ANAYASA MAHKEMESİ KARARI
Esas Sayısı:2012/60 (Siyasi
Parti Mali Denetimi)
Karar Sayısı:2013/122
Karar Günü:25.9.2013
R.G
Tarih-Sayı:14.12.2013-28851
I- MALİ DENETİMİN KONUSU
Çağdaş Türkiye Partisinin 2011 yılı kesin hesabının
incelenmesidir.
II- İLK VE ESAS İNCELEME
Çağdaş Türkiye Partisinin, Anayasa Mahkemesine verdiği
2011 yılı kesin hesabına ilişkin belgeler üzerinde yapılan inceleme sonuçlarını
içeren ve Raportör Selim ERDEM tarafından heyete sunulan ilk ve esas inceleme
raporu, Anayasa ve 6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama
Usulleri Hakkında Kanun ile 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu'nun ilgili
kuralları, bunların gerekçeleri ve diğer yasama belgeleri okunup incelendikten
sonra gereği görüşülüp düşünüldü:
Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü hükümleri uyarınca, Partinin
2011 yılı kesin hesabının incelenmesine ilişkin olarak 20.2.2013 gününde
yapılan ilk inceleme toplantısında;
'Çağdaş Türkiye Partisinin 2011 yılı kesin hesabının
incelenmesi sonucunda; 2011 yılı itibariyle genel merkez ile birlikte 4 ilde
teşkilatlanan Partinin, herhangi bir gelir ve giderinin bulunmadığına ilişkin
bir yazı gönderdiği tespit edilmiştir.
2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu'nun; 8. maddesinde,
siyasi partilerin Ankara'da genel merkezinin bulunacağı; 60. maddesinde, siyasi
partilerin tutmak zorunda oldukları defterler sayılarak, bu defterlerin
teşkilatın bağlı bulunduğu seçim kurulu başkanı tarafından mühürlenip tasdik
edileceği; 61. maddesinde, siyasi partilerin elde edebilecekleri gelirler
sıralanarak, siyasi partilerin gelirlerinin amaçlarına aykırı olamayacağı; 69.
maddesinde, bir siyasi partinin bütün gelirlerinin, o siyasi partinin
tüzelkişiliği adına elde edileceği; 70. maddesinde de siyasi partilerin
giderlerinin amaçlarına aykırı olamayacağı ve bir siyasi partinin bütün
giderlerinin, o siyasi parti tüzelkişiliği adına yapılacağı hüküm altına
alınmıştır.
Siyasi partilerin faaliyetlerini yürütecekleri bir genel
merkezi ile teşkilatlandıkları il, ilçe ve belde başkanlıklarının bulunması
gerekir. Partinin faaliyetlerinde kullanacağı bu yerler partilerin kendilerine
ait olabileceği gibi kiralık olarak da kullanılabilecektir. Şayet, parti
yetkililerine ait veya bunların kendilerinin kullandıkları yerlerde faaliyet
gösterilir ise bu takdirde kira sözleşmesi düzenlenerek isabet eden tutarın
partiye bağış geliri ve karşılığının da kira gideri olarak kaydedilmesi
gerekir. Böylece, söz konusu bedellerin parti tüzelkişiliği adına hesaplara
dâhil edilmesi sağlanmış olacaktır.
Diğer taraftan, kurulmuş olan partilerin genel merkez ile
il, ilçe ve belde başkanlıklarının hayatın olağan akışı gereği kira, su,
elektrik, telefon, kırtasiye, tutulacak defterlerin satın alınması vb. bir
takım genel yönetim giderlerini yapacağı açıktır.
2820 sayılı Kanun'un 69. ve 70. maddesinde yer alan, bir
siyasi partinin bütün gelirlerinin ve giderlerinin o siyasi parti tüzel
kişiliği adına yapılacağı yönündeki hükme göre, parti yetkililerinin genel
yönetim giderlerini kendi imkânlarıyla karşılamaları mümkün değildir. Parti
yetkililerinin bu şekilde yapmış oldukları gider bedellerinin partiye bağış
geliri olarak, karşılığının da genel yönetim gideri olarak kaydedilerek parti
tüzelkişiliği adına hesaplara dâhil edilmesi gerekir.
Sonuç olarak;
1- Çağdaş Türkiye Partisine, 2011 yılı kesin hesabını
yapılan bu açıklamalara uygun olarak sunmaması nedenlerini açıklaması ve 2820
sayılı Kanun'a uygun olarak düzenlenecek kesin hesap cetvelleri ile merkez
karar ve yönetim kurulu kararını Anayasa Mahkemesine sunması için bu kararın
tebliğinden itibaren 30 gün süre verilmesine,
2- Bu süre içerisinde söz konusu belgelerin
gönderilmemesi durumunda; hesap verilebilir şekilde kayıt ve belge düzeninin
oluşturulmaması ve hesabın dışında gelir ve gider yapılması, inceleme ve
araştırmayı engellemeye yönelik eylemler olarak değerlendirilerek, 2820 sayılı
Kanun'un 111. maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi uyarınca yasal işlem
yapılması için Ankara Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulacağının
Partiye bildirilmesine,'
OYBİRLİĞİYLE karar verilmiştir.
Parti yetkililerinin bu karara ilişkin açıklamalarını
içeren 14.6.2013 günlü, 182 sayılı cevap yazısında, Parti Genel Merkezi olarak
kullanılan yerin Parti Genel Sekreterinin şahsi işyeri olduğu, ticari işletme
olan bu yerin ofis giderlerinin genel sekreterin kendisi tarafından
karşılandığı, il ve ilçe adreslerinin de başkanların ikametgâhları olduğu, bu
nedenle herhangi bir gelir ve giderlerinin bulunmadığı belirtilmiş ve bu durumu
gösteren 15.6.2012 günlü MYK kararı yazı ekinde sunulmuştur.
Siyasi partilerin faaliyetlerini yürüttükleri genel
merkez, il, ilçe ve belde başkanlıklarına ait yerler partilerin kendilerine ait
olabileceği gibi kiralık olarak da kullanılabilecektir. Şayet, parti
yetkililerine ait veya bunların kendilerinin kullandıkları yerlerde siyasi
parti faaliyette bulunuyor ise bu takdirde kira sözleşmesi düzenlenerek isabet
eden tutar partiye bağış geliri ve karşılığı da kira gideri olarak
kaydedilmelidir.
Ayrıca, partilerin genel merkez, il, ilçe ve belde
başkanlıklarının hayatın olağan akışı gereği kira, su, elektrik, posta,
telefon, kırtasiye, tutulacak defterlerin satın alınması vb. bir takım genel
yönetim giderlerini de yapması gerekir.
3.3.2006 tarihinde kurulmuş olan ve 2011 yılı itibariyle
genel merkez ile birlikte 4 ilde teşkilatlanmış olan partinin, genel merkez ve
il örgütlerinin 2011 yılında herhangi bir gelir ve giderinin bulunmaması
hayatın olağan akışına uygun değildir.
2820 sayılı Kanun'un 69. maddesinde, bir siyasi partinin
bütün gelirlerinin, o siyasi partinin tüzelkişiliği adına elde edileceği; 70.
maddesinde de siyasi partilerin giderlerinin amaçlarına aykırı olamayacağı ve
bir siyasi partinin bütün giderlerinin, o siyasi parti tüzelkişiliği adına
yapılacağı hüküm altına alınmıştır. Bu hükümlere göre, parti yetkililerinin
genel yönetim giderlerini kendi imkânlarıyla karşılamaları mümkün değildir.
Parti yetkililerinin, bu şekilde yapmış oldukları gider bedellerini partiye
bağış geliri olarak, karşılığını da genel yönetim gideri olarak kaydetmek
suretiyle parti tüzelkişiliği adına hesaplara dâhil etmesi gerekir.
Yönetim giderlerinin hesaplarda görülmemesi kayıt dışı
gelir ve gider oluşturulmuş olduğunu göstermektedir. Bu durumda, 2820 sayılı
Kanun'un 69. ve 70. maddelerine aykırı davranılmış olmaktadır.
2820 sayılı Kanun'un 73. maddesinde, ''Parti merkezi
ve bağlı ilçeleri de kapsamak üzere iller teşkilatı her bütçe yılını izleyen
Nisan ayı sonuna kadar, bir evvelki yıla ait uygulama sonuçlarını gösteren
kesin hesaplarını hazırlarlar. İller teşkilatından gönderilenler ve parti
merkezine ait olan kesin hesaplar, merkez karar ve yönetim kurulunca
incelenerek karara bağlanır ve birleştirilir. '';
74. maddesinde, 'Siyasi partilerin mali denetimi
Anayasa Mahkemesince yapılır. Anayasa Mahkemesi, siyasi partilerin mal
edinimleri ile gelir ve giderlerinin Kanuni uygunluğunu denetler. '
Siyasi partilerin genel başkanları, karara bağlanarak
birleştirilmiş bulunan kesin hesap ile parti merkez ve bağlı ilçeleri de
kapsayan iller teşkilatının kesin hesaplarının onaylı birer örneğini Haziran
ayı sonuna kadar Anayasa Mahkemesine ve bilgi için Yargıtay Cumhuriyet
Başsavcılığına vermek zorundadırlar. Bu belgelere, ilgili siyasi partinin aynı
hesap döneminde edindiği taşınmaz ve değeri yüz milyon lirayı aşan taşınır
malların, menkul kıymetlerin ve her türlü hakların değerleri ile edinim
tarihlerini ve şekillerini de belirten listeleri eklenir.';
75. maddesinde, 'Anayasa Mahkemesi, kesin hesaplara
ait bilgilerin belgelendirilmesini siyasi partilerden her zaman isteyebilir.
Anayasa Mahkemesi denetimini evrak üzerinde yapar... Anayasa Mahkemesi denetimi
sonunda, o siyasi partinin gelir ve giderlerinin doğruluğuna ve kanuna
uygunluğuna veya kanuna uygun olmayan gelirler ile giderler dolayısıyla da
bunların Hazineye gelir kaydedilmesine karar verir.';
111.
maddesinin birinci fıkrasında da, 'Siyasi partilerin;'
c) 75 inci madde gereğince yapılan inceleme ve
araştırmaları engelleyen sorumluları ile aynı madde gereğince istenen bilgileri
vermeyen sorumluları hakkında altı aydan bir yıla kadar hapis ve altmış milyon
liradan az olmamak üzere ağır para cezası,
'verilir.'
hükümlerine yer verilmiştir.
Siyasi partilerin parti merkezi ve iller teşkilatı
tarafından hazırlanan yıllık kesin hesapları, merkez karar ve yönetim
kurullarınca incelenerek karara bağlanır ve birleştirilir. Siyasi partilerin,
karara bağlanarak birleştirilmiş bulunan kesin hesap ile parti merkez ve bağlı
ilçeleri de kapsayan iller teşkilatının kesin hesaplarının onaylı birer
örneğini Haziran ayı sonuna kadar Anayasa Mahkemesine verme yükümlülüğü
bulunmaktadır.
Anayasa Mahkemesi, siyasi parti kesin hesaplarının
denetimini, partilerin merkez karar ve yönetim kurullarınca incelenerek karara
bağlanıp birleştirilmiş kesin hesaplar üzerinden yapmaktadır. Bu nedenle,
siyasi parti kesin hesaplarının denetiminin yapılabilmesi için, parti merkez ve
il örgütlerinin kesin hesaplarının 2820 sayılı Kanun'a uygun olarak
hazırlanması ve bu kesin hesapların parti merkez karar ve yönetim kurulunca
incelenerek karara bağlanması ve birleştirilmesi gerekir.
Parti, Genel Merkez ve il örgütlerinin 2011 yılı kesin
hesabının 2820 sayılı Kanun çerçevesinde denetiminin yapılmasını sağlayacak
düzeyde bilgi ve belge ibraz etmemiştir. Bu hâliyle Partinin 2011 yılı kesin
hesabının incelenip denetlenmesi mümkün değildir. Bu nedenle, Parti hesabının
2820 sayılı Kanun hükümleri gereğince kabul edilmemesi ve hesap verilebilir
şekilde kayıt ve belge düzeninin oluşturulmaması, hesabın dışında gelir ve
gider yapılması, Anayasa Mahkemesine istenen bilgilerin istendiği şekliyle
verilmemesi, inceleme ve araştırmayı engellemeye yönelik eylemler olduğundan
2820 sayılı Kanun'un 111. maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi uyarınca
gerekli işlemlerin yapılmasını temin için suç duyurusunda bulunulması gerektiği
sonucuna varılmıştır.
III- SONUÇ
Çağdaş Türkiye Partisinin 2011 yılı kesin hesabının
incelenmesi sonucunda;
1- Gelir ve gideri
olmadığı beyan edilerek herhangi bir bilgi ve belge ibraz edilmeyen Parti genel
merkezi ve 4 il örgütünün hesabının denetimi gerçekleştirilemediğinden,
Partinin 2011 yılı hesabının 2820 sayılı Kanun'a uygun olarak sunulmadığına ve
kabul edilmesinin mümkün olmadığına,
2- Anayasa
Mahkemesine istenen bilgilerin istendiği şekliyle verilmemesi, hesap
verilebilir şekilde kayıt ve belge düzeninin oluşturulmaması, hesabın dışında
gelir ve gider yapılması, inceleme ve araştırmayı engellemeye yönelik eylemler
olduğundan, parti sorumluları hakkında 2820 sayılı Kanun'un 75. ve 111. maddesinin
birinci fıkrasının (c) bendi uyarınca yasal işlem yapılması için Ankara
Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulmasına,
25.9.2013 gününde OYBİRLİĞİYLE karar verildi.
|
Başkanvekili
Serruh KALELİ
|
Başkanvekili
Alparslan ALTAN
|
Üye
Mehmet ERTEN
|
|
Üye
Serdar ÖZGÜLDÜR
|
Üye
Osman Alifeyyaz PAKSÜT
|
Üye
Zehra Ayla PERKTAŞ
|
|
Üye
Recep KÖMÜRCÜ
|
Üye
Burhan ÜSTÜN
|
Üye
Engin YILDIRIM
|
|
Üye
Nuri NECİPOĞLU
|
Üye
Hicabi DURSUN
|
Üye
Celal Mümtaz AKINCI
|
|
Üye
Erdal TERCAN
|
Üye
Muammer TOPAL
|
Üye
Zühtü ARSLAN
|