ANAYASA MAHKEMESİ KARARI
Esas Sayısı:2009/5 (Siyasi
Parti Mali Denetimi)
Karar Sayısı:2013/135
Karar Günü:11.12.2013
I- MALİ DENETİMİN KONUSU
Bizim Parti 2008 yılı kesin hesabının incelenmesidir.
II- İLK İNCELEME
Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü hükümleri uyarınca Serruh
KALELİ, Mehmet ERTEN, Serdar ÖZGÜLDÜR, Osman Alifeyyaz PAKSÜT, Zehra Ayla
PERKTAŞ, Recep KÖMÜRCÜ, Burhan ÜSTÜN, Engin YILDIRIM, Nuri NECİPOĞLU, Hicabi
DURSUN, Celal Mümtaz AKINCI, Erdal TERCAN, Muammer TOPAL, Zühtü ARSLAN ve M.
Emin KUZ’un katılımlarıyla 11.12.2013 gününde ilk inceleme toplantısı
yapılmıştır.
2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu’nun 73. maddesi, il
örgütlerinden gönderilen kesin hesaplar ile parti genel merkezine ilişkin kesin
hesabın merkez karar ve yönetim kurulunca incelenerek karara bağlanacağını ve
birleştirileceğini hükme bağlamış; 74. maddesi de, bu şekilde karara bağlanan
kesin hesabın parti genel başkanınca Haziran ayı sonuna kadar Anayasa Mahkemesi
Başkanlığına verilmesi zorunluluğunu getirmiştir.
Partinin 2008 yılı kesin hesabına ilişkin dosya, 5.6.2009
tarihli ve 57 sayılı Genel Başkan Ahmet YILMAZ imzalı yazı Anayasa Mahkemesi
Başkanlığına verilmiş ve anılan dosya 5.6.2009 tarih ve 758/175 sayı ile kayıt
altına alınmıştır.
Bizim Parti yetkilileri; Parti Genel Merkezi ve
teşkilatlarının partili bir kişiye ait Ergin Sokak No:47/4 adresinde faaliyet
gösterdiğini, anılan yer için herhangi bir kira veya diğer giderin
yapılmadığını, herhangi bir teşkilat giderinin bulunmadığını ve demirbaş alımı
yapılmadığını bildirmişlerdir. 2008 yılına ait kesin hesaplara ait bilançosunun
da yazı ekinde olduğu belirtilmiş olmasına rağmen dosyada söz konusu bilanço
sunulmamış sadece Mahkeme tarafından gönderilen tablolar herhangi bir
gelir-gider kaydı yapılmaksızın sadece çizgiler çekilerek doldurulmak suretiyle
sunulmuştur.
Partinin 2008 yılı hesaplarının kabul edilip
onaylandığına dair Merkez Karar ve Yönetim Kurulu Kararı ile diğer bilgi ve
belgeler bulunmamaktadır.
Siyasi partilerin faaliyetlerini yürüttükleri genel
merkez, il, ilçe ve belde başkanlıklarına ait yerler partilerin kendilerine ait
olabileceği gibi kiralık olarak da kullanılabilecektir. Şayet, parti
yetkililerine ait veya bunların kendilerinin kullandıkları yerlerde siyasi
parti faaliyette bulunuyor ise bu takdirde kira sözleşmesi düzenlenerek isabet
eden tutar partiye bağış geliri ve karşılığı da kira gideri olarak
kaydedilmelidir.
Ayrıca, partilerin genel merkez, il, ilçe ve belde
başkanlıklarının hayatın olağan akışı gereği kira, su, elektrik, posta,
telefon, kırtasiye, tutulacak defterlerin satın alınması vb. bir takım genel
yönetim giderlerini de yapması gerekir.
2820 sayılı Kanun’un 69. maddesinde, bir siyasi partinin
bütün gelirlerinin, o siyasi partinin tüzelkişiliği adına elde edileceği; 70.
maddesinde, siyasi partilerin giderlerinin amaçlarına aykırı olamayacağı ve bir
siyasi partinin bütün giderlerinin, o siyasi parti tüzelkişiliği adına
yapılacağı; 75. maddesinde, Anayasa Mahkemesinin kesin hesaplara ait bilgilerin
belgelendirilmesini siyasi partilerden her zaman isteyebileceği ve denetimini
evrak üzerinde yapacağı, denetim sonunda da o siyasi partinin gelir ve
giderlerinin doğruluğuna ve kanuna uygunluğuna veya kanuna uygun olmayan
gelirler ile giderler dolayısıyla da bunların Hazineye gelir kaydedilmesine
karar vereceği; 111. maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde de yapılan
inceleme ve araştırmaları engelleyen ve istenen bilgileri vermeyen parti
sorumluları hakkında altı aydan bir yıla kadar hapis ve altmış milyon liradan
az olmamak üzere ağır para cezası verileceği hüküm altına alınmıştır. Bu
hükümlere göre, parti yetkililerinin genel yönetim giderlerini kendi
imkânlarıyla karşılamaları mümkün değildir. Parti yetkililerinin, bu şekilde
yapmış oldukları gider bedellerini partiye bağış geliri olarak, karşılığını da
genel yönetim gideri olarak kaydetmek suretiyle parti tüzelkişiliği adına
hesaplara dâhil etmesi gerekir.
Yönetim giderlerinin hesaplarda görülmemesi kayıt dışı
gelir ve gider oluşturulmuş olduğunu göstermektedir. Bu durumda, 2820 sayılı
Kanun’un 69. ve 70. maddelerine aykırı davranılmış olmaktadır.
Diğer yandan, Parti kesin hesabı ile eki belgelerinin
Anayasa Mahkemesi Başkanlığı’na sunulduktan sonra gerekli inceleme yapılmış
olup 2008 yılı kesin hesabında yer alan eksiklikler Partiye Mahkeme
Başkanlığı’nın 25.7.2012 tarihli ve C.0.10.YİM.0.107.02/567-1835 sayısına
kayıtlı yazı ile;
“Bizim Parti 2008 yılı kesinhesabı 2820 sayılı Siyasî
Partiler Kanununun 73 ve 74 üncü maddeleri uyarınca, 5/06/2009 günlü yazı
ekinde Anayasa Mahkemesi’ne gönderilmiştir.
2820 sayılı Kanunun 73 üncü maddesinde, parti merkezi ve
bağlı ilçeleri de kapsamak üzere iller teşkilatının, her bütçe yılını izleyen
nisan ayı sonuna kadar, bir evvelki yıla ait uygulama sonuçlarını gösteren
kesin hesaplarını hazırlayacakları, iller teşkilatından gönderilenler ve parti
merkezine ait olan hesapların, merkez karar ve yönetim kurulunca incelenerek
karara bağlanacağı ve birleştirileceği belirtilmiştir.
Aynı Kanunun 12.8.1999 gün ve 4445 sayılı Yasayla değişik
74 üncü maddesinde de, “Siyasî partilerin genel başkanları, karara bağlanarak
birleştirilmiş bulunan kesinhesap ile parti merkez ve bağlı ilçeleri de
kapsayan iller teşkilâtının kesinhesaplarının onaylı birer örneğini Haziran ayı
sonuna kadar Anayasa Mahkemesine ve bilgi için Yargıtay Cumhuriyet
Başsavcılığına vermek zorundadırlar. Bu belgelere, ilgili siyasî partinin aynı
hesap döneminde edindiği taşınmaz ve değeri yüz milyon lirayı aşan taşınır
malların, menkul kıymetlerin ve her türlü hakların değerleri ile edinim
tarihlerini ve şekillerini de belirten listeleri eklenir.” denilmiştir.
Partinizin kesinhesabı üzerinde yapılan incelemede
kesinhesapların incelenip kabul edildiği ve birleştirildiğine ilişkin parti
yetkili organı kararının gönderilmediği görülmüştür. Söz konusu eksikliğin
giderilmesi bakımından partinizin yetkili organı tarafından onaylanmış olan
kesinhesapların incelenip kabul edildiği ve birleştirildiğine ilişkin kararın,
bu yazının tarafınıza tebliğinden itibaren ivedilikle ve en geç 5 gün içinde
Anayasa Mahkemesi’ne gönderilmesi”
istenmiş olup söz konusu yazı 21.8.2012 tarihinde
muhataplarına tebliğ edilmiştir.
Söz konusu yazıya ise Parti yetkililerince bugüne kadar
herhangi bir cevap verilmemiştir.
Mahkemeye bilgilerin istendiği şekliyle verilmemesi,
hesap verilebilir şekilde kayıt ve belge düzeninin oluşturulmaması, hesabın
dışında gelir ve gider oluşturulması, inceleme ve araştırmayı engellemeye
yönelik eylemler olduğu ve Mahkemenin resmi yazısına cevap verilmediğinden 2820
sayılı Kanun’un 111. maddesinin (c) fıkrasına istinaden gerekli işlemlerin
yapılmasını temin için Ankara Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda
bulunulması gerekir.
III- SONUÇ
Bizim Partinin 2008 yılı kesin hesabının incelenmesi
sonucunda;
1- Gelir ve gideri
olmadığı beyan edilerek herhangi bir bilgi ve belge ibraz edilmeyen parti
hesabının denetimi gerçekleştirilemediğinden, 2820 sayılı Siyasi Partiler
Kanunu’na uygun olarak sunulmadığına ve kabul edilmesinin mümkün olmadığına,
2- Anayasa
Mahkemesine istenen bilgilerin istendiği şekliyle verilmemesi, hesap
verilebilir şekilde kayıt ve belge düzeninin oluşturulmaması, hesabın dışında
gelir ve gider yapılması, inceleme ve araştırmayı engellemeye yönelik eylemler
olduğu ve Mahkemenin resmi yazısına cevap verilmediğinden, Parti sorumluları
hakkında 2820 sayılı Kanun’un 75. ve 111. maddesinin birinci fıkrasının (c)
bendi uyarınca yasal işlem yapılması için Ankara Cumhuriyet Başsavcılığına suç
duyurusunda bulunulmasına,
11.12.2013 gününde OYBİRLİĞİYLE karar verildi.
|
Başkanvekili
Serruh KALELİ
|
Üye
Mehmet ERTEN
|
Üye
Serdar ÖZGÜLDÜR
|
|
Üye
Osman Alifeyyaz PAKSÜT
|
Üye
Zehra Ayla PERKTAŞ
|
Üye
Recep KÖMÜRCÜ
|
|
Üye
Burhan ÜSTÜN
|
Üye
Engin YILDIRIM
|
Üye
Nuri NECİPOĞLU
|
|
Üye
Hicabi DURSUN
|
Üye
Celal Mümtaz AKINCI
|
Üye
Erdal TERCAN
|
|
Üye
Muammer TOPAL
|
Üye
Zühtü ARSLAN
|
Üye
M. Emin KUZ
|