ANAYASA MAHKEMESİ KARARI
Esas Sayısı:1995/5 (Siyasî
Parti-İhtar)
Karar Sayısı:1995/5
Karar Günü:6.12.1995
R.G.
Tarih-Sayı:17.08.1996-22730
İHTAR
İSTEMİNDE BULUNAN : Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı
İHTAR
İSTEMİNİN KONUSU : Birleşik Sosyalist Parti tüzüğünün kimi maddelerinin 2820
sayılı Siyasî Partiler Yasası'na aykırı olduğu ve değiştirilmesi için Yargıtay
Cumhuriyet Başsavcılığı tarafından yapılan uyarıya karşın değiştirmeyen Parti
hakkında, aynı Yasa'nın 104. maddesi uyarınca ihtar kararı verilmesi istemidir.
I-
İSTEMİN GEREKÇESİ
Cumhuriyet
Başsavcılığı'nın 12.10.1995 günlü, SP.61 Hz. 1995/100 sayılı ihtar istemi
şöyledir :
"Davalı
Birleşik Sosyalist Parti'nin kuruluşu sonrası tüzüğü, 2820 sayılı Siyasi
Partiler Yasasının 9. maddesi gereği, Cumhuriyet Başsavcılığımızca incelenerek
yasaya aykırı ve değiştirilmesi gereken düzenlemelerin parti yetkilisine sözlü
olarak açıklanması üzerine, adı geçen partinin genel başkan yardımcısı
tarafından imzalanmış 15.9.1994 gün, 77 sayılı yazı ile kurucular kurulunca
yapılan bazı değişiklikler bildirilerek, değişiklik çalışmalarının devam ettiği
beyan edilmiştir.
Daha
sonra bir yanıt alınamaması üzerine, sözlü olarak izah edilen değişiklik istemi
yazılı hale getirilerek davalı parti Genel Yönetim Kurulu Üyesi Alpaslan
Bayramgil'e imzası karşılığı 20.1.1995 tarihinde teslim edilmiş ve parti
tüzüğünde yapılan bazı değişiklikler Birleşik Sosyalist Parti Genel
Başkanlığının 13.2.1995 gün 468 sayılı yazısıyla bildirilmiştir.
Davalı
siyasî partinin 15.9.1994 günlü ve 20.1.1995 günlü yazılarıyla bildirdiği
tüzüğündeki değişikliklerin, mevcut yasaya aykırı düzenlemeleri ortadan
kaldırmadığı gibi, yasaya aykırı yeni düzenlemeler içerdiğinin görülmesi
üzerine 23.2.1995 gün ve SP.61 Muh. 1995/90 sayılı yazımızla yasaya
aykırılıklar sıralanmak ve gerekçesi gösterilmek suretiyle davalı siyasi parti
tüzüğünün yasaya uygun hale getirilmesi istenmiştir.
Davalı
siyasi partinin 10.9.1995 tarihindeki büyük kongresinde yapılan tüzük
değişiklikleri parti genel başkanlığının 14.9.1995 gün ve 566 sayılı yazısıyla
bildirilmiş ise de, yasaya aykırı düzenlemeler içeren bazı maddelerin
değiştirilmemesinde ısrarlı olduğu sonucuna varılmakla bu davanın açılması
zorunlu görülmüştür.
Davalı
siyasi parti tüzüğünün 15, 17, 23 ve 27. maddeleri 10.9.1995 tarihli kongrede;
15.
maddesindeki, Genel Yönetim Kurulunun en az onbeş kişi olmak üzere büyük
kongrece belirlenecek asıl ve yedek üyeden oluşacağı şeklindeki düzenlemeyi
"Genel Yönetim Kurulu en az 15 en çok 100 üyeden oluşur. Genel Yönetim
Kurulunun bu alt ve üst sınır dahilinde kaç kişiden oluşacağına büyük kongre
karar verir.",
17.
maddesindeki, Merkez Yürütme Kurulunun genel yönetim kurulunca belirlenecek
üyeden oluşacağını açıklayan düzenlemeyi "Merkez Yürütme Kurulu, Genel
Yönetim Kurulu üyeleri arasından seçilir. En az 11 en çok 21 kişiden
oluşur.",
23.
maddesinde İl Yönetim Kurulu sayısı atayan kurulca belirlenmek üzere en az yedi
asil, dört yedek üyeden oluşacağı belirtilmişken, "İl Yönetim Kurulu il
başkanı dahil en az 7, en çok 21 üye olmak üzere il kongresi tarafından
seçilir. Kongre yukarıdaki sınırlar içerisinde İl Yönetim Kurulunun sayısını
saptar ve bu sayının yarısı kadar yedek üye seçer.",
27.
maddesindeki İlçe Yönetim Kurulu üst sınırı atayan ya da seçen organca
belirlenmek üzere en az beş asil üç yedek üyeden oluşacağını belirten
düzenleme, "İlçe Yönetim Kurulu ilçe başkanı dahil en az 5, en çok 15
üyeden oluşur. Kongre bu sayılar arasında ilçe yönetim kurulunun sayısını
saptar.",
biçiminde
değiştirilmiştir.
Bu
değişiklik partinin 10.9.1995 tarihli 2. kongresinde kabul edilmiş ve genel
başkanlıkça 14.9.1995 gün ve 566 sayılı yazıyla bildirilmiştir.
2820
sayılı Siyasî Partiler Yasasının;
13/1.
maddesinde "Siyasi Partilerin Merkez Organları büyük kongre, genel başkan
ile diğer karar, yönetim, icra ve disiplin organlarından ibarettir. Bu
organların isimleri ve üye sayıları tüzüklerinde gösterilir."
16/1.
maddesi "Siyasi Partilerin merkez karar, yönetim ve icra organları parti
tüzüğünde belirtilen isim, şekil ve sayıda kurulur. Büyük Kongrece seçilecek
merkez organlarının her birinin üye sayısı 15 den az olamaz.
19/4.
maddesinde "İl yönetim kurulu, parti tüzüğünün göstereceği sayıda üyeden
oluşur. Bu sayı 7'den az olamaz."
20/8.
maddesinde "İlçe yönetim kurulu, parti tüzüğünün göstereceği sayıda üyeden
oluşur. Bu sayı 5'ten az olamaz."
denilmektedir.
Görüleceği
üzere davalı siyasi partinin Genel Yönetim Kurulu ve Merkez Yürütme Kurulu
olarak kurulan merkez organları ile il ve ilçe yönetim kurullarının sayısında,
Siyasi Partiler Yasasının 13, 16, 19 ve 20. maddelerine aykırı olarak, bir
belirsizlik bulunmaktadır.
Bu
nedenle davalı siyasi partinin merkez organları ile il ve ilçe yönetim kurulu
üyesi sayısının, seçimlerinin yapılacağı toplantıdan önce belli olacak şekilde
tüzüğünde gösterilmesi zorunlu görülmüştür.
2-
Partinin Kurucular Kurulu 10-11 Eylül 1994 tarihinde tüzüğünün 22. maddesini
değiştirmiş ve bunu 15.9.1994 gün ve 77 sayılı yazıyla bildirmiştir. Partinin
birinci kongresi 13.10.1994 tarihinde yapılmış olup, bu kongrede tüzüğün 13 ve
26. maddeleri değiştirilerek, 13.2.1995 gün ve 468 sayılı yazıyla
bildirilmiştir. Bu değişiklik büyük kongre, il kongresi ve ilçe kongrelerinin
toplanması gereken gün ve saatte çoğunluk sağlanamaması halinde, iki saat sonra
çoğunluk aranmadan toplanmasını içermektedir.
2820
sayılı Siyasi Partiler Yasasında kongrelerin hangi yeter sayıda toplanacağına
dair bir hüküm bulunmayıp, 29. maddesiyle Dernekler Kanununa atıf yapılmakta,
ayrıca, siyasi parti tüzük ve yönetmelikleriyle toplantı yeter sayısının ve bu
sayının sağlanamadığı hallerde birinci ve ikinci toplantı arasındaki sürenin
azaltılabileceği istisnası getirilmektedir.
2908
sayılı Dernekler Kanununun 23. maddesinde dernek genel kurulunun katılma hakkı
olanların yarısından bir fazlasının katılımı ile toplanacağı, 21. maddesinde de
birinci toplantıda çoğunluk sağlanamaması halinde ilk toplantı ile ikinci
toplantı arasındaki sürenin bir haftadan az olamayacağı hükme bağlanmıştır.
2820 sayılı Yasanın 29. maddesiyle bir istisna getirilmiş ise de, bunun Yasanın
Siyasi Partiler için vazettiği genel kuralların dışında kalacağı anlamını
taşımayacağı açıktır.
2820
sayılı Siyasi Partiler Yasasının;
4/2.
maddesi "Siyasi partilerin kuruluşu, organların seçimi, işleyişi,
faaliyetleri ve kararları Anayasada nitelikleri belirtilen demokrasi esaslarına
aykırı olamaz."
93.
maddesi "Siyasi partilerin parti içi çalışmaları, parti yönetimi,
denetimi, parti organları için yapılacak seçimler ile parti genel
başkanlığınca, genel merkez organlarınca ve parti gruplarınca alınan kararları
ve yapılan eylem ve işlemleri parti tüzüğüne, parti üyeleri arasındaki eşitlik
ilkesine ve demokrasi esaslarına aykırı olamaz."
hükmünü
içermektedir.
Demokrasinin
esaslarından biri de tam katılımın sağlanmasıdır.
Siyasi
parti kongrelerinin toplantı yeter sayısı sağlanamadığı hallerde iki saat
beklemekle katılımın gerçekleşeceği düşünülemez. Zaten uygulamalarda siyasi
parti kongreleri, yeter sayı ile toplandığı hallerde dahi iki saati bulan
gecikmeyle açılmaktadır. Günümüz koşulları ve teamül dikkate alındığında
katılım sağlanması için bu sürenin bir günden az olamayacağı bir gerçektir.
Bu
nedenle davalı siyasi parti tüzüğündeki kongrelerin birinci toplantısı ile
ikinci toplantısı arasındaki sürenin en az bir gün olacak şekilde
değiştirilmesi zorunlu görülmüştür.
Davalı
siyasi parti ise Cumhuriyet Başsavcılığımız uyarılarına karşı tüzüğündeki
yasaya aykırı düzenlemeleri ortadan kaldırmamakta direnmiştir.
Sonuç
ve İstem :
Davalı
Birleşik Sosyalist Parti tüzüğünün:
1-
15, 17, 23 ve 27. maddelerinde belirtilen Genel Yönetim Kurulu, Merkez Yürütme
Kurulu ile il ve ilçe yönetim kurulu üye sayıları belli olacak,
2-
13, 22 ve 26. maddesinde belirtilen, büyük kongre ile il ve ilçe kongrelerinin
yeterli sayı bulunmaması nedeniyle toplanamaması halinde birinci toplantıyla
ikinci toplantı arasındaki sürenin bir günden az olmayacak,
şekilde
düzenlenip yasaya aykırı durumun ortadan kaldırılmasının adı geçen siyasi
partiye, 2820 sayılı Yasanın 104. maddesi uyarınca ihtar edilmesi arz ve talep
olunur."
II-
ESASIN İNCELENMESİ
Yargıtay
Cumhuriyet Başsavcılığı'nın ihtar başvurusu ile ekleri, ilgili dosya ve işin
esasına ilişkin rapor incelendikten sonra gereği görüşülüp düşünüldü :
A-
Tüzüğün 15. Maddesinin Yasa'ya Aykırılığı Sorunu Yargıtay Cumhuriyet
Başsavcılığı, Genel Yönetim Kurulu üye sayısındaki belirsizliğin Siyasî
Partiler Yasası'nın 16. maddesi uyarınca düzeltilmesini 20.1.1995 ve 23.2.1995
tarihli yazılarıyla istemiş; Parti, 14.9.1995 tarihli cevabında, Tüzüğün 15.
maddesinde gerekli değişikliğe gidildiğini, buna göre, Genel Yönetim Kurulu'nun
en az 15, en çok 100 kişiden oluşturulduğunu; bu alt ve üst sınırlar arasındaki
üye sayısının, ikinci kongreye dek, 59 asıl, 7 yedek olarak Büyük Kongre'ce
kararlaştırıldığını bildirmiştir.
Birleşik
Sosyalist Parti Tüzüğü'nün 12. maddesine göre Merkez Organları, Büyük Kongre,
Genel Başkan, Genel Yönetim Kurulu, Merkez Yürütme Kurulu, Merkez Disiplin
Kurulu, Parti Konferansı olarak belirlenmiş; 15. maddesinde de, Genel Yönetim
Kurulu'nun en az 15 kişi olmak üzere seçen kurul (Kurucular Kurulu ile Büyük
Kongre) tarafından belirlenecek sayıda asil ve yedek üyeden oluşacağı
öngörülmüştür.
Siyasî
Partiler Yasası'nın 16. maddesinin birinci fıkrasında, "Siyasî partilerin
merkez karar, yönetim ve icra organları parti tüzüğünde belirtilen isim, şekil
ve sayıda kurulur. Büyük Kongrece seçilecek merkez organlarının her birinin üye
sayısı 15'den az olamaz" denilmektedir. Buna göre, siyasî partilerin
merkez organlarının üye sayısının, 15'den az olmamak üzere tüzükte kesin olarak
saptanması zorunludur.
Oysa,
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı'nın uyarısı üzerine yapılan tüzük
değişikliğiyle, Genel Yönetim Kurulu'nun üye sayısı tüzükte tam olarak
saptanmayıp, bunu kesin biçimde belirleme yetkisi parti Büyük Kongre'sine
bırakılmıştır. Bu durumuyla, Parti tüzüğünün 15. maddesi, Siyasî Partiler
Yasası'nın 16. maddesine aykırılık oluşturduğundan, Tüzüğün 15. maddesinin
Yasa'ya uygun duruma getirilmesi için davalı Parti'ye Siyasî Partiler
Yasası'nın 104. maddesi gereğince ihtar verilmesi gerekir.
Yekta
Güngör ÖZDEN ve Lütfi F. TUNCEL bu görüşe katılmamışlardır.
B-
Tüzüğün 17. Maddesinin Yasa'ya Aykırılığı Sorunu
Yargıtay
Cumhuriyet Başsavcılığı, Merkez Yürütme Kurulu üye sayısındaki belirsizliğin
Siyasî Partiler Yasası'nın 16. maddesi uyarınca düzeltilmesini istemiş; bunun
üzerine, Merkez Yürütme Kurulu'nun, "Genel Yönetim Kurulu tarafından
belirlenen sayıda üyenin seçimiyle" oluşacağı biçimindeki Tüzüğün 17.
maddesinin (a) bendi, Merkez Yürütme Kurulu, Genel Yönetim Kurulu'nca kendi
üyeleri arasından seçecek en az 11, en çok 21 kişiden oluşacağı biçiminde değiştirilmiştir.
Siyasî
Partiler Yasası'nın 16. maddesindeki belirlemeye uygun olarak, Merkez Yürütme
Kurulu üye sayısının, 15'den az olmamak üzere tüzükte kesin olarak saptanması
zorunludur.
Oysa,
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı'nın uyarısı üzerine yapılan tüzük
değişikliğiyle, Merkez Yürütme Kurulu'nun üye sayısı tüzükte tam olarak
saptanmayıp, bunu kesin olarak belirleme yetkisi Genel Yönetim Kurulu'na
bırakılmıştır. Bu durumuyla, Parti tüzüğünün 17. maddesi Siyasî Partiler
Yasası'nın 16. maddesine aykırılık oluşturduğundan, Tüzüğün 17. maddesinin
Yasa'ya uygun duruma getirilmesi için davalı Parti'ye Siyasî Partiler
Yasası'nın 104. maddesi gereğince ihtar verilmesi gerekir.
Yekta
Güngör ÖZDEN ve Lütfi F. TUNCEL bu görüşe katılmamışlardır.
C-
Tüzüğün 23. Maddesinin Yasa'ya Aykırılığı Sorunu
Yargıtay
Cumhuriyet Başsavcılığı İl Yönetim Kurulu üye sayısındaki belirsizliğin Siyasî
Partiler Yasası'nın 19. maddesi uyarınca düzeltilmesini istemiş; bunun üzerine,
İl Yönetim Kurulu'nun "sayısı, atayan ya da seçen organca belirlenmek
üzere en az 7 asil, 4 yedek üyeden oluşur" biçimindeki Tüzüğün 23.
maddesinin (b) bendi, İl Yönetim Kurulu'nun en az 7, en çok 21 üyeden oluşmak
üzere Kongre tarafından seçileceği ve ortaya çıkan sayının yarısı kadar yedek
üye belirleneceği biçiminde değiştirilmiştir.
Siyasî
Partiler Yasası'nın 19. maddesindeki belirlemeye uygun olarak, İl Yönetim
Kurulu üye sayısının, 7'den az olmamak üzere tüzükte kesin olarak saptanması
zorunludur.
Oysa,
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı'nın uyarısı üzerine yapılan tüzük
değişikliğiyle, İl Yönetim Kurulu üye sayısı tüzükte tam olarak saptanmayıp,
bunu kesin olarak belirleme yetkisi Kongre'ye bırakılmıştır. Bu durumuyla,
Parti tüzüğünün 23. maddesi, Siyasî Partiler Yasası'nın 19. maddesine aykırılık
oluşturduğundan, Tüzüğün 23. maddesinin Yasa'ya uygun duruma getirilmesi için
dâvalı Parti'ye Siyasî Partiler Yasası'nın 104. maddesi gereğince ihtar
verilmesi gerekir.
Yekta
Güngör ÖZDEN ve Lütfi F. TUNCEL bu görüşe katılmamışlardır.
D-
Tüzüğün 27. Maddesinin Yasa'ya Aykırılığı Sorunu
Yargıtay
Cumhuriyet Başsavcılığı İlçe Yönetim Kurulu üye sayısındaki belirsizliğin
Siyasî Partiler Yasası'nın 20. maddesi uyarınca düzeltilmesini istemiş; bunun
üzerine, İlçe Yönetim Kurulu'nun, "üst sınırı, atayan ya da seçen organca
belirlenmek üzere en az 5 asil, 3 yedek üyeden oluşur" biçimindeki Tüzüğün
27. maddesinin ikinci fıkrası, İlçe Yönetim Kurulu'nun en az 5, en çok 15
üyeden oluşmak üzere Kongre tarafından seçileceği ve ortaya çıkan sayının
yarısı kadar yedek üye belirleneceği biçiminde değiştirilmiştir.
Siyasî
Partiler Yasası'nın 20. maddesindeki belirlemeye uygun olarak, İlçe Yönetim
Kurulu üye sayısının 5'ten az olmamak üzere Tüzükte kesin olarak saptanması
zorunludur.
Oysa,
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı'nın uyarısı üzerine yapılan tüzük
değişikliğiyle, İlçe Yönetim Kurulu üye sayısı tüzükte tam olarak saptanmayıp,
bunu kesin olarak belirleme yetkisi Kongre'ye bırakılmıştır. Bu durumuyla,
Parti tüzüğünün 27. maddesi, Siyasî Partiler Yasası'nın 20. maddesine aykırılık
oluşturduğundan, Tüzüğün 27. maddesinin Yasa'ya uygun duruma getirilmesi için
davalı Parti'ye Siyasî Partiler Yasası'nın 104. maddesi gereğince ihtar
verilmesi gerekir.
Yekta
Güngör ÖZDEN ve Lütfi F. TUNCEL bu görüşe katılmamışlardır.
E- Tüzüğün
13., 22. ve 26. Maddelerinin Yasa'ya Aykırılığı Sorunu
Parti
tüzüğünün 13. maddesinin Büyük Kongre'nin "Toplanması"na ilişkin
kısmı, Büyük Kongre olağan olarak 2 yılda bir toplanır. Toplantının yeri, günü
ve gündemi GYK tarafından kararlaştırılıp en az bir ay önce örgüte bildirilir.
Kongrenin yeter sayısı kongre delegelerinin salt çoğunluğudur. İlk toplantıda
bu çoğunluk sağlanmazsa ertesi gün yapılacak ikinci gün toplantıda hazır
bulunan delegelerle yetinilir. Karar yeter sayısı hazır bulunan delegelerin
salt çoğunluğuyla alınır" biçiminde iken, Yargıtay Cumhuriyet
Başsavcılığı'nın uyarısı üzerine, bu kural, Parti'nin I. Kongresi'nde,
"ilk toplantıda çoğunluk sağlanmazsa, kongre nisaplı olarak çağrılan
gündemle aynı yerde, aynı günde, iki saat sonra nisapsız olarak toplanır. Karar
yeter sayısı hazır bulunan delegelerin salt çoğunluğuyla alınır" biçiminde
değiştirilmiştir.
Parti
tüzüğünün 22. maddesi İl Kongresi ile ilgili olup, Parti Kurucular Kurulu 10-11
Eylül 1994 tarihli toplantısında, 22. maddenin (b) şıkkından sonraki ikinci
cümlesini, "ilçe kongrelerinden seçilen en çok 600 delegeden veya il
sınırları içinde toplam parti üye sayısı 600 den çok değilse, ildeki tüm parti
üyelerinin katılımıyla oluşur" biçiminde düzenlemiş ve (b) şıkkından
sonraki paragrafın altıncı satırına, (... gündemle toplanır.) sözcükleri ile
biten cümleden sonra, "Nisaplı olarak çağrılan gün, saat ve aynı yerde iki
saat sonra nisapsız olarak kongrenin toplanacağı ilanı birleşik olarak
verilebilir" cümlesi eklenmiştir.
Parti'nin
I. Kongresi'nde, 22. maddenin (b) şıkkı ikinci paragrafının son cümlesinden
önce, "il kongrelerinin gazetede ilânı gerekmez" cümlesi ilâve
edilmiştir.
Tüzüğün
26. maddesi İlçe Kongresi ile ilgili olup, Parti'nin I. Kongresi'nde, maddeye
son paragraf olarak şu kural eklenmiştir: "İlçe kongresi nisaplı olarak
üyelere duyurulan ve ilçe seçim kuruluna bildirilen gündemle, aynı yerde, aynı
günde, iki saat sonra nisapsız olarak toplanır. İlçe kongreleri için gazetelere
ilân vermek gerekmez".
Siyasî
Partiler Yasası'nın Kongrelerle İlgili genel hükümler başlığını taşıyan 29.
maddesinde, "Dernekler Kanununun bu Kanuna aykırı olmayan hükümleri,
siyasî partilerin her kademedeki kongreleri içinde uygulanır.
Şu
kadar ki, parti tüzükleri ve yönetmelikleri, parti kongreleri için gerekli
ilânın gazete ile yapılması şartını kaldırabileceği gibi, toplantı yeter
sayısının ve yeter sayısının sağlanamadığı hâllerde birinci ve ikinci toplantı
arasındaki süreyi de azaltabilir. Bu Kanundaki özel hükümler saklıdır"
denilmektedir.
Aynı
Yasa'nın Büyük Kongre, İl ve İlçe Kongrelerini düzenleyen 14., 19. ve 20.
maddelerinde de toplantı yeter sayısı sağlanamadığı hâllerde birinci ve ikinci
toplantı arasında ne kadar süre olacağına ilişkin herhangi bir düzenleme
yapılmamıştır.
Ne
var ki, Siyasî Partiler Yasası'nın 4. maddesi ikinci fıkrasında yer alan,
"Siyasî partilerin kuruluşu, organlarının seçimi, işleyişi, faaliyetleri
ve kararları Anayasa'da nitelikleri belirtilen demokrasi esaslarına aykırı
olamaz" denilmekte; aynı Yasa'nın 93. maddesinde de, "Siyasî
partilerin parti içi çalışmaları, parti yönetimi, denetimi; parti organları
için yapılacak seçimler ile parti genel başkanlığınca, genel merkez
organlarınca ve parti gruplarınca alınan kararları ve yapılan eylem ve
işlemleri parti tüzüğüne, parti üyeleri arasındaki eşitlik ilkesine ve
demokrasi esaslarına aykırı olamaz" kuralına yer verilmektedir.
Parti
tüzükleri, demokrasinin esaslarına uygun olarak, parti yönetimine katılımı en
üst düzeyde gerçekleştirecek biçimde düzenlenmelidir. Oysa, tüzüğün 13., 22. ve
26. maddelerinde sözü edilen Büyük Kongre ile İl ve İlçe Kongrelerinin toplantı
yeter sayısı bulunamadığından toplanamamaları durumunda, ikinci toplantıyı ilk
toplantının yapıldığı aynı gün olarak saptayan tüzük kuralları Siyasî Partiler
Yasası'na aykırılık oluşturmaktadır. Bu kuralların Yasa'ya uygun duruma
getirilmesi için dâvalı Parti'ye Siyasî Partiler Yasası'nın 104. maddesi
gereğince ihtar verilmesi gerekir.
Güven
DİNÇER, Selçuk TÜZÜN ve Nurettin TURAN 13. maddedeki; Güven DİNÇER, Selçuk
TÜZÜN, Ahmet N. SEZER ve Nurettin TURAN 22. ve 26. maddelerdeki görüşlere
katılmamışlardır.
III-
SONUÇ
A)
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı'nın uyarısına karşın Tüzüğü'nün aşağıda
belirtilen maddelerindeki aykırılıklarını gidermeyen Birleşik Sosyalist
Parti'ye İHTARDA BULUNULMASINA,
Tüzüğün;
1-
15., 17., 23. ve 27. maddelerinde Yekta Güngör ÖZDEN ile Lütfi F. TUNCEL'in,
2-
13. maddesinde Güven DİNÇER, Selçuk TÜZÜN ile Nurettin TURAN'ın,
3-
22. ve 26. maddelerinde Güven DİNÇER, Selçuk TÜZÜN, Ahmet N. SEZER ile Nurettin
TURAN'ın,
karşıoyları
ve OYÇOKLUĞUYLA,
B)
Onanlı karar örneğinin, gereği yapılmak ve Birleşik Sosyalist Parti Genel
Başkanlığı'na tebliğ edilmek üzere Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı'na
gönderilmesine, OYBİRLİĞİYLE,
6.12.1995
gününde karar verildi.
Başkan
Yekta Güngör
ÖZDEN
|
Başkanvekili
Güven DİNÇER
|
Üye
Selçuk TÜZÜN
|
|
Üye
Ahmet N. SEZER
|
Üye
Haşim KILIÇ
|
Üye
Yalçın ACARGÜN
|
|
Üye
Mustafa BUMİN
|
Üye
Sacit ADALI
|
Üye
Ali HÜNER
|
|
Üye
Lütfi F.
TUNCEL
|
Üye
Nurettin TURAN
|
|
|
|
|
|
KARŞIOY
GEREKÇESİ
Esas
Sayısı : 1995/5 (Siyasî Parti-İhtar)
Karar
Sayısı : 1995/5
Kararın
katılmadığımız bölümlerine ilişkin karşıoyumuzun gerekçesi aşağıda özetle
belirtilen nedenlere dayanmaktadır:
1.
Anayasa'nın 68. maddesinde demokratik siyasal yaşamın vazgeçilmez öğeleri
olarak nitelenen siyasal partilerin (fıkra 2) çalışmalarını Anayasa ve yasa
kuralları içerisinde sürdürecekleri (fıkra 3), 69. maddesinde de tüm
çalışmalarıyla parti içi düzenlemelerinin, uygulanması yasayla belirlenecek
demokrasi ilkelerine uygun olacağı öngörülmüştür. Yasaklanan eylemlere de 68.
maddenin üçüncü, 69. maddenin ikinci ve sonraki fıkralarında değinilmiştir. Bu
öngörüler, 2820 sayılı Siyasal Partiler Yasası'nda ayrıntılı biçimde
düzenlenerek yaşama geçirilmeye çalışılmıştır.
Siyasî
Partiler Yasası'nın 16. maddesinin değişik birinci fıkrası adı, biçimi ve
sayısı Parti Tüzüğü'ne bırakılan merkez karar, yönetim ve icra organlarının her
birinin üye sayısının 15'den az olamayacağı açıklığını taşımaktadır. Bu sınırı
korumak koşuluyla merkez kurulları tüzükle belirlenen sayıda üyeden
oluşturulabilir. Tüzüğün alt ve üst sınırı belirleyerek bunu her yıl ya da iki
yıl için, daha açık anlatımla, belli çalışma süresi ya da dönemi için, genel
kurulun (kongrenin) kararına bırakmasında hiçbir aykırılık yoktur. Genel Kurul
tüzük değiştirmeye yetkili organ olduğu gibi, kimi işlemlere gerek kalmadan
buna Tüzükle önceden olur verilmesi biçimindeki uygulamanın, yanlış ve
sakıncalı bir yönü de yoktur. Aslolan, Yasa'daki sayıya uygunluktur. Bu sayı Tüzük'le
korunarak benimsenmiştir. Dondurulmuş bir sayının Tüzük'te bulunması zorunlu
değildir. Tüzüğün Yasa'daki sayıyı-sınırı açıklayarak, buna uygun sayıda üyeden
kuruluşu düzenlemesi parti içi gereksinimler yönünden de yararlıdır. Tüm üye
sayısı, çalışmaların boyutu ve başka gereklerle nedenler gözetilerek Yasa'da
belirtilen merkez organlarının üye sayısı saptanabilir. Anayasa'yı ve Yasa'yı
ilgilendiren sayı, Yasa'yla getirilen sayıdır. Kararın vardığı yargı demokratik
ilkelere ters düşmektedir. Kuruluşu izne bağlı olmayan, en özgür ve en bağımsız
çalışması gereken bir kurum, bağımlı duruma düşürülmektedir. Bu nedenle Genel
Yönetim Kurulu, Merkez Yürütme Kurulu, İl ve İlçe Yönetim Kurulları üye
sayılarına ilişkin Mahkememiz kararına katılmıyoruz. Tüzük, Yasa'nın öngördüğü
organlardan daha fazlasını da kurup kaldırabilir. Bu konuda Genel Kurul'u
(Kongreyi) yetkili kılabilir. Bunun aykırı hiçbir yanı yoktur. Değişkenlik,
durumun gereğidir. Yasa'nın buyruğuna uygun fazlalık ve belirleme, Parti'nin en
yetkili organının en doğal hakkıdır ve hukuksaldır.
Birleşik
Sosyalist Parti'ye, Tüzüğü'nün 15., 17., 23. ve 27. maddeleri nedeniyle ihtarda
bulunulmamalıdır.
2.
Siyasî Partiler Yasası'nın 104. maddesinin ikinci fıkrasında öngörülen
"ihtar" saptanan aykırılıkların giderilmesi için verilir. Aykırılık
sayısı kadar ihtar verilmesi yanlıştır. Aykırılık bir ya da fazla olsa bu
nedenle ihtarda bulunulur. Aykırılıklardan birini ya da birkaçını gidermese de
kapatılmasına karar verilir. Giderilmeyen aykırılık sayısınca, birkaç kez
kapatılmasına karar verilemez.
Yargıtay
Cumhuriyet Başsavcılığı'nın 104. maddenin birinci fıkrasına uygun başvurusu bu
doğrultuda olduğu gibi bu maddenin içeriği de bu gereği doğrulamaktadır.
Tüzüğün,
aykırılığının giderilmesi belirlenen her maddesi için ayrı ihtar kararı
verilmesini de Yasa'ya uygun bulmuyoruz. 6/12/1995
Başkan
Yekta Güngör
ÖZDEN
|
Üye
Lütfi F.
TUNCEL
|
KARŞIOY
YAZISI
Esas
Sayısı : 1995/5 (Siyasî Parti - İhtar)
Karar
Sayısı : 1995/5
Birleşik
Sosyalist Parti Tüzüğü'nün 13. maddesi Büyük Kongre, 22. maddesi İl Kongresi,
26. maddesi de İlçe Kongresinin oluşumu ile ilgilidir.
Parti
Tüzüğü'nün 13., 22. ve 26. maddelerinde sözü edilen Büyük Kongre ile İl ve İlçe
Kongrelerinin toplantı yeter sayısı sağlanamadığından yapılamaması halinde, ikinci
toplantının aynı yerde iki saat sonra nisapsız olarak yapılmasını saptayan
tüzük kuralları Siyasî Partiler Yasası'na aykırılık oluşturmamaktadır.
2820
sayılı Siyasî Partiler Yasası'nın Büyük Kongre, İl ve İlçe kongrelerini
düzenleyen maddelerinde toplantı yeter sayısı sağlanamadığı hallerde birinci ve
ikinci toplantı arasında ne kadar süre olacağı belirlenmemiştir. Dernekler
Yasası'na atıf yapan 29. maddede parti tüzükleri ve yönetmeliklerinin toplantı
yeter sayısını ve yeter sayı sağlanamadığı hallerde birinci ve ikinci toplantı
arasındaki süreyi de azaltabileceği, bu kanundaki özel hükümlerin saklı olduğu
belirtilmiştir.
Söz
konusu tüzük kurallarının tayin ettiği kısa sürenin Siyasî Partiler Yasası'yla
arzulanan amacı gerçekleştirip gerçekleştiremeyeceği yerindelik denetimi ile
ilgilidir.
Bahis
konusu Parti'nin Tüzüğü'nde bulunan 13., 22. ve 26. maddeler nedeniyle Siyasî
Partiler Yasası'na aykırılık halinde bulunduğu saptanamadığından belirlenen
nedenlerle Anayasa'nın 104. maddesi uyarınca ihtar kararı verilmesi isteminin
reddi gerektiği kanısında olduğumdan bu konudaki çoğunluk görüşüne
katılmıyorum.