ANAYASA MAHKEMESİ KARARI
Esas Sayısı:2010/52 (Siyasi
Parti Mali Denetimi)
Karar Sayısı:2013/103
Karar Günü:25.9.2013
R.G.
Tarih-Sayı:26.10.2013-28803
I- MALİ DENETİMİN KONUSU
Yeni Parti 2009 yılı kesin hesabının incelenmesidir.
Yeni Parti, 19.5.2012 tarihinde Ankara'da yapılan
olağanüstü kongresinde, bütün hak ve alacaklarıyla birlikte diğer bir siyasi
parti olan Hak ve Eşitlik Partisi (HEPAR) ile birleşme kararı almıştır. Hak ve
Eşitlik Partisi Merkez Yönetim Kurulunun 20.5.2012 gün ve 2012/6 sayılı
kararıyla da birleşme talebi kabul edilmiştir.
II- İLK İNCELEME
Yeni Parti Genel Başkan vekili Ruşen ÖZMEN imzalı yazıya
ek olarak gönderilen Kesin Hesap Cetveli Anayasa Mahkemesi Başkanlığına
30.6.2010 gün ve 1928 sayı ile verilmiştir.
Kesin hesapların Tüzük'e uygun şekilde kabul edildiğine
dair imzalı kararının gönderilmesi 14.2.2013 gün ve 159-175 sayılı yazı ile
istenmiştir.
Parti yetkilisi O. Sener AKKAYNAK 15.3.2013 günlü
cevabında, '2009 takvim yılı kesin hesabı, Başkanlık Divanında görüşülerek
uygun bulunmuş ve Parti Meclisine sunulmasına oybirliğiyle karar verilmiştir.
05/06/2010 tarihli genel kurulda da 2009 kesin hesabının Anayasa mahkemesine
sunulmasına yine oybirliğiyle karar verilmiştir.' şeklinde cevap vermesine
karşın, kesin hesabın kabul edildiğine dair imzalı kararı sunmamıştır.
2820 sayılı
Siyasi Partiler Kanunu'nun;
'Merkez
karar, yönetim ve icra organları' başlıklı 16. maddesi, 'Siyasi
partilerin merkez karar, yönetim ve icra organları parti tüzüğünde belirtilen
isim, şekil ve sayıda kurulur. Büyük kongrece seçilecek merkez organlarının her
birinin üye sayısı 15'ten az olamaz.',
73.
maddesinin üçüncü fıkrası 'İller teşkilatından gönderilenler ve parti
merkezine ait olan kesin hesaplar, merkez karar ve yönetim kurulunca
incelenerek karara bağlanır ve birleştirilir.' ve dördüncü fıkrası
'Siyasi partilerin bütçeleri, bilançoları, gelir ve gider cetvelleri ile kesin
hesaplarının nasıl düzenleneceği partilerin iç yönetmeliklerinde gösterilir.'
,
74.
maddesi, 'Siyasi partilerin mali denetimi Anayasa Mahkemesince yapılır.
Anayasa Mahkemesi, siyasi partilerin mal edinimleri ile gelir ve giderlerinin
Kanuni uygunluğunu denetler.
Siyasi
partilerin genel başkanları, karara bağlanarak birleştirilmiş bulunan kesin
hesap ile parti merkez ve bağlı ilçeleri de kapsayan iller teşkilatının kesin
hesaplarının onaylı birer örneğini Haziran ayı sonuna kadar Anayasa Mahkemesine
ve bilgi için Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığına vermek zorundadırlar. Bu
belgelere, ilgili siyasi partinin aynı hesap döneminde edindiği taşınmaz ve
değeri yüz milyon lirayı aşan taşınır malların, menkul kıymetlerin ve her türlü
hakların değerleri ile edinim tarihlerini ve şekillerini de belirten listeleri
eklenir.',
111.
maddesinin (b) bendi, 'Siyasi partilerin 74 üncü madde hükümlerine aykırı
hareket eden sorumluları hakkında, üç aydan altı aya kadar hafif hapis ve onbeş
milyon liradan otuz milyon liraya kadar hafif para cezası verilir.'
şeklinde
düzenlenmiş ve Parti Tüzüğünün 'Büyük Kongrenin Görev ve Yetkileri'
başlıklı 32. maddesinde, Partinin gelir ve gider hesabını kabul büyük kongrenin
görev ve yetkileri olarak sayılmış, 39. maddesinin (b) fıkrasında, büyük
kongrede görüşülecek çalışma raporu, gelir gider cetvelleri ile bilanço ve
kesin hesap raporunun Merkez Karar Yönetim Kurulunca büyük kongreye sunulacağı,
59. maddesinde, Parti Genel Merkezine iller teşkilatınca gönderilmiş ve Parti
Genel Merkezine ait olan kesin hesapları birleştirilerek önceki yıla ait
hesapların Nisan ayı sonuna kadar tamamlanacağı, Parti Merkez Teşkilatı kesin
hesaplarının büyük kongrede, illerin, ilçelerin ve beldelerin kesin hesapları
kendi kongrelerinde karara bağlanacağı, kesin hesabın kongrece kabul edilmesi
ile ibra edilmiş olacağı, Genel Başkan'ın, karar bağlanarak birleştirilmiş
bulunan kesin hesabı ile iller teşkilatının kesin hesaplarının onaylı bir
örneğini Haziran ayı sonuna kadar Anayasa Mahkemesine ve bilgi için Cumhuriyet
Başsavcılığına gönderileceği belirtilmiştir.
2820 sayılı
Kanun'un 73. maddesinde, kesin hesapları karara bağlamanın Merkez Karar ve
Yönetim Kurulunca olacağı belirtilmesine karşın, Kanun'da Merkez Karar ve
Yönetim Kurulunun ne şekilde oluşacağına dair bir düzenleme yapılmamış, aksine
organların oluşumu parti tüzüğüne bırakılmıştır. Parti Tüzüğü'nde de organların
oluşum ve görevleri belirtilmiştir.
Kesin
hesabı onaylamanın Tüzük'te öngörülen şekilde yapılması ve yeterli imzanın
olması gerekir. Kesin hesabın Tüzük'te istenen şekilde onaylandığına dair
imzalı karar sunulmamıştır.
Kesin hesapların incelenip kabul edildiğine ve
birleştirildiğine ilişkin Tüzük'e uygun kararın olmaması hesabın tam olarak
2820 sayılı Kanun'un 74. maddesine uygun sunulmadığını göstermektedir. Bu
bağlamda, Yeni Parti 2009 yılı kesin hesabının Parti Genel Başkanı tarafından
Haziran ayı sonuna kadar Anayasa Mahkemesi Başkanlığına sunulması gerektiği
yönündeki anılan madde ile getirilen kurala uyulmamıştır.
Kesin
hesapların incelenip onaylandığına ilişkin Tüzük'e uygun olarak alınmış karar
olmadığından 2820 sayılı Kanun'un 74. ve 111.
maddesinin (b) bendi uyarınca yasal işlem yapılması için Ankara Cumhuriyet
Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulması gerekir.
Yeni Parti 2009 yılı kesin hesabının ilk incelemesi
sonucunda;
1- Dosyada eksiklik bulunmadığından işin esasının
incelenmesine,
2- Kesin
hesaplarının incelenip onaylandığına ilişkin Tüzüğe uygun olarak alınmış karar
olmadığından 2820 sayılı Kanun'un 74. ve 111. maddesinin (b) bendi uyarınca
yasal işlem yapılması için Ankara Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda
bulunulmasına,
25.9.2013 gününde OYBİRLİĞİYLE karar verilmiştir.
III- ESASIN İNCELENMESİ
Yeni
Partinin Anayasa Mahkemesine verdiği 2009 yılı kesin hesap çizelgeleri ile
dayanağını oluşturan defter ve belgeler üzerinde yapılan inceleme sonuçlarını
içeren Raportör Zekeriya AYDIN tarafından hazırlanan esas inceleme raporu,
Anayasa ve 6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri
Hakkında Kanun ile 2820 sayılı Kanun'un ilgili kuralları, bunların gerekçeleri
ile diğer yasama belgeleri okunup incelendikten sonra gereği görüşülüp
düşünüldü:
Denetimin maddi öğelerini oluşturan defter ve belgelerde,
Partinin 2009 yılı gelirleri toplamının 307.461,58 TL, giderleri toplamının
297.051,48 TL olduğu ve 10.410,11 TL nakit mevcudunun 2010 yılına devrettiği
anlaşılmaktadır.
Yeni Parti 2009 yılı birleşik kesin hesabının gelir ve
gider rakamlarının yukarıda açıklanan tutarlardan oluştuğu, bu hâliyle Partinin
2009 yılı birleşik kesin hesabının doğru, denk ve 2820 sayılı Kanun'a uygun
olduğu sonucuna varılmıştır.
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının kayıtlarında Partinin
Afyonkarahisar, Aksaray, Amasya, Antalya, Ardahan, Artvin, Aydın, Balıkesir,
Bilecik, Bursa, Çanakkale, Denizli, Düzce, Edirne, Eskişehir, Gaziantep,
Giresun, Hatay, Isparta, İstanbul, İzmir, Kahramanmaraş, Karabük, Karaman,
Kars, Kayseri, Kırklareli, Kocaeli, Konya, Manisa, Mersin, Rize, Sakarya,
Siirt, Şırnak, Tekirdağ, Uşak, Van, Yalova, Yozgat ve Zonguldak olmak üzere
toplam 41 ilde teşkilatı görülmektedir.
Parti yetkililerince sunulan birleşik kesin hesap
çizelgesinin incelenmesinde, Ankara (il teşkilatı bulunmamasına karşın 6 ilçe
teşkilatı bulunmaktadır.), Balıkesir, Bursa, Çanakkale, İstanbul, İzmir,
Nevşehir (il teşkilatı bulunmamasına karşın 4 ilçe ve 9 belde teşkilatı
bulunmaktadır.), Tekirdağ, Muğla (il teşkilatı bulunmamasına karşın 3 ilçe ve 8
belde teşkilatı bulunmaktadır.) ve Antalya teşkilatları ile ilgili gelir-
giderin belirtildiği, Afyonkarahisar, Ankara, Aydın, Hatay, Kocaeli, Konya,
Nevşehir, Sakarya, Uşak ve Zonguldak il teşkilatları ile ilgili kira gideri
bulunmadığı, Afyonkarahisar, Aydın, Hatay, Kocaeli, Konya, Sakarya, Uşak ve
Zonguldak olmak üzere toplam 8 ilin isimleri gelir gider tablosunda belirtilmiş
olmasına karşın her hangi bir gelir gider rakamı belirtilmediği, Yargıtay
Cumhuriyet Başsavcılığının kayıtlarında görünen Aksaray, Amasya, Ardahan,
Bilecik, Denizli, Düzce, Edirne, Eskişehir, Gaziantep, Giresun, Isparta,
Kahramanmaraş, Karabük, Karaman, Kars, Kayseri, Kırklareli, Manisa, Mersin,
Rize, Siirt, Şırnak, Van, Yalova, Yozgat, il teşkilatları ile ilgili Parti
yetkililerinin sunduğu gelir gider tablosunda herhangi bir bilgi bulunmadığı
görülmüştür.
Parti yetkilileri, sadece Balıkesir il teşkilatı 2009
yılı kesin hesabını sunmuşlardır. Balıkesir il teşkilatına ait kesin hesap İl
Başkanı ve İl Saymanı tarafından imzalanmamış, genel merkez genel muhasipliği
tarafından imzalanmış ve onaylanmıştır. Oysa her il başkanlığına ait gelir
gider kendi il başkanı ve il saymanı tarafından imzalanarak genel merkeze
gönderilmeli ve genel merkezde de rakamlar konsolide edilmelidir. Gelir gideri
belirtilen Ankara, Balıkesir, Bursa, Çanakkale, İstanbul, İzmir, Nevşehir,
Tekirdağ, Muğla ve Antalya teşkilatlarına ait il başkanları ve il saymanları
tarafından imzalanmış il kesin hesaplarının gönderilmesi ile Partinin
faaliyetini sürdürdüğü 41 il, 200 ilçe ve 144 beldeye ait yerlerin kira ve
mülkiyet durumunun bildirilmesi ve Parti il örgütlerinin yönetim giderlerinin
(kira, su, elektrik, telefon, kırtasiye vb.) nasıl karşılandığının belgeleriyle
birlikte açıklanması istenmiştir.
Parti yetkilisi, '2009 yılı içinde kuruluşu tamamlanan il
sayısı kırkın üzerine çıkmıştır. Bu denli yoğun çabanın arkasında yerel ve
genel seçimlere katılabilme yeter sayısına bir an önce ulaşabilme telaşı
vardır. Bu amaçla bazı illerde, yasaların ve tüzüğümüzün öngördüğü asgari
sayıda üye yazılması ve bu üyelerden birinin ev veya iş adresini kullanarak
kuruluşun tamamlanması yoluna gidilmiş, kısaca kuruluş kâğıt üzerinde
tamamlanmıştır. Ancak ne parti faaliyeti (gelir ve gideri), ne de kiralık da
olsa il veya ilçe başkanlığı binası mevcut değildir. Bu il ve ilçelerin yılsonu
hesapları (0) sıfır olarak gösterilmiştir.
İlçelerden illere ve illerden de merkeze bilgi aktarımında
standart tablolar kullanılmış ve aynı tabloların tek bir genel merkez kesin
hesabı adı altında toplanması yoluna gidilmiştir. Kesin hesap kabul kararları
il veya ilçelerde alınmış ve dosyalanmış, ancak merkeze gönderilmesi
istenmemiştir. Yalnızca tabloların yeni yılbaşından sonraki Mayıs ayında
Merkeze bilgisayarlar yoluyla gönderilmesi sağlanmış ve Makamlarına sunulan
toplu tablo bu yolla belirlenmiştir. Tablolarını posta kanalıyla da gönderen
illerimizin üst yazıları 'Gelen Evrak 7' dosyasında saklanmıştır.
Kuruluşu yasal olarak tamamlanmış (41) ilin tablolarında, kira
gideri gösteren (örneğin Ankara, İstanbul, İzmir, Bursa vb.) illerin kiralık
binaları mevcut olup diğerlerinin ise işyeri olarak hala üyelerden birine ait
ev, yazıhane, ofis gibi kendi mülkiyetindeki veya kirasındaki yerler
gösterilmektedir. Dolayısıyla bu yerler için parti hesaplarından kira gideri
veya benzeri bir ödeme de yapılmamıştır. Bu nedenle de muhtasar kayıtları
yoktur ve beyanname vermek zorunda da kalmamışlardır.
Küçük partilerin hemen tümünde görüleceği üzere, parti
örgütlenmeleri 'gönüllülük' esasına dayalı olarak yapılmakta, kimi giderler
doğrudan üyelerce karşılanmakta ve parti hesapları ile ilişkilendirilmemektedir.
Bu nedenle de bağış ve yardım parası olarak para toplayıp parti kasasından
harcamak yerine doğrudan kişisel ödeme yoluna gitmek daha yaygın bir uygulama
olmuştur. (Örneğin elektriği bir üye, suyu bir başka üye cebinden ödemiştir.) Ancak
partiye gelir sağlamak amacıyla yapılan büyük organizasyonlarda gönüllülerden
bağış toplanmış ve harcamalar bu fondan yapılmıştır.
Yeni Parti üç yer değiştirmiş, bunlardan birinci ve üçüncüsüne
kira ödemiştir. Geçici olarak eski başkan Sn. Tuncay Özkan'ın televizyon kanalı
ikinci adres olmuş, ancak buraya herhangi bir kira ödenmemiştir. Son adrese ise
2011 yılında taşınılmıştır.
Birinci bina (Çayhane Sokak.4, G.O.P.) 2008 yılında kiralanmış
ve kira sözleşmesi kurucular dosyasında kalmıştır. 2009 yılında da bu binada
oturulmuş, 2010 yılında 'Kanal Biz' televizyon binasında geçici olarak
kaldıktan sonra partinin tasfiyesine kadar (Haziran.2012) bir yıl kiracı olarak
(Hoşdere. 61/5 Ayrancı) adresinde ikamet edilmiştir.' şeklinde cevap vermiştir.
Verilen
cevapta Partinin durumu anlatılmıştır.
Siyasi partilerin faaliyetlerini yürüttükleri genel
merkez, il, ilçe veya belde başkanlıklarına ait binaların ya kendi mülkü veya
kira olması gerekir. Şayet parti yetkililerine ait binalarda siyasi parti
faaliyette bulunuluyor ise (il, ilçe veya belde teşkilatının faaliyette
bulunduğu binalar) bu takdirde kira sözleşmesi düzenlenerek isabet eden tutarın
partiye bağış olarak kaydedilmesi gerekir.
Parti yetkilisinin verdiği cevaptan teşkilatların bir
kısmının teşkilat binaları olmadan faaliyette oldukları, bir kısmının yönetim
giderlerinin teşkilat mensuplarınca karşılandığı anlaşılmıştır. Kurulmuş
teşkilatların binalarının olmadığı ile gelir ve giderinin bulunmadığının söylenmesi
kabul edilemez.
Partinin il, ilçe ve belde örgütleri faaliyette olduğuna
göre, bu yerlerin en azından yönetim giderlerinin (kira, su, elektrik, telefon,
kırtasiye vb.) olması gerekir. Yönetim giderlerinin hesaplarda görülmemesi yani
bir kısım giderlerin partililerce hesaba dahil edilmeden yapılması kayıt dışı
gelir ve gider oluşturulmuş olduğunu göstermektedir. Bu durumda 2820 sayılı
Kanun'un 69. maddesindeki bir siyasi partinin bütün gelirlerinin, o siyasi
partinin tüzel kişiliğinin adına elde edileceği ile aynı Kanun'un 70.
maddesindeki bir siyasi partinin bütün giderlerinin o siyasi partinin tüzel
kişiliğinin adına yapılacağı hükmüne aykırı davranılmıştır.
Mahkemeye istenen bilgilerin istendiği şekliyle
verilmemesi, hesap verilebilir şekilde kayıt ve belge düzeninin
oluşturulmaması, hesabın dışında gelir ve gider oluşturulması, inceleme ve
araştırmayı engellemeye yönelik eylemler olduğundan 2820 sayılı Kanun'un 111.
maddesinin (c) fıkrasına istinaden gerekli işlemlerin yapılması için Ankara
Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulması gerekir.
B- Gelirlerin
İncelenmesi
1- Genel Merkez Gelirleri
Parti Genel Merkezinin 2009 yılı gelirleri olan
141.847,12 TL.nin tamamı bağışlardan oluşmaktadır.
2009 yılı için 2820 sayılı Kanun'un 66. maddesine göre
yasal bağış sınırı 23.470 TL olup, söz konusu yılda yasal bağış sınırı
aşılmamıştır.
Parti Genel Merkezinin 2009 yılı muhasebe kayıtlarının
tutulduğu işletme defteri Çankaya İlçe Seçim Kurulu tarafından 14.8.2008
tarihinde mühürlenmiş ve onaylanmıştır.
Genel Merkezin 2008 yılı defter kayıtları ile gelir
belgeleri üzerinde yapılan incelemede, aşağıda belirtilen dışındaki gelirlerin
2820 sayılı Kanun'a uygun olarak sağlandığı sonucuna varılmıştır.
Parti tarafından sağlanan gelirlerde toplanan gelirin
çeşidi ile kim/kimler tarafından sağlandığına dair makbuzlar bulunmamaktadır.
İşletme defterinin gelir kısmının incelenmesinde;
- Gelirlerin bazılarının banka hesaplarına yatırıldığı ve
niteliğinin belli olduğu,
- Elde edilen gelirlerden bazılarının banka hesabına
yatırılmadığı ve bunlara ilişkin makbuzların olmadığı,
- Bir kısım gelirlerin açıklama kısmında pos geliri
yazdığı, ancak bu gelirin kim/kimlerden sağlandığı ile gelirin çeşidi
bilgilerinin olmadığı,
görülmüştür. Bu bağlamda,
- Banka hesabına yatırılmayan gelirlere ilişkin
makbuzların,
- Pos geliri yazan gelirin kim/kimlerden sağlandığı ile
gelirin çeşidine ilişkin bilgilerin,
gönderilmesi, aksi durumda 2820 sayılı Kanun'a aykırı
olarak gelir sağlama nedeni 28.3.2013 gün ve 290-996 sayı ile sorulmasına
karşın Parti yetkilileri cevap vermemişlerdir. İstenen bilgi ve belgelerin
parti yetkililerince verilmemesi nedeniyle mevcut belgelere göre inceleme
yapılmıştır.
Hesabın içinde bulunan banka ekstrelerinin ve işletme
defterinin gelir kısmının incelenmesinde, gelir kısmında isimleri yazılan ve
hesabın içinde bulunan banka ekstrelerinde isim ve tutar olarak belirtilenler
tabloda belirtilmemiştir. Bunun haricinde işletme defterinin gelir kısmında
isimleri yazmasına rağmen, banka dekontu (banka ekstresi) ve gelir makbuzu
olmayan, işletme defterinin gelir kısmında POS geliri yazan ancak kim
tarafından verildiği belli olmayan ile işletme defterinin gelir kısmında POS
bağışı yazan ancak kim tarafından verildiği belli olmayan tutarların kaynağı
belli olmadığından ve makbuzları bulunmadığından kabul edilmemiştir.
2820 sayılı Kanun'un 'Gelirlerin
Sağlanmasında Usul' başlıklı 61. maddesinde, 'Sağlanan gelirin türü ve
miktarıyla, gelirin sağlandığı kimsenin adı, soyadı ve adresi, makbuzu
düzenleyenin sıfatı, adı, soyadı ve imzası, makbuzda ve dip koçanlarında yer
alır.', 76. maddesinin üçüncü fıkrasında da, 'Bu Kanunun 69 uncu
maddesinde belirtilen esaslara aykırı olarak bir siyasi partinin tevsik
edilmeyen kaynaklardan gelir sağladığı anlaşılırsa, Anayasa Mahkemesi kararıyla
bu gelir Hazineye irat kaydedilir.' denildiğinden Partinin 2009 yılı içinde
elde ettiği ve belgelendiremediği 88.165,41 TL'nin Hazineye gelir yazılması
gerekir.
Tablo
|
İşletme defter sayfa no
|
İşletme defterinde gelir yazılan ancak banka dekontu /
gelir makbuzu olmayan
|
İşletme defterinde POS geliri yazan ancak kim
tarafından verildiği belli olmayan
|
İşletme defterinde POS bağışı yazan ancak kim
tarafından verildiği belli olmayan
|
|
7
|
2.400
|
|
|
|
8
|
2.495
|
|
|
|
9
|
7.810
|
1.650
|
|
|
10
|
4.045
|
801
|
4.770,6
|
|
11
|
7.265
|
|
1.870
|
|
12
|
7.295
|
|
605
|
|
13
|
510
|
2.745
|
3.490
|
|
14
|
1.011
|
435
|
3.628
|
|
15
|
1.597
|
2.965
|
1.740
|
|
16
|
758
|
5.060
|
|
|
17
|
1.105
|
9.541,81
|
|
|
18
|
4.649,06
|
7.924
|
|
|
Toplam
|
40.940
|
31.121,81
|
16.103,6
|
2- İl Örgütleri Gelirleri
Parti il örgütlerinden Ankara, Balıkesir, Bursa,
Çanakkale, İstanbul, İzmir, Nevşehir, Tekirdağ, Muğla ve Antalya'nın gelirleri
toplamı 165.614,46 TL'nin tamamı bağışlardan oluşmaktadır.
Parti il örgütlerinden 31 ilin herhangi bir geliri bulunmamaktadır.
C- Giderlerin İncelenmesi
1- Genel Merkez Giderleri
Parti Genel
Merkezinin 2009 yılı giderleri 141.847,12 TL olarak gösterilmiştir.
Bunun 17.725
TL'si personel giderleri, 31.625,53 TL'si kırtasiye ve büro giderleri, 1.200,27
TL'si haberleşme giderleri, 33.500 TL'si kira giderleri, 14.676,76 TL'si bakım
onarım giderleri, 11.252,21 TL'si ısınma aydınlatma ve temizlik giderleri,
1.113,35 TL'si vergi sigorta noter giderleri ve 30.754 TL'si reklam ve
organizasyon giderlerinden oluşmaktadır.
Parti Genel
Merkezinin 2009 yılı defter kayıtları ve gider belgeleri üzerinde yapılan
incelemede, aşağıda belirtilen konular dışındaki giderlerin 2820 sayılı Kanun'a
uygun olarak gerçekleştirildiği sonucuna varılmıştır.
Muhasebe
biliminin genel kabul görmüş temel kavramlarından biri 'Belgelendirme'
kavramıdır. 213 sayılı Vergi Usul Kanunu'nun 229. maddesinde, 'Fatura,
satılan emtia veya yapılan iş karşılığında müşterinin borçlandığı meblağı
göstermek üzere emtiayı satan veya işi yapan tüccar tarafından müşteriye
verilen ticari vesikadır.' şeklinde tarif yapılmış ve 'Fatura Kullanma
Mecburiyeti' başlıklı 232. maddesindeki hükmüne göre de, faturanın hangi
hallerde ve kimler tarafından alınması ve verilmesinin gerektiği ifade
edilmiştir. Bu bağlamda mal ve hizmet alımlarında bu işlemlerin fatura ile
belgelendirilmesi zorunlu tutulmuş ve gerekli muhasebe kayıtlarının
tutulmasında da faturanın tevsik edici belge olarak kullanılması gerektiği
ifade edilmiştir.
Aynı
Kanun'un 'Makbuz Mecburiyeti' başlıklı 236. maddesinde, 'Serbest
meslek erbabı, mesleki faaliyetlerine ilişkin her türlü tahsilatı için iki
nüsha serbest meslek makbuzu tanzim etmek ve bir nüshasını müşteriye vermek,
müşteri de bu makbuzu istemek ve almak mecburiyetindedir.' denilmiş ve
makbuzun muhteviyatı da 237. maddede belirtilmiştir.
2820 sayılı
Kanun'un 70. maddesinin üçüncü fıkrasına göre beş bin liraya kadar olan (2009
yılı için 58,65 TL) harcamaların makbuz veya fatura gibi bir belge ile tevsik
edilmesi zorunlu olmadığından, bu miktarı geçen harcamaların geçerli ve
kanıtlayıcı bir belgeye dayanması gerekmektedir.
2820 sayılı
Kanun'un 70. maddesinde, 'Bir siyasî partinin bütün giderleri, o siyasi
parti tüzelkişiliği adına yapılır.'; 75. maddesinde, 'Anayasa Mahkemesi
denetimi sonunda, o siyasi partinin gelir ve giderlerinin doğruluğuna ve kanuna
uygunluğuna veya kanuna uygun olmayan gelirler ile giderler dolayısıyla da
bunların Hazineye gelir kaydedilmesine karar verir.' ve 76. maddesinde de 'Belgelendirilmesi
gerektiği halde belgelendirilmeyen parti giderleri miktarınca parti malvarlığı,
Anayasa Mahkemesi kararıyla Hazineye irad kaydedilir.' hükümleri yer
almıştır.
25.2.2011 günlü, 27857 mükerrer sayılı Resmî Gazete'de
yayımlanan 6111 sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Sosyal
Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ve Diğer Bazı Kanun ve Kanun
Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun'a 18.4.2013 gün ve
28622 sayılı Resmî Gazete'de yayınlanan 6456 sayılı Kamu Finansmanı ve Borç
Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanun ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde
Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun'un 54. maddesiyle 2820
sayılı Kanun'a eklenen geçici madde 19 ile, 6111 sayılı Kanun'un 74. maddesinde
yapılan değişikliklerin anılan değişikliklerin yürürlüğe girdiği tarih
itibarıyla Anayasa Mahkemesi tarafından sonuçlandırılmamış denetimler hakkında
da uygulanacağı belirtilmiştir.
1- Parti
görevlilerinin vergi ve diğer kanuni yükümlülüklerini zamanında yapmamaları
sonucu oluşan gecikme zammı ile gecikme bedellerinin Parti bütçesinden ödenme
nedeni sorulmuştur.
Gecikme Zammına İlişkin Tablo
|
Yevmiye tarih ve no
|
Alındının Tarih ve Nosu
|
Mahiyeti
|
Tutarı
|
|
31.12.2009/329
|
31.12.2009/201
|
Gelir vergisi stopaj ve damga vergisi gecikme zammı
|
34,38
|
|
31.12.2009/330
|
31.12.2009/198
|
Gelir vergisi stopaj ve damga vergisi gecikme zammı
|
11,58
|
|
Toplam
|
|
|
45,96
|
Gecikme Bedellerine Ait Tablo
|
Yevmiye tarih ve no
|
İçerik
|
Tutar
|
|
8.1.2009/5-7
|
Elektrik gecikme bedelleri
|
2,23
|
|
8.1.2009/9,10,12
|
Telefon gecikme bedelleri
|
1,51
|
|
4.2.2009/38
|
Su gecikme bedeli
|
4,53
|
|
4.2.2009/43
|
Elektrik gecikme bedeli
|
0,60
|
|
4.2.2009/45
|
Elektrik gecikme bedeli
|
0,56
|
|
23.2.2009/64-69
|
Telefon gecikme bedelleri
|
28,77
|
|
2.3.2009/74
|
Elektrik gecikme bedeli
|
0,85
|
|
25.3.2009/106
|
Telefon gecikme bedeli
|
0,93
|
|
30.3.2009/111
|
Telefon gecikme bedeli
|
0,79
|
|
2.4.2009/117
|
Turkcell gecikme bedeli
|
4
|
|
15.4.2009/124-127
|
Telefon gecikme bedelleri
|
19,37
|
|
20.4.2009/129-134
|
Elektrik gecikme bedelleri
|
8,11
|
|
28.4.2009/145
|
Su gecikme bedeli
|
4,71
|
|
4.5.2009/148
|
Turkcell gecikme bedeli
|
6,92
|
|
25.5.2009/158
|
Telefon gecikme bedelleri
|
25,24
|
|
2.6.2009/170
|
Turkcell gecikme bedeli
|
20,73
|
|
22.6.2009/181
|
Telefon gecikme bedelleri
|
3,12
|
|
23.6.2009/185
|
Turkcell gecikme bedelleri
|
6,52
|
|
27.6.2009/186
|
Su gecikme bedeli
|
0,85
|
|
2.7.2009/190
|
Turkcell gecikme bedeli
|
8,59
|
|
21.7.2009/211
|
Turkcell gecikme bedelleri
|
6
|
|
21.8.2009/242
|
Turkcell gecikme bedelleri
|
24,75
|
|
23.9.2009/261
|
Telefon gecikme bedelleri
|
11,42
|
|
24.9.2009/262
|
Turkcell gecikme bedelleri
|
21,66
|
|
2.10.2009/268
|
Turkcell gecikme bedeli
|
5,70
|
|
20.10.2009/284
|
Telefon gecikme bedelleri
|
11,05
|
|
21.10.2009/285
|
Turkcell gecikme bedeli
|
18,04
|
|
23.11.2009/306
|
Turkcell gecikme bedelleri
|
38,56
|
|
22.11.2009/327
|
Turkcell gecikme bedelleri
|
42,98
|
|
24.12.2009/328
|
Telefon gecikme bedelleri
|
9,53
|
|
Toplam
|
|
338,62
|
Parti yetkilileri 28.3.2013 gün ve 290-996 sayı ile
sorulan hususa cevap vermemişlerdir.
Parti yetkililerinin ödemelerin zamanında yapılması için
gerekli tedbirleri almaları gerekir. Parti görevlilerinin yükümlülüklerini
zamanında yapmamaları sonucu oluşan gecikme zammı ile gecikme bedelinden Parti
tüzel kişiliğini sorumlu tutma imkânı bulunmamaktadır. Bu ödemelerin kişisel
sorumluluk kapsamında olduğu açıktır. Bu nedenle 384,58 TL'nin Hazineye gelir
kaydedilmesi gerekir.
2- Tabloda
belirtilen kişisel harcamaların Parti bütçesinden karşılanma nedeni
sorulmuştur.
Tablo
|
Yevmiye tarih no
|
Faturayı düzenleyen
|
Fatura(Fiş) tarih no
|
İçerik
|
Tutar
|
|
13.3.2009/94
|
Özkaya Tic.Ltd.Şti.
|
13.3.2009/000112
|
İlaç
|
50
|
|
14.5.2009/153
|
Migros
|
30.4.2009/112
|
2 adet sigara
|
6,20
|
|
14.5.2009/153
|
Carrefour Expres
|
11.4.209/48
|
2 adet sigara
|
10
|
|
Toplam
|
|
|
|
66,2
|
Parti yetkilileri 28.3.2013 gün ve 290-996 sayı ile
sorulan hususa cevap vermemişlerdir.
Söz konusu giderler parti tarafından karşılanacak yönetim
gideri ile siyasi faaliyetin icrası nedeniyle yapılan harcamalardan olmadığı,
dolayısıyla bu giderlerin kişisel olması nedeniyle parti amacına yönelik
harcama olarak değerlendirilemeyeceği açıktır. Bu nedenle 66,2 TL'nin Hazineye
gelir kaydedilmesi gerekir.
3- Aşağıda
gösterilen harcamalar 213 sayılı Vergi Usul Kanunu'ndaki belge asılları olmadan
yapılmıştır. 213 sayılı Kanun'a göre düzenlenmiş belge aslı olmadan ödeme
yapılma nedeni sorulmuştur.
Fatura Olmadan Yapılan Ödemelere Ait Liste
|
Yevmiye tarih ve no
|
İçerik
|
Belge türü
|
Tutar
|
|
12.1.2009/15
|
Türk Telekom faturası bulunmamaktadır.
|
Banka dekontu
|
519,5
|
|
9.3.2009/85
|
Turkcell faturası bulunmamaktadır.
|
Banka dekontu
|
350
|
|
Toplam
|
|
|
869,5
|
Parti yetkilileri 28.3.2013 gün ve 290-996 sayı ile
sorulan hususa cevap vermemişlerdir.
Telefon ödemelerine ilişkin faturalar bulunmamaktadır.
Faturalar istendiği halde gönderilmediği gibi, 2820 sayılı Kanun'un 74.
maddesinde belirtilen belgelerde sunulmamıştır.
2820 sayılı Kanun'un 70. maddesinde beş milyon (2009 yılı
için 58,65 TL) liraya kadar olan harcamaların makbuz veya fatura gibi bir belge
ile tevsik edilmesi zorunlu olmadığı belirtildiğinden bu miktarı aşan
harcamaların makbuz veya fatura gibi geçerli ve kanıtlayıcı belgeye dayanması
gerekmektedir. Alınan hizmet bedeli karşılığı 213 sayılı Kanun'a uygun
düzenlenmiş belge olmadan kaydedilen giderin, Kanun'un öngördüğü anlamda belgeye
dayandırılmış olduğunun kabul edilmesi mümkün değildir.
213 sayılı Kanun'a uygun olarak düzenlenmiş fatura aslı
veya 2820 sayılı Kanun'un 74. maddesine uygun belgeler olmadan yapılan 869,5 TL
tutarındaki giderin Kanun'un öngördüğü anlamda belgeye dayandırılmış olduğu
kabul edilmemiştir.
4- Parti yemek
alımları yapmıştır. Faturaların ekinde ayrıntı belirtilmediğinden dolayı
yemeğin kimler için alındığı anlaşılamamıştır.
Tabloda belirtilen faturalarda yer alan yemek miktarına
ilişkin ayrıntının bildirilmesi istenmiştir.
|
Yevmiye tarih no
|
Faturayı düzenleyen
|
Fatura (Fiş) tarih no
|
İstenen
|
|
26.1.2009/34
|
Erler Makine ve Gıda Sanayi Ltd
|
26.1.2009/412045 nolu fatura, Tutar:1.933,36
|
315 adet yemeğin ayrıntısının bildirilmesi
|
|
31.1.2009/36
|
Erler Makine ve Gıda Sanayi Ltd
|
31.1.2009/412127 nolu fatura, Tutar:5.519,8
|
965 adet yemeğin ayrıntısının bildirilmesi
|
|
7.2.2009/58
|
Erler Makine ve Gıda Sanayi Ltd
|
7.2.2009/412170 nolu fatura, Tutar: 552,39
|
90 adet yemeğin ayrıntısının bildirilmesi
|
|
14.2.2009/60
|
Erler Makine ve Gıda Sanayi Ltd
|
14.2.2009/412188 nolu fatura, Tutar: 650,39
|
106 adet yemeğin ayrıntısının bildirilmesi
|
|
21.2.2009/63
|
Erler Makine ve Gıda Sanayi Ltd
|
21.2.2009/412235 nolu fatura, Tutar:668,22
|
110 adet yemeğin ayrıntısının bildirilmesi
|
|
2.3.2009/78
|
Erler Makine ve Gıda Sanayi Ltd
|
28.2.2009/412279 nolu fatura, Tutar:552,48
|
90 adet yemeğin ayrıntısının bildirilmesi
|
|
2.3.2009/79
|
Erler Makine ve Gıda Sanayi Ltd
|
31.1.2009/412109 nolu fatura, Tutar:184,13
|
30 adet yemeğin ayrıntısının bildirilmesi
|
|
2.3.2009/78
|
Erler Makine ve Gıda Sanayi Ltd
|
28.1.2009/412066 nolu fatura, Tutar:184,13
|
30 adet yemeğin ayrıntısının bildirilmesi
|
|
7.3.2009/86
|
Erler Makine ve Gıda Sanayi Ltd
|
7.3.2009/412326 nolu fatura, Tutar: 552,48
|
90 adet yemeğin ayrıntısının bildirilmesi
|
|
14.3.2009/95
|
Erler Makine ve Gıda Sanayi Ltd
|
14.3.2009/412369 nolu fatura, Tutar: 552,48
|
90 adet yemeğin ayrıntısının bildirilmesi
|
|
21.3.2009/103
|
Erler Makine ve Gıda Sanayi Ltd
|
21.3.2009/412414 nolu fatura, Tutar: 92,08
|
15 adet yemeğin ayrıntısının bildirilmesi
|
|
15.11.2009/37495
|
Balgat Yemek Ltd.Şti.
|
15.11.2009/37495 nolu fatura, Tutar: 621
|
100 adet yemeğin ayrıntısının bildirilmesi
|
Parti yetkilileri 28.3.2013 gün ve 290-996 sayı ile
sorulan hususa cevap vermemişlerdir.
Yemek ayrıntısı ile ilgili bilgi ve belgelerin
gönderilmemesi nedeniyle bu alımların partinin yönetim gideri mi veya başka bir
amaçla mı olduğu anlaşılamamıştır. Dolayısıyla, ayrıntısı belirtilmeyen yemek
ödemeleri kabul edilmemiştir. Bu nedenle, 12.062,94 TL'nin Hazineye gelir
kaydedilmesi gerekir.
5- Tabloda istenen
bilgilerin gönderilmesi istenmiştir.
|
Yevmiye tarih no
|
Faturayı düzenleyen
|
Fatura(Fiş) tarih no / Tutar
|
İstenen
|
|
2.3.2009/76
|
Gökoğlu Matbaacılık San. Ltd.Şti.
|
27.2.2009/007743 / 295
|
40 kutu kartvizitin kime/kimlere ait olduğu ve parti
ile ilgisi
|
|
13.3.2009/93
|
Gökoğlu Matbaacılık San. Ltd.Şti.
|
13.3.2009/007764 / 708
|
81 kutu kartvizitin kime/kimlere ait olduğu ve parti
ile ilgisi
|
|
22.5.2009/159
|
Medyanos Ltd.Şti.
|
22.5.2009/012751 / 7.500,60
|
500 adet kitabın adı ve parti ile ilgisi
|
Parti yetkilileri istenen bilgi ve belgeleri göndermemişlerdir.
İstenen bilgi ve belgelerin gönderilmemesi nedeniyle bu alımların partinin
siyasi faaliyetleri ile ilgili olup olmadığı anlaşılamamıştır. Bu nedenle,
8.503,6 TL'nin Hazineye gelir kaydedilmesi gerekir.
6- Kişilerin
paraları alıp almadığının anlaşılabilmesi için imzalı ücret bordrosu, para
makbuzu veya banka dekontunun olması gerekir. Ödeme yapılan kişilerin paraları
aldıklarını kanıtlayıcı imzalı ücret bordrosu, para makbuzu veya banka
dekontlarının gönderilmesi istenmiştir.
Maaş Ödemeleri
|
Yevmiye tarih ve no
|
İçerik
|
Tutar
|
Belge durumu
|
|
21.8.2009/240
|
Ağustos ayı maaş ödemesi
|
662,22
|
İmzalı ücret bordrosu veya banka dekontu
bulunmamaktadır.
|
|
26.9.2009/263
|
Eylül ayı maaş ödemesi
|
1.092,96
|
İmzalı ücret bordrosu veya banka dekontu
bulunmamaktadır.
|
|
31.12.2009/334
|
Kasım ayı maaş ödemesi
|
604,97
|
İmzalı ücret bordrosu veya banka dekontu
bulunmamaktadır.
|
|
31.12.2009/335
|
Kasım ayı maaş ödemesi
|
546,48
|
İmzalı ücret bordrosu veya banka dekontu
bulunmamaktadır.
|
Parti yetkilileri 28.3.2013 gün ve 290-996 sayı ile
sorulan hususa cevap vermemişlerdir.
İstenen imzalı para makbuzu, banka dekontu veya
ödemelerin yapıldığını kanıtlayıcı belgeler gönderilmediğinden 2.906,63 TL'nin
Hazineye gelir kaydedilmesi gerekir.
7- Parti Genel
Merkezinin binası kiralıktır. Parti ile kiraya veren arasında imzalanan
sözleşmenin gönderilmesi, ödenen kira ödemelerinin hangi ay ve yılları
kapsadığının belirtilmesi, yapılan kira ödemelerinin 268 seri nolu Gelir
Vergisi Genel Tebliği'nde belirtildiği üzere banka veya PTT aracılığıyla
yapılmama nedeni sorulmuştur.
Kira Ödemeleri
|
Yevmiye tarih ve no
|
İçerik
|
Tutar
|
Belge durumu
|
|
5.8.2009/224
|
Ağustos 2009 kira bedeli
|
4.000
|
Ödendiğine dair banka dekontu bulunmaktadır
|
|
7.8.2009/226
|
Ağustos 2009 kira bedeli
|
3.500
|
Ödendiğine dair banka dekontu bulunmaktadır
|
|
23.9.2009/260
|
Eylül kira bedeli
|
3.500
|
Ödendiğine dair banka dekontu bulunmaktadır.
|
|
15.10.2009/282
|
|
7.500
|
Ödendiğine dair herhangi bir belge bulunmamaktadır.
|
|
11.11.2009/294
|
|
5.000
|
Ödendiğine dair herhangi bir belge bulunmamaktadır.
|
|
24.11.2009/308
|
|
2.500
|
Yarım A4 kağıdına makbuz başlıklı Gürkan FIRATLI'nın
elden aldığına dair kağıt bulunmaktadır.
|
|
31.12.2009/332
|
|
7.500
|
Ödendiğine dair herhangi bir belge bulunmamaktadır.
|
Parti yetkilileri 28.3.2013 gün ve 290-996 sayı ile
sorulan hususa cevap vermemişlerdir.
29.7.2008 günlü, 26951 sayılı Resmî Gazete'de yayınlanan
268 seri nolu Gelir Vergisi Genel Tebliği ile işyerini kiraya verenler ile
kiracıların kiraya ilişkin tahsilat ve ödemelerinin 1.11.2008 tarihinden
itibaren banka veya Posta ve Telgraf Teşkilatı Genel Müdürlüğü tarafından
düzenlenen belgelerle tevsik edilmesi zorunluluğu getirilmiştir.
Parti kira bedelinin bir kısmını banka dekontuyla, bir
kısmını ise belgesiz, bir tanesini de yarım A4 kağıdına yazılmış makbuz
başlıklı kağıt ile ödemiştir. Parti yetkilileri kira sözleşmesini
sunmamışlardır.
Kira sözleşmelerinin yazılı olma zorunluluğu bulunmamakla
birlikte ispat açısından yazılı olmaları gerekir. Yasal düzenlemeye göre kira
sözleşmesinin yazılı olma zorunluluğu bulunmamasına karşın, gerek kiracının ve
gerekse kiraya verenin haklarını doğması muhtemel bir uyuşmazlıkta koruyabilmek
için yazılı olması gerekmektedir. Vergilendirme yönünden ise kişiler üçüncü
kişilerle olan vergisel ilişkilerini kanıtlamak zorunda olduklarından, bu
sözleşmelerin de 213 sayılı Kanun'un 227. maddesi uyarınca ispat edici belge
olarak yazılı düzenlenmiş bulunması gerekmektedir. Kira ödemelerinde kira
sözleşmesi ile paranın ödendiği veya alındığını gösteren belgeler kanıtlayıcı
belgedir.
Kira sözleşmesi ile paranın ödendiğini gösteren kanunen
belirlenmiş kanıtlayıcı belgeler olmadan yapılan 22.500 TL gider olarak
kabul edilmemiştir.
2- İl Örgütleri Giderleri
Parti il
örgütlerinden Ankara, Balıkesir, Bursa, Çanakkale, İstanbul, İzmir, Nevşehir,
Tekirdağ, Muğla ve Antalya'nın giderleri toplamı 155.204,36 TL olarak
gösterilmiştir.
Bunun
4.636,38 TL'si demirbaş giderleri, 26.832,47 TL'si genel giderler, 1.976,24
TL'si haberleşme giderleri, 86.364,1 TL'si kira giderleri, 2.528,65 TL'si bakım
onarım giderleri, 5.789,82 TL'si ısınma aydınlatma ve temizlik giderleri,
2.188,13 TL'si vergi sigorta noter giderleri, 24.888,57 TL'si reklam ve
organizasyon giderlerinden oluşmaktadır.
Parti il örgütlerinin 2010 yılına devreden nakit mevcudu
10.410,11 TL'dir.
Parti il örgütlerinden 31 ilin herhangi bir gideri
bulunmamaktadır.
C- Parti Mallarının İncelenmesi
Parti il teşkilatlarının 2009 yılında edindiği değeri 100
Türk Lirasını aşan 4.636,38 TL tutarındaki taşınır mal edinimine ait listeler
sunulmadığından inceleme yapılamamıştır.
IV- SONUÇ
Yeni Parti
2009 yılı kesin hesabının incelenmesi sonucunda;
1- Partinin 2009 yılı kesin hesabında gösterilen 307.461,58
TL gelir, 297.051,48 TL gider ile 10.410,11 TL nakit devrinin Hazineye gelir
kaydedilenler dışında kalan bölümünün eldeki bilgi ve belgelere göre doğru,
denk ve 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu'na uygun olduğuna,
2- 2820 sayılı Kanun'un 70. maddesine aykırı olarak parti
amaçlarına uygun olmayan ve Parti tüzel kişiliği adına yapılmış harcama olarak
kabulü mümkün görülmeyen 47.293,45 TL ile kesin hesapta gösterildiği halde
belgelendirilmeyen ve Kanun'a aykırı elde edilen 88.165,41 TL gelir olmak üzere
toplam 135.458,86 TL karşılığı malvarlığının aynı Kanun'un 75. ve 76. maddeleri
gereğince Hazineye gelir kaydedilmesine,
3- İlk İnceleme
toplantısında verilen karar gereğince, kesin hesapların incelenip onaylandığına
ilişkin tüzüğe uygun alınmış kararın sunulmaması nedeniyle 2820 sayılı Kanun'un
74. ve 111. maddesinin (b) bendi uyarınca yasal işlem yapılması için Ankara
Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulmasına,
4- Mahkemeye istenen bilgilerin istendiği şekliyle
verilmemesi, hesap verilebilir şekilde kayıt ve belge düzeninin
oluşturulmaması, hesabın dışında gelir ve gider oluşturulması, inceleme ve
araştırmayı engellemeye yönelik eylemler olduğundan 2820 sayılı Kanun'un 111.
maddesinin (c) fıkrasına istinaden gerekli işlemlerin yapılması için Ankara
Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulmasına,
25.9.2013 gününde OYBİRLİĞİYLE karar verildi.
|
Başkanvekili
Serruh KALELİ
|
Başkanvekili
Alparslan ALTAN
|
Üye
Mehmet ERTEN
|
|
Üye
Serdar ÖZGÜLDÜR
|
Üye
Osman Alifeyyaz PAKSÜT
|
Üye
Zehra Ayla PERKTAŞ
|
|
Üye
Recep KÖMÜRCÜ
|
Üye
Burhan ÜSTÜN
|
Üye
Engin YILDIRIM
|
|
Üye
Nuri NECİPOĞLU
|
Üye
Hicabi DURSUN
|
Üye
Celal Mümtaz AKINCI
|
|
Üye
Erdal TERCAN
|
Üye
Muammer TOPAL
|
Üye
Zühtü ARSLAN
|