaktadırlar.” şeklinde cevap vermişlerdir.
Parti yetkililerinin ödemelerin zamanında yapılması için
gerekli tedbirleri almaları gerekir. Parti görevlilerinin yükümlülüklerini
zamanında yapmamaları sonucu oluşan pişmanlık zammı ve gecikme zammından Parti
tüzel kişiliğini sorumlu tutma imkânı bulunmamaktadır. Bu ödemelerin kişisel
sorumluluk kapsamında olduğu açıktır. Bu nedenle 79,82 YTL'nin Hazineye gelir
kaydedilmesi gerekir.
Osman Alifeyyaz PAKSÜT ile M. Emin KUZ bu görüşe
katılmamışlardır.
2- İl Örgütleri Giderleri
Partinin Eskişehir ve İstanbul il örgütleri 2008 yılı
giderleri 23.478,77 YTL olarak gösterilmiştir.
Bunun 1.009,75 YTL'si haberleşme giderleri, 17.400 YTL'si
kira giderleri, 967,06 YTL'si ısıtma aydınlatma, su ve temizlik giderleri,
3.455,64 YTL'si vergi, resim, harç, noter ve sigorta giderleri, 646,32 YTL'si
satın alınan propaganda malzemesi giderlerinden oluşmaktadır.
Parti il örgütlerinin 2009 yılına devreden kasa ve banka
mevcudu 371,29 YTL'dir.
Partinin Eskişehir ve İstanbul il örgütlerinin 2008 yılı kesin
hesap çizelgelerinin gider bölümü üzerinde yapılan incelemede, giderlerin 2820
sayılı Kanun'a uygun olduğu sonucuna varılmıştır.
C- Parti Mallarının İncelenmesi
Partinin 2008 yılı defter ve belgeleri üzerinde yapılan
incelemede, taşınmaz mal ile değeri yüz Yeni Türk Lirasını aşan taşınır mal,
menkul kıymet ve hak edinilmediği anlaşılmaktadır.
IV- SONUÇ
Yüce Diriliş Partisi 2008 yılı kesin hesabının
incelenmesi sonucunda;
1- Partinin 2008
yılı kesin hesabında gösterilen 62.225,55 YTL gelir, 39.813,18 YTL gider ile
22.412,37 YTL kasa ve banka mevcudu devrinin Hazineye gelir kaydedilenler
dışında kalan bölümünün eldeki bilgi ve belgelere göre doğru, denk ve 2820
sayılı Siyasi Partiler Kanunu'na uygun olduğuna OYBİRLİĞİYLE,
2- 2820 sayılı
Kanun'un 70. maddesine aykırı olarak Parti amaçlarına uygun olmayan ve Parti
tüzel kişiliği adına yapılmış harcama olarak kabulü mümkün görülmeyen 79,82 YTL
karşılığı Parti malvarlığının 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu'nun 75. maddesi
gereğince Hazineye gelir kaydedilmesine, Osman Alifeyyaz PAKSÜT ile M. Emin
KUZ'un karşıoyları ve OYÇOKLUĞUYLA,
11.12.2013 gününde karar verildi.
|
Başkan
Haşim KILIÇ
|
Başkanvekili
Serruh KALELİ
|
Başkanvekili
Alparslan ALTAN
|
|
Üye
Mehmet ERTEN
|
Üye
Serdar ÖZGÜLDÜR
|
Üye
Osman Alifeyyaz PAKSÜT
|
|
Üye
Zehra Ayla PERKTAŞ
|
Üye
Recep KÖMÜRCÜ
|
Üye
Burhan ÜSTÜN
|
|
Üye
Engin YILDIRIM
|
Üye
Nuri NECİPOĞLU
|
Üye
Hicabi DURSUN
|
|
Üye
Celal Mümtaz AKINCI
|
Üye
Erdal TERCAN
|
Üye
Muammer TOPAL
|
|
Üye
Zühtü ARSLAN
|
Üye
M. Emin KUZ
|
KARŞIOY YAZISI
Yüce Diriliş Partisinin 2008 yılına ait hesaplarının
denetiminde, parti görevlilerinin vergi ve diğer kanuni yükümlülüklerini
zamanında yerine getirememeleri nedeniyle oluşan vergi, SGK prim gecikme zammı
ve gecikme bedellerinin parti bütçesinden karşılanması, siyasi partiler
yasasına uygun harcama kabul edilmeyerek, bunlara tekabül eden meblağın
Hazineye irat kaydedilmesine karar verilmiştir.
Öncelikle belirtmek gerekir ki, bu karar uzun süreden
beri istikrar kazanmış olan Anayasa Mahkemesi mali denetim kararlarına uygun ve
müstakar içtihat doğrultusundadır.
Ancak bu uygulamanın yasaya her ne kadar şeklen uygunsa
da hukuka uygun olmadığının, haksız sonuçlara yol açtığının, sürekli olarak
mali gücü zayıf ve Devlet yardımı almayan partilerin aleyhine işlediğinin, bu
haliyle Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'nin 11. maddesindeki siyasi parti kurma
hakkını da kapsayan dernek kurma özgürlüğünü, Anayasa'nın 68. maddesindeki
siyasi partilerde siyasal hayata katılım hakkını haleldar eder bir niteliğe
büründüğünün siyasi parti mali denetimlerinde tevali eden uygulama sonucunda
belirginlik kazandığı kanaatiyle, yasa gereği yapılacak ödemelerin zamanında
yapılamamasından doğan gecikme zamlarının ayrıca partiden ceza olarak
alınmasına (Hazineye irat kaydedilmesine) ilişkin karara katılmıyorum.
Yukarıda açıkladığım genel hukuka aykırılık nedenlerine
ilaveten, gecikme cezaları oranında parti malvarlığının Hazineye irat
kaydedilmesi şu nedenlerle de haksızdır:
1- 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu'nun 75. maddesinin
dördüncü fıkrasında, Anayasa Mahkemesinin denetimi sonunda siyasi partinin
gelir ve giderlerinin doğruluğuna ve kanuna uygunluğuna veya “kanuna uygun
olmayan gelirler ve giderler” dolayısıyla da bunların Hazineye gelir
kaydedilmesine karar vereceği öngörülmüştür. Gecikme ceza ve bedelleri
kanunlara göre ödenmesi zorunlu olan, ödenmemesi halinde daha ağır yaptırımlara
ve kamu alacaklarının tahsili usulüne göre takibata yol açacak, er-geç
ilgilisinden tahsil edilebilecek yükümlülüklerdir. Bunların yerine getirilmesi,
yasalara uymaktan ibaret olup, “kanuna uygun olmayan harcama” olarak
nitelenmeleri mümkün değildir.
2- Hazineye irat kararlarında, gecikme zam ve
cezalarından parti tüzel kişiliğinin sorumlu olmadığı belirtilmekte ise de, bu
meblağların parti tüzel kişiliğinin sorumluluğunda olduğuna kuşku bulunmamaktadır.
Çünkü, gecikmeye rağmen ödenmeme halinde takibata uğrayacak olanın parti
yönetici veya görevlileri değil, parti tüzel kişiliği olduğu açıktır.
Yöneticilerin kısıtlı mali imkanlarını farklı bazı siyasi faaliyetlere öncelik
vererek kullanmaları, bu amaçla vadesi gelen ödemeleri bir süre ertelemeleri,
bu yükümlülüklerini gecikme zammını ödeyerek daha sonra gerçekleştirmek yönünde
takdir hakkını kullanmaları, yasaya aykırılık olarak değerlendirilemeyeceği
gibi, Anayasa Mahkemesinin parti yöneticilerinin günlük işleyişe ilişkin
kararlarının doğruluğunu ve yerindeliğini denetleme gibi bir görevi ve yetkisi
de bulunmamaktadır.
3- Benzeri durumda olan gerçek ve tüzel kişiler, kanuni
ödemelerini zamanında yapmamaktan dolayı sadece kanunlarda öngörülen cezaları
öderken, siyasi partilerin ayrıca bir de irat kaydetme cezasıyla karşılaşmaları
Anayasa'nın 10. maddesinde yer alan eşitlik ilkesine de aykırıdır. Siyasi
Partilerin durum ve konumlarındaki farklılık nedeniyle gerçek ve tüzel
kişilerle aralarında eşitlik karşılaştırması yapılamayacağı her ne kadar öne
sürülebilirse de, bu takdirde siyasi partilerin diğer kişilere oranla niçin
daha korumasız ve aleyhte bir konumda bulunacaklarının demokratik toplum
gerekleri ve ölçülülük ilkesi karşısında haklı bir nedeni gösterilemez.
|
|
|
|
Üye
Osman Alifeyyaz PAKSÜT
|
KARŞIOY
GEREKÇESİ
Yüce Diriliş Partisi'nin 2008 Yılı Kesinhesabının
incelenmesi sonucunda, Kesinhesapta gösterilen giderlerden 79,82 YTL gecikme ve
pişmanlık zammının Parti tüzel kişiliği adına yapılmış harcama olarak kabulünün
mümkün görülmediği gerekçesiyle Hazineye gelir kaydedilmesine karar
verilmiştir.
Kararın bu kısmına ilişkin gerekçede “…Parti
görevlilerinin yükümlülüklerini zamanında yapmamaları sonucu oluşan pişmanlık
zammı ve gecikme zammından Parti tüzel kişiliğini sorumlu tutma imkanı
bulunmadığı” ve “Bu ödemelerin kişisel sorumluluk kapsamında olduğu”
belirtilmiştir.
Siyasî partiler de dahil olmak üzere her tüzel kişinin,
kendisini oluşturan, temsil eden ve yöneten gerçek kişilerden ayrı bir kişiliği
bulunmakta ve bunun sonucu olarak tüzel kişilerin ayrı hakları, yükümlülükleri
ve sorumlulukları söz konusu olmaktadır.
2820 sayılı Kanunun 70. maddesinde de bir siyasî partinin
bütün giderlerinin, o siyasî parti tüzelkişiliği adına yapılacağı hükme
bağlanmaktadır.
Diğer taraftan, vergi kanunlarına göre kendisine vergi
borcu terettübeden gerçek veya tüzel kişiler mükellef olarak tanımlanmakta;
gecikme ve pişmanlık zammı gibi asıl vergi borcundan kaynaklanan borçların da
vergi yükümlüsüne ait olduğu kabul edilmektedir.
Siyasî partilerin vergi yükümlülüklerini zamanında ve
gereği gibi yerine getirmemelerinden kaynaklanan pişmanlık ve gecikme zammından
Parti tüzel kişiliğini sorumlu tutma imkânının bulunmadığının ve bu ödemelerin
Parti görevlilerinin kişisel sorumlulukları kapsamında olduğunun kabulü
hâlinde, siyasî partilerin bu fer'i borçları ödemelerinin gerekmediği ve vergi
dairesinin gecikmeden sorumlu gerçek kişileri bularak söz konusu zam ve cezaları
bunlardan tahsil etmesinin gerektiği sonucuna varılır. Böyle bir sonuca
varılması, başka bir ifadeyle söz konusu zamların vergi mükellefi olmayan
gerçek kişiler adına ödenmesi, belgelendirilmesi ve Parti kayıtlarında gider
olarak gösterilememesi vergi usulü açısından da, muhasebe ilkeleri açısından da
isabetli görünmemektedir.
Diğer taraftan, bu sonuç, Parti tüzel kişiliğinin
mükellefi olduğu vergiden kaynaklanan pişmanlık ve gecikme zammını ödemesinin,
aynı miktarda Parti malvarlığının Hazineye gelir kaydedilmesi suretiyle ikinci
defa Parti tüzel kişiliğinden tahsil edilmesini gerektirdiği anlamına
gelmektedir. Başka bir anlatımla, varılan sonuç, Parti tüzel kişiliğinin malî
yükümlülüklerini zamanında yerine getirmemesinden kaynaklanan borçlarını ödememesi
gerektiği; ödediği takdirde 2820 sayılı Kanuna göre bu miktarda mal varlığının
Hazineye gelir kaydedileceği anlamına gelir. Kuşkusuz kanun koyucunun böyle bir
sonucu amaçladığı söylenemez.
Söz konusu gecikmenin Partinin malî imkânsızlıklarından mı,
Parti görevlilerinin ihmalinden mi kaynaklandığı ve bir ihmal söz konusu ise
Parti tarafından bunların sorumlularına rücu edilip edilmediği hususları
Anayasa Mahkemesince yapılacak malî denetimin kapsamı dışında olmalıdır.
Anayasanın 69. maddesi ile 2820 sayılı Kanunun 74. ve 75. maddelerine göre
Anayasa Mahkemesinin bu denetimi kanuna uygunluk denetimidir ve siyasî
partilerin gelir ve giderleri yönünden yapılacak denetimin yerindelik
denetimini içerecek şekilde yapılmaması gerekir. Ayrıca 75. madde, kanuna
uygunluk denetiminde, kanuna uygun olmayan gelir ve giderlerin Hazineye gelir
kaydedileceğini hükme bağladığından, kanun uyarınca ödenen pişmanlık ve gecikme
zamlarının Hazineye gelir kaydedilmesi mümkün değildir.
Bu sebeplerle, Kararın 79,82 YTL karşılığı Parti
malvarlığının Hazineye gelir kaydedilmesine ilişkin bölümüne katılmıyorum.