ANAYASA
MAHKEMESİ KARARI
Esas Sayısı:2008/39 (Siyasi
Parti Mali Denetimi)
Karar Sayısı:2013/131
Karar Günü:11.12.2013
R.G.
Tarih-Sayı:08.01.2014-28876
I- MALİ DENETİMİN KONUSU
Özgürlük ve Dayanışma Partisi 2007 yılı kesin hesabının
incelenmesidir.
II- İLK İNCELEME
Kesin hesapların Tüzüğe uygun şekilde kabul edildiğine
dair imzalı Büyük Kongre/Parti Meclisi kararının gönderilmesi 1.3.2013 gün ve
206-713 sayılı yazı ile istendiği hâlde, Parti yetkilileri 1.3.2013 gün ve
206-713 sayı ile istenen karar yerine Merkez Yürütme Kurulunun kararını
sunmuşlardır. Parti Tüzüğü'nün 14. maddesine göre Merkez Yürütme Kurulunun
Parti Meclisi adına politik çalışmaları düzenleme ve yürütme ile başkan
yardımcılarını seçme haricinde herhangi bir görevi bulunmamaktadır. Dolayısıyla
Merkez Yürütme Kurulunun kesin hesapları kabul etme görev ve yetkisi
bulunmamaktadır.
2820 sayılı
Siyasi Partiler Kanunu'nun;
“Merkez
karar, yönetim ve icra organları” başlıklı 16. maddesinin birinci fıkrası, “Siyasi
partilerin merkez karar, yönetim ve icra organları parti tüzüğünde belirtilen
isim, şekil ve sayıda kurulur. Büyük kongrece seçilecek merkez organlarının her
birinin üye sayısı 15'den az olamaz.”;
73.
maddesinin üçüncü fıkrasının ikinci cümlesi “İller teşkilatından
gönderilenler ve parti merkezine ait olan kesinhesaplar, merkez karar ve
yönetim kurulunca incelenerek karara bağlanır ve birleştirilir.” ve
dördüncü fıkrası “Siyasi partilerin bütçeleri, bilançoları, gelir ve gider
cetvelleri ile kesinhesaplarının nasıl düzenleneceği partilerin iç
yönetmeliklerinde gösterilir.” ;
74.
maddesinin birinci ve ikinci fıkraları, “Siyasi partilerin mali denetimi
Anayasa Mahkemesince yapılır. Anayasa Mahkemesi, siyasi partilerin mal
edinimleri ile gelir ve giderlerinin Kanuna uygunluğunu denetler...
Siyasi
partilerin genel başkanları, karara bağlanarak birleştirilmiş bulunan kesin
hesap ile parti merkez ve bağlı ilçeleri de kapsayan iller teşkilatının kesin
hesaplarının onaylı birer örneğini Haziran ayı sonuna kadar Anayasa Mahkemesine
ve bilgi için Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığına vermek zorundadırlar. Bu
belgelere, ilgili siyasi partinin aynı hesap döneminde edindiği taşınmaz ve
değeri yüz milyon lirayı aşan taşınır malların, menkul kıymetlerin ve her türlü
hakların değerleri ile edinim tarihlerini ve şekillerini de belirten listeleri
eklenir.”;
111.
maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi, Siyasi partilerin “74 üncü madde
hükümlerine aykırı hareket eden sorumluları hakkında, üç aydan altı aya kadar
hafif hapis ve onbeş milyon liradan otuz milyon liraya kadar hafif para cezası
verilir.”
şeklinde
düzenlenmiştir.
Parti Tüzüğü'nün 11. maddesinde, hesapları inceleyerek
Parti Meclisinin aklanması, kesin hesap, bilanço ve bütçe tasarısının
onaylanması konusunda karar vermek Büyük Kongrenin görev ve yetkileri olarak
sayılmış; 12. maddesinde, Parti Meclisinin Genel Başkan dâhil 45 üyeden
oluşacağı ve Büyük Kongreye yurt ve dünya olayları ve Parti çalışmaları
hakkında rapor, kesin hesap, bilanço ve bütçe tasarısını sunacağı ve Büyük
Kongrenin toplanmadığı durumlarda, Partinin hukuki varlığına son verilmesi ile
Tüzük ve programının değiştirilmesi dışında bütün konularda karar alabileceği
belirtilmiştir.
2820 sayılı
Kanun'un 73. maddesinde, kesin hesapları karara bağlamanın Merkez Karar ve
Yönetim Kurulunca olacağı belirtilmesine karşın, Kanun'da Merkez Karar ve
Yönetim Kurulunun ne şekilde oluşacağına dair bir düzenleme yapılmamış, aksine
organların oluşumu parti tüzüğüne bırakılmıştır. Parti Tüzüğünde de organların
oluşum ve görevleri belirtilmiştir.
Kesin
hesabı onaylamanın Tüzük'de öngörülen şekilde yapılması ve yeterli imzanın
olması gerekir. Kesin hesabın Tüzük'de istenen şekilde onaylandığına dair
imzalı Parti Meclisi kararı bulunmamaktadır.
Kesin hesapların incelenip kabul edildiğine ve birleştirildiğine
ilişkin Tüzük'e uygun kararın olmaması hesabın tam olarak 2820 sayılı Kanun'un
74. maddesine uygun sunulmadığını göstermektedir. Böylece Özgürlük ve Dayanışma
Partisi 2007 yılı kesin hesabının Parti Genel Başkanı tarafından Haziran ayı
sonuna kadar Anayasa Mahkemesi Başkanlığına sunulması gerektiği yönündeki
anılan madde ile getirilen kurala uyulmamıştır.
Kesin
hesapların incelenip onaylandığına ilişkin Tüzüğe uygun alınmış bir kabul
kararı olmadığından 2820 sayılı Kanun'un 74. maddesi ve 111. maddesinin (b) bendi uyarınca yasal işlem yapılması için
Ankara Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulması gerekir.
Bu itibarla Özgürlük ve Dayanışma Partisi 2007 yılı kesin
hesap cetvellerinin ilk incelemesi sonucunda;
1- İşin esasının
incelenmesine,
2- Kesin hesapların incelenip onaylandığına ilişkin Tüzük'e
uygun kararın sunulmaması nedeniyle 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu'nun 74.
maddesi ve 111. maddesinin (b) bendi uyarınca, yasal işlem yapılması için
Ankara Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulmasına,
11.12.2013 gününde OYBİRLİĞİYLE karar verilmiştir.
III- ESASIN İNCELENMESİ
Özgürlük ve Dayanışma Partisinin Anayasa
Mahkemesine verdiği 2007 yılı kesin hesap çizelgeleri ile dayanağını oluşturan
defter ve belgeler üzerinde yapılan inceleme sonuçlarını içeren Raportör
Zekeriya AYDIN tarafından hazırlanan esas inceleme raporu, Anayasa ve 6216
sayılı Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun ile
2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu'nun ilgili kuralları, bunların gerekçeleri
ile diğer yasama belgeleri okunup incelendikten sonra gereği görüşülüp
düşünüldü:
Denetimin maddi öğelerini oluşturan defter ve belgelerde,
Partinin 2007 yılı gelirleri toplamının 563.485,33 YTL, giderleri toplamının
554.787,21 YTL olduğu ve 21.359,07 YTL'nin kasa ve banka mevcudu olarak 2008
yılına devrettiği anlaşılmaktadır.
Parti Genel Merkezinin 2007 yılı muhasebe kayıtlarının
tutulduğu yevmiye defteri 31.12.2007 tarihinde Çankaya İlçe Seçim Kurulunca
onaylanmıştır.
Özgürlük ve Dayanışma Partisi 2007 yılı kesin hesabının
gelir ve gider rakamlarının yukarıda açıklanan tutarlardan oluştuğu, bu hâliyle
Partinin 2007 yılı kesin hesabının doğru, denk ve 2820 sayılı Kanun'a uygun
olduğu sonucuna varılmıştır.
Genel Merkez ile Ankara İl Başkanlığına ait gelir ve
giderlerin birlikte yapılması nedeniyle Genel Merkez ve Ankara İl Teşkilatının
2007 yılına ait gelir ve gider belgeleri istenmiştir.
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının kayıtlarına göre Partinin 63
il, 398 ilçe ve 491 beldede teşkilatı bulunmaktadır.
Parti tarafından sunulan iller kesin hesabının
incelenmesinde; Burdur, Çorum, Diyarbakır, Elazığ, Erzincan, Hatay, Isparta,
Kütahya, Nevşehir, Niğde, Rize, Sakarya, Şanlıurfa, Uşak, Yozgat, Yalova,
Aksaray, Bartın ve Kilis teşkilatları ile ilgili herhangi bir gelir-gider
belirtilmediği, önceki yıldan devreden kasa devrinin bir sonraki yıla
devredildiği, Yargıtay kayıtlarında açık görünen Çankırı ile ilgili herhangi
bir bilgi bulunmadığı ve bu illerin 2007 yılı için yönetim giderlerinin
olmadığı görülmüştür. 20 il örgütüne ilişkin herhangi bir gelir ve gider
belirtilmemesi nedeniyle yapılacak bir işlem bulunmamaktadır.
Serruh KALELİ, Zehra Ayla PERKTAŞ, Erdal TERCAN ve Zühtü
ARSLAN bu görüşe katılmamışlardır.
A- Partinin Savunması
Parti yetkilisi 1.3.2013 tarih ve 206-713 sayı ile
sorulan hususlara 26.6.2013 gün ve 2013/50 sayı ile aşağıdaki şekilde cevap
vermiştir:
“Esas sayısı/ 33787353/107.02-206-713 sayılı yazınıza istinaden
.
6.1.2009 tarih ve C.01.0.KAM-103/159-767 sayı ile yazılan yazıya
gerekli çalışmalar tamamlanamadığından dolayı evraklarımız teslim
edilememiştir. O dönemde parti içerisinde yaşanan tatsız olaylar bir çok
evrakların eksik olması nedeniyle sonraki süreçte, Anayasa değişikliğinin
yapılması bir kargaşaya neden oldu bunun için süresinde verilemedi.
Sunacağımız gelir gider tablosunda bulunan iller dışındaki il ve
ilçe örgütlerinde her hangi bir faaliyet de bulunmadıkları için gelir ve
giderleri bulunmamaktadır. Genel Merkez ve Adana il örgütü dışındaki illerin ve
ilçe örgütlerimizin yerleri kira, genel merkez ve Adana il örgütünün mülkiyeti
partinin bulunmaktadır.
Partimiz ilgili yazınızda belirttiğiniz İl örgütlerinden
birleşik kesin hesaplarının, Genel Merkezimize ulaşmadığından dolayı, muhasebe
paket programının virüs kapması nedeniyle genel merkez kesin hesabı da
tarafınıza sunulamamıştır.
2007 ve 2009 yılları arasında parti içinde bir ayrışma yaşanmış
olup, bugün bir çok il ve ilçe yöneticisi partiden ayrılmış durumda olduğundan
evraklarımız ilgili yöneticiler tarafından imzalanamamıştır.
2006 yılı ve 2007 yılı birleşik kesin hesapları arasında ki
tutarsızlığın nedeni; evraklarımızın eksik olduğundan kaynaklanmaktadır. Ancak
gerekli eksiklikler tamamlanarak ve düzeltmeler yapılmıştır.
Tunceli il Örgütünün 10.06.2003 tarihinde kapatıldığını 10,86
YTL, Ziraat Bankası Tunceli Şb.'nde bulunmaktadır. Tekrar İl örgütü
oluşturulacağı düşüncesiyle hesapta gösterilmiştir.
MYK kararı ektedir. Parti taşınır mal ve menkul kıymet ve her
türlü hak edimi listesi ektedir.
Şanlıurfa İl Yönetim Kurulu oluşamadığından sadece Halfeti İlçe
Örgütü verdik.
Ankara İl başkanlığı 2007 yılı kesin hesabı ektedir. Partimiz
2007 yılma ait işletme defteri ve gelir gider belgeleri ektedir.”
B- Gelirlerinin
İncelenmesi
1- Genel Merkez Gelirleri
Parti Genel Merkezinin 2007 yılı gelirleri 61.758,02 YTL
olarak gösterilmiştir.
Bunun 870 YTL'si üye giriş aidatından, 27.834,11 YTL'si
il paylarından, 12.848 YTL'si bağışlardan, 17.353 YTL'si yayın satış gelirinden
ve 2.852,91 YTL'si önceki yıldan devreden nakitten oluşmaktadır.
Genel Merkez Gelirleri ile kesin hesap çizelgelerinin
gelir bölümünde yapılan incelemede, gelirlerinin 2820 sayılı Kanun'a uygun
olarak sağlandığı sonucuna varılmıştır.
2- İl Örgütleri Gelirleri
Parti il örgütlerinin gelirleri 483.552,80 YTL olarak
gösterilmiştir.
Bunun 7.845 YTL'si giriş aidatı, 229.488,88 YTL'si üye
aidatı, 168.681,52 YTL'si bağışlar, 2.688,40 YTL'si yayın satış geliri, 9.849
YTL'si sosyal etkinlik geliri, 65.000 YTL'si bina satış geliri ve 18.174,51
YTL'si ise önceki yıldan devreden nakit mevcudundan oluşmaktadır.
Parti tarafından sunulan Ankara iline ait kesin hesap
bilgileri şöyledir:
|
Giderler
|
Tutar
|
Gelirler
|
Tutar
|
|
Kira giderleri
|
24.591,85
|
Üye giriş aidatları
|
525
|
|
PTT kargo giderleri
|
2.457,68
|
Aylık üye aidatları
|
25.259,33
|
|
Tanıtım Temsil Propaganda Giderleri
|
8.151,26
|
Bağışlar
|
23.037
|
|
Kırtasiye Giderleri
|
127,25
|
Yayın satış geliri
|
160
|
|
Basın Yayın Giderleri
|
1.246,50
|
Yemek şenlik konser geliri
|
644
|
|
Genel Giderler
|
11.020,29
|
2006'dan devreden nakit
|
2.260
|
|
Giriş aidatları Ödemeleri
|
165
|
Toplam
|
51.885,33
|
|
Toplam
|
47.759,83
|
|
|
|
2008'e devreden nakit
|
4.125,50
|
|
|
Parti tarafından sunulan Ankara il hesabına ait defter ve
belgelerden elde edilenler şöyledir:
Gelir Gider Belgeleri 2007 Yılı
|
İlçe adı
|
Gider Toplamı
|
Belge Durumu
|
2008'e Devreden Kasa
|
Gelir Toplamı
|
Defter Durumu
|
Yargıtay Kayıtı
|
|
Ankara il
|
|
|
|
|
Yok
|
Açık
|
|
Keçiören
|
3.174,72
|
Var
|
351,31
|
3.526,03
|
Var
|
Açık
|
|
Etimesgut
|
1.675,42
|
Var
|
4,36
|
1.679,78
|
Var
|
Açık
|
|
Mamak
|
4.910,48
|
Var
|
0,32
|
4.910,80
|
Var
|
Açık
|
|
Sincan
|
3.620,84
|
Var
|
27,16
|
3.647,89
|
Var
|
Açık
|
|
Yenimahalle
|
11.500,44
|
Var
|
123,01
|
11.623,45
|
Var
|
Açık
|
|
Çankaya
|
17.523,92
|
Var
|
3.400
|
20.923,92
|
Var
|
Açık
|
|
Gölbaşı
|
2.382
|
Var
|
158,61
|
2.540,61
|
Var
|
Açık
|
|
Altındağ
|
1.149,13
|
Var
|
|
1.148,76
|
Yok
|
Açık
|
|
Elmadağ
|
|
|
|
|
|
Açık
|
|
Polatlı
|
|
|
|
|
|
Açık
|
|
Şereflikoçhisar
|
|
|
|
|
|
Açık
|
|
Toplam
|
45.936,95
|
|
4.064,77
|
50.001,24
|
|
|
Kesin hesapta 2008'e devreden nakit 4.125,50 YTL olduğu
hâlde, sunulan defter ve belgelerdeki devreden toplamı 4.064,77 YTL, gelir
toplamı 51.885,33 YTL olduğu hâlde sunulan defter ve belgelerdeki gelir toplamı
50.001,24 YTL, gider toplamı 47.759,83 YTL olduğu hâlde sunulan defter ve
belgelerdeki gider toplamı 45.936,95 YTL'dir. Kesin hesap ile sunulan defter ve
belgeler arasındaki farkın nedeni ile 51.885,33 – 50.001,24 = 1.884,09 YTL
gelir ve 47.759,83 – 45.936,95 = 1.822,88 YTL gider farkına ilişkin belgelerin
gönderilmesi, kesin hesap ile defter ve belgelerin karşılaştırılması sonucu
oluşan 4.125,50 – 4.064,77 = 60,73 YTL nakit farkının nedeni ve Ankara il,
Altındağ, Elmadağ, Polatlı, Şereflikoçhisar ilçelerine ait gelir ve giderin
kaydedildiği defterlerin gönderilmesi 5.8.2013 gün ve 664-2349 sayılı yazı ile
istenmiştir.
Parti yetkilisi 27.9.2013 gün ve 2013/120 sayılı
yazısında,“Ankara İl Başkanlığına ait defterlerin olmaması sebebiyle
belirlediğiniz farklılıklar hakkında araştırma yapamadığımızı ancak farkların
sehven toplama işlemlerinden kaynaklanabileceğini düşünmekteyiz.” şeklinde
cevap vermiştir.
Parti yetkilileri 1.884,09 YTL gelir farkına ilişkin
belgeleri sunmamış ve 60,73 YTL nakit farkına ilişkin açıklama da
yapmamışlardır.
2820 sayılı Kanun'un “Gelirlerin sağlanmasında usul”
başlıklı 69 . maddesinin üçüncü fıkrasında, “Sağlanan gelirin türü ve
miktarıyla, gelirin sağlandığı kimsenin adı, soyadı ve adresi, makbuzu
düzenleyenin sıfatı, adı, soyadı ve imzası, makbuzda ve dip koçanlarında yer
alır.”, 76. maddesinin üçüncü fıkrasında da, “Bu Kanunun 69 uncu
maddesinde belirtilen esaslara aykırı olarak bir siyasi partinin tevsik
edilmeyen kaynaklardan gelir sağladığı anlaşılırsa, Anayasa Mahkemesi kararıyla
bu gelir Hazineye irat kaydedilir.” denildiğinden, Partinin 2007 yılı
içinde elde ettiği ve belgelendiremediği 1.884,09 YTL ile 60,73 YTL nakit farkı
toplamı 1.944,82 YTL'nin Hazineye gelir yazılması gerekir.
Ankara il, Altındağ, Elmadağ, Polatlı, Şereflikoçhisar
ilçelerine ait gelir ve giderlerin kaydedildiği defterlerin gönderilmesi
5.8.2013 gün ve 664-2349 sayılı yazı ile istendiği halde gönderilmemiştir.
Parti yetkililerinin defterleri Anayasa Mahkemesine sunmaması nedeniyle
defterler yok kabul edilmiştir.
2820 sayılı Kanun'un 60. maddesinin birinci fıkrasında, “Her
kademedeki parti organları üye kayıt defteri, karar defteri, gelen ve giden
evrak kayıt defteri, gelir ve gider defteri ile demirbaş eşya defteri tutmak
zorundadırlar.”, beşinci fıkrasında, “Parti adına elde edilen gelirlerin
alındığı ve yapılan giderlerin ne gibi işlere ve yerlere harcandığı ilgili
defterlere sıra ile ve belgeleri de belirtilerek geçirilir.”, altıncı
fıkrasında “Bütün defterlerin sayfaları ve kaç sayfadan ibaret oldukları
teşkilatın bulunduğu ilgili seçim kurulu başkanı tarafından mühürlenir ve tasdik
edilir.” denilmiş, aynı Kanun'un 113. maddesinde de “Bu Kanunun 60 ıncı
maddesinde yazılı defter ve kayıtları tutmayanlar, altı aydan bir yıla, bu
defter ve kayıtları tahrif veya yok edenler veya gizleyenler, bir yıldan üç
yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılırlar.” hükmü getirilmiştir. Gelir
ve giderlerin işlendiği defterler ibraz edilmediğinden Parti sorumluları
hakkında gerekli işlemlerin yapılması için Ankara Cumhuriyet Başsavcılığına suç
duyurusunda bulunulması gerekir.
C- Giderlerinin İncelenmesi
1- Genel Merkez Giderleri
Parti Genel
Merkezinin 2007 yılı giderleri 65.910,70 YTL olarak gösterilmiştir.
Bunun
23.643,41 YTL'si personel giderleri, 7.634,98 YTL'si iletişim giderleri, 15.020
YTL'si basın yayın ilan giderleri, 7.621,58 YTL'si temsil ve ağırlama
giderleri, 5.835,21 YTL'si apartman giderleri, 3.499,21 YTL'si araç bakım
onarım giderleri, 95 YTL'si banka giderleri ve 2.561,31 YTL'si diğer çeşitli
giderlerden oluşmaktadır.
Parti Genel Merkezinin 2008 yılına devreden kasa ve banka
mevcudu 874,27 YTL'dir.
Parti Genel
Merkezinin 2007 yılı gider belgeleri üzerinde yapılan incelemede, aşağıda
belirtilen konular dışındaki giderlerin 2820 sayılı Kanun'a uygun olarak gerçekleştirildiği
sonucuna varılmıştır. Ankara İl Teşkilatının 2820 sayılı Kanun'a aykırı bir
kısım giderleri Genel Merkez ile aynı nitelikte olduğundan Genel Merkez
giderleri ile birlikte incelenmiştir.
Muhasebe
biliminin genel kabul görmüş temel kavramlarından biri “Belgelendirme”
kavramıdır. 213 sayılı Vergi Usul Kanunu'nun 229. maddesinde “Fatura,
satılan emtia veya yapılan iş karşılığında müşterinin borçlandığı meblağı
göstermek üzere emtiayı satan veya işi yapan tüccar tarafından müşteriye
verilen ticari vesikadır” şeklinde tarif yapılmış ve “Fatura kullanma
mecburiyeti” başlıklı 232. maddesinde de, faturanın hangi hâllerde ve
kimler tarafından alınması ve verilmesinin gerektiği ifade edilmiştir. Bu
bağlamda mal ve hizmet alımlarında bu işlemlerin fatura ile belgelendirilmesi
zorunlu tutulmuş ve gerekli muhasebe kayıtlarının tutulmasında da faturanın
tevsik edici belge olarak kullanılması gerektiği ifade edilmiştir.
Aynı
Kanun'un “Makbuz mecburiyeti” başlıklı 236. maddesinde, “Serbest
meslek erbabı, mesleki faaliyetlerine ilişkin her türlü tahsilatı için iki
nüsha serbest meslek makbuzu tanzim etmek ve bir nüshasını müşteriye vermek,
müşteri de bu makbuzu istemek ve almak mecburiyetindedir.” denilmiş ve
makbuzun muhteviyatı da 237. maddede belirtilmiştir.
Yine aynı
Kanun'un “Gider pusulası” başlıklı 234. maddesindeki, “Birinci ve
ikinci sınıf tüccarlar, kazancı basit usulde tespit edilenlerle defter tutmak
mecburiyetinde olan serbest meslek erbabının ve çiftçilerin;
3. Vergiden
muaf esnafa; yaptırdıkları işler veya onlardan satın aldıkları emtia için
tanzim edip işi yapana veya emtiayı satana imza ettirecekleri gider pusulası
vergiden muaf esnaf tarafından verilmiş fatura hükmündedir. Bu belge, birinci
ve ikinci sınıf tüccarların, zati eşyalarını satan kimselerden satın aldıkları
altın, mücevher gibi kıymetli eşya için de tanzim edilir.
Gider
pusulası, işin mahiyeti, emtianın cins ve nev'i ile miktar ve bedelini ve iş
ücretini ve işi yaptıran ile yapanın veya emtiayı satın alan ile satanın
adlarıyla soyadlarını (Tüzel kişilerde unvanlarını) ve adreslerini ve tarihi
ihtiva eder ve iki nüsha olarak tanzim ve bir nüshası işi yapana veya malı
satana tevdi olunur.
Gider
pusulaları, seri ve sıra numarası dahilinde teselsül ettirilir.” hükmünden fatura vermek mecburiyetinde olmayanlar için
gider pusulası düzenleneceği anlaşılmaktadır.
2820 sayılı
Kanun'un 70. maddesinin üçüncü fıkrasına göre beş milyon liraya kadar olan
(2007 yılı için 48,86 YTL) harcamaların makbuz veya fatura gibi bir belge ile
tevsik edilmesi zorunlu olmadığından, bu miktarı geçen harcamaların geçerli ve
kanıtlayıcı bir belgeye dayanması gerekmektedir.
2820 sayılı
Kanun'un 70. maddesinin ikinci fıkrasında, “Bir siyasî partinin bütün
giderleri, o siyasi parti tüzelkişiliği adına yapılır” ve aynı Kanun'un 75.
maddesinin dördüncü fıkrasında, “Anayasa Mahkemesi denetimi sonunda, o
siyasi partinin gelir ve giderlerinin doğruluğuna ve kanuna uygunluğuna veya
kanuna uygun olmayan gelirler ile giderler dolayısıyla da bunların Hazineye
gelir kaydedilmesine karar verir” ve 76. maddesinin dördüncü fıkrasında da,
“Belgelendirilmesi gerektiği halde belgelendirilmeyen parti giderleri
miktarınca parti malvarlığı, Anayasa Mahkemesi kararıyla Hazineye irad
kaydedilir” hükümleri yer almıştır.
18.4.2013 tarih ve 28622 sayılı Resmî Gazete'de
yayınlanan 6456 sayılı Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi
Hakkında Kanun ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun'un 54. maddesiyle 2820 sayılı Kanun'a eklenen geçici 19.
madde ile 6111 sayılı Kanun'un 180. maddesiyle 2820 sayılı Kanun'un 74.
maddesinde yapılan değişikliklerin anılan değişikliklerin yürürlüğe girdiği
tarih itibarıyla Anayasa Mahkemesi tarafından sonuçlandırılmamış denetimler
hakkında da uygulanacağı belirtilmiştir.
a) Parti
görevlilerinin vergi ve diğer kanuni yükümlülüklerini zamanında yapmamaları
sonucu oluşan gecikme zammı, gecikme bedelleri ile cezaların Parti bütçesinden
ödenme nedeni 5.8.2013 gün ve 664-2349 sayılı yazı ile sorulmuştur.
Genel Merkez
|
Yevmiye tarih ve no
|
İçerik
|
Tutar
|
|
10.1.2007/2
|
Turkcell gecikme bedelleri
|
0,65
|
|
20.1.2009/9
|
Aski fatura gecikme cezası
|
3,27
|
|
29.1.2007/114
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
212,38
|
|
20.2.2007/24
|
Türk Telekom gecikme bedeli
|
0,36
|
|
10.3.2007/30
|
Aski fatura gecikme cezası
|
1,35
|
|
30.3.2007/33
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
357,27
|
|
20.4.2007/44
|
Aski fatura gecikme cezası
|
2,57
|
|
30.4.2007/48
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
212,38
|
|
30.5.2007/60
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
212,38
|
|
31.5.2007/62
|
Elektrik gecikme bedeli
|
0,61
|
|
31.5.2007/62
|
Aski fatura gecikme cezası
|
1,66
|
|
10.7.2007/77
|
Gelir ve Damga Vergisi gecikme zammı
|
351,01
|
|
27.7.2007/87
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
212,38
|
|
8.8.2007/92
|
İdari Para Cezası
|
393,69
|
|
31.8.2007/96
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
212,38
|
|
10.10.2007/106
|
Elektrik gecikme bedeli
|
0,41
|
|
10.10.2007/106
|
Aski fatura gecikme cezası
|
1,42
|
|
30.10.2007/108
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
344,35
|
|
10.11.2007/110
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
212,38
|
|
30.12.2007/114
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
212,38
|
|
Toplam
|
|
2.945,28
|
Ankara İl
|
İlçe adı
|
Yevmiye tarih ve no
|
İçerik
|
Tutar
|
|
Çankaya
|
23.5.2007/53
|
Usulsüzlük cezası
|
6,40
|
|
Altındağ
|
Evrak sıra no:6
|
İdari Para cezası
|
93
|
|
Toplam
|
|
|
99,40
|
Parti yetkilisi 27.9.2013 gün ve 2013/120 sayılı
yazısında, “Vergi ve diğer kanuni yükümlülükler nakit sıkıntısı sebebiyle
zamanında ödenememiştir. Partimiz gönüllü ve örgütlerimizden aldığımız
destekler doğrultusunda zorunlu harcamalarımızı karşılayarak çalışmalarımıza
devam etmekteyiz. Bu sebeplerle tespit ettiğiniz gecikme cezaları doğmuştur.
Ancak, SGK ve vergi ödemelerine ait belirttiğiniz;
|
29.1.2007/14
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
212,38
|
|
30.3.2007/33
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
357,27
|
|
30.4.2007/48
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
212,38
|
|
30.5.2007/60
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
212,38
|
|
10.7.2007/77
|
Gelir ve Damga Vergisi gecikme zammı
|
351,01
|
|
27.7.2007/87
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
212,38
|
|
31.8.2007/96
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
212,38
|
|
30.10.2007/108
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
344,35
|
|
10.11.2007/110
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
212,38
|
|
30.12.2007/114
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
212,38
|
miktarların içerisinde SSK ve gelir ana prim bedellerinin
düşülerek dikkate alınması gerektiği,”
şeklinde cevap vermiştir.
Tabloda yer alan rakamlar ana para haricindeki
gecikmeleri içerir. Aşağıdaki tabloda görüleceği üzere ana para dâhil olarak
yevmiye defterine gider yazılan tutarlar farklıdır.
|
Yevmiye Tarih ve No
|
İçerik
|
Tutar
|
Yevmiyeye Gider Yazılan Tutar
|
|
29.1.2007/14
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
212,38
|
264,77
|
|
30.3.2007/33
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
357,27
|
535,23
|
|
30.4.2007/48
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
212,38
|
264,47
|
|
30.5.2007/60
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
212,38
|
264,47
|
|
10.7.2007/77
|
Gelir ve Damga Vergisi gecikme zammı
|
351,01
|
648,99
|
|
27.7.2007/87
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
212,38
|
264,47
|
|
31.8.2007/96
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
212,38
|
264,77
|
|
30.10.2007/108
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
344,35
|
535,92
|
|
10.11.2007/110
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
212,38
|
264,77
|
|
30.12.2007/114
|
SGK gecikme zammı ve buna bağlı giderler
|
212,38
|
264,77
|
Parti yetkililerinin ödemelerin zamanında yapılması için
gerekli tedbirleri almaları gerekir. Parti görevlilerinin yükümlülüklerini
zamanında yapmamaları sonucu oluşan para cezası, gecikme zammı, gecikme bedeli
ve buna bağlı giderlerden Parti tüzel kişiliğini sorumlu tutma imkânı
bulunmamaktadır. Bu ödemelerin kişisel sorumluluk kapsamında olduğu açıktır. Bu
nedenle 3.044,68 YTL'nin Hazineye gelir kaydedilmesi gerekir.
Osman Alifeyyaz PAKSÜT ile M. Emin KUZ bu görüşe
katılmamışlardır.
b) Aşağıda
gösterilen harcamalar 213 sayılı Kanun'daki belge asılları olmadan yapılmıştır.
213 sayılı Kanun'a göre düzenlenmiş belge aslı olmadan ödeme yapılma nedeni 5.8.2013
gün ve 664-2349 sayılı yazı ile sorulmuştur.
Fatura Olmadan Yapılan Ödemelere Ait Liste (Genel Merkez)
|
Yevmiye Tarih ve No
|
İçerik
|
Belge Türü
|
Tutar
|
|
20.1.2007/9
|
Telefonlar: 0.312.232 03 47 = 87,5, 0.312.231 33 12 =
174,96, 0.312.231 33 12 = 41,75
|
Türk Telekom Tahsilat Makbuzu
|
304,21
|
|
20.1.2007/9
|
0.312 231 72 32 nolu telefonun Aralık 2006 = 71,25,
Kasım 2006 =165,75, Ekim 2006=103
|
PTT Tahsilat Belgesi
|
340
|
|
20.1.2007/9
|
180 601 77 94 Aralık 2006 = 49, Kasım 2006 =52,25
|
PTT Tahsilat Belgesi
|
101,25
|
|
20.1.2007/9
|
0.533 735 53 70 nolu telefonun Aralık 2006 = 10, Kasım
2006 = 22,70, Ekim 2006= 57,20, Eylül 2006= 88,50
|
PTT Tahsilat Belgesi
|
178,40
|
|
31.1.2007/17
|
Telefonlar: 0.312.231 33 12 = 153,5 (Aralık 2006
dönemi), 0.312.232 03 47 = 136,25 (Aralık 2006 dönemi), 180 601 77 94 Ocak
2007 = 52,25
|
PTT Tahsilat Belgesi
|
342
|
|
10.2.2007/22
|
0.533 749 05 17 nolu telefonun Ocak 2007 faturası
|
PTT Tahsilat Belgesi
|
82,10
|
|
20.2.2007/24
|
0.312 231 33 12 nolu telefonun (168,48 +167,5) iki
faturası
|
Türk Telekom Tahsilat Makbuzu
|
335,98
|
|
10.3.2007/30
|
Telefonlar: 0.312.231 72 32 = 50,25 (Ocak 2007 dönemi),
0.312.232 03 47 = 83 (Ocak 2007 dönemi),180 601 77 94 Şubat 2007 = 54
|
PTT Tahsilat Belgesi
|
187,25
|
|
10.3.2007/30
|
0.533 749 05 17 nolu telefonun Şubat 2007 faturası
|
PTT Tahsilat Belgesi
|
100
|
|
10.4.2007/37
|
Telefonlar: 0.312.231 72 32 = 64,25 (Şubat 2007
dönemi), 0.312.232 03 47 = 58,25 (Şubat 2007 dönemi), 0.312.229 97 06 =
149,25 (Şubat 2007 dönemi),180 601 77 94 Mart 2007 = 49
|
PTT Tahsilat Belgesi
|
320,75
|
|
20.4.2007/44
|
0.312 231 33 12 nolu telefonun Şubat 2007 faturası
|
PTT Tahsilat Belgesi
|
132,25
|
|
20.4.2007/44
|
0.312 231 33 12 nolu telefonun Mart 2007 faturası
|
PTT Tahsilat Belgesi
|
157
|
|
10.5.2007/53
|
2 adet telefon faturası bulunmamaktadır. (78,75 +
155,25)
|
Her hangi bir belge bulunmamaktadır.
|
234
|
|
20.5.2007/56
|
2 adet telefon faturası bulunmamaktadır. (53,7 + 157)
|
Her hangi bir belge bulunmamaktadır.
|
210,7
|
|
31.5.2007/62
|
180 601 77 94 Nisan 2007 = 49,25, 180 601 77 94 Mayıs
2007 = 49,75
|
PTT Tahsilat Belgesi
|
99
|
|
10.6.2007/65
|
Telefonlar: 0.312.231 72 32 = 202,50 (Nisan 2007
dönemi), 0.312 231 33 12 = 180 (Nisan 2007 dönemi), 0.312.229 97 06 = 185,75
(Nisan 2007 dönemi)
|
Türk Telekom Tahsilat Makbuzu
|
568,25
|
|
10.6.2007/66
|
Telefonlar: 0.312.232 03 47 = 49,75 (Mayıs 2007
dönemi), 0.312.231 33 12 = 187,75 (Mayıs 2007 dönemi), 0.312.231 72 32 = 193
(Mayıs 2007 dönemi), 0.312.229 97 06= 262,50(Mayıs 2007 dönemi), 180 601 77
94 Haziran 2007 = 51,50
|
PTT Tahsilat Belgesi
|
744,5
|
|
31.7.2007/90
|
Telefonlar: 0.312.232 03 47 = 50,25 (Haziran 2007
dönemi), 0.312.231 33 12 = 236,50 (Haziran 2007 dönemi), 0.312.231 72 32 =
205 (Haziran 2007 dönemi), 0.312.229 97 06= 125,25 (Haziran 2007 dönemi), 180
601 77 94 Haziran 2007 = 51,50
|
PTT Tahsilat Belgesi
|
617
|
|
10.8.2007/93
|
180 601 77 94 Temmuz 2007 = 49, 0.533 735 53 70 Temmuz
2007 = 244,5
|
PTT Tahsilat Belgesi
|
293,5
|
|
20.9.2007/100
|
Telefonlar: 0.312.232 03 47 = 56 (Temmuz 2007 dönemi),
0.312.229 97 06= 235 (Temmuz 2007 dönemi), 180 601 77 94 Ağustos 2007 = 49,
0.533 735 53 70 = 109,6 (Ağustos 2007 dönemi)
|
PTT Tahsilat Belgesi
|
449,6
|
|
20.9.2007/101
|
0.312.231 33 12 = 110,25 (Temmuz 2007 dönemi),
0.312.231 72 32 = 162,75 (Temmuz 2007 dönemi)
|
PTT Tahsilat Belgesi
|
273
|
|
10.10.2007/106
|
0.312.232 03 47 = 52,5 (Ağustos 2007 dönemi), 0.312.229
97 06= 85,5 (Ağustos 2007 dönemi), 180 601 77 94 Eylül 2007 = 49,75, 0.533
735 53 70 = 93,60 (Eylül 2007 dönemi), 0.312.231 72 32 = 118,5 (Ağustos 2007
dönemi), 0.312.231 33 12 = 130 (Ağustos 2007 dönemi)
|
PTT Tahsilat Belgesi
|
529,85
|
|
30.10.2007/108
|
0.312.231 72 32 = 80,75 (Eylül 2007 dönemi), 0.312.229
97 06= 127,5 (Eylül 2007 dönemi), 180 601 77 94 Ekim 2007 = 50, 0.312.231 33
12 = 92,5 (Eylül 2007 dönemi)
|
PTT Tahsilat Belgesi
|
350,75
|
|
10.12.2007/112
|
180 601 77 94 Kasım 2007 = 49,75, 0.312.232 03 47 = 86
(Ekim 2007 dönemi), 0.312.231 33 12 = 91,50 (Ekim 2007 dönemi), 0.312.229 97
06= 31,75 (Ekim 2007 dönemi
|
PTT Tahsilat Belgesi
|
227,25
|
|
Toplam
|
|
|
7.178,59
|
Fatura Olmadan Yapılan Ödemelere Ait Liste (Ankara İl -
Tablo.1)
|
İlçe Adı
|
Yevmiye Tarih ve No
|
İçerik
|
Belge Türü
|
Tutar
|
|
Çankaya
|
25.1.2007/9
|
Telefon: 0.312.425 33 16
|
Türk Telekom Tahsilat Makbuzu
|
53,25
|
|
Çankaya
|
28.2.2007/20
|
Telefon: 0.312.432 17 10
|
Türk Telekom Tahsilat Makbuzu
|
489,62
|
|
Çankaya
|
20.6.2007/76
|
Telefon: 0.312.425 33 16
|
PTT Tahsilat Belgesi
|
86,5
|
|
Toplam
|
|
|
|
629,37
|
Fatura Olmadan Yapılan Ödemelere Ait Liste (Ankara İl -
Tablo.2)
|
İlçe Adı
|
Yevmiye Tarih ve No
|
İçerik
|
Belge Türü
|
Tutar
|
|
Sincan
|
3.2.2007/10
|
Bir gün yayıncılığa ait fatura bulunmamaktadır.
|
3.2.2008 tarih ve 35 sayılı tahsilat makbuzu
|
100
|
|
Sincan
|
6.4.2007/20
|
Bir gün yayıncılığa ait fatura bulunmamaktadır.
|
6.4.2007 tarih ve 46 sayılı tahsilat makbuzu
|
100
|
|
Sincan
|
13.4.2007/23
|
Bir gün yayıncılığa ait fatura bulunmamaktadır.
|
13.4.2007 tarih ve 50 sayılı tahsilat makbuzu
|
150
|
|
Yenimahalle
|
4.7.2007/80
|
Seçim materyalleri olarak gazete, bildiri bildirge ve
afiş karşılığı olarak 1.095 YTL alındı. 4.7.2007
|
Yarım A4'e yazılmış tutanak.
Parayı alan:Arif Yaman imzalı
Parayı veren: Hasan Zeki Bulunmaz imzalı
|
1.095
|
|
Yenimahalle
|
15.7.2007/99
|
Pankart
|
Her hangi bir belge bulunmamaktadır.
|
600
|
|
Çankaya
|
23.10.2007/223
|
S.S. Hopa Tarımsal Kalkınma Kooperatifinden çay alımı
|
23.10.2007/0624 nolu faks fatura
|
837
|
|
Mamak
|
2.4.2007/15
|
Set üstü ocak
|
Yarım A4'e yazılmış Kamil Temel imzalı 2.4.2007 tarihli
kağıt
|
60
|
Parti yetkilisi 27.9.2013 gün ve 2013/120 sayılı
yazısında, “Vergi Usul Kanunundaki belge asılları olmadan belgesi, fotokopi
veya faksdan çıkan suretine dayanılarak yapılmıştır.
312 232 03 47, 312 231 33 12, 312 23172 32, 180 601 77
94, 533 735 53 70, 533 749 05 17,312 229 97 06 telefon, internet ve cep
telefonları partimiz adına kayıtlı Gazi Mustafa Kemal Bulvarı Özdoğanlar Apt.
No:87/17 adresimizde kullanılmaktadır. Bahse konu faturalar sağlıklı bir
şekilde elimize ulaşmadığı sebebiyle sorgu sisteminden borçları tespit edilerek
ödemeleri yapılmıştır.
Çankaya İlçe Başkanlığına ait 312 425 33 16, 312 432 17
10 numaralı telefonları Menekşe 2 sok.No:8/16 adresinde kullanılmakta fatura
asılları gelmediği nedeniyle borç miktarı tespit edilerek ödemeleri yapılmıştır.
Diğer belirtilen konularla ilgili fatura ve belgeler
bulunamamıştır.” şeklinde cevap
vermiştir.
Yapılan ödemelere ilişkin faturalar bulunmamasına karşın
tahsilat makbuzları geçerli belge kabul edilmiştir. Bu durumda tabloların yeni
durumu aşağıdaki şekilde oluşmuştur:
Fatura Olmadan Yapılan Ödemelere Ait Liste (Genel Merkez)
|
Yevmiye Tarih ve No
|
İçerik
|
Belge Türü
|
Tutar
|
|
10.5.2007/53
|
2 adet telefon faturası bulunmamaktadır. (78,75 +
155,25)
|
Her hangi bir belge bulunmamaktadır.
|
234
|
|
20.5.2007/56
|
2 adet telefon faturası bulunmamaktadır. (53,7 + 157)
|
Her hangi bir belge bulunmamaktadır.
|
210,7
|
|
Toplam
|
|
|
444,7
|
Fatura Olmadan Yapılan Ödemelere Ait Liste (Ankara İl -
Tablo.2)
|
İlçe Adı
|
Yevmiye Tarih ve No
|
İçerik
|
Belge Türü
|
Tutar
|
|
Yenimahalle
|
4.7.2007/80
|
Seçim materyalleri olarak gazete, bildiri bildirge ve
afiş karşılığı olarak 1.095 YTL alındı. 4.7.2007
|
Yarım A4'e yazılmış tutanak.
Parayı alan:Arif Yaman imzalı
Parayı veren: Hasan Zeki Bulunmaz imzalı
|
1.095
|
|
Yenimahalle
|
15.7.2007/99
|
Pankart
|
Her hangi bir belge bulunmamaktadır.
|
600
|
|
Mamak
|
2.4.2007/15
|
Set üstü ocak
|
Yarım A4'e yazılmış Kamil Temel imzalı 2.4.2007 tarihli
kağıt
|
60
|
|
Toplam
|
|
|
|
1.755
|
2820 sayılı Kanun'un 70. maddesinin üçüncü fıkrasında beş
milyon (2007 yılı için 48,86 YTL) liraya kadar olan harcamaların makbuz veya
fatura gibi bir belge ile tevsik edilmesi zorunlu olmadığı belirtildiğinden bu
miktarı aşan harcamaların makbuz veya fatura gibi geçerli ve kanıtlayıcı
belgeye dayanması gerekmektedir. Alınan hizmet bedeli karşılığı 213 sayılı
Kanun'a uygun düzenlenmiş belge olmadan kaydedilen giderin, 2820 sayılı
Kanun'un öngördüğü anlamda belgeye dayandırılmış olduğunun kabul edilmesi
mümkün değildir.
213 sayılı Kanun'a göre düzenlenmiş belge aslı veya 2820
sayılı Kanun'un 74. maddesine uygun belgeler olmadan yapılan 2.199,7 YTL
tutarındaki giderin 2820 sayılı Kanun'un öngördüğü anlamda belgeye
dayandırılmış olduğu kabul edilmemiştir.
2- İl Örgütleri Giderleri
Parti il örgütlerinin giderleri 488.876,51 YTL olarak
gösterilmiştir.
Bunun
10.270 YTL'si personel giderleri, 24.218,44 YTL'si iletişim giderleri,
26.332,43 YTL'si basın yayın ilan giderleri, 27.932,96 YTL'si temsil ve
ağırlama giderleri, 274.315,20 YTL'si apartman giderleri, 8.308,17 YTL'si
kırtasiye giderleri, 870 YTL'si giriş aidat ödemeleri, 27.834,11 YTL'si genel
merkez pay ödemeleri, 8.020 YTL'si bina alımı, 1.565,26 YTL'si noter harç vergi
cezaları ve 79.209,94YTL'si diğer çeşitli giderlerden oluşmaktadır.
Parti il örgütlerinin 2008 yılına devreden kasa ve banka
mevcudu 20.484,80 YTL'dir.
a) Parti
yetkilileri 1.822,88 YTL gider farkına ilişkin belgeleri sunmamışlardır.
2820 sayılı Kanun'un 76. maddesinin dördüncü fıkrasında,
belgelendirilmesi gerektiği halde belgelendirilmeyen Parti giderleri miktarınca
Parti malvarlığının Anayasa Mahkemesi kararıyla Hazineye irat kaydedileceği,
70. maddesinin üçüncü fıkrasında ise beş milyon (2007 yılı için 48,86 YTL)
liraya kadar harcamaların makbuz veya fatura gibi bir belge ile tevsik
edilmesinin zorunlu olmadığı belirtildiğinden bu miktarı geçen harcamaların
fatura veya makbuz gibi belgelerle tevsik edilmesi zorunludur.
Bu bağlamda belgelendirilmesi gerektiği hâlde
belgelendirilmeyen 1.822,88 YTL tutarındaki Parti malvarlığının Hazineye gelir
yazılması gerekir.
b) Aşağıdaki
tabloda giderleri Çankaya ilçe örgütünce karşılanan araçların kime ait
olduğunun belirtilmesi ile bu giderlerin Parti tarafından karşılanmasını
gerektirecek kanıtlayıcı belgelerin gönderilmesi 5.8.2013 gün ve 664-2349
sayılı yazı ile istenmiştir.
|
Yevmiye Tarih ve No
|
Plaka No
|
Yapılan
|
Tutar
|
|
6.5.2007/40
|
06 GHB 40
|
Şahin Petrolden 6.5.2007 tarihinde alınan kurşunsuz
benzin
|
100
|
|
10.5.2007/47
|
06 KYV 81
|
Altın Petrolden 10.5.2007 tarihinde alınan kurşunsuz
benzin
|
50
|
|
23.5.2007/63
|
06 KYV 81
|
Suba Petrolden 23.5.2007 tarihinde alınan kurşunsuz
benzin
|
50
|
|
25.5.2007/55
|
06 AH 0601
|
Pettur Petrolden 25.5.2007 tarihinde alınan kurşunsuz
benzin
|
155
|
|
29.5.2007/56
|
06 AH 0601
|
Altın Petrolden 29.5.2007 tarihinde alınan kurşunsuz
benzin
|
40
|
|
21.6.2007/79
|
06 GHB 40
|
Şahin Petrolden 21.6.2007 tarihinde alınan kurşunsuz
benzin
|
100
|
|
28.6.2007/89
|
06 BG 8654
|
Opet Dikmenden 28.6.2007 tarihinde alınan motorin
|
60
|
|
1.7.2007/91
|
06 BG 8604
|
Opet Dikmenden 1.7.2007 tarihinde alınan motorin
|
50
|
|
6.7.2007/104
|
06 BG 8684
|
Aytekinler Petrolden 6.7.2007 tarihinde alınan motorin
|
80
|
|
7.7.2007/106
|
06 AH 0601
|
İsmail Köse Petrolden 7.7.2007 tarihinde alınan
kurşunsuz benzin
|
50
|
|
8.7.2007/112
|
06 BG 8684
|
Shell İskitler Petrolden 8.7.2007 tarihinde alınan
motorin
|
50
|
|
12.7.2007/129-130
|
06 GHB 40
|
Opet Dikmenden 12.7.2007 tarihinde alınan motorin
|
80
|
|
13.7.2007/132
|
06 BG 8684
|
May Petrolden 13.7.2007 tarihinde alınan motorin
|
50
|
|
13.7.2007/25
|
06 AH 0601
|
Shell Uludağ Kardeşler Petrolden 13.7.2007 tarihinde
alınan motorin
|
144
|
|
14.7.2007/137-138
|
06 BG 8684
|
Opet Ankara Akaryakıttan 14.7.2007 tarihinde alınan
motorin
|
60
|
|
15.7.2007/143
|
06 BG 8684
|
Opet Ankara Akaryakıttan 14.7.2007 tarihinde alınan
motorin
|
50
|
|
16.7.2007/149
|
06 BG 8684
|
Uğur Petrolden 16.7.2007 tarihinde alınan motorin
|
50
|
|
17.7.2007/152
|
06 BG 8684
|
Önal Petrolden 17.7.2007 tarihinde alınan kurşunsuz
|
15
|
|
16.7.2007/149
|
06 BD 8684
|
Önal Petrolden 17.7.2007 tarihinde alınan motorin
|
50
|
|
18.7.2007/156
|
06 BG 8684
|
Önal Petrolden 18.7.2007 tarihinde alınan kurşunsuz
|
15
|
|
18.7.2007/157
|
06 BG 8684
|
Önal Petrolden 18.7.2007 tarihinde alınan diesel
|
55
|
|
19.7.2007/164
|
06 BG 8684
|
Önal Petrolden 19.7.2007 tarihinde alınan diesel
|
55
|
|
19.7.2007/167
|
06 BG 8684
|
Önal Petrolden 19.7.2007 tarihinde alınan kurşunsuz
|
15
|
|
26.7.2007/177
|
06 GHB 40
|
Opet Dikmenden 26.7.2007 tarihinde alınan motorin
|
120
|
|
26.7.2007/178
|
06 AH 0601
|
Altın Petrolden 26.7.2007 tarihinde alınan kurşunsuz
|
50
|
|
26.7.2007/179
|
06 DD 416
|
Çankaya Petrolden 27.7.2007 tarihinde alınan kurşunsuz
|
125
|
|
9.8.2007/182
|
06 DD 416
|
Uğur Petrolden 9.8.2007 tarihinde alınan kurşunsuz
|
96
|
|
15.8.2007/184
|
06 DD 416
|
Göçer Petrolden 15.8.2007 tarihinde alınan kurşunsuz
|
130
|
|
15.8.2007/185
|
06 GHB 40
|
İkbal Akaryakıttan 16.8.2007 tarihinde alınan kurşunsuz
|
125
|
|
24.8.2007/190
|
06 DD 416
|
Uğur Petrolden 24.8.2007 tarihinde alınan kurşunsuz
|
95
|
|
11.9.2007/198
|
06 AH 0601
|
Rol Petrolden 11.9.2007 tarihinde alınan kurşunsuz
|
40
|
|
14.9.2007/199
|
06 DD 416
|
Uğur Petrolden 14.9.2007 tarihinde alınan kurşunsuz
|
130
|
|
18.9.2007/202
|
06 GHB 40
|
Opet Dikmenden 18.9.2007 tarihinde alınan kurşunsuz
|
60
|
|
3.10.2007/213
|
06 DD 416
|
Çankaya Petrolden 3.10.2007 tarihinde alınan kurşunsuz
|
50
|
|
5.10.2007/216
|
06 DD 416
|
Çankaya Petrolden 5.10.2007 tarihinde alınan kurşunsuz
|
50
|
|
12.10.2007/219
|
06 YUE 51
|
FTZ Akaryakıttan 12.10.2007 tarihinde alınan kurşunsuz
|
100
|
|
18.11.2007/243
|
06 GHB 40
|
Opet Dikmenden 18.11.2007 tarihinde alınan kurşunsuz
|
60
|
|
4.12.2007/251
|
06 GHB 40
|
Şahin Petrolden 4.12.2007 tarihinde alınan kurşunsuz
|
100
|
|
17.12.2007/262
|
06 GHB 40
|
Opet Dikmenden 19.12.2007 tarihinde alınan kurşunsuz
|
100
|
|
23.12.2007/55
|
06 GHB 40
|
Balışeyh Tayyip Gülşen'den 23.12.2007 tarihinde alınan
kurşunsuz
|
75
|
|
Toplam
|
|
|
2.930
|
Parti yetkilisi 27.9.2013 gün ve 2013/120 sayılı
yazısında, “Çankaya İlçe Başkanlığınca parti üyesi kişilere ait 06 GHB 40,
06 KYV 81, 06 AH 0601, 06 BG 8684, 06 DD416, 06 YUE 51 plakalı araçlar İlçe
Başkanlığının muhtelif çalışmalarında ve seçim çalışmalarında kullanıldığı
sebebiyle yakıtları İlçe Başkanlığı tarafından karşılanmıştır.” şeklinde
cevap vermiştir.
Araçlar, Parti teşkilatının mülkiyetinde ise buna ilişkin
ruhsat fotokopilerinin, kiralanan araçlar ise kira sözleşme örneklerinin, Parti
gönüllülerinin araç tahsis ettiği araç ise buna ilişkin sözleşme örneğinin
sunulması gerekir. Parti gönüllülerinin araç tahsis etmesi durumunda araçların
tahsis edildiğine dair sözleşme düzenlenerek tahsis miktarı bağış olarak kayıt
edilmelidir. Parti yetkilileri kanıtlayıcı hiçbir belge göndermemişler, genel
ifadelerle cevap vermişlerdir. Parti araçları (kiralama-mülkiyet) haricindeki
giderlerin Parti amaçlarına uygun ve Parti tüzel kişiliği adına yapılmış bir
harcama olarak kabul edilmesi mümkün görülmeyen 2.930 YTL ödemenin Hazine'ye
gelir kaydedilmesi gerekir.
c) Kira ödemelerinin yapıldığını kanıtlayan kanunen
geçerli alındılar ile sözleşmelerin gönderilmesi 5.8.2013 gün ve 664-2349
sayılı yazı ile istenmiştir.
Kira Ödemeleri
|
İlçe Adı
|
Yevmiye Tarih ve No
|
İçerik
|
Tutar
|
Belge Durumu
|
|
Yenimahalle
|
18
|
Kira
|
480
|
Ödendiğine dair herhangi bir belge bulunmamaktadır.
|
|
Yenimahalle
|
2.3.2007/28
|
Şubat kira
|
480
|
Ödendiğine dair herhangi bir belge bulunmamaktadır.
|
|
Yenimahalle
|
30.3.2007/39
|
Kira
|
481
|
Ödendiğine dair herhangi bir belge bulunmamaktadır.
|
|
Yenimahalle
|
63
|
Mayıs ayı kirası
|
480
|
Ödendiğine dair herhangi bir belge bulunmamaktadır.
|
|
Gölbaşı
|
1.1.2007/1
|
Kira
|
180
|
ÖDP 017216 nolu gider makbuzu var. 1.1.2007 tarihli
Fehmi Özkan adı var. İmza yok.
|
|
Gölbaşı
|
20.2.2007/3
|
İki aylık kira
|
360
|
ÖDP 017218 nolu gider makbuzu var. 20.2.2007 tarihli
Fehmi Özkan adı var. İmza yok.
|
|
Gölbaşı
|
20.6.2007/4
|
Dokuz aylık kira
|
180
|
ÖDP 017219 nolu gider makbuzu var. 20.6.2007 tarihli
Fehmi Özkan adı var. İmza yok.
|
Parti
yetkilisi 27.9.2013 gün ve 2013/120 sayılı yazısında, “Ankara İl
Başkanlığına Yenimahalle ve Gölbaşı İlçe Başkanlıklarına ait kira
sözleşmelerinin temin edilmesi konusunda yapılan görüşmeler doğrultusunda bir
sonuç alınamamış ve makamınızca istenilen kira sözleşmeleri bulunamadığı
sebebiyle ulaştırılamamıştır. Gölbaşı İlçe Başkanlığına ait kira ödemelerine
ait makbuzlar makamınızda bulunduğu sebebiyle Fehmi Özkan adlı kişinin imzaları
tamamlattırılamamıştır.” şeklinde cevap vermiştir.
Parti
yetkilileri kira sözleşmesi ile kiranın ödendiği gösteren kanıtlayıcı belgeleri
sunmamışlardır.
Mevzuatta
kira sözleşmelerinin yazılı yapılması gerektiğine ilişkin bir hüküm
bulunmamakla birlikte, özellikle siyasi partilerin mali denetiminde kira
giderlerinin ispatlanabilmesi için söz konusu sözleşmelerin yazılı olarak
yapılmasında bir zorunluluk bulunduğu açıktır. Vergilendirme yönünden ise
kişiler üçüncü kişilerle olan vergisel ilişkilerini kanıtlamak zorunda
olduklarından, bu sözleşmelerin de 213 sayılı Kanun'un 227. maddesi uyarınca
ispat edici belge olarak yazılı düzenlenmesi gerekmektedir. Kira ödemelerinde
kira sözleşmesi ile paranın ödendiği veya alındığını gösteren belgeler
kanıtlayıcı belgedir.
Kira sözleşmesi ile paranın ödendiğini gösteren kanunen
belirlenmiş kanıtlayıcı belgeler olmadan yapılan 2.641 YTL gider olarak kabul
edilmemiştir.
d) Adana İl
Teşkilatına alınan taşınmaz kesin hesapta 8.020 YTL, tapu ile Partinin sunduğu
listede 7.000 YTL olarak yer almıştır. Kesin hesap ile tapu ve liste arasındaki
çelişkinin nedeni 5.8.2013 gün ve 664-2349 sayılı yazı ile sorulmuştur.
Parti yetkilisi 27.9.2013 gün ve 2013/120 sayılı
yazısında, “Adana İl Başkanlığına ait bina alım bedeli 8.020 TL olarak
kayıtlarda gözükmektedir.” şeklinde cevap vermişlerdir.
Parti
yetkililerince farkın nedeni konusunda bir açıklama yapılmamış, sadece
kayıtlarda 8.020 YTL gözüktüğü ifade edilmiştir. Tapuda ve sunulan listede
7.000 YTL görünen rakamın il kesin hesabında 8.020 YTL olarak yer almasının
nedeni anlaşılamadığından 1.020 YTL'nin Hazineye gelir yazılması gerekir.
D- Parti Mallarının İncelenmesi
Mevcut belgelere göre yapılan incelemede, Partinin Adana
il teşkilatının 2007 yılı içinde edindiği taşınmazın 2820 sayılı Kanun'a uygun
olduğu ve değeri Yüz Yeni Türk Lirasını aşan taşınır mal, menkul kıymet ve hak
ediniminin olmadığı sonucuna varılmıştır.
IV- SONUÇ
Özgürlük ve
Dayanışma Partisi 2007 yılı kesin hesabının incelenmesi sonucunda;
1- Partinin 2007
yılı kesin hesabında gösterilen 563.485,33 YTL gelir, 554.787,21 YTL gider ile
21.359,07 YTL nakit devrinin Hazineye gelir kaydedilenler dışında kalan
bölümünün eldeki bilgi ve belgelere göre doğru, denk ve 2820 sayılı Siyasi
Partiler Kanunu'na uygun olduğuna OYBİRLİĞİYLE,
2- 2820 sayılı Kanun'un 70. maddesine aykırı olarak Parti
amaçlarına uygun olmayan ve Parti tüzel kişiliği adına yapılmış harcama olarak
kabulü mümkün görülmeyen,
a- 8.851,43 YTL ile kesin hesapta gösterilen ve belgelendirilmesi
gerektiği halde belgelendirilmeyen Ankara İl Teşkilatına ait 1.884,09 YTL gelir
ve 1.822,88 YTL gider olmak üzere toplam 12.558,4 YTL karşılığı malvarlığının,
OYBİRLİĞİYLE,
b- 3.044,68 YTL karşılığı Parti malvarlığının, Osman
Alifeyyaz PAKSÜT ile M. Emin KUZ'un karşıoyları ve OYÇOKLUĞUYLA,
olmak üzere
toplam 15.603,08 YTL'nin 2820 sayılı Kanun'un 75. ve 76. maddeleri gereğince
Hazineye gelir kaydedilmesine,
3- İlk İnceleme
toplantısında verilen karar gereğince, kesin hesapların incelenip onaylandığına
ilişkin Tüzük'e uygun olarak alınmış Parti Meclisi kararının olmaması nedeniyle
2820 sayılı Kanun'un 74. maddesi ve 111. maddesinin (b) bendi uyarınca yasal
işlem yapılması için Ankara Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda
bulunulmasına OYBİRLİĞİYLE,
4- Ankara il,
Altındağ, Elmadağ, Polatlı, Şereflikoçhisar ilçelerine ait gelir ve gider
belgelerinin kaydedildiği defterlerin verilmemesi nedeniyle 2820 sayılı
Kanun'un 60. ve 113. maddelerine göre gerekli işlemlerin yapılması için Ankara
Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulmasına OYBİRLİĞİYLE,
5- 20 il örgütüne ilişkin
herhangi bir gelir ve gider belirtilmemesi nedeniyle yapılacak işlem
bulunmadığına, Serruh KALELİ, Zehra Ayla PERKTAŞ, Erdal TERCAN ve Zühtü
ARSLAN'ın karşıoyları ve OYÇOKLUĞUYLA,
11.12.2013 gününde karar verildi.
|
Başkan
Haşim KILIÇ
|
Başkanvekili
Serruh KALELİ
|
Başkanvekili
Alparslan ALTAN
|
|
Üye
Mehmet ERTEN
|
Üye
Serdar ÖZGÜLDÜR
|
Üye
Osman Alifeyyaz PAKSÜT
|
|
Üye
Zehra Ayla PERKTAŞ
|
Üye
Recep KÖMÜRCÜ
|
Üye
Burhan ÜSTÜN
|
|
Üye
Engin YILDIRIM
|
Üye
Nuri NECİPOĞLU
|
Üye
Hicabi DURSUN
|
|
Üye
Celal Mümtaz AKINCI
|
Üye
Erdal TERCAN
|
Üye
Muammer TOPAL
|
|
Üye
Zühtü ARSLAN
|
Üye
M. Emin KUZ
|
KARŞIOY GEREKÇESİ
Özgürlük ve Dayanışma Partisinin 2007 yılı kesin
hesabının incelenmesine ilişkin dosyada parti yetkililerinin, kesin hesap
ekinde sadece iller kesin hesabını sundukları, Genel Merkez kesin hesabı ile
sunulması gereken diğer belgeleri sunmadıkları görülmüştür.
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının kayıtlarında Partinin
Adana, Adıyaman (il teşkilatı yok, Gölbaşı ilçe teşkilatı var), Afyonkarahisar
(il teşkilatı yok, Dinar ilçe teşkilatı var), Amasya, Ankara, Antalya, Artvin,
Aydın, Balıkesir, Bilecik, Bolu, Burdur, Bursa, Çanakkale, Çankırı, Çorum,
Denizli, Diyarbakır, Edirne, Elazığ, Erzincan, Eskişehir, Gaziantep, Giresun,
Gümüşhane, Hatay, Isparta, İçel, İstanbul, İzmir, Kars, Kastamonu, Kayseri,
Kırklareli, Kırşehir, Kocaeli, Konya, Kütahya, Malatya, Manisa, Muğla,
Nevşehir, Niğde, Ordu, Rize, Sakarya, Samsun, Sinop, Sivas, Tekirdağ, Tokat,
Trabzon, Şanlıurfa, Uşak, Yozgat (il teşkilatı 25.9.2006 tarihinde kapanmış,
Bahadın belde teşkilatı var), Zonguldak, Aksaray, Bayburt, Karaman, Kırıkkale,
Bartın, Ardahan, Yalova, Karabük, Kilis, Osmaniye (1.12.1999 tarihinde
kapanmış, Düziçi ilçe ve Ellek belde teşkilatı var) ve Düzce teşkilatlarının
faal olduğu görülmektedir.
Parti yetkilileri “Sunacağımız gelir gider tablosunda bulunan
iller dışındaki il ve ilçe örgütlerinde her hangi bir faaliyet de
bulunmadıkları için gelir ve giderleri bulunmamaktadır. Genel Merkez ve Adana
il örgütü dışındaki illerin ve ilçe örgütlerimizin yerleri kira, genel merkez
ve Adana il örgütünün mülkiyeti partinin bulunmaktadır.” şeklinde cevap
vermişlerdir.
Parti tarafından sunulan iller kesin hesabının
incelenmesinde; Burdur, Çorum, Diyarbakır, Elazığ, Erzincan, Hatay, Isparta,
Kütahya, Nevşehir, Niğde, Rize, Sakarya, Şanlıurfa, Uşak, Yozgat, Yalova,
Aksaray, Bartın ve Kilis teşkilatları ile ilgili herhangi bir gelir ve gider
belirtilmediği, önceki yıldan devreden kasa devrinin bir sonraki yıla
devredildiği, Yargıtay kayıtlarında açık görünen Çankırı ile ilgili herhangi
bir bilgi bulunmadığı ve bu illerin 2007 yılı için yönetim giderlerinin
olmadığı görülmüştür.
Partinin “gelir gider tablosunda bulunan iller dışındaki
il ve ilçe örgütlerinde herhangi bir faaliyet de bulunmadıkları için gelir ve
giderleri bulunmamaktadır” şeklindeki beyanını, Mahkememizin önceki kararları
doğrultusunda kabul etmek mümkün değildir. Siyasi partilerin faaliyetlerini
yürüttükleri Genel Merkez, il, ilçe veya belde başkanlıklarına ait binaların ya
kendi mülkü veya kira olması gerekir. Şayet Parti yetkililerine ait binalarda
faaliyette bulunuluyor ise (il, ilçe veya belde teşkilatının faaliyette
bulunduğu binalar) bu takdirde kira sözleşmesi düzenlenerek isabet eden tutarın
Partiye bağış olarak kaydedilmesi gerekir.
Partinin il, ilçe ve belde örgütleri faaliyette olduğuna
göre, bu yerlerin en azından yönetim giderlerinin (kira, su, elektrik, telefon,
kırtasiye vb.) olması gerekir. Yönetim giderlerinin hesaplarda görülmemesi
kayıt dışı gelir ve gider yapıldığı anlamına gelmektedir. Bu durumda, 2820
sayılı Kanun'un 69. maddesindeki bir siyasi partinin bütün gelirlerinin, o
siyasi partinin tüzel kişiliği adına elde edileceğine ilişkin hükmü ile yine
aynı Kanun'un 70. maddesindeki bir siyasi partinin bütün giderlerinin o siyasi
partinin tüzel kişiliği adına yapılacağı hükmüne aykırı davranılmış olmaktadır.
Mahkemeye hesap verilebilir şekilde kayıt ve belge
düzeninin oluşturulmaması, hesabın dışında gelir ve gider oluşturulması,
inceleme ve araştırmayı engellemeye yönelik eylemler olduğundan 2820 sayılı
Kanun'un 111. maddesinin (c) fıkrasına istinaden gerekli işlemlerin yapılması
için Ankara Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulması gerekir. Nitekim,
Mahkememiz tarafından daha önce de, siyasi partilerin açık ve faal olan il
örgütlerine ilişkin olarak herhangi bir gelir ve gider bildirmemeleri halinde
söz konusu hüküm gereğince suç duyurusunda bulunulmasına ilişkin çok sayıda
karar verilmiştir (Örneğin bkz. E.2010/37, K.2013/106, 25.09.2013; E.2010/35,
K.2013/105, 25.09.2013). Ancak Mahkememiz çoğunluğu tarafından bu dosyada suç
duyurusunda bulunulmasına gerek görülmemiştir.
Yukarıda belirtilen nedenlerle, Özgürlük ve Dayanışma
Partisi hakkında Ankara Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulması
gerektiği kanaatinde olduğumuzdan Mahkememiz çoğunluğunun görüşüne katılmamız
mümkün olmamıştır.
|
Başkanvekili
Serruh KALELİ
|
Üye
Zehra Ayla PERKTAŞ
|
|
Üye
Erdal TERCAN
|
Üye
Zühtü ARSLAN
|
KARŞIOY YAZISI
Özgürlük ve Dayanışma Partisinin 2007 yılına ait
hesaplarının denetiminde, parti görevlilerinin vergi ve diğer kanuni yükümlülüklerini
zamanında yerine getirememeleri nedeniyle oluşan vergi, SGK prim gecikme zammı
ve gecikme bedellerinin parti bütçesinden karşılanması, siyasi partiler
yasasına uygun harcama kabul edilmeyerek, bunlara tekabül eden meblağın
Hazineye irat kaydedilmesine karar verilmiştir.
Öncelikle belirtmek gerekir ki, bu karar uzun süreden
beri istikrar kazanmış olan Anayasa Mahkemesi mali denetim kararlarına uygun ve
müstakar içtihat doğrultusundadır.
Ancak bu uygulamanın yasaya her ne kadar şeklen uygunsa
da hukuka uygun olmadığının, haksız sonuçlara yol açtığının, sürekli olarak
mali gücü zayıf ve Devlet yardımı almayan partilerin aleyhine işlediğinin, bu
haliyle Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'nin 11. maddesindeki siyasi parti kurma
hakkını da kapsayan dernek kurma özgürlüğünü, Anayasa'nın 68. maddesindeki
siyasi partilerde siyasal hayata katılım hakkını haleldar eder bir niteliğe
büründüğünün siyasi parti mali denetimlerinde tevali eden uygulama sonucunda
belirginlik kazandığı kanaatiyle, yasa gereği yapılacak ödemelerin zamanında
yapılamamasından doğan gecikme zamlarının ayrıca partiden ceza olarak
alınmasına (Hazineye irat kaydedilmesine) ilişkin karara katılmıyorum.
Yukarıda açıkladığım genel hukuka aykırılık nedenlerine
ilaveten, gecikme cezaları oranında parti malvarlığının Hazineye irat
kaydedilmesi şu nedenlerle de haksızdır:
1- 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu'nun 75. maddesinin
dördüncü fıkrasında, Anayasa Mahkemesinin denetimi sonunda siyasi partinin
gelir ve giderlerinin doğruluğuna ve kanuna uygunluğuna veya “kanuna uygun
olmayan gelirler ve giderler” dolayısıyla da bunların Hazineye gelir
kaydedilmesine karar vereceği öngörülmüştür. Gecikme ceza ve bedelleri
kanunlara göre ödenmesi zorunlu olan, ödenmemesi halinde daha ağır yaptırımlara
ve kamu alacaklarının tahsili usulüne göre takibata yol açacak, er-geç
ilgilisinden tahsil edilebilecek yükümlülüklerdir. Bunların yerine getirilmesi,
yasalara uymaktan ibaret olup, “kanuna uygun olmayan harcama” olarak
nitelenmeleri mümkün değildir.
2- Hazineye irat kararlarında, gecikme zam ve
cezalarından parti tüzel kişiliğinin sorumlu olmadığı belirtilmekte ise de, bu
meblağların parti tüzel kişiliğinin sorumluluğunda olduğuna kuşku
bulunmamaktadır. Çünkü, gecikmeye rağmen ödenmeme halinde takibata uğrayacak
olanın parti yönetici veya görevlileri değil, parti tüzel kişiliği olduğu
açıktır. Yöneticilerin kısıtlı mali imkanlarını farklı bazı siyasi faaliyetlere
öncelik vererek kullanmaları, bu amaçla vadesi gelen ödemeleri bir süre
ertelemeleri, bu yükümlülüklerini gecikme zammını ödeyerek daha sonra
gerçekleştirmek yönünde takdir hakkını kullanmaları, yasaya aykırılık olarak
değerlendirilemeyeceği gibi, Anayasa Mahkemesinin parti yöneticilerinin günlük
işleyişe ilişkin kararlarının doğruluğunu ve yerindeliğini denetleme gibi bir
görevi ve yetkisi de bulunmamaktadır.
3- Benzeri durumda olan gerçek ve tüzel kişiler, kanuni
ödemelerini zamanında yapmamaktan dolayı sadece kanunlarda öngörülen cezaları öderken,
siyasi partilerin ayrıca bir de irat kaydetme cezasıyla karşılaşmaları
Anayasa'nın 10. maddesinde yer alan eşitlik ilkesine de aykırıdır. Siyasi
Partilerin durum ve konumlarındaki farklılık nedeniyle gerçek ve tüzel
kişilerle aralarında eşitlik karşılaştırması yapılamayacağı her ne kadar öne
sürülebilirse de, bu takdirde siyasi partilerin diğer kişilere oranla niçin
daha korumasız ve aleyhte bir konumda bulunacaklarının demokratik toplum
gerekleri ve ölçülülük ilkesi karşısında haklı bir nedeni gösterilemez.
|
|
|
|
Üye
Osman Alifeyyaz PAKSÜT
|
KARŞIOY
GEREKÇESİ
Özgürlük ve Dayanışma Partisi'nin 2007 Yılı
Kesinhesabının incelenmesi sonucunda, Kesinhesapta gösterilen giderlerden
3.044,68 YTL para cezası, gecikme zammı, gecikme bedeli ve buna bağlı
giderlerin Parti tüzel kişiliği adına yapılmış harcama olarak kabulünün mümkün
görülmediği gerekçesiyle Hazineye gelir kaydedilmesine karar verilmiştir.
Kararın bu kısmına ilişkin gerekçede “…Parti
görevlilerinin yükümlülüklerini zamanında yapmamaları sonucu oluşan para
cezası, gecikme zammı, gecikme bedeli ve buna bağlı giderlerden Parti tüzel
kişiliğini sorumlu tutma imkanı bulunmadığı” ve “Bu ödemelerin kişisel
sorumluluk kapsamında olduğu” belirtilmiştir.
Siyasî partiler de dahil olmak üzere her tüzel kişinin,
kendisini oluşturan, temsil eden ve yöneten gerçek kişilerden ayrı bir kişiliği
bulunmakta ve bunun sonucu olarak tüzel kişilerin ayrı hakları, yükümlülükleri
ve sorumlulukları söz konusu olmaktadır.
2820 sayılı Kanunun 70. maddesinde de bir siyasî partinin
bütün giderlerinin, o siyasî parti tüzelkişiliği adına yapılacağı hükme
bağlanmaktadır.
Diğer taraftan, vergi kanunlarına göre kendisine vergi
borcu terettübeden gerçek veya tüzel kişiler mükellef olarak tanımlanmakta;
gecikme zammı gibi asıl vergi borcundan kaynaklanan borçların da vergi
yükümlüsüne ait olduğu kabul edilmektedir.
Siyasî partilerin idarî para cezalarına ilişkin borçları
ile vergi, sigorta, su, elektrik ve telefon borçlarını zamanında
ödememelerinden kaynaklanan gecikme zammı, gecikme bedeli ve buna bağlı
giderlerden Parti tüzel kişiliğini sorumlu tutma imkânının bulunmadığının ve bu
ödemelerin Parti görevlilerinin kişisel sorumlulukları kapsamında olduğunun
kabulü hâlinde, siyasî partilerin bu fer'i borçları ödemelerinin gerekmediği ve
ilgili kurumların gecikmeden sorumlu gerçek kişileri bularak söz konusu zam ve
cezaları bunlardan tahsil etmesinin gerektiği sonucuna varılır. Böyle bir
sonuca varılması, başka bir ifadeyle söz konusu ödemelerin borçlu olmayan
gerçek kişiler adına ödenmesi, belgelendirilmesi ve Parti kayıtlarında gider
olarak gösterilememesi kanunlar açısından da, muhasebe ilkeleri açısından da
isabetli görünmemektedir.
Diğer taraftan, bu sonuç, Parti tüzel kişiliğinin idarî
para cezalarını ve borçlusu olduğu diğer bedellerden kaynaklanan gecikme zammı
ve gecikme bedellerini ödemesinin, aynı miktarda Parti malvarlığının Hazineye
gelir kaydedilmesi suretiyle ikinci defa Parti tüzel kişiliğinden tahsil
edilmesini gerektirdiği anlamına gelmektedir. Başka bir anlatımla, varılan
sonuç, Parti tüzel kişiliğinin malî yükümlülüklerini zamanında yerine
getirmemesinden kaynaklanan borçlarını ödememesi gerektiği; ödediği takdirde
2820 sayılı Kanuna göre bu miktarda mal varlığının Hazineye gelir kaydedileceği
anlamına gelir. Kuşkusuz kanun koyucunun böyle bir sonucu amaçladığı
söylenemez.
Söz konusu gecikmenin Partinin malî imkânsızlıklarından
mı, Parti görevlilerinin ihmalinden mi kaynaklandığı ve bir ihmal söz konusu
ise Parti tarafından bunların sorumlularına rücu edilip edilmediği hususları
Anayasa Mahkemesince yapılacak malî denetimin kapsamı dışında olmalıdır.
Anayasanın 69. maddesi ile 2820 sayılı Kanunun 74. ve 75. maddelerine göre
Anayasa Mahkemesinin bu denetimi kanuna uygunluk denetimidir ve siyasî
partilerin gelir ve giderleri yönünden yapılacak denetimin yerindelik
denetimini içerecek şekilde yapılmaması gerekir. Ayrıca 75. madde, kanuna
uygunluk denetiminde, kanuna uygun olmayan gelir ve giderlerin Hazineye gelir
kaydedileceğini hükme bağladığından, kanunen ödenmesi gereken idari para
cezası, gecikme zammı, gecikme bedeli ve buna bağlı giderlerin Hazineye gelir
kaydedilmesi mümkün değildir.
Bu sebeplerle, Kararın 3.044,68 YTL karşılığı Parti
malvarlığının Hazineye gelir kaydedilmesine ilişkin bölümüne katılmıyorum.