ANAYASA MAHKEMESİ KARARI
Esas Sayısı:2011/48 (Siyasi
Parti Mali Denetimi)
Karar Sayısı:2013/115
Karar Günü:25.9.2013
R.G
Tarih-Sayı:14.12.2013-28851
I- MALİ DENETİMİN KONUSU
Yeni Partinin 2010 yılı kesin hesabının incelenmesidir.
Yeni Parti, 19.5.2012 tarihinde Ankara'da yapılan olağanüstü
kongresinde, bütün hak ve alacaklarıyla birlikte diğer bir siyasi parti olan
Hak ve Eşitlik Partisi (HEPAR) ile birleşme kararı almıştır. Hak ve Eşitlik
Partisi Merkez Yönetim Kurulunun 20.5.2012 gün ve 2012/6 sayılı kararıyla da
birleşme talebi kabul edilmiştir
II- İLK İNCELEME
Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü hükümleri uyarınca Serruh
KALELİ, Alparslan ALTAN, Fulya KANTARCIOĞLU, Ahmet AKYALÇIN, Mehmet ERTEN,
Serdar ÖZGÜLDÜR, Osman Alifeyyaz PAKSÜT, Zehra Ayla PERKTAŞ, Recep KÖMÜRCÜ,
Burhan ÜSTÜN, Engin YILDIRIM, Nuri NECİPOĞLU, Hicabi DURSUN, Celal Mümtaz
AKINCI ve Erdal TERCAN'ın katılımıyla 14.12.2011 gününde yapılan ilk inceleme
toplantısında, dosyada eksiklik bulunmadığından işin esasının incelenmesine
OYBİRLİĞİYLE karar verilmiştir.
III- ESASIN İNCELENMESİ
Yeni Partinin, Anayasa Mahkemesine verdiği 2010 yılı
kesin hesap çizelgeleri ile dayanağını oluşturan defter ve belgeler üzerinde
yapılan inceleme sonuçlarını içeren ve Raportör Selim ERDEM tarafından heyete
sunulan esas inceleme raporu, Anayasa ve 6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin
Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun ile 2820 sayılı Siyasi Partiler
Kanunu'nun ilgili kuralları, bunların gerekçeleri ve diğer yasama belgeleri
okunup incelendikten sonra gereği görüşülüp düşünüldü:
Denetimin maddi öğelerini oluşturan defter ve belgelerde
Partinin Genel Merkezi ile il örgütlerinin 2010 yılı gelirlerinin 290.131,98 TL
ve giderlerinin 285.909,65 TL olduğu, 4.222,33 TL'nin ise nakit mevcudu olarak
2011 yılına devredildiği anlaşılmaktadır.
Partinin 2010 yılı kesin hesabının, Partinin 26.6.2011
günlü, 2. Büyük Kongresinde kabul edilerek onaylandığı görülmüştür.
Partinin 2010 yılı kesin hesabının gelir ve gider
rakamlarının yukarıda açıklanan tutarlardan oluştuğu, bu haliyle 2010 yılı
kesin hesabının doğru, denk ve 2820 sayılı Kanun'a uygun olduğu sonucuna
varılmıştır.
A- Gelirlerin
İncelenmesi
1- Genel Merkez Gelirleri
Partinin Genel Merkez gelirleri 151.563,08 TL olarak
gösterilmiştir.
Bunun 150.155,20 TL'si bağış gelirleri ve 1.407,88 TL'si 2009
yılından devreden nakit mevcudundan oluşmaktadır.
Genel Merkezin 2011 yılına devreden borç toplamı ise 2.331,50
TL'dir.
Parti Genel Merkezinin defter kayıtları ve gelir
belgeleri üzerinde yapılan incelemede, aşağıda belirtilenler dışındaki
gelirlerin 2820 sayılı Kanun'a uygun olarak sağlandığı sonucuna varılmıştır.
Parti tarafından sağlanan gelirlerde toplanan gelirin
çeşidi ile kim/kimler tarafından sağlandığına dair makbuzlar bulunmamaktadır.
Yevmiye defterinin gelir kısmının incelenmesinde;
- Gelirlerin bazılarının banka hesaplarına yatırıldığı ve
niteliğinin belli olduğu,
- Elde edilen gelirlerden bazılarının banka hesabına
yatırılmadığı ve bunlara ilişkin gelir makbuzlarının olmadığı,
- Bir kısım gelir kalemlerin açıklama kısmında pos geliri
yazdığı, ancak bu gelirin kim/kimlerden sağlandığı ile gelirin çeşidi
bilgilerinin olmadığı,
görülmüştür. Bu bağlamda,
- Banka hesabına yatırılmayan gelirlere ilişkin
makbuzların,
- Pos geliri yazan gelirin kim/kimlerden sağlandığına ve
gelirin çeşidine ilişkin bilgilerin,
gönderilmesi, aksi durumda 2820 sayılı Kanun'a aykırı
olarak gelir sağlama nedeni 10.5.2012 günlü, 42743 sayılı yazıyla Parti Genel
Başkanlığına sorulmuş, söz konusu yazıya parti tarafından 5.6.2012 günlü,
003-231 sayılı yazıyla cevap verilmiştir.
Parti yetkililerinin cevap yazılarında, 'Partimiz,
devamlı ve tekdüze gelir elde etmek amacıyla, mevcut GSM operatörü firmalarla
bir dizi görüşmeler yaparak sadece parti içi görüşmelere açık 130 GSM hattı
satın almış, hat vergilerini ödemiş ve partililere bu hatları ve kullanım
haklarını belirli ücret karşılığında dağıtmıştır. Partililerden alınan ücretle
GSM firmasına ödenen ücret arasındaki net gelir farkı, partinin tek gelir
kaynağı olarak işlem görmüştür ve hala devam etmektedir.
Bu gelirlerden GSM firmasının faturaları ödenmiş, kalan
miktar diğer genel giderler için kullanılmıştır. Bu amaçla tahsil edilecek
ücret için partililerden kredi kartı bilgileri alınmış ve '.. Bankası'ndan
parti hesabına bağlı olarak alınan Pos Cihazı ile doğrudan kredi kartlarından
çekim yapılmıştır. Bu nedenle parti hesabına düşen bu paralar için Banka
ekstrelerinde kısaca 'POS GELİRİ' ismi kullanılmış, bu tutarlar parti hesabına
da aynı isimle yansıtılmıştır.
Pos Geliri için başkaca bir gelir makbuzu veya alındısı
kesilmemiş, sadece banka ekstreleri esas alınmıştır. Ancak kullanılan hatlar ve
bunlardan alınan gelirler ekte listelenmiştir.
Bağış niteliği taşıyan ve bağış makbuzu karşılığında
alınan gelirler için makbuz dipkoçanlarının Makamlarına arz edilmiş olması
gerekirken sunulan belgeler arasında yer almadığı anlaşılmaktadır. Yeni Genel
Merkez binasında yapılan aramalarda da bu makbuz cildinin bulunmadığı
görülmüştür.' denilmiştir.
2820 sayılı Kanun'un 'Gelirlerin
Sağlanmasında Usul' başlıklı 69. maddesinde,
'Bir siyasi partinin bütün
gelirleri, o siyasi partinin tüzelkişiliği adına elde edilir.
Siyasi partilerin genel
merkezlerinin ve teşkilat kademelerinin gelirleri, parti merkez karar ve
yönetim kurulunca bastırılan makbuzlar karşılığında alınır. Bastırılan ve parti
teşkilat kademelerine gönderilen gelir makbuzlarının seri ve sıra numaralarına
ait kayıtlar parti genel merkezinde tutulur. Parti teşkilat kademeleri
aldıkları ve kullandıkları makbuzlar dolayısıyla parti merkez karar ve yönetim
kuruluna karşı mali sorumluluk taşırlar.
Sağlanan gelirin türü ve
miktarıyla, gelirin sağlandığı kimsenin adı, soyadı ve adresi, makbuzu
düzenleyenin sıfatı, adı, soyadı ve imzası, makbuzda ve dip koçanlarında yer
alır.
Makbuzların asıl
kısımlarıyla dip koçanlarında aynı sıra numarası bulunur. Makbuz dip
koçanlarının saklama süresi, Anayasa Mahkemesinin ilk inceleme kararının ilgili
partiye bildirilme tarihinden itibaren beş yıldır.'
denilmektedir.
Bu hükümlere göre siyasi partilerin
gelirleri, parti merkez karar ve yönetim kurulunca bastırılan ve sağlanan
gelirin türü ve miktarıyla, gelirin sağlandığı kimsenin adı, soyadı ve adresi,
makbuzu düzenleyenin sıfatı, adı, soyadı ve imzasına yer verilen makbuzlar
karşılığında alınabilecektir.
Ayrıca, 13.2.2011 günlü, 6111 sayılı
Kanunla 2820 sayılı Kanun'un 66. maddesine eklenen hüküm ile siyasi partilerin
adına açılmış banka hesaplarına yapılan bağışlar için ayrıca gelir makbuzu
düzenlenmeyeceği öngörülmüştür. Ancak, bu şekilde hesaba yatırılan bağışlar
için düzenlenen banka dekont ve ekstrelerinde, yatırılan tutarın bağış geliri
olduğu ve bağışı yapan kişinin ad ve soyadı ile yatırılan tutarın açık bir
şekilde gösterilmesi gerekir.
Öte yandan, 2820 sayılı Kanun'un 75. maddesinde, 'Anayasa
Mahkemesi denetimi sonunda, o siyasi partinin gelir ve giderlerinin doğruluğuna
ve kanuna uygunluğuna veya kanuna uygun olmayan gelirler ile giderler
dolayısıyla da bunların Hazineye gelir kaydedilmesine karar verir.' ve 76.
maddesinde de 'Bu Kanunun 69 uncu maddesinde belirtilen esaslara aykırı
olarak bir siyasi partinin tevsik edilmeyen kaynaklardan gelir sağladığı
anlaşılırsa, Anayasa Mahkemesi kararıyla bu gelir Hazineye irat kaydedilir.'
hükümleri yer almaktadır.
Yevmiye defterinin gelir kısmında kimden sağlandığı
yazılmasına rağmen, banka dekontu (banka ekstresi) ve gelir makbuzu bulunmayan
gelirler ile yevmiye defterinde 'Pos Geliri' yazan ancak kim tarafından
verildiği ve gelirin türü belli olmayan gelirler, kaynağı belli olmadığından ve
makbuzları bulunmadığından 2820 sayılı Kanun'a uygun kabul edilmemiştir. Bu
nedenle aşağıdaki tabloda ayrıntısı gösterilen toplam 145.831,20 TL tutarındaki
gelir karşılığı Parti malvarlığının Hazineye irat kaydedilmesi gerekir.
|
Yevmiye Sıra no
|
Tarih
|
Yevmiye defterinde bağış geliri yazan ancak banka
dekontu/gelir makbuzu olmayan gelir
|
Yevmiye defterinde POS geliri (Bağış) yazan ancak kim
tarafından verildiği belli olmayan gelir
|
|
1
|
4.1.2010
|
|
1.025
|
|
2
|
4.1.2010
|
|
35
|
|
3
|
4.1.2010
|
|
35
|
|
4
|
5.1.2010
|
1.000
|
|
|
5
|
6.1.2010
|
|
35
|
|
6
|
7.1.2010
|
|
50
|
|
7
|
12.1.2010
|
|
220
|
|
8
|
12.1.2010
|
|
370
|
|
9
|
13.1.2010
|
|
260
|
|
10
|
18.1.2010
|
|
50
|
|
11
|
18.1.2010
|
|
1.295
|
|
12
|
18.1.2010
|
|
100
|
|
13
|
19.1.2010
|
|
100
|
|
14
|
20.1.2010
|
|
520
|
|
16
|
25.1.2010
|
|
510
|
|
17
|
25.1.2010
|
|
35
|
|
18
|
25.1.2010
|
13.000
|
|
|
19
|
26.1.2010
|
|
235
|
|
20
|
26.1.2010
|
|
30
|
|
21
|
27.1.2010
|
|
100
|
|
23
|
1.2.2010
|
|
470
|
|
24
|
1.2.2010
|
500
|
|
|
25
|
1.2.2010
|
|
35
|
|
26
|
2.2.2010
|
|
970
|
|
44
|
8.2.2010
|
|
85
|
|
45
|
15.2.2010
|
|
1.205
|
|
46
|
15.2.2010
|
500
|
|
|
47
|
16.2.2010
|
|
50
|
|
48
|
16.2.2010
|
|
120
|
|
49
|
18.2.2010
|
|
100
|
|
50
|
18.2.2010
|
|
190
|
|
51
|
19.2.2010
|
|
550
|
|
52
|
22.2.2010
|
|
440
|
|
53
|
22.2.2010
|
|
105
|
|
54
|
22.2.2010
|
|
35
|
|
61
|
1.3.2010
|
|
365
|
|
62
|
1.3.2010
|
|
35
|
|
63
|
1.3.2010
|
|
70
|
|
64
|
3.3.2010
|
|
370
|
|
65
|
8.3.2010
|
|
785
|
|
66
|
9.3.2010
|
|
1.010
|
|
67
|
9.3.2010
|
1.400
|
|
|
68
|
15.3.2010
|
|
50
|
|
69
|
15.3.2010
|
|
35
|
|
70
|
16.3.2010
|
500
|
|
|
71
|
18.3.2010
|
|
100
|
|
72
|
19.3.2010
|
|
835
|
|
73
|
19.3.2010
|
|
35
|
|
74
|
22.3.2010
|
|
220
|
|
75
|
22.3.2010
|
|
20
|
|
76
|
23.3.2010
|
|
135
|
|
77
|
26.3.2010
|
|
1.289
|
|
78
|
29.3.2010
|
|
325
|
|
79
|
31.3.2010
|
10.000
|
|
|
80
|
1.4.2010
|
|
85
|
|
81
|
2.4.2010
|
|
40
|
|
82
|
2.4.2010
|
|
100
|
|
83
|
5.4.2010
|
|
150
|
|
84
|
5.4.2010
|
|
455
|
|
85
|
6.4.2010
|
|
70
|
|
86
|
9.4.2010
|
|
1.320
|
|
87
|
9.4.2010
|
|
50
|
|
88
|
12.4.2010
|
|
1.250
|
|
89
|
12.4.2010
|
|
85
|
|
90
|
12.4.2010
|
|
50
|
|
91
|
12.4.2010
|
|
100
|
|
92
|
16.4.2010
|
|
4.000
|
|
93
|
19.4.2010
|
|
155
|
|
94
|
19.4.2010
|
|
100
|
|
95
|
19.4.2010
|
|
135
|
|
96
|
26.4.2010
|
|
1.365
|
|
97
|
26.4.2010
|
|
70
|
|
98
|
29.4.2010
|
|
100
|
|
100
|
1.5.2010
|
|
175
|
|
101
|
3.5.2010
|
|
350
|
|
102
|
3.5.2010
|
5.000
|
|
|
103
|
4.5.2010
|
|
505
|
|
104
|
10.5.2010
|
|
100
|
|
105
|
10.5.2010
|
|
925
|
|
106
|
10.5.2010
|
|
1.220
|
|
107
|
10.5.2010
|
|
35
|
|
108
|
14.5.2010
|
|
80
|
|
109
|
17.5.2010
|
|
155
|
|
110
|
18.5.2010
|
|
100
|
|
111
|
20.5.2010
|
|
35
|
|
112
|
24.5.2010
|
|
135
|
|
113
|
24.5.2010
|
|
205
|
|
114
|
26.5.2010
|
|
500
|
|
115
|
28.5.2010
|
|
830
|
|
116
|
28.5.2010
|
7.600
|
|
|
117
|
31.5.2010
|
|
560
|
|
118
|
31.5.2010
|
|
100
|
|
123
|
2.6.2010
|
|
940
|
|
124
|
2.6.2010
|
|
50
|
|
125
|
8.6.2010
|
|
1.775
|
|
126
|
11.6.2010
|
|
25
|
|
127
|
17.6.2010
|
|
70
|
|
128
|
18.6.2010
|
|
100
|
|
129
|
21.6.2010
|
|
50
|
|
130
|
22.6.2010
|
|
255
|
|
131
|
22.6.2010
|
|
20
|
|
132
|
25.6.2010
|
7.000
|
|
|
133
|
28.6.2010
|
|
1.700
|
|
134
|
30.6.2010
|
|
100
|
|
138
|
2.7.2010
|
|
150
|
|
139
|
5.7.2010
|
|
1.053
|
|
140
|
6.7.2010
|
|
500
|
|
141
|
6.7.2010
|
|
500
|
|
142
|
7.7.2010
|
1.000
|
|
|
143
|
9.7.2010
|
|
2.350
|
|
144
|
12.7.2010
|
|
50
|
|
145
|
12.7.2010
|
|
80
|
|
146
|
19.7.2010
|
|
350
|
|
147
|
19.7.2010
|
|
50
|
|
148
|
22.7.2010
|
500
|
|
|
149
|
26.7.2010
|
|
170
|
|
150
|
27.7.2010
|
1.700
|
|
|
151
|
31.7.2010
|
|
1.635
|
|
152
|
31.7.2010
|
|
100
|
|
153
|
3.8.2010
|
|
890
|
|
154
|
4.8.2010
|
|
85
|
|
155
|
9.8.2010
|
|
140
|
|
156
|
9.8.2010
|
|
1.350
|
|
157
|
10.8.2010
|
|
655
|
|
158
|
16.8.2010
|
|
100
|
|
159
|
16.8.2010
|
|
800
|
|
160
|
23.8.2010
|
|
170
|
|
161
|
24.8.2010
|
|
50
|
|
162
|
25.8.2010
|
10.000
|
|
|
163
|
31.8.2010
|
|
1.465
|
|
164
|
31.8.2010
|
|
350
|
|
165
|
31.8.2010
|
|
100
|
|
166
|
1.9.2010
|
|
689,20
|
|
167
|
2.9.2010
|
|
70
|
|
168
|
6.9.2010
|
|
350
|
|
169
|
7.9.2010
|
|
1.855
|
|
170
|
20.9.2010
|
|
50
|
|
171
|
22.9.2010
|
|
255
|
|
172
|
28.9.2010
|
|
1.330
|
|
173
|
28.9.2010
|
5.000
|
|
|
174
|
30.9.2010
|
|
100
|
|
177
|
4.10.2010
|
|
1.055
|
|
178
|
11.10.2010
|
|
1.855
|
|
179
|
14.10.2010
|
|
100
|
|
180
|
20.10.2010
|
|
50
|
|
181
|
25.10.2010
|
|
205
|
|
182
|
26.10.2010
|
1.000
|
|
|
183
|
28.10.2010
|
|
100
|
|
184
|
28.10.2010
|
1.600
|
|
|
185
|
31.10.2010
|
|
1.535
|
|
188
|
2.11.2010
|
|
970
|
|
189
|
3.11.2010
|
3.500
|
|
|
190
|
3.11.2010
|
3.500
|
|
|
191
|
8.11.2010
|
|
1.885
|
|
192
|
9.11.2010
|
|
250
|
|
193
|
22.11.2010
|
|
50
|
|
194
|
23.11.2010
|
|
500
|
|
195
|
24.11.2010
|
|
325
|
|
196
|
26.11.2010
|
|
70
|
|
197
|
26.11.2010
|
|
260
|
|
198
|
29.11.2010
|
|
635
|
|
199
|
30.11.2010
|
|
1.385
|
|
209
|
6.12.2010
|
|
1.155
|
|
210
|
7.12.2010
|
|
35
|
|
211
|
13.12.2010
|
|
2.850
|
|
212
|
14.12.2010
|
|
35
|
|
213
|
17.12.2010
|
|
20
|
|
214
|
20.12.2010
|
|
470
|
|
215
|
27.12.2010
|
|
255
|
|
216
|
29.12.2010
|
|
175
|
|
217
|
31.12.2010
|
|
1.650
|
|
|
TOPLAM (TL)
|
74.300
|
71.531,20
|
2- İl Örgütleri Gelirleri
Parti il örgütlerinin gelirleri 136.237,40 TL olarak
gösterilmiş olup, tamamı bağış gelirlerinden oluşmaktadır.
Parti il örgütlerinin kesin hesap çizelgelerinin gelir
bölümünde yapılan incelemede, gelirlerin 2820 sayılı Kanun'a uygun olduğu
sonucuna varılmıştır.
B- Giderlerin İncelenmesi
1- Genel Merkez Giderleri
Partinin Genel Merkez giderleri 152.111,08 TL olarak
gösterilmiştir.
Bunun 5.643,45 TL'si personel giderleri, 3.761,06 TL'si
kırtasiye ve büro giderleri, 34.437,17 TL'si haberleşme giderleri, 90.000 TL'si
kira giderleri, 1.797,31 TL'si elektrik, su, ısınma giderleri, 12.945,33 TL'si
vergi, sigorta, noter giderleri, 3.526,76 TL'si reklam ve organizasyon
giderlerinden oluşmaktadır.
Parti Genel Merkezinin 2011 yılına devreden nakit mevcudu
1.783,50 TL'dir.
Parti Genel Merkezinin defter kayıtları ve gider
belgeleri üzerinde yapılan incelemede, aşağıda belirtilen konular dışında
giderlerin 2820 sayılı Kanun'a uygun olarak gerçekleştirildiği sonucuna
varılmıştır.
Muhasebe biliminin genel kabul görmüş temel
kavramlarından biri 'Belgelendirme' kavramıdır. 213 sayılı Vergi Usul
Kanunu'nun 229. maddesinde 'Fatura, satılan emtia veya yapılan iş
karşılığında müşterinin borçlandığı meblağı göstermek üzere emtiayı satan veya
işi yapan tüccar tarafından müşteriye verilen ticari vesikadır.' şeklinde
tarif yapılmış ve 'Fatura Kullanma Mecburiyeti' başlıklı 232. maddesinde
de faturanın hangi hallerde ve kimler tarafından alınması ve verilmesinin
gerektiği ifade edilmiştir. Bu bağlamda, mal ve hizmet alım işlemlerinin fatura
ile belgelendirilmesi zorunlu olup, gerekli muhasebe kayıtlarının tutulmasında
da faturanın tevsik edici belge olarak kullanılması gerekmektedir.
Aynı Kanun'un 'Makbuz Mecburiyeti' başlıklı 236.
maddesinde, 'Serbest meslek erbabı, mesleki faaliyetlerine ilişkin her türlü
tahsilatı için iki nüsha serbest meslek makbuzu tanzim etmek ve bir nüshasını
müşteriye vermek, müşteri de bu makbuzu istemek ve almak mecburiyetindedir.'
denilmiş ve makbuzun muhteviyatı da 237. maddede belirtilmiştir.
Yine aynı Kanun'un 'Gider Pusulası' başlıklı 234.
maddesindeki, 'Birinci ve ikinci sınıf tüccarlar, kazancı basit usulde
tespit edilenlerle defter tutmak mecburiyetinde olan serbest meslek erbabının
ve çiftçilerin vergiden muaf esnafa;
Yaptırdıkları işler veya onlardan satın aldıkları emtia
için tanzim edip işi yapana veya emtiayı satana imza ettirecekleri gider
pusulası vergiden muaf esnaf tarafından verilmiş fatura hükmündedir. Bu belge,
birinci ve ikinci sınıf tüccarların, zati eşyalarını satan kimselerden satın
aldıkları altın, mücevher gibi kıymetli eşya için
de tanzim edilir. Gider pusulası, işin mahiyeti, emtianın cins ve nev'i ile
miktar ve bedelini ve iş ücretini ve işi yaptıran ile yapanın veya emtiayı
satın alan ile satanın adlarıyla soyadlarını (Tüzel kişilerde unvanlarını) ve
adreslerini ve tarihi ihtiva eder ve iki nüsha olarak tanzim ve bir nüshası işi
yapana veya malı satana tevdi olunur. Gider pusulaları, seri ve sıra numarası
dahilinde teselsül ettirilir.'
hükmünden fatura vermek mecburiyetinde olmayanlar için
gider pusulası düzenleneceği anlaşılmaktadır.
2820 sayılı Kanun'un 70. maddesinin üçüncü fıkrasına göre
beş liraya kadar olan (2010 yılı için 60 TL) harcamaların makbuz veya fatura
gibi bir belge ile tevsik edilmesi zorunlu olmadığından, bu miktarı geçen
harcamaların geçerli ve kanıtlayıcı bir belgeye dayanması gerekmektedir.
2820 sayılı Kanun'un 70. maddesinde, 'Siyasi
partilerin giderleri amaçlarına aykırı olamaz. Bir siyasi partinin bütün
giderleri, o siyasi parti tüzelkişiliği adına yapılır.'; 75. maddesinde, 'Anayasa
Mahkemesi denetimi sonunda, o siyasi partinin gelir ve giderlerinin doğruluğuna
ve kanuna uygunluğuna veya kanuna uygun olmayan gelirler ile giderler
dolayısıyla da bunların Hazineye gelir kaydedilmesine karar verir.' ve 76.
maddesinde de, 'Belgelendirilmesi gerektiği halde belgelendirilmeyen parti
giderleri miktarınca parti malvarlığı, Anayasa Mahkemesi kararıyla Hazineye
irat kaydedilir.' hükümleri yer almıştır.
Öte yandan, 3.4.2013 günlü, 6456 sayılı Kamu Finansmanı
ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanun ile Bazı Kanun ve Kanun
Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun'un 54. maddesiyle 2820
sayılı Kanun'a eklenen geçici 19. madde ile, 13.2.2011 günlü, 6111 sayılı
Kanunla 2820 sayılı Kanun'un 74. maddesinde yapılan değişikliklerin, anılan
değişikliklerin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla Anayasa Mahkemesi tarafından
sonuçlandırılmamış denetimler hakkında da uygulanacağı belirtilmiştir.
Parti Genel Merkezinin defter kayıtları ve gider
belgelerinin incelenmesi sonucunda tespit edilen konular 10.5.2012 günlü, 42743
sayılı yazıyla Parti Genel Başkanlığına sorulmuş, söz konusu yazıya Parti
tarafından 5.6.2012 günlü, 003-231 sayılı yazıyla cevap verilmiştir.
1- Parti
görevlilerinin vergi ve sosyal sigorta yükümlülüklerini zamanında yapmamaları
sonucu oluşan gecikme zamlarının Parti bütçesinden ödenme nedeni sorulmuştur.
|
Yevmiye Sıra No
|
Vergi Diresi Alındısı/Tahsilat makbuzu Tarih ve No
|
Mahiyeti
|
Tutar
|
|
20
|
4.2.2010-20100204030080000005
|
Gelir vergisi gecikme zammı
|
269,50
|
|
21
|
4.2.2010-00013
|
Sosyal sig. primi gecikme zammı
|
15,11
|
|
'
|
4.2.2010-00012
|
' '
|
26,49
|
|
'
|
4.2.2010-00012
|
' '
|
34,47
|
|
'
|
4.2.2010-00244
|
' '
|
29,77
|
|
54
|
16.4.2010-20100416030080000112
|
Gelir vergisi gecikme zammı
|
100,14
|
|
|
|
TOPLAM TUTAR
|
475,48
|
Parti yetkilileri cevap yazılarında, gelir vergisi
stopajları ile sosyal sigorta primlerine ilişkin gecikme zamlarının partinin
nakit sıkıntısı içerisinde olması ve bu ödemelerin ancak bağış ve sair
gelirlerin elde edildiği tarih itibariyle kapatılmış olmasından kaynaklandığını
ifade etmişlerdir.
Parti yetkililerinin ödemelerin zamanında yapılması için
gerekli tedbirleri almaları gerekir. Parti görevlilerinin yükümlülüklerini
zamanında yapmamaları sonucu oluşan gecikme bedellerinden parti tüzel
kişiliğini sorumlu tutma imkânı bulunmamaktadır. Bu ödemelerin kişisel
sorumluluk kapsamında olduğu açıktır.
Parti görevlilerinin kusurlarından kaynaklanan söz konusu
harcamaların parti amaçlarına uygun ve parti tüzel kişiliği adına yapılmış bir
harcama olarak kabul edilmesi mümkün görülmediğinden 475,48 TL tutarındaki
gider karşılığı parti malvarlığının Hazineye irat kaydedilmesi gerekir.
2- Parti tüzel
kişiliği adına kayıtlı olmayan ve aşağıdaki tabloda ayrıntısı verilen telefon
faturalarının Parti bütçesinden karşılanma nedeni sorulmuştur.
|
Yev. No
|
Adına Fatura Düzenlenen Kişi
|
Belge türü
|
Fatura tarihi
|
Tutar (TL)
|
|
79
|
Mays İnş. ve Medikal Tic. Ltd. Şti.
|
Cep tl. faturası
|
10.6.2010
|
84,30
|
|
'
|
Ak Fırat Yol Yapı Tic. A.Ş.
|
' '
|
' '
|
17,50
|
|
'
|
İzlen Eğt. Öğr.Tic. Ltd. Şti.
|
' '
|
' '
|
33,60
|
|
123
|
' '
|
' '
|
10.11.2010
|
37,80
|
|
|
|
TOPLAM TUTAR
|
173,20
|
Parti yetkilileri vermiş oldukları cevaplarında, parti
adına kayıtlı olmayan fatura ödemelerinin posta gönderisinin yanlış adrese
teslimi ve fatura yoğunluğundan kaynaklandığını, İzlen Limited Şirketi
yetkilileri ile yapılan görüşmede aynı faturaların mükerrer olarak ödendiğinin
öğrenildiğini ve hatalı ödemenin iadesi için görüşüldüğünü ifade etmişlerdir.
2820 sayılı Kanun'un 70. maddesinde siyasi partilerin
giderlerinin amaçlarına aykırı olamayacağı ve bütün giderlerin o siyasi parti
tüzelkişiliği adına yapılacağı belirtilmiştir. Ayrıca genel muhasebe
kurallarına göre de, bir gelir veya gider belgesinin muhasebe kayıtlarına
alınabilmesi için, kayıt sahibinin adına düzenlenmesi gerekir.
Sözü edilen faturalar parti tüzel kişiliği adına olmayıp,
partiyle hiçbir ilgisi bulunmayan bazı şirketlere aittir. Parti yetkilileri söz
konusu faturaların parti bütçesinden ödenmesinin bazı yanlışlıklardan
kaynaklandığını ifade etmişlerdir. Fatura bedelleri ödenen bu telefonların
parti hizmetlerinde kullanıldığını gösteren bir bilgi ve belge bulunmamaktadır.
Ayrıca, mükerrer ödendiği ve iadesi için görüşüldüğü belirtilen faturalara
ilişkin olarak parti tarafından herhangi bir belge de sunulmamıştır.
Açıklanan nedenlerle, özel kişiler adına düzenlenmiş
faturalar karşılığı yapılan ödemelerin parti amaçlarına uygun ve parti tüzel
kişiliği adına yapılmış bir harcama olarak kabul edilmesi mümkün
görülmediğinden 173,20 TL tutarındaki gider karşılığı Parti malvarlığının
Hazineye irat kaydedilmesi gerekir.
3- Aşağıdaki
tabloda ayrıntısı gösterilen ve kira ödemesi olarak kaydedilen ödemelere
ilişkin olarak herhangi bir belge sunulmama nedeni Partiye sorulmuş ve bu
ödemelere ilişkin belgelerin kira sözleşmesi, makbuz, banka dekontu veya
ekstresi vb. belgeleri göndermesi istenmiştir.
|
Yevmiye Tarihi
|
Yevmiye No
|
Ödemenin Mahiyeti
|
Tutar (TL)
|
|
29.1.2010
|
18
|
Kira Ödemesi
|
7.500
|
|
26.2.2010
|
37
|
' '
|
7.500
|
|
23.3.2010
|
45
|
' '
|
7.500
|
|
26.4.2010
|
62
|
' '
|
7.500
|
|
21.5.2010
|
70
|
' '
|
7.500
|
|
23.6.2010
|
80
|
' '
|
7.500
|
|
21.7.2010
|
87
|
' '
|
7.500
|
|
26.8.2010
|
101
|
' '
|
7.500
|
|
22.9.2010
|
106
|
' '
|
7.500
|
|
19.10.2010
|
115
|
' '
|
7.500
|
|
25.11.2010
|
125
|
' '
|
7.500
|
|
21.12.2010
|
130
|
' '
|
7.500
|
|
|
|
TOPLAM TUTAR
|
90.000
|
Parti yetkilileri
cevap yazılarında, kira ödemelerinin bir banka şubesi üzerinden ev sahibinin
hesabına yatırıldığını, bu ödemelere ilişkin dokümanların banka yetkililerinden
istendiğini ve alındığında sunulacağını bildirmişler ve kira sözleşmesini göndermişlerdir.
Ancak, söz konusu kira ödemelerinin yapıldığını gösteren geçerli ve kanıtlayıcı
herhangi bir belge ibraz etmemişlerdir.
Kira bedeli olarak ödendiği belirtilen 90.000 TL'ye
ilişkin olarak kira sözleşmesi dışında, herhangi bir belge sunulmamıştır. Kira ödemelerinde
kira sözleşmesi ile paranın ödendiğini veya alındığını gösteren belgeler
kanıtlayıcı belgelerdir. Tek başına kira sözleşmesi kira bedelinin ödendiğini
gösteren kanıtlayıcı bir belge olarak kabul edilmesi mümkün değildir. Kişilere
ödeme yapıldığının, imzalı para makbuzu, banka dekontu veya ekstresi vb. geçerli
ve kanıtlayıcı bir belge ile gösterilmesi gerekir.
Açıklanan nedenlerle, kira bedellerinin ödendiğini
gösteren imzalı para makbuzu, banka dekontu veya ekstresi vb. geçerli ve
kanıtlayıcı belgeler olmaksızın gider kaydedilen 90.000 TL'nin Hazineye
irat kaydedilmesi gerekir.
2- İl Örgütleri Giderleri
Parti il örgütlerinin giderleri 133.798,57 TL olarak
gösterilmiştir.
Bunun 92.040 TL'si kira giderleri, 15.948,21 TL'si genel
giderler, 1.750,77 TL'si ulaşım-posta giderleri, 6.288,34 TL'si elektrik, su,
ısınma giderleri, 14.718,25 TL'si vergi, sigorta, noter giderleri ve 3.053
TL'si reklam ve organizasyon giderlerinden oluşmaktadır.
Parti il örgütlerinin 2011 yılına devreden nakit mevcudu
2.438,83 TL'dir.
Parti il örgütlerinin kesin hesap çizelgelerinin gider
bölümleri üzerinde yapılan incelemede, giderlerin 2820 sayılı Kanun'a uygun
olduğu sonucuna varılmıştır.
C- Parti Malları
Partinin 2010 yılı defter ve belgeleri üzerinde yapılan
incelemede, herhangi bir taşınmaz mal ve değeri yüz lirayı aşan taşınır mal ve
menkul kıymet ediniminin olmadığı anlaşılmıştır.
IV- SONUÇ
Yeni Partinin 2010 yılı kesin hesabının incelenmesi
sonucunda;
1- 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu'nun 70. maddesine
aykırı olarak parti amaçlarına uygun olmayan ve parti tüzel kişiliği adına
yapılmış harcama olarak kabulü mümkün görülmeyen 90.648,68 TL ile kesin hesapta
gösterildiği halde belgelendirilmeyen ve Kanun'a aykırı elde edilen 145.831,20
TL gelir olmak üzere toplam 236.479,88 TL karşılığı malvarlığının aynı Kanun'un
75. ve 76. maddeleri gereğince Hazineye irat kaydedilmesine,
2- Partinin 2010 yılı kesin hesabında gösterilen
290.131,98 TL gelir ve 285.909,65 TL gider ile 4.222,33 TL nakit devrinin
Hazineye irat kaydedilenler dışında kalan bölümünün eldeki bilgi ve belgelere
göre doğru, denk ve 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu'na uygun olduğuna,
25.9.2013 gününde OYBİRLİĞİYLE karar verildi.
|
Başkanvekili
Serruh KALELİ
|
Başkanvekili
Alparslan ALTAN
|
Üye
Mehmet ERTEN
|
|
Üye
Serdar ÖZGÜLDÜR
|
Üye
Osman Alifeyyaz PAKSÜT
|
Üye
Zehra Ayla PERKTAŞ
|
|
Üye
Recep KÖMÜRCÜ
|
Üye
Burhan ÜSTÜN
|
Üye
Engin YILDIRIM
|
|
Üye
Nuri NECİPOĞLU
|
Üye
Hicabi DURSUN
|
Üye
Celal Mümtaz AKINCI
|
|
Üye
Erdal TERCAN
|
Üye
Muammer TOPAL
|
Üye
Zühtü ARSLAN
|