ANAYASA MAHKEMESİ KARARI
Esas Sayısı:2010/5 (Siyasi
Parti Mali Denetimi)
Karar Sayısı:2013/142
Karar Günü:11.12.2013
I- MALİ DENETİMİN KONUSU
Milli Demokrat Halkın Partisi 2009 yılı kesin hesabının
incelenmesidir.
II- İLK İNCELEME
Milli Demokrat Halkın Partisi 2009 yılı kesin hesabının
ilk incelemesi sonucunda, dosyada eksiklik bulunmadığından işin esasının
incelenmesine 11.12.2013 gününde OYBİRLİĞİYLE karar verilmiştir.
III- ESASIN İNCELENMESİ
Milli Demokrat Halkın Partisinin Anayasa Mahkemesine
verdiği 2009 yılı kesin hesap çizelgeleri ile dayanağını oluşturan defter ve
belgeler üzerinde yapılan inceleme sonuçlarını içeren Raportör Ömer DURAN
tarafından hazırlanan esas inceleme raporu, Anayasa ve 6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin
Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun ile 2820 sayılı Siyasi Partiler
Kanunu’nun ilgili kuralları, bunların gerekçeleri ile diğer yasama belgeleri
okunup incelendikten sonra gereği görüşülüp düşünüldü:
Denetimin maddi öğelerini oluşturan defter ve belgelerde,
Partinin 2009 yılı gelirleri toplamının 13.215,94 TL, giderleri toplamının
12.880,00 TL olduğu ve geçen yıldan devreden nakit mevcudunun da 335,94 TL
olduğu anlaşılmaktadır.
Partinin 2009 yılı kesin hesabının, Merkez Karar Yürütme Kurulunun
tarihsiz ve sayısız kararı ile kabul edilerek onaylandığı görülmüştür.
Bu itibarla, Partinin 2009 yılı kesin hesabının gelir ve
gider rakamlarının yukarıda açıklanan tutarlardan oluştuğu, bu hâliyle Partinin
2009 yılı kesin hesabının doğru, denk ve 2820 sayılı Kanun’a uygun olduğu
sonucuna varılmıştır.
A- Gelirlerin
İncelenmesi
1- Genel Merkez Gelirleri
Parti Genel Merkezinin gelirleri 13.215,94 TL olarak
gösterilmiştir.
Bunun 12.880,00 TL’si bağış, 335,94 TL’si 2008 yılından
devreden kasa bakiyesinden oluşmaktadır.
Parti Genel Merkezinin 2009 yılı muhasebe kayıtlarının
tutulduğu işletme defteri Çankaya İlçe Seçim Kurulu tarafından onaylanmıştır.
Partinin 2009 yılı defter kayıtları ve gelir belgeleri
üzerinde yapılan incelemede, gelirlerinin 2820 sayılı Kanun’a uygun olarak
sağlandığı sonucuna varılmıştır.
2- İl Örgütleri Gelirleri
Partinin sadece 13 il örgütünün bulunduğu ve söz konusu
iller teşkilatlarının da herhangi bir gelir ve gider gerçekleşmesinin
bulunmadığı beyan edilmiştir.
Siyasi partilerin faaliyetlerini yürüttükleri genel
merkez, il, ilçe ve belde başkanlıklarına ait yerler partilerin kendilerine ait
olabileceği gibi kiralık olarak da kullanılabilecektir. Şayet, parti
yetkililerine ait veya bunların kendilerinin kullandıkları yerlerde siyasi
parti faaliyette bulunuyor ise bu takdirde kira sözleşmesi düzenlenerek isabet
eden tutar partiye bağış geliri ve karşılığı da kira gideri olarak
kaydedilmelidir.
Ayrıca, partilerin genel merkez, il, ilçe ve belde başkanlıklarının
hayatın olağan akışı gereği kira, su, elektrik, posta, telefon, kırtasiye,
tutulacak defterlerin satın alınması vb. bir takım genel yönetim giderlerini de
yapması gerekir.
2820 sayılı Kanun’un 69. maddesinde, bir siyasi partinin
bütün gelirlerinin, o siyasi partinin tüzelkişiliği adına elde edileceği; 70.
maddesinde, siyasi partilerin giderlerinin amaçlarına aykırı olamayacağı ve bir
siyasi partinin bütün giderlerinin, o siyasi parti tüzelkişiliği adına
yapılacağı; 75. maddesinde, Anayasa Mahkemesinin kesin hesaplara ait bilgilerin
belgelendirilmesini siyasi partilerden her zaman isteyebileceği ve denetimini
evrak üzerinde yapacağı, denetim sonunda da o siyasi partinin gelir ve
giderlerinin doğruluğuna ve kanuna uygunluğuna veya kanuna uygun olmayan
gelirler ile giderler dolayısıyla da bunların Hazineye gelir kaydedilmesine
karar vereceği; 111. maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde de yapılan
inceleme ve araştırmaları engelleyen ve istenen bilgileri vermeyen parti
sorumluları hakkında altı aydan bir yıla kadar hapis ve altmış milyon liradan
az olmamak üzere ağır para cezası verileceği hüküm altına alınmıştır. Bu
hükümlere göre, parti yetkililerinin genel yönetim giderlerini kendi
imkânlarıyla karşılamaları mümkün değildir. Parti yetkililerinin, bu şekilde
yapmış oldukları gider bedellerini partiye bağış geliri olarak, karşılığını da
genel yönetim gideri olarak kaydetmek suretiyle parti tüzelkişiliği adına
hesaplara dâhil etmesi gerekir.
Yönetim giderlerinin hesaplarda görülmemesi kayıt dışı gelir
ve gider oluşturulmuş olduğunu göstermektedir. Bu durumda, 2820 sayılı Kanun’un
69. ve 70. maddelerine aykırı davranılmış olmaktadır. Parti il teşkilatlarının
herhangi bir gelir ve giderinin bulunmadığı şeklindeki beyanları karşısında
sorumluları hakkında gerekli işlemlerin yapılması için Ankara Cumhuriyet
Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulması gerekir.
B- Giderlerin İncelenmesi
1- Genel Merkez Giderleri
Parti Genel Merkezinin 2009 yılı giderleri 12.840,90 TL
olarak gösterilmiştir.
Bunun 7.500,00 TL’si kira gideri, 4.509,92 TL’si ısıtma,
aydınlatma ve temizlik gideri, 796,71 TL’si haberleşme gideri ve 34,27 TL’si de
taşıma giderinden oluşmaktadır.
Genel Merkezin 2009 yılı defter kayıtları ve gider
belgeleri üzerinde yapılan incelemede, aşağıda belirtilen konular dışındaki
giderlerin 2820 sayılı Kanun’a uygun olarak gerçekleştirildiği sonucuna
varılmıştır.
2820 sayılı Kanun’un 70. maddesinin birinci fıkrasında, “Siyasi
partilerin giderleri amaçlarına aykırı olamaz.”; 75. maddesinin dördüncü
fıkrasında ise “Anayasa Mahkemesi denetimi sonunda, o siyasi partinin gelir
ve giderlerinin doğruluğuna ve kanuna uygunluğuna veya kanuna uygun olmayan
gelirler ile giderler dolayısıyla da bunların Hazineye gelir kaydedilmesine
karar verir.” hükümleri yer almıştır.
1- Fatura aslı
olmadan fotokopi banka dekontu ile mükerrer ödemede bulunulmasının nedeni
sorulmuştur.
Yapılan incelemede, 2009 yılında banka dekont
fotokopisine dayanılarak gider gösterilen 120,77 TL’lik TEDAŞ fatura
ödemesinin, aynı banka dekontunun aslı ile ilgili olduğu 2008 yılında gider
gösterilerek ödendiği, Parti defterinin 2008 yılı kayıtlarından
anlaşılmaktadır.
Söz konusu banka dekontu fotokopisine ilişkin 2009 yılı
defter kayıtlarında ise aynı tarih ve aynı tutar ile ancak başka seri numarası
ile kayıt yapıldığı görülmüştür.
|
2008 Yılı Defter Kayıtları
Gider Bölümü
|
2009 Yılı Defter Kayıtları
Gider Bölümü
|
|
Sıra No
|
Evrak Tarihi
|
Evrak
No
|
Açıklama
|
Toplam Tutar (TL)
|
Sıra No
|
Evrak Tarihi
|
Evrak
No
|
Açıklama
|
Toplam Tutar (TL)
|
|
37
|
18.06.2008
|
5345920
|
TEDAŞ
|
120,77
|
28
|
18.06.2009
|
Z3564885
|
TEDAŞ
|
120,77
|
Parti yetkilileri, “Tedaş ödemelerine ait
belirttiğiniz giderlerle ilgili konuda ki sorularınızı muhasebecimize sorduk.
Hiçbir kötü niyeti olmadan istemeyerek sehven hata yaptığını yüksek makamınıza
iletmemizi arz etmiştir.” şeklinde cevap vermişlerdir.
Parti yetkilileri tarafından da parti tüzel kişiliğinin
giderlerinin mükerrer olarak kaydedilmiş olduğu teyit edilmekte olup sorumlular
göndermiş oldukları cevap yazılarında hatayı kabul etmiş ve fakat herhangi bir
düzeltici işlem yapma yoluna gitmemişlerdir. Bu nedenle söz konusu mükerrer
giderin parti adına yapılmış bir gider olarak kabul edilmesi mümkün değildir.
Bu ödemelerin kişisel sorumluluk kapsamında olduğu açıktır. Bu nedenle 120,77
TL’nin Hazineye irad kaydedilmesi gerekir.
2- 2820 sayılı
Kanun’un 70. maddesinin birinci fıkrasında, “Siyasi partilerin giderleri
amaçlarına aykırı olamaz.”; 75. maddesinin dördüncü fıkrasında ise “Anayasa
Mahkemesi denetimi sonunda, o siyasi partinin gelir ve giderlerinin doğruluğuna
ve kanuna uygunluğuna veya kanuna uygun olmayan gelirler ile giderler
dolayısıyla da bunların Hazineye gelir kaydedilmesine karar verir.”
hükümleri yer almıştır.
Parti görevlilerinden tahsilât makbuzlarında gecikme
bedellerinin de Parti bütçesinden ödenme nedeni sorulmuştur.
|
Tahsilât Makbuzunun
|
|
Düzenleyeni
|
Tarihi
|
No.su
|
Makbuzdaki Abone Adı Soyadı
|
Abone Hizmet No
|
Gecikme bedeli (TL)
|
|
TürkTelekom
|
10.2.2009
|
394010740
|
Hüseyin Bilge GÖNENDİ
|
1806193893
|
-
|
|
“
|
14.4.2009
|
409408456
|
“
|
“
|
-
|
|
“
|
16.6.2009
|
425134884
|
“
|
“
|
-
|
|
“
|
16.6.2009
|
425134883
|
“
|
“
|
-
|
|
“
|
21.7.2009
|
434151545
|
“
|
“
|
1,87
|
|
“
|
18.9.2009
|
448306398
|
“
|
“
|
4,34
|
|
“
|
20.11.2009
|
462960878
|
“
|
“
|
13,39
|
|
Toplam
|
19,60
|
Parti yetkilileri, “Kişi adına tahsilat makbuzları söz
konusu makbuzlar partimizin o zaman ki adsl ve telefon giderleri olup, o
tarihlerde partimiz çalışanlarından Hüseyin Bilge GÖNENDİ bu işle
görevlendirildiğinden faturalar onun adına gelse de, ödemeler partimiz
kasasından yapılmıştır. Ayrıca makbuzlarda ki bazı gecikme bedelinin nedeni
ise, kasamızda bazen para olmadığından dolayı fatura ödemeleri
yapılamadığından, geç ödemelerde ki gecikme bedelleridir.” şeklinde cevap
vermişlerdir.
Parti yetkililerinin ödemelerin zamanında yapılması için
gerekli tedbirleri almaları gerekir. Parti görevlilerinin yükümlülüklerini
zamanında yapmamaları sonucu oluşan gecikme zammından Parti tüzel kişiliğini
sorumlu tutma imkânı bulunmamaktadır. Bu ödemelerin kişisel sorumluluk
kapsamında olduğu açıktır. Bu nedenle 19,60 TL’nin Hazineye irad kaydedilmesi
gerekir.
M. Emin KUZ bu görüşe katılmamıştır.
2- İl Örgütleri Giderleri
Partinin sadece 13 il örgütünün bulunduğu ve söz konusu
iller teşkilatlarının da herhangi bir gelir ve gider gerçekleşmesinin
bulunmadığı beyan edilmiştir.
Siyasi partilerin faaliyetlerini yürüttükleri genel
merkez, il, ilçe ve belde başkanlıklarına ait yerler partilerin kendilerine ait
olabileceği gibi kiralık olarak da kullanılabilecektir. Şayet, parti
yetkililerine ait veya bunların kendilerinin kullandıkları yerlerde siyasi
parti faaliyette bulunuyor ise bu takdirde kira sözleşmesi düzenlenerek isabet
eden tutar partiye bağış geliri ve karşılığı da kira gideri olarak kaydedilmelidir.
Ayrıca, partilerin genel merkez, il, ilçe ve belde
başkanlıklarının hayatın olağan akışı gereği kira, su, elektrik, posta,
telefon, kırtasiye, tutulacak defterlerin satın alınması vb. bir takım genel
yönetim giderlerini de yapması gerekir.
2820 sayılı Kanun’un 69. maddesinde, bir siyasi partinin
bütün gelirlerinin, o siyasi partinin tüzelkişiliği adına elde edileceği; 70.
maddesinde, siyasi partilerin giderlerinin amaçlarına aykırı olamayacağı ve bir
siyasi partinin bütün giderlerinin, o siyasi parti tüzelkişiliği adına
yapılacağı; 75. maddesinde, Anayasa Mahkemesinin kesin hesaplara ait bilgilerin
belgelendirilmesini siyasi partilerden her zaman isteyebileceği ve denetimini
evrak üzerinde yapacağı, denetim sonunda da o siyasi partinin gelir ve
giderlerinin doğruluğuna ve kanuna uygunluğuna veya kanuna uygun olmayan
gelirler ile giderler dolayısıyla da bunların Hazineye gelir kaydedilmesine
karar vereceği; 111. maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde de yapılan
inceleme ve araştırmaları engelleyen ve istenen bilgileri vermeyen parti
sorumluları hakkında altı aydan bir yıla kadar hapis ve altmış milyon liradan
az olmamak üzere ağır para cezası verileceği hüküm altına alınmıştır. Bu
hükümlere göre, parti yetkililerinin genel yönetim giderlerini kendi
imkânlarıyla karşılamaları mümkün değildir. Parti yetkililerinin, bu şekilde
yapmış oldukları gider bedellerini partiye bağış geliri olarak, karşılığını da
genel yönetim gideri olarak kaydetmek suretiyle parti tüzelkişiliği adına
hesaplara dâhil etmesi gerekir.
Yönetim giderlerinin hesaplarda görülmemesi kayıt dışı
gelir ve gider oluşturulmuş olduğunu göstermektedir. Bu durumda, 2820 sayılı
Kanun’un 69. ve 70. maddelerine aykırı davranılmış olmaktadır. Parti il
teşkilatlarının herhangi bir gelir ve giderinin bulunmadığı şeklindeki
beyanları karşısında sorumluları hakkında gerekli işlemlerin yapılması için
Ankara Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulması gerekir.
C- Parti Mallarının İncelenmesi
Partinin 2009 yılı defter ve belgeleri üzerinde yapılan
incelemede, taşınmaz mal ile değeri yüz Türk Lirasını aşan taşınır mal, menkul
kıymet ve hak edinilmediği anlaşılmaktadır.
IV- SONUÇ
Milli Demokrat Halkın Partisi 2009 yılı kesin hesabının
incelenmesi sonucunda;
1- Partinin 2009
yılı kesin hesabında gösterilen 13.215,94 TL gelir, 12.880,00 TL gider ile
335,94 TL geçen yıldan devreden nakit mevcudunun Hazineye gelir kaydedilenler
dışında kalan bölümünün eldeki bilgi ve belgelere göre doğru, denk ve 2820
sayılı Siyasi Partiler Kanunu’na uygun olduğuna OYBİRLİĞİYLE,
2- 2820 sayılı
Kanun’un 70. maddesine aykırı olarak Parti amaçlarına uygun olmayan ve Parti
tüzel kişiliği adına yapılmış harcama olarak kabulü mümkün görülmeyen 120,77 TL
karşılığı Parti malvarlığının 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu’nun 75.
maddesi gereğince Hazineye gelir kaydedilmesine OYBİRLİĞİYLE,
3- 2820 sayılı
Kanun’un 70. maddesine aykırı olarak Parti amaçlarına uygun olmayan ve Parti
tüzel kişiliği adına yapılmış harcama olarak kabulü mümkün görülmeyen 19,60 TL
karşılığı Parti malvarlığının 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu’nun 75.
maddesi gereğince Hazineye gelir kaydedilmesine M. Emin KUZ’un karşıoyu ve
OYÇOKLUĞUYLA,
4- Anayasa
Mahkemesine istenen bilgilerin istendiği şekliyle verilmemesi, hesap verilebilir
şekilde kayıt ve belge düzeninin oluşturulmaması, hesabın dışında gelir ve
gider yapılması, inceleme ve araştırmayı engellemeye yönelik eylemler
olduğundan, Parti sorumluları hakkında 2820 sayılı Kanun’un 75. ve 111.
maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi uyarınca yasal işlem yapılması için
Ankara Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulmasına OYBİRLİĞİYLE,
11.12.2013 gününde karar verildi.
|
Başkanvekili
Serruh KALELİ
|
Üye
Mehmet ERTEN
|
Üye
Serdar ÖZGÜLDÜR
|
|
Üye
Osman Alifeyyaz PAKSÜT
|
Üye
Zehra Ayla PERKTAŞ
|
Üye
Recep KÖMÜRCÜ
|
|
Üye
Burhan ÜSTÜN
|
Üye
Engin YILDIRIM
|
Üye
Nuri NECİPOĞLU
|
|
Üye
Hicabi DURSUN
|
Üye
Celal Mümtaz AKINCI
|
Üye
Erdal TERCAN
|
|
Üye
Muammer TOPAL
|
Üye
Zühtü ARSLAN
|
Üye
M. Emin KUZ
|
KARŞIOY
GEREKÇESİ
Milli Demokrat Halkın Partisi’nin 2009 Yılı
Kesinhesabının incelenmesi sonucunda, Kesinhesapta gösterilen giderlerden 19,60
TL gecikme bedelinin Parti tüzel kişiliği adına yapılmış harcama olarak
kabulünün mümkün görülmediği gerekçesiyle Hazineye gelir kaydedilmesine karar
verilmiştir.
Kararın bu kısmına ilişkin gerekçede “…Parti
görevlilerinin yükümlülüklerini zamanında yapmamaları sonucu oluşan gecikme
zammından Parti tüzel kişiliğini sorumlu tutma imkanı bulunmadığı” ve “Bu
ödemelerin kişisel sorumluluk kapsamında olduğu” belirtilmiştir.
Siyasî partiler de dahil olmak üzere her tüzel kişinin,
kendisini oluşturan, temsil eden ve yöneten gerçek kişilerden ayrı bir kişiliği
bulunmakta ve bunun sonucu olarak tüzel kişilerin ayrı hakları, yükümlülükleri
ve sorumlulukları söz konusu olmaktadır. 2820 sayılı Kanunun 70. maddesinde de
bir siyasî partinin bütün giderlerinin, o siyasî parti tüzelkişiliği adına
yapılacağı hükme bağlanmaktadır.
Siyasî partilerin borçlarını zamanında ödememelerinden kaynaklanan
gecikme bedeli gibi giderlerden Parti tüzel kişiliğini sorumlu tutma imkânının
bulunmadığının ve bu ödemelerin Parti görevlilerinin kişisel sorumlulukları
kapsamında olduğunun kabulü hâlinde, siyasî partilerin bu fer’i borçları
ödemelerinin gerekmediği sonucuna varılır. Böyle bir sonuca varılması, başka
bir ifadeyle söz konusu ödemelerin borçlu olmayan gerçek kişiler adına
ödenmesi, belgelendirilmesi ve Parti kayıtlarında gider olarak gösterilememesi
kanunlar açısından da, muhasebe ilkeleri açısından da isabetli görünmemektedir.
Diğer taraftan, bu sonuç, Parti tüzel kişiliğinin borçlu
olduğu bedellerden kaynaklanan gecikme bedellerini ödemesinin, aynı miktarda
Parti malvarlığının Hazineye gelir kaydedilmesi suretiyle ikinci defa Parti
tüzel kişiliğinden tahsil edilmesini gerektirdiği anlamına gelmektedir.Varılan
bu sonuç, Parti tüzel kişiliğinin malî yükümlülüklerini zamanında yerine
getirmemesinden kaynaklanan borçlarını ödememesi gerektiği; ödediği takdirde
2820 sayılı Kanuna göre bu miktarda mal varlığının Hazineye gelir kaydedileceği
anlamına gelir. Kuşkusuz kanun koyucunun böyle bir sonucu amaçladığı
söylenemez.
Söz konusu gecikmenin Partinin malî imkânsızlıklarından
mı, Parti görevlilerinin ihmalinden mi kaynaklandığı ve bir ihmal söz konusu
ise Parti tarafından bunların sorumlularına rücu edilip edilmediği hususları
Anayasa Mahkemesince yapılacak malî denetimin kapsamı dışında olmalıdır.
Anayasanın 69. maddesi ile 2820 sayılı Kanunun 74. ve 75. maddelerine göre
Anayasa Mahkemesinin bu denetimi kanuna uygunluk denetimidir ve siyasî
partilerin gelir ve giderleri yönünden yapılacak denetimin yerindelik
denetimini içerecek şekilde yapılmaması gerekir. Ayrıca 75. madde, kanuna
uygunluk denetiminde, kanuna uygun olmayan gelir ve giderlerin Hazineye gelir
kaydedileceğini hükme bağladığından, kanunen ödenmesi gereken gecikme bedeli
gibi giderlerin Hazineye gelir kaydedilmesi mümkün değildir.
Bu sebeplerle, Kararın 19,60 TL karşılığı Parti
malvarlığının Hazineye gelir kaydedilmesine ilişkin bölümüne katılmıyorum.