ANAYASA MAHKEMESİ KARARI
Esas Sayısı:2011/14 (Siyasi
Parti Mali Denetimi)
Karar Sayısı:2013/113
Karar Günü:25.9.2013
I- MALİ DENETİMİN KONUSU
Demokrat Partinin 2010 yılı kesin hesabının
incelenmesidir.
II- İLK İNCELEME
Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü hükümleri uyarınca Serruh
KALELİ, Alparslan ALTAN, Fulya KANTARCIOĞLU, Ahmet AKYALÇIN, Mehmet ERTEN,
Serdar ÖZGÜLDÜR, Osman Alifeyyaz PAKSÜT, Zehra Ayla PERKTAŞ, Recep KÖMÜRCÜ,
Burhan ÜSTÜN, Engin YILDIRIM, Nuri NECİPOĞLU, Hicabi DURSUN, Celal Mümtaz
AKINCI ve Erdal TERCAN’ın katılımıyla 14.12.2011 gününde yapılan ilk inceleme
toplantısında;
1- Dosyada eksiklik bulunmadığından işin esasının
incelenmesine,
2- Genel Merkez kesin hesabının dayanağını oluşturan
gelir-gider belgeleri ile bu belgelerin kaydedildiği defterlerin gönderilmesi
için Partiye bu kararın tebliğinden itibaren 30 gün süre verilmesine,
OYBİRLİĞİYLE karar
verilmiştir.
III- ESASIN İNCELENMESİ
Demokrat Partinin, Anayasa Mahkemesine verdiği 2010 yılı
kesin hesap çizelgeleri ile dayanağını oluşturan defter ve belgeler üzerinde
yapılan inceleme sonuçlarını içeren ve Raportör Selim ERDEM tarafından heyete
sunulan esas inceleme raporu, Anayasa ve 6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin
Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun ile 2820 sayılı Siyasi Partiler
Kanunu’nun ilgili kuralları, bunların gerekçeleri ve diğer yasama belgeleri
okunup incelendikten sonra gereği görüşülüp düşünüldü:
Denetimin maddi öğelerini oluşturan defter ve belgelerde
Partinin Genel Merkezi ile il örgütlerinin 2010 yılı gelirlerinin 11.282.085,33
TL, borçlarının 578.663 TL, giderlerinin 10.298.728,36 TL, alacaklarının
533.000 TL ve verilen teminat ve avansların 134.627,73 TL olduğu, 894.392,24
TL’nin ise nakit mevcudu olarak 2011 yılına devredildiği anlaşılmaktadır.
Partinin 2010 yılı kesin hesabının, Parti Merkez Karar ve
Yönetim Kurulunun 15.3.2011 günlü, 2011/3 sayılı kararı ile kabul edilerek
onaylandığı görülmüştür.
Partinin 2010 yılı kesin hesabının gelir ve gider
rakamlarının yukarıda açıklanan tutarlardan oluştuğu, bu hâliyle 2010 yılı
kesin hesabının doğru, denk ve 2820 sayılı Kanun’a uygun olduğu sonucuna
varılmıştır.
A- Gelirlerin
İncelenmesi
1- Genel Merkez Gelirleri
Partinin Genel Merkez gelirleri 9.541.418,54 TL olarak
gösterilmiştir.
Bunun 175.500 TL’si bağış gelirleri, 9.208.000 TL’si
satış gelirleri, 133.144,29 TL’si faiz gelirleri ve 24.774,25 TL’si 2009 yılından devreden nakit mevcudundan oluşmaktadır.
Parti Genel Merkezinin 2011 yılına devreden borç toplamı
ise 537.646,20 TL’dir.
Parti Genel Merkezinin defter kayıtları ve gelir
belgeleri üzerinde yapılan incelemede, gelirlerin 2820 sayılı Kanun’a uygun
olarak sağlandığı sonucuna varılmıştır.
2- İl Örgütleri Gelirleri
Parti il örgütlerinin gelirleri 1.740.666,79 TL olarak gösterilmiştir.
Bunun 61.133,82 TL’si aidat gelirleri, 581.682,58 TL’si
bağış gelirleri, 1.054.880 TL’si Genel Merkez yardımı, 27.965 TL’si sair
gelirler ve 15.005,39 TL’si 2009 yılından
devreden nakit mevcudundan oluşmaktadır.
Parti il örgütlerinin 2011 yılına devreden borç toplamı
ise 41.016,80 TL’dir.
Parti il örgütlerinin kesin hesap çizelgelerinin gelir
bölümünde yapılan incelemede, gelirlerin 2820 sayılı Kanun’a uygun olduğu
sonucuna varılmıştır.
B- Giderlerin İncelenmesi
1- Genel Merkez Giderleri
Partinin Genel Merkez giderleri 8.518.119,02 TL olarak
gösterilmiştir.
Bunun 1.791.382,25 TL’si personel giderleri, 1.054.880
TL’si teşkilatlara yapılan yardımlar, 250.878,31 TL’si temsil ağırlama
giderleri, 58.210,93 TL’si kırtasiye giderleri, 212.822,91 TL’si haberleşme
giderleri, 601.905,89 TL’si basın, yayın, ilan giderleri, 260.928,22 TL’si
taşıma giderleri, 39.623,34 TL’si seyahat giderleri, 125.067,35 TL’si kira
giderleri, 251.606,12 TL’si bakım onarım giderleri, 100.663,54 TL’si elektrik,
su, ısınma giderleri, 1.591.970,68 TL’si vergi, sigorta, noter giderleri, 3.953
TL’si demirbaş alım giderleri, 652.219,92 TL’si propaganda giderleri,
135.064,38 TL’si diğer giderler ve 1.386.942,18 TL’si geçen yıldan kalan borç
ödemelerinden oluşmaktadır.
Parti Genel Merkezinin 2011 yılına devreden teminat ve
avansları 134.627,73 TL, alacakları 533.000 TL ve nakit mevcudu 893.317,99
TL’dir.
Parti Genel Merkezinin defter kayıtları ve gider
belgeleri üzerinde yapılan incelemede, aşağıda belirtilen konular dışında
giderlerin 2820 sayılı Kanun’a uygun olarak gerçekleştirildiği sonucuna
varılmıştır.
Muhasebe biliminin genel kabul görmüş temel
kavramlarından biri “Belgelendirme” kavramıdır. 213 sayılı Vergi Usul
Kanunu’nun 229. maddesinde “Fatura, satılan emtia veya yapılan iş
karşılığında müşterinin borçlandığı meblağı göstermek üzere emtiayı satan veya
işi yapan tüccar tarafından müşteriye verilen ticari vesikadır.” şeklinde
tarif yapılmış ve “Fatura Kullanma Mecburiyeti” başlıklı 232. maddesinde
de faturanın hangi hâllerde ve kimler tarafından alınması ve verilmesinin
gerektiği ifade edilmiştir. Bu bağlamda, mal ve hizmet alım işlemlerinin fatura
ile belgelendirilmesi zorunlu olup, gerekli muhasebe kayıtlarının tutulmasında
da faturanın tevsik edici belge olarak kullanılması gerekmektedir.
Aynı Kanun’un “Makbuz Mecburiyeti” başlıklı 236.
maddesinde, “Serbest meslek erbabı, mesleki faaliyetlerine ilişkin her türlü
tahsilatı için iki nüsha serbest meslek makbuzu tanzim etmek ve bir nüshasını
müşteriye vermek, müşteri de bu makbuzu istemek ve almak mecburiyetindedir.”
denilmiş ve makbuzun muhteviyatı da 237. maddede belirtilmiştir.
Yine aynı Kanun’un “Gider Pusulası” başlıklı 234.
maddesindeki, “Birinci ve ikinci sınıf tüccarlar, kazancı basit usulde tespit
edilenlerle defter tutmak mecburiyetinde olan serbest meslek erbabının ve
çiftçilerin vergiden muaf esnafa;
Yaptırdıkları işler veya onlardan satın aldıkları emtia
için tanzim edip işi yapana veya emtiayı satana imza ettirecekleri gider
pusulası vergiden muaf esnaf tarafından verilmiş fatura hükmündedir. Bu belge,
birinci ve ikinci sınıf tüccarların, zati eşyalarını satan kimselerden satın
aldıkları altın, mücevher gibi kıymetli eşya için
de tanzim edilir. Gider pusulası, işin mahiyeti, emtianın cins ve nev'i ile
miktar ve bedelini ve iş ücretini ve işi yaptıran ile yapanın veya emtiayı
satın alan ile satanın adlarıyla soyadlarını (Tüzel kişilerde unvanlarını) ve
adreslerini ve tarihi ihtiva eder ve iki nüsha olarak tanzim ve bir nüshası işi
yapana veya malı satana tevdi olunur. Gider pusulaları, seri ve sıra numarası
dahilinde teselsül ettirilir.”
hükmünden fatura vermek mecburiyetinde olmayanlar için
gider pusulası düzenleneceği anlaşılmaktadır.
2820 sayılı Kanun’un 70. maddesinin üçüncü fıkrasına göre
beş liraya kadar olan (2010 yılı için 60 TL) harcamaların makbuz veya fatura
gibi bir belge ile tevsik edilmesi zorunlu olmadığından, bu miktarı geçen
harcamaların geçerli ve kanıtlayıcı bir belgeye dayanması gerekmektedir.
2820 sayılı Kanun’un 70. maddesinde, “Siyasi
partilerin giderleri amaçlarına aykırı olamaz. Bir siyasi partinin bütün
giderleri, o siyasi parti tüzelkişiliği adına yapılır.”; 75. maddesinde, “Anayasa
Mahkemesi denetimi sonunda, o siyasi partinin gelir ve giderlerinin doğruluğuna
ve kanuna uygunluğuna veya kanuna uygun olmayan gelirler ile giderler
dolayısıyla da bunların Hazineye gelir kaydedilmesine karar verir.” ve 76.
maddesinde de, “Belgelendirilmesi gerektiği halde belgelendirilmeyen parti
giderleri miktarınca parti malvarlığı, Anayasa Mahkemesi kararıyla Hazineye
irad kaydedilir.” hükümleri yer almıştır.
Öte yandan, 3.4.2013 günlü, 6456 sayılı Kamu Finansmanı
ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanun ile Bazı Kanun ve Kanun
Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un 54. maddesiyle 2820 sayılı
Kanun’a eklenen geçici 19. madde ile, 13.2.2011 günlü, 6111 sayılı Kanunla 2820
sayılı Kanun’un 74. maddesinde yapılan değişikliklerin, anılan değişikliklerin
yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla Anayasa Mahkemesi tarafından
sonuçlandırılmamış denetimler hakkında da uygulanacağı belirtilmiştir.
Parti Genel Merkezinin defter kayıtları ve gider
belgelerinin incelenmesi sonucunda tespit edilen konular 25.6.2013 günlü, 29
sayılı yazıyla Parti Genel Başkanlığına sorulmuş, söz konusu yazıya Parti
tarafından 19.7.2013 günlü yazıyla cevap verilmiştir.
1- Aşağıda
ayrıntıları gösterilen harcamaların 213 sayılı Kanun’daki belge asılları
olmadan yapıldığı tespit edilmiş ve konu Partiye sorularak ödemeye ilişkin
fatura aslını göndermesi istenmiştir.
Yevmiye No
|
Yolcu Adı Soyadı
|
Fatura No
|
Tutar
|
31.12.2010-184/360
|
M.Salih UZUN- Hacı MÜJDECİ
|
14715
|
566
|
” ”
|
Hamdi ÜÇPINARLAR- H.İbrahim ÖZSOY
|
14726
|
453
|
|
|
TOPLAM
|
1.019
|
Parti yetkilileri “Seyahat acentesi faturaları posta
ile gönderdiğinden dolayı bazı faturalar kaybolmuş ancak aslı gibidir diye
kaşelenerek koyulmuştur.” şeklinde cevap vermişlerdir.
213 sayılı Kanun’a uygun olarak düzenlenmiş fatura aslı
veya 2820 sayılı Kanun’un 74. maddesine uygun belgeler olmadan yapılan 1.019 TL
tutarındaki giderin 2820 sayılı Kanun’un öngördüğü anlamda belgeye
dayandırılmış olduğu kabul edilmemiştir. Bu nedenle söz konusu miktarın
Hazineye irat kaydedilmesi gerekir.
2- Parti
görevlilerinin fatura ödemeleri ile ilgili yükümlülüklerini zamanında yerine
getirmemeleri sonucu oluşan gecikme zammı ile cezalı köprü geçiş ücretlerinin
Parti bütçesinden karşılanma nedeni sorulmuştur.
Yevmiye Tarih ve No’su
|
Fatura/Tutanak Tarih ve No’su
|
Mahiyeti
|
Tutar
|
22.1.2010-06/09
|
31.12.2009-953312
|
Telefon faturası gecikme zammı
|
16,36
|
19.7.2010-109/237
|
29.7.2010-9296
|
“ “
|
4.181,22
|
28.4.2010-55/132
|
1.4.2010-513385
|
İnternet faturası gecikme zammı
|
21,99
|
25.5.2010-77/173
|
30.4.2010-93146
|
“ “
|
16,49
|
“ “
|
31.1.2010-101234
|
“ “
|
1,02
|
“ “
|
31.3.2010-408933
|
“ “
|
11,72
|
“ “
|
28.2.2010-671286
|
“ “
|
5,72
|
20.7.2010-98/238
|
31.5.2010-615349
|
“ “
|
15,61
|
24.2.2010-21/44
|
5.12.2009-184716
|
06 AZ 3106 plakalı aracın FSM köprüsünden cezalı geçiş
ücreti
|
37,50
|
7.4.2010-48/111
|
14.1.2009-1275397
|
06 AC 0276 plakalı aracın FSM köprüsünden cezalı geçiş
ücreti
|
18,19
|
31.8.2010-112/279
|
27.4.2010-2248181
|
06 ZS 013 plakalı aracın FSM köprüsünden cezalı geçiş
ücreti
|
227,50
|
|
|
TOPLAM TUTAR
|
4.553,32
|
Parti yetkilileri “2009 yılına ait bazı telefon
faturaları partinin ekonomik sıkıntılarından dolayı zamanında ödenememiş
sonradan gecikme faiziyle birlikte ödeme yapılmıştır.” şeklinde cevap
vermişler, cezalı köprü geçişlerine ilişkin bir açıklama yapmamışlardır.
Parti yetkililerinin ödemelerin zamanında yapılması için
gerekli tedbirleri almaları gerekir. Parti görevlilerinin yükümlülüklerini
zamanında yapmamaları sonucu oluşan gecikme bedelleri ile cezalı köprü geçiş
ücretlerinden parti tüzel kişiliğini sorumlu tutma imkânı bulunmamaktadır. Bu
ödemelerin kişisel sorumluluk kapsamında olduğu açıktır.
Parti görevlilerinin kusurlarından kaynaklanan söz konusu
harcamaların parti amaçlarına uygun ve parti tüzel kişiliği adına yapılmış bir
harcama olarak kabul edilmesi mümkün görülmediğinden, 4.553,32 TL tutarındaki
gider karşılığı Parti malvarlığının Hazineye irat kaydedilmesi gerekir.
2- İl Örgütleri Giderleri
Parti il örgütlerinin giderleri 1.780.609,34 TL olarak
gösterilmiştir.
Bunun 115.704 TL’si personel giderleri, 24.171 TL’si
teşkilatlara yapılan yardımlar, 159.919,08 TL’si temsil ağırlama giderleri,
47.757,34 TL’si kırtasiye giderleri, 207.143,59 TL’si haberleşme giderleri,
40.091,65 TL’si basın, yayın, ilan giderleri, 169.988,93 TL’si taşıma
giderleri, 29.969 TL’si seyahat giderleri, 550.257,18 TL’si kira giderleri,
15.510 TL’si bakım onarım giderleri, 203.325,37 TL’si elektrik, su, ısınma giderleri,
8.192,45 TL’si vergi, sigorta, noter giderleri, 33.885 TL’si propaganda
giderleri, 158.912,75 TL’si diğer giderler ve 15.782 TL’si geçen yıldan kalan
borç ödemelerinden oluşmaktadır.
Parti il örgütlerinin 2011 yılına devreden nakit mevcudu
1.074,25 TL’dir.
Parti il örgütlerinin kesin hesap çizelgelerinin gider
bölümleri üzerinde yapılan incelemede, giderlerin 2820 sayılı Kanun’a uygun
olduğu sonucuna varılmıştır.
C- Parti Malları
Partinin 2010 yılı defter ve belgeleri üzerinde yapılan
incelemede taşınmaz mal ediniminin olmadığı ve 2010 yılı içinde edindiği 3.953 TL tutarındaki taşınır malın 2820 sayılı Kanun’a uygun
olduğu sonucuna varılmıştır.
IV- SONUÇ
Demokrat Partinin 2010 yılı kesin hesabının incelenmesi
sonucunda;
1- Kesin hesapta
gösterilen giderlerden parti amacına uygun ve parti tüzelkişiliği adına
yapılmış harcama olarak kabulü mümkün görülmeyen 5.572,32 TL karşılığı Parti
malvarlığının 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu’nun 75. ve 76. maddeleri
gereğince Hazineye irat kaydedilmesine,
2- Partinin 2010 yılı kesin hesabında gösterilen
11.282.085,33 TL gelir, 578.663 TL borç, 10.298.728,36 TL gider, 533.000 TL
alacak ve 134.627,73 TL verilen teminat ve avanslar ile 894.392,24 TL nakit
devrinin Hazineye irat kaydedilenler dışında kalan bölümünün eldeki bilgi ve
belgelere göre doğru, denk ve 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu’na uygun
olduğuna,
25.9.2013 gününde OYBİRLİĞİYLE karar verildi.
Başkanvekili
Serruh KALELİ
|
Başkanvekili
Alparslan ALTAN
|
Üye
Mehmet ERTEN
|
Üye
Serdar ÖZGÜLDÜR
|
Üye
Osman Alifeyyaz PAKSÜT
|
Üye
Zehra Ayla PERKTAŞ
|
Üye
Recep KÖMÜRCÜ
|
Üye
Burhan ÜSTÜN
|
Üye
Engin YILDIRIM
|
Üye
Nuri NECİPOĞLU
|
Üye
Hicabi DURSUN
|
Üye
Celal Mümtaz AKINCI
|
Üye
Erdal TERCAN
|
Üye
Muammer TOPAL
|
Üye
Zühtü ARSLAN
|