ANAYASA MAHKEMESİ KARARI
Esas Sayısı:2011/38 (Siyasi
Parti Mali Denetimi)
Karar Sayısı:2013/114
Karar Günü:25.9.2013
I- MALİ DENETİMİN KONUSU
Eşitlik ve Demokrasi Partisinin 2010 yılı kesin hesabının
incelenmesidir.
II- İLK İNCELEME
Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü hükümleri uyarınca Serruh
KALELİ, Alparslan ALTAN, Fulya KANTARCIOĞLU, Mehmet ERTEN, Serdar ÖZGÜLDÜR,
Osman Alifeyyaz PAKSÜT, Recep KÖMÜRCÜ, Burhan ÜSTÜN, Engin YILDIRIM, Nuri
NECİPOĞLU, Hicabi DURSUN, Celal Mümtaz AKINCI ve Erdal TERCAN’ın katılımıyla
22.3.2012 gününde yapılan ilk inceleme toplantısında;
1- Dosyada eksiklik bulunmadığından işin esasının
incelenmesine,
2- Genel Merkez kesin hesabının dayanağını oluşturan
gelir-gider belgeleri ile bu belgelerin kaydedildiği defterlerin gönderilmesi
için Partiye bu kararın tebliğinden itibaren 30 gün süre verilmesine,
OYBİRLİĞİYLE karar
verilmiştir.
III- ESASIN İNCELENMESİ
Eşitlik ve Demokrasi Partisinin, Anayasa Mahkemesine
verdiği 2010 yılı kesin hesap çizelgeleri ile dayanağını oluşturan defter ve
belgeler üzerinde yapılan inceleme sonuçlarını içeren ve Raportör Selim ERDEM
tarafından heyete sunulan esas inceleme raporu, Anayasa ve 6216 sayılı Anayasa
Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun ile 2820 sayılı
Siyasi Partiler Kanunu’nun ilgili kuralları, bunların gerekçeleri ve diğer
yasama belgeleri okunup incelendikten sonra gereği görüşülüp düşünüldü:
Denetimin maddi öğelerini oluşturan defter ve belgelerde
Partinin Genel Merkezi ile il örgütlerinin 2010 yılı gelirlerinin 318.064,56
TL, borçlarının 50.966,75 TL ve giderlerinin 364.260,15 TL olduğu, 4.771,16
TL’nin ise nakit mevcudu olarak 2011 yılına devredildiği anlaşılmaktadır.
Partinin 2010 yılı kesin hesabının, Parti Meclisinin
25.12.2010 günlü kararı ile kabul edilerek onaylandığı görülmüştür.
Partinin 2010 yılı kesin hesabının gelir ve gider
rakamlarının yukarıda açıklanan tutarlardan oluştuğu, bu hâliyle 2010 yılı
kesin hesabının doğru, denk ve 2820 sayılı Kanun’a uygun olduğu sonucuna
varılmıştır.
A- Gelirlerin
İncelenmesi
1- Genel Merkez Gelirleri
Partinin Genel Merkez gelirleri 224.425,64 TL olarak
gösterilmiştir.
Bunun 222.585 TL’si bağış gelirleri ve 1.840,64 TL’si 2009 yılından devreden nakit mevcudundan oluşmaktadır.
Parti Genel Merkezinin 2011 yılına devreden borç toplamı
ise 48.281,73 TL’dir.
Parti Genel Merkezinin defter kayıtları ve gelir
belgeleri üzerinde yapılan incelemede, gelirlerin 2820 sayılı Kanun’a uygun
olarak sağlandığı sonucuna varılmıştır.
2- İl Örgütleri Gelirleri
Parti il örgütlerinin gelirleri 93.638,92 TL olarak
gösterilmiştir.
Bunun 56.853,36 TL’si aidat gelirleri, 6.840 TL’si bağış
gelirleri, 23.595,56 TL’si il payları ve 6.350 TL’si yemek, şenlik, konser vb.
faaliyet gelirlerinden oluşmaktadır.
Parti il örgütlerinin 2011 yılına devreden borç toplamı
ise 2.685,02 TL’dir.
Parti il örgütlerinin kesin hesap çizelgelerinin gelir
bölümünde yapılan incelemede, gelirlerin 2820 sayılı Kanun’a uygun olduğu
sonucuna varılmıştır.
B- Giderlerin İncelenmesi
1- Genel Merkez Giderleri
Partinin Genel Merkez giderleri 272.263,52 TL olarak
gösterilmiştir.
Bunun 61.260,86 TL’si personel giderleri, 19.918,30 TL’si
temsil ağırlama giderleri, 14.135,05 TL’si kırtasiye giderleri, 9.609,97 TL’si
haberleşme giderleri, 26.615,25 TL’si basın, yayın, ilan giderleri, 10.575,25
TL’si taşıma ve seyahat giderleri, 56.710,38 TL’si apartman giderleri,
35.359,99 TL’si kurultay giderleri, 16.184,35 TL’si elektrik, su, ısınma
giderleri, 21.374,13 TL’si mahkeme, noter giderleri ve 519,99 TL’si diğer
giderlerden oluşmaktadır.
Parti Genel Merkezinin 2011 yılına devreden nakit mevcudu
443,85 TL’dir.
Parti Genel Merkezinin defter kayıtları ve gider
belgeleri üzerinde yapılan incelemede, aşağıda belirtilen konular dışında
giderlerin 2820 sayılı Kanun’a uygun olarak gerçekleştirildiği sonucuna
varılmıştır.
Muhasebe biliminin genel kabul görmüş temel
kavramlarından biri “Belgelendirme” kavramıdır. 213 sayılı Vergi Usul
Kanunu’nun 229. maddesinde “Fatura, satılan emtia veya yapılan iş
karşılığında müşterinin borçlandığı meblağı göstermek üzere emtiayı satan veya
işi yapan tüccar tarafından müşteriye verilen ticari vesikadır.” şeklinde
tarif yapılmış ve “Fatura Kullanma Mecburiyeti” başlıklı 232. maddesinde
de faturanın hangi hallerde ve kimler tarafından alınması ve verilmesinin
gerektiği ifade edilmiştir. Bu bağlamda, mal ve hizmet alım işlemlerinin fatura
ile belgelendirilmesi zorunlu olup, gerekli muhasebe kayıtlarının tutulmasında
da faturanın tevsik edici belge olarak kullanılması gerekmektedir.
Aynı Kanun’un “Makbuz Mecburiyeti” başlıklı 236.
maddesinde, “Serbest meslek erbabı, mesleki faaliyetlerine ilişkin her türlü
tahsilatı için iki nüsha serbest meslek makbuzu tanzim etmek ve bir nüshasını
müşteriye vermek, müşteri de bu makbuzu istemek ve almak mecburiyetindedir.”
denilmiş ve makbuzun muhteviyatı da 237. maddede belirtilmiştir.
Yine aynı Kanun’un “Gider Pusulası” başlıklı 234.
maddesindeki, “Birinci ve ikinci sınıf tüccarlar, kazancı basit usulde
tespit edilenlerle defter tutmak mecburiyetinde olan serbest meslek erbabının
ve çiftçilerin vergiden muaf esnafa;
Yaptırdıkları işler veya onlardan satın aldıkları emtia
için tanzim edip işi yapana veya emtiayı satana imza ettirecekleri gider
pusulası vergiden muaf esnaf tarafından verilmiş fatura hükmündedir. Bu belge,
birinci ve ikinci sınıf tüccarların, zati eşyalarını satan kimselerden satın
aldıkları altın, mücevher gibi kıymetli eşya için
de tanzim edilir. Gider pusulası, işin mahiyeti, emtianın cins ve nev'i ile
miktar ve bedelini ve iş ücretini ve işi yaptıran ile yapanın veya emtiayı
satın alan ile satanın adlarıyla soyadlarını (Tüzel kişilerde unvanlarını) ve
adreslerini ve tarihi ihtiva eder ve iki nüsha olarak tanzim ve bir nüshası işi
yapana veya malı satana tevdi olunur. Gider pusulaları, seri ve sıra numarası
dahilinde teselsül ettirilir.”
hükmünden fatura vermek mecburiyetinde olmayanlar için
gider pusulası düzenleneceği anlaşılmaktadır.
2820 sayılı Kanun’un 70. maddesinin üçüncü fıkrasına göre
beş liraya kadar olan (2010 yılı için 60 TL) harcamaların makbuz veya fatura
gibi bir belge ile tevsik edilmesi zorunlu olmadığından, bu miktarı geçen
harcamaların geçerli ve kanıtlayıcı bir belgeye dayanması gerekmektedir.
2820 sayılı Kanun’un 70. maddesinde, “Siyasi
partilerin giderleri amaçlarına aykırı olamaz. Bir siyasi partinin bütün
giderleri, o siyasi parti tüzelkişiliği adına yapılır.”; 75. maddesinde, “Anayasa
Mahkemesi denetimi sonunda, o siyasi partinin gelir ve giderlerinin doğruluğuna
ve kanuna uygunluğuna veya kanuna uygun olmayan gelirler ile giderler
dolayısıyla da bunların Hazineye gelir kaydedilmesine karar verir.” ve 76.
maddesinde de, “Belgelendirilmesi gerektiği halde belgelendirilmeyen parti
giderleri miktarınca parti malvarlığı, Anayasa Mahkemesi kararıyla Hazineye
irad kaydedilir.” hükümleri yer almıştır.
Öte yandan, 3.4.2013 günlü, 6456 sayılı Kamu Finansmanı
ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanun ile Bazı Kanun ve Kanun
Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un 54. maddesiyle 2820 sayılı
Kanun’a eklenen geçici 19. madde ile, 13.2.2011 günlü, 6111 sayılı Kanunla 2820
sayılı Kanun’un 74. maddesinde yapılan değişikliklerin, anılan değişikliklerin
yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla Anayasa Mahkemesi tarafından
sonuçlandırılmamış denetimler hakkında da uygulanacağı belirtilmiştir.
Parti Genel Merkezinin defter kayıtları ve gider
belgelerinin incelenmesi sonucunda tespit edilen konular 20.3.2013 günlü, 18368
sayılı yazıyla Parti Genel Başkanlığına sorulmuş, söz konusu yazıya Parti
tarafından 3.6.2013 günlü yazıyla cevap verilmiştir.
1- Aşağıda
ayrıntısı gösterilen ödemeler 213 sayılı Kanun’a uygun olarak düzenlenmiş
fatura, serbest meslek makbuzu, gider pusulası gibi geçerli ve kanıtlayıcı
belgeler olmaksızın tutanak, para aktarılmasına ilişkin yazı gibi belgelerle
yapılmıştır.
Yevmiye no
|
Ödeme yapılan kişi veya firma
|
Belge türü
|
Ödeme Tutarı (TL)
|
10
|
Yeniden Grup Matbaacılık Kağıtçılık San. ve Tic. Ltd.
Şti.
|
Tutanak
|
1.500
|
20
|
Erol ŞENER
|
Tutanak
|
2.000
|
85
|
Mehmet DOĞAÇ, Asuman DOĞAÇ ve Suat Metin GÖKOĞLU
|
Hesaba para aktarılmasına ilişkin talimat yazısı
|
4.000
|
|
|
TOPLAM TUTAR
|
7.500
|
Konu Partiye sorulmuş ve ödemelere ilişkin geçerli ve
kanıtlayıcı belgeleri göndermesi istenmiştir. Parti yetkilileri cevaplarında, 10
numaralı yevmiyede gösterilen 1.500 TL’lik ödemenin 13.3.2010 tarihinde yapılan
genel kongre hazırlıkları için yapıldığını, 20 numaralı yevmiyede gösterilen
2.000 TL’lik ödemenin Partinin eski çalışanlarından birinin alacaklarına
karşılık Yenimahalle İlçe Başkanlığına yapıldığını, 85 numaralı yevmiyede
gösterilen 4.000 TL’lik ödemenin ise Genel Merkez binası için mal sahipleri
olan Mehmet DOĞAÇ, Asuman DOĞAÇ ve Suat Metin GÖKOĞLU’nun hesaplarına kira
bedeli olarak yatırılan bedel olduğu ve kira sözleşmesinin gönderildiğini
bildirmişler, ancak ödemelerle ilgili geçerli ve kanıtlayıcı herhangi bir belge
ibraz etmemişlerdir.
Siyasi partilerin 2820 sayılı Kanun’da gösterilen miktarı
aşan (2010 yılı için 60 TL) harcamalarının makbuz veya fatura gibi geçerli ve
kanıtlayıcı bir belgeye dayanması gerekmektedir. Bu nedenle, makbuz veya fatura
gibi bir belgeye dayanmaksızın veya 213 sayılı Kanun’a uygun düzenlenmiş bir
belge olmadan kaydedilen giderin, 2820 sayılı Kanun’un öngördüğü anlamda
belgeye dayandırılmış olduğunun kabul edilmesi mümkün değildir.
Kira bedeli olarak ödendiği belirtilen 4.000 TL’ye
ilişkin olarak sadece banka şubesine gönderilen talimat yazısı sunulmuştur. Bu
yazı, ilgililerin hesabına para aktarılması için bankaya iletilen bir talimat
niteliğinde olup, buna istinaden bir ödeme yapılıp yapılmadığı, yapılmışsa
hangi miktarda yapıldığını göstermemektedir. Kira ödemelerinde kira sözleşmesi
ile paranın ödendiği veya alındığını gösteren belgeler kanıtlayıcı belgedir.
Tek başına kira sözleşmesinin veya talimat yazısının kanıtlayıcı bir belge
olarak kabul edilmesi mümkün değildir. Kişilere ödeme yapıldığının, imzalı para
makbuzu, banka dekontu vb. geçerli ve kanıtlayıcı bir belge ile gösterilmesi
gerekir. Dolayısıyla, kira bedeli olduğu belirtilen 4.000 TL’nin sadece talimat
yazısına dayanılarak gider kaydedilmesi kabul edilemez.
Bu itibarla usulüne uygun olarak düzenlenmiş fatura,
serbest meslek makbuzu, veya gider pusulası ile ödemelerin yapıldığını gösteren
imzalı para makbuzu, banka dekontu vb. geçerli ve kanıtlayıcı belgeler olmaksızın
tutanak, ödeme emri yazısı gibi belgeler dayanak gösterilerek yapılan 7.500 TL
tutarındaki gider karşılığı Parti malvarlığının Hazineye irat kaydedilmesi
gerekir.
2- 10.3.2010
günlü, 23 yevmiye numaralı mahsup fişi ile BEMAŞ Elektronik Mühendislik San.
Tic. Ltd. Şirketine yapılan 180 TL tutarındaki ödemenin, 213 sayılı Kanun’daki
belge asılları olmadan yapıldığı tespit edilmiş ve konu Partiye sorularak
ödemeye ilişkin fatura aslını göndermesi istenmiştir.
Parti yetkilileri “BEMAŞ Elektronik Mühendislik San.
Tic. Ltd. Şirketine yapılan 180 TL tutarındaki faturanın aslı olmadığı için
fotokopisi gönderilmiştir. Yaptığımız araştırmada söz konusu firmanın açık
adresi ve telefon numaraları tespit edilemediği için fatura aslı temin
edilememiştir. Bu harcama SHP dönemine ait bir harcamadır.” şeklinde cevap
vermişlerdir.
213 sayılı Kanun’a uygun olarak düzenlenmiş fatura aslı
veya 2820 sayılı Kanun’un 74. maddesine uygun belgeler olmadan yapılan 180 TL
tutarındaki giderin Kanun’un öngördüğü anlamda belgeye dayandırılmış olduğu
kabul edilmemiştir. Bu nedenle söz konusu miktarın Hazineye irat kaydedilmesi
gerekir.
2- İl Örgütleri Giderleri
Parti il örgütlerinin giderleri 91.996,63 TL olarak
gösterilmiştir.
Bunun 3.234,76 TL’si tanıtım, temsil, propaganda
giderleri, 968,64 TL’si kırtasiye giderleri, 1.036,44 TL’si posta ve kargo
giderleri, 73.612,91 TL’si kira giderleri, 713 TL’si Genel Merkez payı
ödemeleri, 120 TL’si giriş aidatı ödemeleri ve 12.310,88 TL’si diğer
giderlerden oluşmaktadır.
Parti il örgütlerinin 2011 yılına devreden nakit mevcudu
4.327,31 TL’dir.
Parti il örgütlerinin kesin hesap çizelgelerinin gider
bölümleri üzerinde yapılan incelemede, giderlerin 2820 sayılı Kanun’a uygun
olduğu sonucuna varılmıştır.
C- Parti Malları
Partinin 2010 yılı defter ve belgeleri üzerinde yapılan
incelemede, herhangi bir taşınmaz mal ve değeri 100 TL’yi aşan taşınır mal ve
menkul kıymet ediniminin olmadığı anlaşılmıştır.
IV- SONUÇ
Eşitlik ve Demokrasi Partisinin 2010 yılı kesin hesabının
incelenmesi sonucunda;
1- Kesin hesapta
gösterilen giderlerden parti amacına uygun ve parti tüzelkişiliği adına
yapılmış harcama olarak kabulü mümkün görülmeyen 7.680 TL karşılığı parti
malvarlığının 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu’nun 75. ve 76. maddeleri
gereğince Hazineye irat kaydedilmesine,
2- Partinin 2010 yılı kesin hesabında gösterilen
318.064,56 TL gelir, 50.966,75 TL borç ve 364.260,15 TL gider ile 4.771,16 TL
nakit devrinin Hazineye irat kaydedilenler dışında kalan bölümünün eldeki bilgi
ve belgelere göre doğru, denk ve 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu’na uygun
olduğuna,
25.9.2013 gününde OYBİRLİĞİYLE karar verildi.
Başkanvekili
Serruh KALELİ
|
Başkanvekili
Alparslan ALTAN
|
Üye
Mehmet ERTEN
|
Üye
Serdar ÖZGÜLDÜR
|
Üye
Osman Alifeyyaz PAKSÜT
|
Üye
Zehra Ayla PERKTAŞ
|
Üye
Recep KÖMÜRCÜ
|
Üye
Burhan ÜSTÜN
|
Üye
Engin YILDIRIM
|
Üye
Nuri NECİPOĞLU
|
Üye
Hicabi DURSUN
|
Üye
Celal Mümtaz AKINCI
|
Üye
Erdal TERCAN
|
Üye
Muammer TOPAL
|
Üye
Zühtü ARSLAN
|